2025-06-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Ja,p det sttet att man mr bttre och d fr mindre ngest
r sjlv kanske p vg att brja med Litium - skulle vara intressant med en terkoppling frn dig hur det pverkade ngesten. Sjlv har jag ngestproblem som behver hanteras.
Citera
2025-06-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habibiisme79
nu inne p kanske en behandling av ketamin.. nittar en lsning som funkar fr dig.. nskar dig all lycka ☺️
Intresserad av att hra om hur det gtt med Ketamin - har sjlv frskt f till en sdan lsning. Tacksam fr en uppfljning frn dig.
Citera
2025-06-21, 16:26
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salsjon
r sjlv kanske p vg att brja med Litium - skulle vara intressant med en terkoppling frn dig hur det pverkade ngesten. Sjlv har jag ngestproblem som behver hanteras.
Den dmpar av snabba tankar.den dmpar inte ngest p det sttet ,utan den stabiliserar humret.
I fr hg dos skapar den dock oro och knslor platthet.
Jag mr bst p 0.6,har varit uppe p 0.85 ,d tyvr blir man platt o ointresserad,iaf jag.

S litium kan hjlpa mot ngest ,genom att ta bort snabba tankar och stabilisera humret.
Citera
2025-06-21, 16:36
Medlem
Citat:
Den dmpar av snabba tankar.den dmpar inte ngest p det sttet ,utan den stabiliserar humret.
I fr hg dos skapar den dock oro och knslor platthet.
Jag mr bst p 0.6,har varit uppe p 0.85 ,d tyvr blir man platt o ointresserad,iaf jag.

S litium kan hjlpa mot ngest ,genom att ta bort snabba tankar och stabilisera humret.

Det hjlper ju indirekt mot en del ngest d den hjlper mot depressioner. Och man tenderar ju att ha mer ngest nr man r deprimerad n inte.
Citera
2025-06-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salsjon
Intresserad av att hra om hur det gtt med Ketamin - har sjlv frskt f till en sdan lsning. Tacksam fr en uppfljning frn dig.

Behandlingen med Ketamin va vldigt behaglig. Det va en gng det blev lite jobbigt med d hade jag ssk dr och kunde f hjlp utav.

Resultatet: I 6 veckor efter behandlingen s hade jag mardrmmar en gng i veckan istllet fr varje dag. Har inte mtt s bra p s lnge. Fick ett helt nytt liv. Tyvrr s skulle jag behva underhlls behandling. Nu ngra mnader efter behandlingen s har det gtt tillbaka vldigt mycket. Nu fungerar det olika fr alla. Men i mitt fall skulle jag behva mer.

Nu har jag fruktansvrt mycket runt om. Men min nskan r att f fortstta. Men det finns inte en sdan behandling tillgnglig hr.
Citera
2025-06-22, 16:40
Medlem
[quote=Habibiisme79|92244417]
Behandlingen med Ketamin va vldigt behaglig. Det va en gng det blev lite jobbigt med d hade jag ssk dr och kunde f hjlp utav.
/QUOTE]
Hur fick du Ketaminbehandlingen? Min lkare och mitt landsting skakar bara p huvudet nr man nmner det - ven om jag skulle vara beredd att sjlv bidra till kostnaden. Tacksam om du kunde utveckla detta lite mer. ven tacksam om ngon annan som har erfarenhet av Ketamin kan ge tips och information om denna behandling,
Citera
2025-06-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Det hjlper ju indirekt mot en del ngest d den hjlper mot depressioner. Och man tenderar ju att ha mer ngest nr man r deprimerad n inte.

Str mellan valen att fortstta med quetiapin eller brja med lamotrigin eller brja med litium. Jag r bp2 med mest inslag av depressivitet och energilshet. Vad tror ni r bsta vgen att g
Citera
2025-06-22, 20:12
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murre87
Str mellan valen att fortstta med quetiapin eller brja med lamotrigin eller brja med litium. Jag r bp2 med mest inslag av depressivitet och energilshet. Vad tror ni r bsta vgen att g
Litium har vldigt f biverkningar,iaf fr mig nr jag har 0.6 ,har du mest depressioner behver du inte ligga s jkla hgt,risken r att den trycker ner en fr mycket om man ligger runt 0.9
Citera
2025-06-22, 20:34
Medlem
Citat:
Litium har vldigt f biverkningar,iaf fr mig nr jag har 0.6 ,har du mest depressioner behver du inte ligga s jkla hgt,risken r att den trycker ner en fr mycket om man ligger runt 0.9

Det r s olika det dr med biverkningar. Jag har ftt njursvikt och nefrogen diabetes insipidus efter mindre n 1 r p litium, trots kontroller.
Med det sagt tycker jag fortfarande litium r bttre n annan psykofarmaka jag haft. Men det r nd vrt att prova Lamotrigin frst just p grund av biverkningarna, den brukar ha vldigt f biverkningar och fungera vldigt vl p bipolr typ 2.
Citera
2025-06-22, 22:08
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Det r s olika det dr med biverkningar. Jag har ftt njursvikt och nefrogen diabetes insipidus efter mindre n 1 r p litium, trots kontroller.
Med det sagt tycker jag fortfarande litium r bttre n annan psykofarmaka jag haft. Men det r nd vrt att prova Lamotrigin frst just p grund av biverkningarna, den brukar ha vldigt f biverkningar och fungera vldigt vl p bipolr typ 2.
Jag har smre njurvrden jag med,men inte tillrckligt fr att lgga ner n .men det kommer en dag d jag mste lgga av.var den jobbig att trappa ut?
Citera
2025-06-22, 23:22
Medlem
Citat:
Jag har smre njurvrden jag med,men inte tillrckligt fr att lgga ner n .men det kommer en dag d jag mste lgga av.var den jobbig att trappa ut?

Jag har inte satt ut den. Psykiatrin vill inte det. Den njurfunktion jag frlorat kommer jag inte f tillbaka i vilket fall och det gr tydligen bra att ta litium ven om man r i dialys.
Att jag helst behller den njurfunktion jag har och undviker att behva dialys verkar spela mindre roll.
Citera
2025-07-20, 20:29
Medlem
[quote=Salsjon|92245307]
Citat:
Ursprungligen postat av Habibiisme79
/QUOTE]
Hur fick du Ketaminbehandlingen? Min lkare och mitt landsting skakar bara p huvudet nr man nmner det - ven om jag skulle vara beredd att sjlv bidra till kostnaden. Tacksam om du kunde utveckla detta lite mer. ven tacksam om ngon annan som har erfarenhet av Ketamin kan ge tips och information om denna behandling,

Jag har testat flertalet antidepressiva utan bra resultat, jag har testat flera stmningsstabiliserande utan bra resultat och jag provade litium behandling med ej tillfredsstllande resultat. Har ven haft Rtms 2 gnger om med varierande resultat. Detta har tagit mig vldigt lng tid att f. Men jag pratade med min lkare p psykiatrin och hon tog det vidare till Hjrnstimuleringen. En hrd vg dit. Det finns regioner som ger Ketamin intravenst och andra kan ha en nsspray medan vissa inte ger ngot alls. Hittar tyvrr inte den informationen alls just nu. Visst r detta det bsta jag har gjort, absolut, men jag sjunker mer och mer. Kan vara bra att hitta ngot som funkar fr en lngre tid. Urskta mitt vldigt sena svar men som sagt jag dippar mer och mer. Glm inte att du fr ska sjukvrd vart du vill. Men som sagt det r en lng vg att komma dit. Allt som allt fr min del har det tagit flera r. Nu hade inte jag Ketamin som frsta tanke utan har gtt igenom varje steg i sin tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in