2024-02-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Det är inte dumpen som dömmer eller som försöker att träffa ett barn. Det gör gäddan helt på egen hand
Det är arbetsgivare vänner och bekanta som avgör om de vill ha en sådan person i sin närhet
Med din logik så går det ju inte döma någon med barn till fängelse pga att barnen kan bli mobbade.
Och så kan man ju inte ha det!

De som har barn och döms till fängelse hängs inte ut offentligt. En liten skillnad som du inte riktigt förstått.
Citera
2024-02-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Jag var trakasserad från jag var 9 år till jag gick ut gymnasiet och sedan även i vuxen ålder, jag har PTSD pga det och har haft en del missbruksproblem genom åren så nog vet jag hur det är

Jag menar bara att om mobbing uppstår så måste man ta itu med det utifrån hur situationen ser ut

Sker den av vuxna så ska man gå till polisen och sker det av barn så ska man vända sig till skolan, eventuellt även polisen i dessa fall om man inte kommer åt det på annat sätt

Självklart ska man ta itu med detta och stötta. Dock bortser du helt ifrån upphovet till det skedda.
Citera
2024-02-19, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Jag kan försöka utveckla detta med allmänintresse nu när Lagopussy avböjde. 🤓 Enligt etablerad medieetik kopplas definitionen av allmänintresse till person och position: är du till exempel politiker eller annars en ledande förtroendevald finns ett allmänintresse av att publicera/hänga ut, allmänintresset trumfar publicitetsskadan. En random, okänd Svensson anses inte vara av allmänintresse i princip oberoende av vad denne har gjort för klandervärt i privatlivet. Alltså publiceras inte namn och/eller bild.

Dumpen ignorerar i det här sammanhanget medieetiken och håller sig med en egen etisk princip där definitionen av allmänintresse kopplas till handlingens art, snarare än person/position. Det vill säga trots att gäddan är en vanlig, okänd Svensson utan offentlig makt, anser Dumpen det gäddan har gjort i sig äga ett allmänintresse så till den grad att det trumfar publicitetsskadan. Alltså uthängning.

För egen del tycker jag att Dumpen åtminstone borde gå medieetiken till mötes när barn i skolålder är med i bilden, alltså blurra/maska när gäddan har barn i den åldern (enligt medieetiken anses det vara särskilt känsligt). Dumpens övergripande syfte skulle inte nämnvärt påverkas genom att tillämpa en sådan princip samtidigt som Dumpen tog publicistiskt ansvar i en svår situation av målkonflikt, där ett behjärtansvärt intresse (barns skydd mot publicitetsskada) beaktades.

Mycket informativt inlägg, men för förespråkarna är allmänintressets egentliga syfte att allmänheten ska varnas och såväl närstående som arbetsplats informeras.
När det gäller allmänheten så glöms gäddan såväl som gäddans ansikte bort efter några dagar.Det är bara de som har någon form av relation som inte glömmer bort. Således återstår närstående
, arbetsplats och grannar.
Närstående och arbetsplats kan få information utan uthängning. Kvar blir då grannar under förutsättning att de besöker dumpens sida regelbundet. Majoriteten av Sveriges vuxna befolkning känner inte ens till dumpen och eller i vart fall besöker de inte sidan. De som lever i dumpens värld inbillar sig att hela Sveriges befolkning är engagerade i dumpen.
Varje vecka sammanställer dumpen domar från olika tingsrätter och hovrätter vilket blir ca 1000 på ett år. Absolut bra information. Dock blir det inkonsekvent ur varningssynpunkt när dessa 1000 dömda inte hängs ut med namn och bild. Det här med varningar är således ytterligare ett alibi för att bedriva freakshow.
Citera
2024-02-19, 00:52
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Åhh dina skitlänkar igen som ingen klickar på. Säkert sjunde bara idag så snälla sluta mr Pussy!

Finns tyvärr inte i lättläst version så du kan förstå, gamle gipsgubbe.
Citera
2024-02-19, 00:54
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbonaden123
Självklart ska man ta itu med detta och stötta. Dock bortser du helt ifrån upphovet till det skedda.
Upphovet är att en person i deras närhet försöker chatta upp barn med avsikt att utnyttja dem sexuellt. Det är upphovet, utan det - inget avslöjande.
Citera
2024-02-19, 00:56
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Jag kan försöka utveckla detta med allmänintresse nu när Lagopussy avböjde. 🤓 Enligt etablerad medieetik kopplas definitionen av allmänintresse till person och position: är du till exempel politiker eller annars en ledande förtroendevald finns ett allmänintresse av att publicera/hänga ut, allmänintresset trumfar publicitetsskadan. En random, okänd Svensson anses inte vara av allmänintresse i princip oberoende av vad denne har gjort för klandervärt i privatlivet. Alltså publiceras inte namn och/eller bild.

Dumpen ignorerar i det här sammanhanget medieetiken och håller sig med en egen etisk princip där definitionen av allmänintresse kopplas till handlingens art, snarare än person/position. Det vill säga trots att gäddan är en vanlig, okänd Svensson utan offentlig makt, anser Dumpen det gäddan har gjort i sig äga ett allmänintresse så till den grad att det trumfar publicitetsskadan. Alltså uthängning.

För egen del tycker jag att Dumpen åtminstone borde gå medieetiken till mötes när barn i skolålder är med i bilden, alltså blurra/maska när gäddan har barn i den åldern (enligt medieetiken anses det vara särskilt känsligt). Dumpens övergripande syfte skulle inte nämnvärt påverkas genom att tillämpa en sådan princip samtidigt som Dumpen tog publicistiskt ansvar i en svår situation av målkonflikt, där ett behjärtansvärt intresse (barns skydd mot publicitetsskada) beaktades.
Du har större tålamod än jag med de som mycket väl vet men inte vill acceptera. Berömvärt.

Jag tolkade det dessutom som att personen efterfrågade Dumpens specifika inställning till allmänintresse, vilket tydligt står på deras hemsida.
Citera
2024-02-19, 02:31
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:

Det gör jag inte
Barnets ena förälder har tagit steget att sexchatta/bestämma träff med vad hen trodde var ett barn och riskera hela sin familj och riskera att dom ska få problem

Det är förjävligt, vad man kan göra är att minimera skadan för de anhöriga så mycket som möjligt genom att få stopp för de eventuella trakasserier som kan komma (vilket inte är helt säkert)
Citera
2024-02-19, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Upphovet är att en person i deras närhet försöker chatta upp barn med avsikt att utnyttja dem sexuellt. Det är upphovet, utan det - inget avslöjande.

Fortfarande. Avslöjande kan göras via information men utan uthängning. Den är det centrala när närstående drabbas. Information är absolut nödvändig och gör tillräckligt ont för de närstående som behöver bearbeta avslöjandet i lugn och ro ,utan grannskapets kommentarer och ofredanden.
Citera
2024-02-19, 03:56
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Fortfarande. Avslöjande kan göras via information men utan uthängning. Den är det centrala när närstående drabbas. Information är absolut nödvändig och gör tillräckligt ont för de närstående som behöver bearbeta avslöjandet i lugn och ro ,utan grannskapets kommentarer och ofredanden.
Det primära är att skamma så mycket som möjligt, därav filmning av dem där de ser så fåntrattiga som möjligt, få dem att svara så löjligt som möjligt, få dem att springa slarvigt komiskt, och har de anhöriga som får skämmas så mycket som möjligt, är det bara bra, för det belastar gäddan ytterligare också. Som knorr ger man på barnsligt vis ett förnedrande nick som anspelar på kiss och bajs och liknande.

Man kan bara konstatera, Patrik och Sara mår djävligt dåligt, såsom det enorma- enormt i kvadrat behov de har att skamma andra, de båda mår som kiss och bajs själva.
Citera
2024-02-19, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Jag var trakasserad från jag var 9 år till jag gick ut gymnasiet och sedan även i vuxen ålder, jag har PTSD pga det och har haft en del missbruksproblem genom åren så nog vet jag hur det är

Jag menar bara att om mobbing uppstår så måste man ta itu med det utifrån hur situationen ser ut

Sker den av vuxna så ska man gå till polisen och sker det av barn så ska man vända sig till skolan, eventuellt även polisen i dessa fall om man inte kommer åt det på annat sätt
Varför ska man kontakta polisen och skolan?
Det är väl bättre att starta en sajt där man hänger ut de som mobbar med bild och namn och kontakta deras arbetsgivare…..Det kanske kan få dem på bättre tankar
Eller hur var det nu?
Citera
2024-02-19, 10:22
Medlem
Citat:
De som har barn och döms till fängelse hängs inte ut offentligt. En liten skillnad som du inte riktigt förstått.

Om de har ett någorlunda vanligt liv så kommer de som är i deras närhet att få veta när gäddan blir häktad och dömd till fängelse.

Så att allmänheten får veta lär inte skapa något större drama för gäddan eller familjen
Citera
2024-02-19, 10:43
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Varför ska man kontakta polisen och skolan?
Det är väl bättre att starta en sajt där man hänger ut de som mobbar med bild och namn och kontakta deras arbetsgivare…..Det kanske kan få dem på bättre tankar
Eller hur var det nu?

Om du är villig att lägga tid, pengar och energi på det så önskar jag dig lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in