Citat:
Usch jag tror inte alls det här är långtifrån sanningen. Har tänkt innan att de hade mer att vinna på att hon var i livet. Men mot slutet tror jag de började känna sig inmålade i ett hörn. Jag har haft svårt att förstå varför misshandeln trappades upp där på hösten, det här skulle kunna vara förklaringen.
Citat:
Barnen ska i den familjen inte vara utgifter utan inkomster. Alla ska bidra med något. Finns det inte sjukdom eller diagnoser så fixar man till det. J är rent överjäklig på att leta rätt på diagnoser och manipulera folk.
Syster V var viktig ur två aspekter. Dels vårdnadsbidrag och sedan all sympati J kunde få genom sitt sjuka barn. Det är så vi får se på familjen att varje barn skulle fylla en funktion.
Är det någon som har fått klart för sig om "mamma J" bidrog till hushållets inkomster? Hon har ju såklart varit mammaledig mycket.. Dock är det inga större pengar hon har fått eftersom inkomsterna från henne förmodligen aldrig varit höga.
Varje barn får ju enligt FK 1250 i barnbidrag + flerbarntillägg skillnaden mellan 5 och 6 barn är ca 600 kr.
Z har i den familjen (som jag räknat ut det, hemskt) trots allt fått familjen att gå lite plus p g a barnbidraget. Det enda hon behövde var blöjor, några andra utgifter för henne fanns inte. Det lilla hon fick att äta var inte mycket. Några nya kläder behövdes inte, hon visades inte ute, besökte inga vårdinstanser osv.. Så hon bidrog nog till familjen med ca 700-800 kr eller mer. Hur som helst så var det en liten förtjänst på henne dock inte tillräcklig enligt "föräldrarna". Därför var denna hjärnskada otroligt viktig att få igenom för att förbättra familjens ekonomi.
Z har i den familjen (som jag räknat ut det, hemskt) trots allt fått familjen att gå lite plus p g a barnbidraget. Det enda hon behövde var blöjor, några andra utgifter för henne fanns inte. Det lilla hon fick att äta var inte mycket. Några nya kläder behövdes inte, hon visades inte ute, besökte inga vårdinstanser osv.. Så hon bidrog nog till familjen med ca 700-800 kr eller mer. Hur som helst så var det en liten förtjänst på henne dock inte tillräcklig enligt "föräldrarna". Därför var denna hjärnskada otroligt viktig att få igenom för att förbättra familjens ekonomi.
Syster V var viktig ur två aspekter. Dels vårdnadsbidrag och sedan all sympati J kunde få genom sitt sjuka barn. Det är så vi får se på familjen att varje barn skulle fylla en funktion.
Är det någon som har fått klart för sig om "mamma J" bidrog till hushållets inkomster? Hon har ju såklart varit mammaledig mycket.. Dock är det inga större pengar hon har fått eftersom inkomsterna från henne förmodligen aldrig varit höga.
Det ni skriver här stämmer mycket väl med vad socialtjänsten kom fram till i LVU-utredningen (aktbilaga 198).
Föräldrarna uppger att de får barnbidrag, omvårdnadsbidrag och bostadsbidrag.
Mamman har antagligen fått omvårdnadsbidraget.
Det är maximalt 11 938 kronor per månad för 2024 enligt försäkringskassan, om man får beviljat för heltid för att ta hand om barn med funktionsnedsättning.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/om-ditt-barn-har-en-funktionsnedsattning/omvardnadsbidrag
Där står bland annat:
Tillsyn innebär att du behöver ha extra uppsikt över barnet, till exempel så att hen inte rymmer, hittar på farliga saker, råkar ut för eller orsakar olyckor. Tillsyn kan också innebära att du är extra tillgänglig för barnet via telefon.Så Z hade definitivt större ekonomiskt värde som levande. Problemet var att hon var för frisk och inte svarade på ”försjukningsförsöken”.
Hur mycket pengar kan jag få?
Du får omvårdnadsbidrag på en av fyra nivåer och Försäkringskassan bedömer barnets totala behov av omvårdnad och tillsyn efter samtal med dig. Om du har flera barn med funktionsnedsättning kan du som mest få ett helt omvårdnadsbidrag per barn. Du betalar skatt på omvårdnadsbidraget.
De hade också ett akut ekonomiskt problem i och med att D blev uppsagd från sin timanställning på LSS-boendet. Chefen har omvittnat att hon hämtade tillbaka nycklarna från honom. Själv påstår han att han var utlovad en fast tjänst men det är en uppenbar lögn.
De hade blivit nekade LSS flera gånger och hade en ny ansökan där de egentligen inte hade något nytt medicinskt att komma med. Z saknade en användbar diagnos.
Därför tror jag ättikan var ett drastiskt sätt att få igenom självskadebeteendet för att åtminstone kunna få ytterligare ett omvårdnadsbidrag beviljat till D, med skälet att Z behövde ständig tillsyn.
Utöver det behövde de framkalla en mer permanent hjärnskada för att få igenom LSS.
Frågan är om planen var att det skulle gå såpass illa. Det är inte omöjligt att ett akutbesök var planen från början, och att det var ett ”experiment” som gick över styr.
Ang. duschningen så kanske de behövde tvätta Z ren från blodfläckar. De kan ju inte ha använt tvål eller schampo.
Att D var mån om att hålla Z vaken vid bilresan till sjukhuset är nog sant.
Guldklimpen fick inte avlida.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-02-17 kl. 10:08.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-02-17 kl. 10:08.