2024-02-18, 14:19
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag tror på nummer 1.

Han skulle aldrig stämplat ut så som han gjorde om det var så. Då hadde han varit tvungen att göra det på ett annat sätt isåfall.
Ja eller hur! Om de var som i nr 2 - att han kollat att OP var på väg och planerade att skjuta honom - varför skulle han tillbaka till kontoret igen? Det skulle ju ha inneburit att SE själv skapade ett bevis (genom stämpelklockan) att han var på platsen. Det logiska vore att ta med vapnet direkt och gå ut och hålla koll på när OP gick från bio för att sen följa efter. Varför gå ut och kolla och sen springa tillbaka?

Men i utredningen och i Filters version så hävdar de väl att SE sprang tillbaka? Det måste de ha hittat på, för annars skulle det vara en impulshandling och inte ett planerat mord.
Senast redigerad av 526 2024-02-18 kl. 14:22.
Citera
2024-02-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja eller hur! Om de var som i nr 2 - att han kollat att OP var på väg och planerade att skjuta honom - varför skulle han tillbaka till kontoret igen? Det skulle ju ha inneburit att SE själv skapade ett bevis (genom stämpelklockan) att han var på platsen. Det logiska vore att ta med vapnet direkt och gå ut och hålla koll på när OP gick från bio för att sen följa efter. Varför gå ut och kolla och sen springa tillbaka?

Men i utredningen och i Filters version så hävdar de väl att SE sprang tillbaka? Det måste de ha hittat på, för annars skulle det vara en impulshandling och inte ett planerat mord.

Om han hadde sett Palme när han var ute och åt/drack middag hadde det logiska varit att gå tilbaka till kontoret och stämpla ut. För att sen börja jaga Palme. Ute på gatan.
Citera
2024-02-18, 15:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Han försökte dumpa skuld på CP.

Du menar i Skydd och Säkerhet? För det ser man inga spår av i Proletären i januari 1989.
Citera
2024-02-18, 15:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Om han hadde sett Palme när han var ute och åt/drack middag hadde det logiska varit att gå tilbaka till kontoret och stämpla ut. För att sen börja jaga Palme. Ute på gatan.

Exakt.
Vilket han dock inte gjorde, utan ramlade ut precis när de gick förbi.

Kan ju eventuellt varit så att han såg dom när han var ute och åt/drack. Gick tillbaka till kontoret och i fyllan fick för sig att han skulle skjuta OP. Planen var kanske att gå ut och vänta in honom, men eftersom han var full och i kombination med att det var svårt att veta när bion slutade - så missbedömde han tiden och vinglade ut rakt i famnen på dom.
Senast redigerad av 526 2024-02-18 kl. 15:37.
Citera
2024-02-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du menar i Skydd och Säkerhet? För det ser man inga spår av i Proletären i januari 1989.

Skydd och säkerhet ja. Det enda intressanta jag hittar i Proletären är att han ljuger om tiden på utstämplingen. Igen.
Citera
2024-02-18, 15:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Skydd och säkerhet ja. Det enda intressanta jag hittar i Proletären är att han ljuger om tiden på utstämplingen. Igen.

Behöver dock inte vara svårare än att han likt många andra även fortsatt trodde på CP's skuld.
Kanske finns andra anledningar till att han får utstämplingstiden fel oavsett som vittne eller GM.
Som GM är det väl rentav idiotiskt att försöka ljuga om en tid som ett datasystem har registrerat.

(Brukar ju även vara en hel del till som tolkas in i S&S-artikeln)
Citera
2024-02-18, 15:55
Medlem
Citat:
Behöver dock inte vara svårare än att han likt många andra även fortsatt trodde på CP's skuld.
Kanske finns andra anledningar till att han får utstämplingstiden fel oavsett som vittne eller GM.
Som GM är det väl rentav idiotiskt att försöka ljuga om en tid som ett datasystem har registrerat.

(Brukar ju även vara en hel del till som tolkas in i S&S-artikeln)

Varför skulle han tro på Cp’s skuld som ju liksom hadde sett mördaren med egna ögon? Varför beskrev han inte någon som såg ut som CP den gången då?

Ja, det kan ju finnas hundratals anledningar till att han hela tiden ljuger om utstämplingen. Sure.
Citera
2024-02-18, 16:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Nej, skulle det finnas ett direkt stöd från IW om att han nekat SE så skulle vi ju inte sitta här.
Dock menar jag att uppgifterna från IW och SE går att förena på ett förvånansvärt sätt i det fall vi talar om SE som GM. Har han bara tur att vi har en polis som tar emot uppgifter från ett vittne som också anger typ rock och herrhatt. Samt att IW därefter inte har tid att ta fler uppgifter utan måste larma ut detta direkt.

Du får gärna utveckla din kronologi där om bryska poliser, då jag inte riktigt hänger med.

Skulle stödet vara större för att han är GM menar du?

Ja hade SE väntat och gjort ett nytt försök att meddela det signalement Lisbeth givit honom så hade han säkerligen fått göra det, men i scenariot med IW ovan så var läget brådskande.
De jagande poliserna behövde ju snarast ett signalement att gå på.
Som jag skrev... det hade varit tjänstefel om IW hade fortsatt ta uppgifter från vittnen och inte rapportera ut signalementet.

Då jag inte tycker att förklaringarna duger från Icke-SEktarna så försöker jag hjälpa till med analyserna av vittnet SE.

Om SE var ett vittne så förstår jag inte varför man ska blanda in IW i detta. Om han säger att det var en nytillkommen polis så strider det ju obönhörligen mot att det var IW som han menade. De två första poliserna har han ju sagt i flera omgångar uppträdde dåligt mot LP. Definitionen av en nytillkommen i det här fallet är ju att han måste ha vetat att det inte var någon av GS och IW som var först.

Problem nummer två blir tiden. SE la tiden för samtalet med polisen strax innan han gick tillbaka till Skandia. GS och IW la tiden då IW sprang in med ett första signalement vid en tid då SE inte var där enligt honom själv.

När det kommer till IW och tjänstefel så säger han ju själv att han hjälpte ambulanspersonalen med en väska. Det var uppenbarligen inte så bråttom att få ett signalement när ambulansen hade kommit.

Ytterligare ett problem är det med att hänvisa till att andra vittnen upplevde det som ett ointresse. Den polis som pratade med vittnet SE var helt enkelt inte ointresserad. Precis tvärtom, han var effektiv. Han var ute efter att få tag i folk som hade upplysningar om mordet. Folk som inte hade något att komma med var det onödigt att lägga tid på. Dom kunde gå därifrån. Det är i den sistnämnda kategorin man landar med vittnet SE. Svårare än så är det inte.

Ett sista problem blir det när det kommer till väktarna. Det finns inget som helst stöd för att någon polis sprungit iväg mitt framför ögonen på honom. Han hade blivit hörd och det var inget konstigt med det. Aldrig någonsin har SE f ö nämnt något om att polisen hade bråttom och sprang iväg.

Den enklaste förklaringen är helt enkelt att vittnet SE talade om en annan polis än IW. Den polisen var i brinnande behov av att få fram viktiga iakttagelser. ”Engström frågade en polis om han vill ha hans namn. Polisen ansåg ej detta nödvändigt”.

Din förklaring blir tusen gånger besvärligare och du måste vrida ut och in på materialet. Det håller inte alls.

När det kommer till bryskheten finns det inget stöd för att vittnet SE sett något hårthänt då han var på mordplatsen, varken från honom själv, eller för tiden då detta skulle ha skett enligt GS. Hårdhänt är av kategorin dåligt beteende mot LP.

Däremot finns åtskilligt med stöd från SE själv om ett dåligt beteende mot LP. Det kom från de första poliserna på plats. Det är det som en av väktarna tolkade som bryskt. Svårare än så är det inte.
Citera
2024-02-18, 16:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Varför skulle han tro på Cp’s skuld som ju liksom hadde sett mördaren med egna ögon? Varför beskrev han inte någon som såg ut som CP den gången då?

Ja, det kan ju finnas hundratals anledningar till att han hela tiden ljuger om utstämplingen. Sure.

Till polis har SE aldrig påstått sig ha sett gärningsmannen. Dock har det i media stått att SE skulle ha sett GM. Detta skulle kunna hänga ihop med osäkerheten kring vittnet LJ eller att journalisten misstolkat vem som såg vad och vem.

Gällande olika utstämplingstider så tänkte inte jag på anledningar till att han ljuger, det blir enklare att tänka sig att han minns fel. Slarviga anteckningar månne, efter Bergströms redogörelser.
Detta oavsett roll som vittne eller GM.
Citera
2024-02-18, 16:50
Medlem
Citat:
Till polis har SE aldrig påstått sig ha sett gärningsmannen. Dock har det i media stått att SE skulle ha sett GM. Detta skulle kunna hänga ihop med osäkerheten kring vittnet LJ eller att journalisten misstolkat vem som såg vad och vem.

Gällande olika utstämplingstider så tänkte inte jag på anledningar till att han ljuger, det blir enklare att tänka sig att han minns fel. Slarviga anteckningar månne, efter Bergströms redogörelser.
Detta oavsett roll som vittne eller GM.

Nej, han är ju inte så korkad att han säger att det var gärningsmannen. Han är ju inte dum. Han insinuerar.

Nej SE han snubblade ju plötsligt över Palme på gatan han. Hadde knappt märkt av att någon brände av två skott med en 357’a rakt framför näsan på honom. Kollade klockan han vettu. Kollade bara helt tillfälligt in där mördaren sprang och upps där stod det någon. Kunde ha varit vem som hellst såklart.

Men altså det går inte att diskutera på den här nivån. Blir bara att vrida på detaljer i det oändliga och tills slut fattar man ingenting. Det är värdelöst. Kommer inte spela det spelet här inne. Det här är sånt som måste diskuteras i slutna fora.
Citera
2024-02-18, 16:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Visst är det den förmodade gärningsmannen han vill vittna om i den här första versionen. Här är han t.o.m. citerad i Svenska Dagbladet:
"-Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare."
(FB) Skandiamannen
Och det är väl rätt uppenbart i det inringda tipset till polisen också att han vill rapportera in en iakttagelse av den flyende mördaren i gränden (det måste ju gälla just den här mannen som han påstod att han inte fick lämna uppgifter om till polisen på mordkvällen).
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf
Senast redigerad av Draifos 2024-02-18 kl. 17:07.
Citera
2024-02-18, 17:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Då jag inte tycker att förklaringarna duger från Icke-SEktarna så försöker jag hjälpa till med analyserna av vittnet SE.

Om SE var ett vittne så förstår jag inte varför man ska blanda in IW i detta. Om han säger att det var en nytillkommen polis så strider det ju obönhörligen mot att det var IW som han menade. De två första poliserna har han ju sagt i flera omgångar uppträdde dåligt mot LP. Definitionen av en nytillkommen i det här fallet är ju att han måste ha vetat att det inte var någon av GS och IW som var först.

Problem nummer två blir tiden. SE la tiden för samtalet med polisen strax innan han gick tillbaka till Skandia. GS och IW la tiden då IW sprang in med ett första signalement vid en tid då SE inte var där enligt honom själv.

När det kommer till IW och tjänstefel så säger han ju själv att han hjälpte ambulanspersonalen med en väska. Det var uppenbarligen inte så bråttom att få ett signalement när ambulansen hade kommit.

Ytterligare ett problem är det med att hänvisa till att andra vittnen upplevde det som ett ointresse. Den polis som pratade med vittnet SE var helt enkelt inte ointresserad. Precis tvärtom, han var effektiv. Han var ute efter att få tag i folk som hade upplysningar om mordet. Folk som inte hade något att komma med var det onödigt att lägga tid på. Dom kunde gå därifrån. Det är i den sistnämnda kategorin man landar med vittnet SE. Svårare än så är det inte.

Ett sista problem blir det när det kommer till väktarna. Det finns inget som helst stöd för att någon polis sprungit iväg mitt framför ögonen på honom. Han hade blivit hörd och det var inget konstigt med det. Aldrig någonsin har SE f ö nämnt något om att polisen hade bråttom och sprang iväg.

Den enklaste förklaringen är helt enkelt att vittnet SE talade om en annan polis än IW. Den polisen var i brinnande behov av att få fram viktiga iakttagelser. ”Engström frågade en polis om han vill ha hans namn. Polisen ansåg ej detta nödvändigt”.

Din förklaring blir tusen gånger besvärligare och du måste vrida ut och in på materialet. Det håller inte alls.

När det kommer till bryskheten finns det inget stöd för att vittnet SE sett något hårthänt då han var på mordplatsen, varken från honom själv, eller för tiden då detta skulle ha skett enligt GS. Hårdhänt är av kategorin dåligt beteende mot LP.

Däremot finns åtskilligt med stöd från SE själv om ett dåligt beteende mot LP. Det kom från de första poliserna på plats. Det är det som en av väktarna tolkade som bryskt. Svårare än så är det inte.

Ja, var det en nytillkommen polis han menade eller var det, som det står, skrivet ett nytillkommet vittne? Är det korrigerat? För klart är att IW inte var någon "nytillkommen" polis.

Anledningen till att "blanda in" honom är såklart för att episoden med Delsborn skulle kunna vara densamma som SE beskriver.

Problem med tiden vet jag inte hur du kan dra slutsatser kring. Det är inte alltid ett fåtal sekunder mellan "meningarna"(uppgifterna) i förhör eller uppslag. Kronologiskt är det ändå där.

Vidare om IW och ambulansen, så förstör jag inte alls ditt försök till argument.
IW menar oavsett att han skyndade sig tillbaka för att larma ut det signalement han fick av Delsborn.
Vi kan bara spekulera i varför det blev akut där och då att springa tillbaka till polisbilen.

"Den polis som pratade med vittnet SE var helt enkelt inte ointresserad. Precis tvärtom, han var effektiv....."
Vad får du detta ifrån? Det har ju inget stöd någonstans. Flertalet vittnen talar om polisens ointresse, många togs inte ens på namn. Och SE är en av dessa också som uttryckt ointresset.

Gällande väktarna så har vi vad Gahn minns av uppgifterna.
Och nej, "hörd" har han ju inte blivit. På sin höjd sagt något ord och inte tagits på namn heller.
Kan han som vittne kanske ljugit om detta med tanken att höra av sig dagen efter. Få åka hem och slippa att väktarna tycker att han ska gå tillbaka?
Går bara att spekulera.

Det enklaste?
Vilken annan polis än IW skulle det ha varit då? Vilken polis var i brinnande behov av att få fram iakttagelser?

Tycker inte alls att det är att vrida och vända på materialet.

Nej gällande bryskheten så vet både du och jag vad vi har i materialet.
Inget han någonsin själv nämnt till polis, men enligt Gahn så hade han nämnt det då han återvände.
Att polisen var brysk mot Lisbeth.

För mig är det en rätt märklig uppgift att nämna. Att ljuga om den blir alltså märklig oavsett roll som vittne eller GM. Att Gahn skulle minnas fel kring en sådan udda uppgift känns också märkligt.
Så frågan är vart det då annars kommer ifrån?

Jag har tidigare varit inne på Söderströms hantering av Lisbeth då han försöker "få in henne i polisbilen, men där hon bara slår ifrån sig."
Men det kan så klart ha varit någon annan situation också som inte finns med i materialet.

Vittne EAE-1390-4 talar om en brysk ung polisman, (vilket jag förmodar är IW), som var otroligt stöddig.
o.s.v.

Eller så ska SE som GM ha ljugit om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in