• 1
  • 2
2024-01-25, 19:38
Medlem
Hej, erbjuden att prova behandling med litium om jag vill. Har ev. lättare bipolär. Helt klart instabilt mående men aldrig riktiga manier och inga självmordsförsök. Egentligen jämt låg med bursts av energi då och då. Ibland rejält i gasen men mest positivt som jag ser det även om jag förstår att jag är lite svår att ha kontakt med då för jag är så uppe i mitt. Hur som helst, är helt enkelt skraj för litium men ska nog prova ändå. Hoppas på lite successstories här mest
(och för sammanhang: livslånga problem med det mentala men började först behandla efter 30, nu ca 50... flera medelsvåra depressioner och fått strösslat lite GAD och ADHD diagnos på det. Och utmattningar/stressknas/sjukskrivningar Nyss slutat med ADHD-medicin som tyvärr inte funkar för mig)
Citera
2024-01-25, 19:39
Medlem
3Godisars avatar
Intressant.. följer om du vill skriva sen hur det gick. (Om du testar).
Jag trodde bara man kunde få det om man har diagnosen bipolär, men du har inte fått diagnoseen eller?
Citera
2024-01-25, 19:40
Medlem
3Godisars avatar
jag är ingen expert alls men jag tänker, varför inte testa?
Citera
2024-01-25, 19:58
Medlem
MyJustices avatar
Tycker att du ska läsa om biverkningar först
Citera
2024-01-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Intressant.. följer om du vill skriva sen hur det gick. (Om du testar).
Jag trodde bara man kunde få det om man har diagnosen bipolär, men du har inte fått diagnoseen eller?
Det är komplicerat. Man kan , som jag förstår det, få stabiliserande av andra skäl också men det är ju alltid till för att stabilisera måendet och svängningar. ADHD, BP, EIPS mm har en ganska svårtdechiffrerad symptombild med stora överlapp. Vad är knepig personlighet? Vad är ADHD? Vad är BP? Vissa läkare ger en"tills vidare diagnos, BP UNS" medan man utreder och då kan "bra svar" på stabiliserade vara en del av det som avgör om man sedan får diagnosen BP2. Om jag förstått saken rätt. BP1 är oftast självklar eftersom en äkta mani är redigt tokiga grejor.
Har läst på ordentligt om biverkningarna och det är ju inget man blir sugen på att stoppa i sig. Men, när man har problem som inte blir hjälpta av annat, kan man till slut tänka sig att prova vad som helst.
När en förhoppning att det finns någon på detta forum som använder litium med få bieffekter och lever ett normalt liv och vill berätta om detta. Annars återstår väl bara att prova. Är inte sugen på de andra alternativen som valproat och lamictal heller...
Citera
2024-01-25, 21:06
Medlem
Port-charlottes avatar
Jag har ätit litium i ca 10år , hade lite hypomanier och rejäla depressioner. Tycker litium är bra , var inte jobbig att sätta in,bara massa blodprov i början vilket blir glesare med tiden .biverkningarna är lite dålig i magen och ökad törst.kan leva ett helt vanligt liv och har varit skov fri i fyra år,och de depressiva skov jag haft har varit milda och inte ens varit hemma från jobbet,vilket är bra
Citera
2024-01-25, 21:36
Medlem
Är bipolär två.

Lithium fungerar bra. Väldigt milda bieffekter, ökad törst, muntorrhet och lättare handskakningar för min del. Äter inderal vid behov för handskakningar, när det är värre än normalt, och det fungerar bra.

Magen funkar felfritt på mig med lithium.
Citera
2024-01-26, 18:24
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Jag har ätit litium i ca 10år , hade lite hypomanier och rejäla depressioner. Tycker litium är bra , var inte jobbig att sätta in,bara massa blodprov i början vilket blir glesare med tiden .biverkningarna är lite dålig i magen och ökad törst.kan leva ett helt vanligt liv och har varit skov fri i fyra år,och de depressiva skov jag haft har varit milda och inte ens varit hemma från jobbet,vilket är bra

Litiuminnehållande salter är förstahandsvalet vid behandling vid bipolär sjukdom typ 1 med återkommande depressioner. Anses vara det effektivaste läkemedlet för att förebygga självmord enligt den dokumentation som finns. Det är dock inte helt klarlagt hur det fungerar, en teori är att att metabolismen av inositolfosfater i hjärnan påverkas.

Citat:
Ursprungligen postat av KG0017
Är bipolär två.

Lithium fungerar bra. Väldigt milda bieffekter, ökad törst, muntorrhet och lättare handskakningar för min del. Äter inderal vid behov för handskakningar, när det är värre än normalt, och det fungerar bra.

Magen funkar felfritt på mig med lithium.

Litium kan påverka njurfunktionen, oftast märks det genom ökad urinproduktion. Njurarna blir sämre på att koncentrera urinen vilket leder till större urinmängder(Polyuri). Därför är det mycket viktigt att patienter som behandlas med Litium inte blir uttorkade. Långvariga behandlingar med Litium kan även orsaka en långsam försämring av njurfunktionen.

Mycket höga doser Litium kan orsaka livshotande förgiftningar.
Citera
2024-01-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Litiuminnehållande salter är förstahandsvalet vid behandling vid bipolär sjukdom typ 1 med återkommande depressioner. Anses vara det effektivaste läkemedlet för att förebygga självmord enligt den dokumentation som finns. Det är dock inte helt klarlagt hur det fungerar, en teori är att att metabolismen av inositolfosfater i hjärnan påverkas.

Litium kan påverka njurfunktionen, oftast märks det genom ökad urinproduktion. Njurarna blir sämre på att koncentrera urinen vilket leder till större urinmängder(Polyuri). Därför är det mycket viktigt att patienter som behandlas med Litium inte blir uttorkade. Långvariga behandlingar med Litium kan även orsaka en långsam försämring av njurfunktionen.

Mycket höga doser Litium kan orsaka livshotande förgiftningar.

Absolut.

Håller mig dock fortfarande till att det är väldigt milda biverkningar.

Alternativet är att jag provar såga av mig ena handen, det har jag provat. Lite sämre njurfunktion kan ja leva med.
Citera
2024-02-04, 10:31
Medlem
Bluesriff74s avatar
Har lithium sedan två år och det funkar bra på mig (Bipolär) Skoven upplever jag som mildare och bieffekterna fick jag i början av utsättningen med handskakningar och risig mage. Kan vara att jag pissar oftare nu.
Citera
2024-02-06, 00:41
Medlem
Biter den något på ångesten?
Citera
2024-02-06, 18:04
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Biter den något på ångesten?
Ja,på det sättet att man mår bättre och då får mindre ångest