2024-02-19, 10:43
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Varför ska man kontakta polisen och skolan?
Det är väl bättre att starta en sajt där man hänger ut de som mobbar med bild och namn och kontakta deras arbetsgivare…..Det kanske kan få dem på bättre tankar
Eller hur var det nu?

Om du är villig att lägga tid, pengar och energi på det så önskar jag dig lycka till
Citera
2024-02-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Om du är villig att lägga tid, pengar och energi på det så önskar jag dig lycka till
Är det en bra modell tycker du?
Citera
2024-02-19, 12:48
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbonaden123
Mycket informativt inlägg, men för förespråkarna är allmänintressets egentliga syfte att allmänheten ska varnas och såväl närstående som arbetsplats informeras.
När det gäller allmänheten så glöms gäddan såväl som gäddans ansikte bort efter några dagar.Det är bara de som har någon form av relation som inte glömmer bort. Således återstår närstående
, arbetsplats och grannar.
Närstående och arbetsplats kan få information utan uthängning. Kvar blir då grannar under förutsättning att de besöker dumpens sida regelbundet. Majoriteten av Sveriges vuxna befolkning känner inte ens till dumpen och eller i vart fall besöker de inte sidan. De som lever i dumpens värld inbillar sig att hela Sveriges befolkning är engagerade i dumpen.
Varje vecka sammanställer dumpen domar från olika tingsrätter och hovrätter vilket blir ca 1000 på ett år. Absolut bra information. Dock blir det inkonsekvent ur varningssynpunkt när dessa 1000 dömda inte hängs ut med namn och bild. Det här med varningar är således ytterligare ett alibi för att bedriva freakshow.

Tack! Visst, vikten av varnandet är centralt för Dumpen. Men varnandet förutsätter handlingens art, alltså vad gäddan har gjort (sexchatt, snoppbilder, fysisk träff), oavsett vem gäddan är. Det var så jag menade. ”Handlingens art” är bara ett annat sätt att uttrycka Dumpens syn på allmänintresset, det är vad som driver fram varningssyftet.

Allmänintresse är i medieetiken ofta länkat till geografisk plats. En ledande lokalpolitiker i en viss kommun som gör bort sig har ett allmänintresse i den kommunen, alltså uthängning i lokalmedia, medan affären inte ens omnämns i lokalmedia i fjärran kommuner (där inget allmänintresse = inget nyhetsvärde).

Med Dumpen verkar det på motsvarande vis vara så, att det lokala engagemanget på bred front väcks i just gäddans stad. Dumpen har tillräcklig genomslagskraft för att få människor på orten, vilka tidigare kanske inte har konsumerat Dumpens innehåll, att få upp ögonen. Särskilt i mindre städer blir det då svårt för gäddan; förmodligen blir han igenkänd bland rätt många under en längre tid efter Dumpens uthängning.
Senast redigerad av Lessler 2024-02-19 kl. 13:24.
Citera
2024-02-19, 12:58
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Upphovet är att en person i deras närhet försöker chatta upp barn med avsikt att utnyttja dem sexuellt. Det är upphovet, utan det - inget avslöjande.
Fast det är Dumpen som chattar upp gäddan, om möjligheten fanns till en 24 åring, (Patriks smak) så skulle de välja denne i stället.
Citera
2024-02-19, 13:03
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbonaden123
Mycket informativt inlägg, men för förespråkarna är allmänintressets egentliga syfte att allmänheten ska varnas och såväl närstående som arbetsplats informeras.
När det gäller allmänheten så glöms gäddan såväl som gäddans ansikte bort efter några dagar.Det är bara de som har någon form av relation som inte glömmer bort. Således återstår närstående
, arbetsplats och grannar.
Närstående och arbetsplats kan få information utan uthängning. Kvar blir då grannar under förutsättning att de besöker dumpens sida regelbundet. Majoriteten av Sveriges vuxna befolkning känner inte ens till dumpen och eller i vart fall besöker de inte sidan. De som lever i dumpens värld inbillar sig att hela Sveriges befolkning är engagerade i dumpen.
Varje vecka sammanställer dumpen domar från olika tingsrätter och hovrätter vilket blir ca 1000 på ett år. Absolut bra information. Dock blir det inkonsekvent ur varningssynpunkt när dessa 1000 dömda inte hängs ut med namn och bild. Det här med varningar är således ytterligare ett alibi för att bedriva freakshow.
Om de inte hängt ut så tror jag åtminstone hälften fått behålla sina jobb, och utifrån det har de mycket större chans att förändra sig till det bättre.
Citera
2024-02-19, 13:18
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Du har större tålamod än jag med de som mycket väl vet men inte vill acceptera. Berömvärt.

Jag tolkade det dessutom som att personen efterfrågade Dumpens specifika inställning till allmänintresse, vilket tydligt står på deras hemsida.

Jo, men det tror jag nog att jag har. 😉 Jag är helt enkelt lagd åt det hållet: mer av fördragsamhet och kallt sinne, mindre av sarkasm och hetlevrat språk.

Det visade sig vara en korrekt tolkning. Jag försökte bara förklara skillnaden gentemot medieetiken. ”Handlingens art” är ett annat sätt att förklara Dumpens motiv för synen på allmänintresset, där ju varnandet utgör kärnan. Det spelar ingen roll vem gäddan är, allmänheten/folk i gäddans närhet ska varnas på grund av det gäddan har gjort.
Citera
2024-02-19, 13:29
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Är det en bra modell tycker du?

När det gäller barnvåldtäkter så tycker jag det
Det är det värsta tänkbara man kan göra och dom individer som kan tänka sig det eller faktiskt gör det är farlig för barn och behöver varnas för allmänheten

Det bästa vore om lagstiftningen och de rättsvårdande myndigheterna skulle arbeta mer proaktivt så dom kan lagföras istället för att dumpen ska hänga ut dom
Citera
2024-02-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Fast det är Dumpen som chattar upp gäddan, om möjligheten fanns till en 24 åring, (Patriks smak) så skulle de välja denne i stället.

Fast nu är det ju inte så det är.

Du kan inte hitta på scenarion.

De här männen är beredda att träffa och och förgripa sig på någon som de tror är ett barn.

Därför konfronteras de.
Citera
2024-02-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
De avslöjade personerna kan förebygga att skada sin familj genom att inte grooma barn på nätet. Det är enbart och endast deras handlingar som orsakat familjerna skada, utan dem skulle Dumpen inte kunna avslöja och exponera dem. Hur kan det vara så svårt att förstå dör de som vill skylla på Dumpen? Och varför kan man undra.

Förlåt, men det där är ett så otroligt ologiskt argument.

För den 10-åriga dottern kvittar det väl VARFÖR eller VEM som har gjort något så att hon blir drabbad av vad en vuxen gjort. Som att det på något vis skulle göra skillnad om det är pappa eller Göran i kassan på Ica eller vem som helst. ”Aha pappa hade ett val, då behöver jag ju inte skära upp handlederna och då behöver jag ju inte alls bry mig om vad mina kompisar skriker om mig i skolan — vad skönt!” ungefär.

Jag gillar Dumpen men har förmågan att dels hålla två tankar i huvudet, dels förstå att det finns en problematik. Science fiction för vissa, jag vet.
Senast redigerad av klaustrofobin 2024-02-19 kl. 14:34.
Citera
2024-02-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Om man anser att det finns brister i dom pressetiska reglerna då?
Dom reglerna är inget som folket demokratiskt har röstat om utan det är vad branschorganisationen tagit fram

Var någonstans finns det inlägget?
Vill man tro på att alla regler man ogillar bara är att skita i, så visst - kör hårt!
Du får söka i tråden. Utgivningsbevis ska inte utfärdas till individer med skulder hos KF. Var någon som hade mailat med aktuell myndighet och fått svar att det tydligen varit brister i handläggningen.
Citera
2024-02-19, 15:06
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Vill man tro på att alla regler man ogillar bara är att skita i, så visst - kör hårt!
Du får söka i tråden. Utgivningsbevis ska inte utfärdas till individer med skulder hos KF. Var någon som hade mailat med aktuell myndighet och fått svar att det tydligen varit brister i handläggningen.

Det kallas civil olydnad när man bryter mot samhällets regler för ett gott syfte

Om det stämmer så får väll dom göra en omprövning, inte svårare än så
Citera
2024-02-19, 15:31
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaustrofobin
Fast nu är det ju inte så det är.

Du kan inte hitta på scenarion.

De här männen är beredda att träffa och och förgripa sig på någon som de tror är ett barn.

Därför konfronteras de.
Om det är någon som hittar på, så är det Dumpen, det de utger sig för är lika osant som ett mail som hävdar att man vunnit 100 000. Skillnaden är att få går på att få en vinst utan satsning.

Man kanske ska hänga ut en som ser filmer där det fiktivt mördas. Är ju en potentiell mördare för att denne gillar sådana filmer. Och en mördare vill man verkligen inte ha som granne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in