2024-02-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Ja,på det sättet att man mår bättre och då får mindre ångest
Undrar vilken dos på othrate som funkar!?
Citera
2024-02-06, 21:11
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Undrar vilken dos på othrate som funkar!?

Ingen aning,jag äter lithionit och tar regelbundna blodprov
Citera
2024-02-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Ingen aning,jag äter lithionit och tar regelbundna blodprov
Tack

Är det något man verkligen inte ska ta när man tagit Lithium? Tänker på andra mediciner, alkohol osv.
Citera
2024-02-19, 20:08
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Tack

Är det något man verkligen inte ska ta när man tagit Lithium? Tänker på andra mediciner, alkohol osv.
En del grejer,mest nsaid typ Ipren.
Citera
2024-02-24, 08:22
Medlem
Har ganska nyss (sedan några veckor) påbörjat behandling med lithonit. Jag vet inte om det är placebo men jag blev väldigt snabbt normal från att ha varit deprimerad och labil. Nu vill jag iofs gärna att detta funkar så får väl återkomma senare med en mer utförlig rapport. Inga bieffekter än så länge.
Citera
2024-02-24, 08:33
Medlem
Bluesriff74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Har ganska nyss (sedan några veckor) påbörjat behandling med lithonit. Jag vet inte om det är placebo men jag blev väldigt snabbt normal från att ha varit deprimerad och labil. Nu vill jag iofs gärna att detta funkar så får väl återkomma senare med en mer utförlig rapport. Inga bieffekter än så länge.

För mig tog det ett tag, kanske någon vecka, innan jag började känna någon effekt. Jag hade Ergenyl innan och det fungerade dåligt på mig
Citera
2024-03-13, 16:16
Medlem
Snabb uppföljning. Nu på stabilt låg dos inom terapeutiska fönstret. Inga bieffekter alls. Inte ens törst och kissnödighet. Mer stabil enligt omgivning/läkare. Löser dock inte alla mina problem men skönt att det var så lätt att sätta in. Känns som Litium har oförtjänt dåligt rykte, men det kan ju också vara för att jag fortfarande egentligen tar för lite.
Citera
2024-03-13, 17:01
Medlem
Efter 15 år fick jag sluta eftersom mina njurar tog stryk. Annars bra medicin.
Citera
2024-03-13, 17:44
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bundari
Efter 15 år fick jag sluta eftersom mina njurar tog stryk. Annars bra medicin.

Det är ganska vanligt att Litium på sikt kan orsaka en långsam försämring av njurarnas kärnfunktion, efter en längre tids behandling kan GFR sjunka snabbare än normalt. Det är känt som Litiumnefropati och ger inga märkbara symptom.
Citera
2024-03-15, 12:23
Medlem
Jag har snart ätit Litium i 1 år. Fick det för att stabilisera mina nedåtgångar. Hade svår depression, den är desto mildare nu. Har även PTSD samt utmattningssyndrom. Det är väl klart det finns biverkningar, men ibland måste man väga vilket som kan bli bäst. Jag ångrar mig inte att jag valde det. Livet har blivit stabilare. Är det bra?? Nej, men så mycket bättre, befann mig på den totala botten fanns inget ljus någonstans. Visst skulle jag vilja ha något mer för att förbättra måendet ytterligare. Har absolut noll glädjekänslor. Men ligger på en bra koncentration. Äter 6 tabletter litium varjff ex dag men även 2 olika antidepressiva på maxdos. Fick ta prover 1 gång i veckan nån månad eller så. Min sköldkörtel ökade till 12 men ligger nu på 6,5. Biverkningarna jag har fått är darrhänthet, väldigt jobbiga problem med magen som ska ha gått över men är kvar. Det luktar verkligen död efter mig 😂 Muntorrhet absolut men det hade jag innan med. Först fick jag prova Lamotrigin men fick sluta snabbt eftersom biverkningarna blev outhärdliga.
Citera
2025-01-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habibiisme79
Jag har snart ätit Litium i 1 år. Fick det för att stabilisera mina nedåtgångar. Hade svår depression, den är desto mildare nu. Har även PTSD samt utmattningssyndrom. Det är väl klart det finns biverkningar, men ibland måste man väga vilket som kan bli bäst. Jag ångrar mig inte att jag valde det. Livet har blivit stabilare. Är det bra?? Nej, men så mycket bättre, befann mig på den totala botten fanns inget ljus någonstans. Visst skulle jag vilja ha något mer för att förbättra måendet ytterligare. Har absolut noll glädjekänslor. Men ligger på en bra koncentration. Äter 6 tabletter litium varjff ex dag men även 2 olika antidepressiva på maxdos. Fick ta prover 1 gång i veckan nån månad eller så. Min sköldkörtel ökade till 12 men ligger nu på 6,5. Biverkningarna jag har fått är darrhänthet, väldigt jobbiga problem med magen som ska ha gått över men är kvar. Det luktar verkligen död efter mig 😂 Muntorrhet absolut men det hade jag innan med. Först fick jag prova Lamotrigin men fick sluta snabbt eftersom biverkningarna blev outhärdliga.

Hej, jag "panikslutade" när der visade sig att min TSH hade ökat till 5 och kreatinin gått upp till 115 eftersom läkaren ville sätta in levaxin för sköldkörteln och något annat för att hjälpa njurarna. Är inte alls säker på att jag har BP2, bara återkommande depp och ADD liknande symptom.
Hur ser det ut för dig nu? funkar det fortfarande och vilka värden ligger du på och behöver du ta levaxin?
Citera
2025-01-24, 04:43
Medlem
Hej hej ☺️ nej jag tar inte Litium längre. Kom upp en bit i måendet men det stannade där. Mitt TSH gick upp och ned men fick inget Levaxin.
Skulle få byta till Litarex som hade lite snällare biverkningar men kunde inte lösa ut den eftersom den kostade 1400 kr.. Jag tror att man får se över lite vad som kan funka bäst för en.. för mig räcker inte Litium heller utan är nu inne på kanske en behandling av ketamin.. när jag slutade med Litiumet så blev alla mina värden normala igen.. jag ångrar inte att jag började med Litium eftersom det drog upp mig ur det värsta.. det enda jag ångrar är att jag väntade så länge på att börja.. alla behandlingar har sina nackdelar.. ibland kanske man helt enkelt får välja.. jag hoppas att du hittar en lösning som funkar för dig.. önskar dig all lycka ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in