2024-02-17, 09:30
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaycePollard
Usch jag tror inte alls det här är långtifrån sanningen. Har tänkt innan att de hade mer att vinna på att hon var i livet. Men mot slutet tror jag de började känna sig inmålade i ett hörn. Jag har haft svårt att förstå varför misshandeln trappades upp där på hösten, det här skulle kunna vara förklaringen.

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Barnen ska i den familjen inte vara utgifter utan inkomster. Alla ska bidra med något. Finns det inte sjukdom eller diagnoser så fixar man till det. J är rent överjäklig på att leta rätt på diagnoser och manipulera folk.

Syster V var viktig ur två aspekter. Dels vårdnadsbidrag och sedan all sympati J kunde få genom sitt sjuka barn. Det är så vi får se på familjen att varje barn skulle fylla en funktion.

Är det någon som har fått klart för sig om "mamma J" bidrog till hushållets inkomster? Hon har ju såklart varit mammaledig mycket.. Dock är det inga större pengar hon har fått eftersom inkomsterna från henne förmodligen aldrig varit höga.

Det ni skriver här stämmer mycket väl med vad socialtjänsten kom fram till i LVU-utredningen (aktbilaga 198).
Föräldrarna uppger att de får barnbidrag, omvårdnadsbidrag och bostadsbidrag.
Mamman har antagligen fått omvårdnadsbidraget.
Det är maximalt 11 938 kronor per månad för 2024 enligt försäkringskassan, om man får beviljat för heltid för att ta hand om barn med funktionsnedsättning.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/om-ditt-barn-har-en-funktionsnedsattning/omvardnadsbidrag

Där står bland annat:
Tillsyn innebär att du behöver ha extra uppsikt över barnet, till exempel så att hen inte rymmer, hittar på farliga saker, råkar ut för eller orsakar olyckor. Tillsyn kan också innebära att du är extra tillgänglig för barnet via telefon.

Hur mycket pengar kan jag få?
Du får omvårdnadsbidrag på en av fyra nivåer och Försäkringskassan bedömer barnets totala behov av omvårdnad och tillsyn efter samtal med dig. Om du har flera barn med funktionsnedsättning kan du som mest få ett helt omvårdnadsbidrag per barn. Du betalar skatt på omvårdnadsbidraget.
Så Z hade definitivt större ekonomiskt värde som levande. Problemet var att hon var för frisk och inte svarade på ”försjukningsförsöken”.

De hade också ett akut ekonomiskt problem i och med att D blev uppsagd från sin timanställning på LSS-boendet. Chefen har omvittnat att hon hämtade tillbaka nycklarna från honom. Själv påstår han att han var utlovad en fast tjänst men det är en uppenbar lögn.

De hade blivit nekade LSS flera gånger och hade en ny ansökan där de egentligen inte hade något nytt medicinskt att komma med. Z saknade en användbar diagnos.

Därför tror jag ättikan var ett drastiskt sätt att få igenom självskadebeteendet för att åtminstone kunna få ytterligare ett omvårdnadsbidrag beviljat till D, med skälet att Z behövde ständig tillsyn.
Utöver det behövde de framkalla en mer permanent hjärnskada för att få igenom LSS.

Frågan är om planen var att det skulle gå såpass illa. Det är inte omöjligt att ett akutbesök var planen från början, och att det var ett ”experiment” som gick över styr.
Ang. duschningen så kanske de behövde tvätta Z ren från blodfläckar. De kan ju inte ha använt tvål eller schampo.

Att D var mån om att hålla Z vaken vid bilresan till sjukhuset är nog sant.
Guldklimpen fick inte avlida.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-02-17 kl. 10:08.
Citera
2024-02-17, 10:00
Medlem
Taggads avatar
Citat:
MEN det finns en möjlighet och det är att de blivit så vana att se Z i detta tillståndet att det tyckte det var fullt normalt.
Sannolikt är det så enkelt att behandlingen motsvarar deras perversa känslor för sin dotter - i deras värld normalt.
Sjukt - ja. Sjukt så att det påverkar påföljden - nej.
Citera
2024-02-17, 10:07
Medlem
Mercedes avatar
Tänkte på det här med ättikan. Js syster Josaf*ne frågade helt random i förhör 3:

Citat:
"Josa: Har någon hållit för näsa och mun på Zoey?
FL: Det är inget jag kan gå in på här. Jag kan varken bekräfta eller dementera det. Vad är det
som gör att du frågar?
Josa: För man kräks av ättikan"

Nu vet jag inte hur det är för alla, att man kräks men kan annars vara ett tecken att Zoey inte drack själv.

Så här berättar Js syster Josa om gången hon tvingades dricka ättika (se speciellt det jag fetade, känns osannolikt att Zoey kunnat haft 24% ättika i sin mun)
Citat:
"Pappa försökte få oss att äta en köttgryta, men jag kunde inte tugga det. Jag satte i halsen och
ingen fick hjälpa mig. Han blev arg på mig för att jag var otacksam för att jag inte åt maten.
Vi skulle få besök av hans vänner. Jag prövade att äta riset, men det dög inte. Då sa han att
han skulle se till att det gick att svälja, så han tog mig till toaletten där det fanns en dunk med
ättika. Han lyfte dunken och hällde det i min mun. Det rann ut ur min mun, över hela mig och
mina kläder. Jag kräktes och kräktes.höll han för min mun och näsa så att jag skulle
svälja det igen.
Det gjorde så ont i min mun. Min mun gick sönder på insidan och det gjorde
ont ner i matstrupen. Det kändes som jag höll på att kvävas och som att det fanns en ballong i
min hals
. Det gör fortfarande ont när jag sväljer. Jag har fått ärr i min mun. Jag har haft ont
varje gång jag ätit i hela mitt liv. Som vuxen fick jag opererat bort min magsäck på Aleris i
Malmö. Det kallas gastrick sleeve, men min magsäck var så skadad att de tog bort hela min
magsäck. Jag har haft svårt att svälja och att äta och under vissa perioder har jag bara ätit som
typ choklad, för det har varit lätt att svälja. "

Här nedan berättar systern att J ( Ida innan hon bytte namn) sett när systern tvingades dricka Ättika.
Citat:
FL: När detta med ättikan hände, var det någon där?
Josa: Ida var också där. Vi såg allting vad som hände med varandra, men jag tror inte att Ida varit
utsatt för ättikan. Pappa var snällare mot Ida för hon var hans favorit. Han gjorde henne bara
illa för att göra mig illa. Han slog mig så pass mycket att jag lärde mig att koppla bort
smärtan och låtsats som att allt var bra, men jag klarade inte av när han gjorde henne illa

I Js första förhör (jag har bara hunnit med det första av hennes än)säger hon att hon inte visste att ättika var frätande, bullshit säger jag. Hon vet mycket väl vilka skador hennes egen syster fick av ättikan..
Citat:
"JI: Så då tar man ju, då har vi använt det (suck) åh, (ohörbart) hade jag vetat, jag
visste verkligen inte att det var så starkt frätande
, vi har använt det också, det vi har använt
det innan till att städa också med, alltså,…
FL: Mm.
JI: …jag visste verkligen inte att det har varit frätande. Alltså, jo, så klart att det
hjälper men jag (ohörbart) klorin är väl ännu värre, men tydligen inte. Nej, …"
Sen vet jag inte om jag överanalyserar förhöret men detta reagerade jag på direkt:
Citat:
"FL: Vem st..hade ställt fram den?
JI: Spelar det nån roll?
FL: Nä, kanske det inte gör, men är det nånting som ni brukar ha?
JI: När det luktar mycket så gör vi det…
FL: Mm."

Kan det vara så att J inte instruerat D om den biten än? vem av dom som ställde fram glaset? (27 Dec, 3 dagar efter händelsen)
Citera
2024-02-17, 10:18
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det ni skriver här stämmer mycket väl med vad socialtjänsten kom fram till i LVU-utredningen (aktbilaga 198).
Föräldrarna uppger att de får barnbidrag, omvårdnadsbidrag och bostadsbidrag.
Mamman har antagligen fått omvårdnadsbidraget.
Det är maximalt 11 938 kronor per månad för 2024 enligt försäkringskassan, om man får beviljat för heltid för att ta hand om barn med funktionsnedsättning.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/om-ditt-barn-har-en-funktionsnedsattning/omvardnadsbidrag

Där står bland annat:
Tillsyn innebär att du behöver ha extra uppsikt över barnet, till exempel så att hen inte rymmer, hittar på farliga saker, råkar ut för eller orsakar olyckor. Tillsyn kan också innebära att du är extra tillgänglig för barnet via telefon.

Hur mycket pengar kan jag få?
Du får omvårdnadsbidrag på en av fyra nivåer och Försäkringskassan bedömer barnets totala behov av omvårdnad och tillsyn efter samtal med dig. Om du har flera barn med funktionsnedsättning kan du som mest få ett helt omvårdnadsbidrag per barn. Du betalar skatt på omvårdnadsbidraget.
Så Z hade definitivt större ekonomiskt värde som levande. Problemet var att hon var för frisk och inte svarade på ”försjukningsförsöken”.

De hade också ett akut ekonomiskt problem i och med att D blev uppsagd från sin timanställning på LSS-boendet. Chefen har omvittnat att hon hämtade tillbaka nycklarna från honom. Själv påstår han att han var utlovad en fast tjänst men det är en uppenbar lögn.

De hade blivit nekade LSS flera gånger och hade en ny ansökan där de egentligen inte hade något nytt medicinskt att komma med. Z saknade en användbar diagnos.

Därför tror jag ättikan var ett drastiskt sätt att få igenom självskadebeteendet för att åtminstone kunna få ytterligare ett omvårdnadsbidrag beviljat till D, med skälet att Z behövde ständig tillsyn.
Utöver det behövde de framkalla en mer permanent hjärnskada för att få igenom LSS.

Frågan är om planen var att det skulle gå såpass illa. Det är inte omöjligt att ett akutbesök var planen från början, och att det var ett ”experiment” som gick över styr.
Ang. duschningen så kanske de behövde tvätta Z ren från blodfläckar. De kan ju inte ha använt tvål eller schampo.

Att D var mån om att hålla Z vaken vid bilresan till sjukhuset är nog sant.
Guldklimpen fick inte avlida.
Som sagt har jag inte kommit så långt i FUP men framgår det hur många % omvårdnadsbidrag de fick?
Jag har svårt tro att de fått 75% eller 100% för endast ett barn. Det vanligaste är 25 %. I alla fall för endast ett barn.
FK är väldigt hårda när det gäller omvårdnadsbidrag, själv har jag 50 % för min dotter med Autism 2.
Däremot kan man få för fler barn upp till ett helt per barn, så skulle tex sonen med ADHD, Zoey och lilla flickan med andningen få 50% var skulle de få ut 150% (skattepliktigt)

Edit: Detta som du skrev:
Citat:
"Därför tror jag ättikan var ett drastiskt sätt att få igenom självskadebeteendet för att åtminstone kunna få ytterligare ett omvårdnadsbidrag beviljat till D, med skälet att Z behövde ständig tillsyn.
Utöver det behövde de framkalla en mer permanent hjärnskada för att få igenom LSS."
kan med stor sannolikhet vara anledningen, fast på den grunden att de kanske får 100% istället för 50% eller vad de har nu.
Senast redigerad av Mercede 2024-02-17 kl. 10:22.
Citera
2024-02-17, 10:29
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hur tänker du kring de obefintliga frätskadorna i gommen etc?

Vet ej. Får inte riktigt ihop detta. Om de hällde ättikan genom en tratt hade det kunnat hamna i lungorna och Z hade dött ganska omedelbart🙁
Citera
2024-02-17, 10:43
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Tänkte på det här med ättikan. Js syster Josaf*ne frågade helt random i förhör 3:

Nu vet jag inte hur det är för alla, att man kräks men kan annars vara ett tecken att Zoey inte drack själv.

Så här berättar Js syster Josa om gången hon tvingades dricka ättika (se speciellt det jag fetade, känns osannolikt att Zoey kunnat haft 24% ättika i sin mun)
Otäckt välbekant!
Citat:
Här nedan berättar systern att J ( Ida innan hon bytte namn) sett när systern tvingades dricka Ättika.
Och nu har J gjort detta mot Z!
Citat:

I Js första förhör (jag har bara hunnit med det första av hennes än)säger hon att hon inte visste att ättika var frätande, bullshit säger jag. Hon vet mycket väl vilka skador hennes egen syster fick av ättikan..

Sen vet jag inte om jag överanalyserar förhöret men detta reagerade jag på direkt:

Kan det vara så att J inte instruerat D om den biten än? vem av dom som ställde fram glaset? (27 Dec, 3 dagar efter händelsen)
Citera
2024-02-17, 10:43
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

Är imponerad av din skarpsynta analys av detaljer i förhören. Det blir tydligt när man ställer systerns och Js förhör bredvid varandra som du gör.

Det är uppenbart att J visste att man inte dricker ättika frivilligt.
Hon visste också att ättika kan framkalla bestående skador på magen (bra för LSS-ansökan.)

Så om planen var att få i Z ättika så var det nödvändigt att uppfinna en metod för att få i Z ättika och även få henne att tro att hon druckit den själv.

Med tanke på att Z reagerade såpass starkt på tratt och slang så kan man tänka sig att de använt den metoden flera gånger.

Experten från Giftinformationscentralen menade att 24% ättiksyra är för
svag för att orsaka direkta frätskador, utan det är syrans salter (acetat) som skadar, och att det kan ta längre tid.

Ditt inlägg gav mig en idé om att det skulle kunna ha gått till på ett delvis annat sätt:

- Föräldarna hade experimenterat tidigare med att tvångsmata Z med tratt och slang, med små mängder ättika eller med en annan vätska. Detta gav kanske Z symptom av magsjuka som berättats om under förhör?
- Den 23 december gjorde de ett nytt sådant experiment. De hällde i mer ättika än tidigare.
- De ställde ett glas vatten bredvid Z.
- Under natten fick Z ont i magen och skrek. Hon drack vattnet.
- J berättar för henne nogsamt att hon har druckit ett glas med ättika och att det är därför hon har ont i magen.
- D berättar att Z luktade ättika när hon väckte dem. Det låter som en lögn för att stödja att Z skulle ha druckit ättikan nyss, inte tidigare.
- Vid sjukhusbesöket upprepade J flera gånger för Z att hon hade druckit ättika, för att förstärka den minnesbilden.
- Syskonen har berättat i förhör att de visste att Z druckit ättika. Föräldrarna har varit noga med att berätta detta. Ett av barnen säger dock att Z har druckit en flaska ättika. Är det en fantasi i hans huvud eller ett misstag i indoktrineringen?

Det som saknas är en förklaring till varför Z inte vill berätta om tratt och slang. Något slags manipulativt hot som gör detta ämne för plågsamt att ta upp? Eller någon ofta upprepad historia som gör att Z inte alls förknippar den med ättika eller dryck?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-02-17 kl. 10:53.
Citera
2024-02-17, 10:44
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Vet ej. Får inte riktigt ihop detta. Om de hällde ättikan genom en tratt hade det kunnat hamna i lungorna och Z hade dött ganska omedelbart🙁
De hade nog en tratt med slang på.
Citera
2024-02-17, 10:58
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakan321
Minns du namnet på grannen? Jag lyssnar via primecrime app. Där är det indelat namn. En jävla massa vittnen

Jenny.
Citera
2024-02-17, 11:01
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hur tänker du kring de obefintliga frätskadorna i gommen etc?

Hon hade ett sår i halsen, baktill i mjuka gommen.
Citera
2024-02-17, 11:16
Medlem
Citat:
Barnen ska i den familjen inte vara utgifter utan inkomster. Alla ska bidra med något. Finns det inte sjukdom eller diagnoser så fixar man till det. J är rent överjäklig på att leta rätt på diagnoser och manipulera folk.

Varje barn får ju enligt FK 1250 i barnbidrag + flerbarntillägg skillnaden mellan 5 och 6 barn är ca 600 kr.

Z har i den familjen (som jag räknat ut det, hemskt) trots allt fått familjen att gå lite plus p g a barnbidraget. Det enda hon behövde var blöjor, några andra utgifter för henne fanns inte. Det lilla hon fick att äta var inte mycket. Några nya kläder behövdes inte, hon visades inte ute, besökte inga vårdinstanser osv.. Så hon bidrog nog till familjen med ca 700-800 kr eller mer. Hur som helst så var det en liten förtjänst på henne dock inte tillräcklig enligt "föräldrarna". Därför var denna hjärnskada otroligt viktig att få igenom för att förbättra familjens ekonomi.

Syster V var viktig ur två aspekter. Dels vårdnadsbidrag och sedan all sympati J kunde få genom sitt sjuka barn. Det är så vi får se på familjen att varje barn skulle fylla en funktion.

Är det någon som har fått klart för sig om "mamma J" bidrog till hushållets inkomster? Hon har ju såklart varit mammaledig mycket.. Dock är det inga större pengar hon har fått eftersom inkomsterna från henne förmodligen aldrig varit höga.

Nej jag är bergis på att Z fått i sig ättikan genom en tratt. Sedan kommer den frågan som jag inte kan låta bli att tänka på. Var detta ett test som gick överstyr? När D körde in Z på sjukhuset var hon ju vanvårdad och smutsig.
MEN det finns en möjlighet och det är att de blivit så vana att se Z i detta tillståndet att det tyckte det var fullt normalt. Hon fick ju rena kläder på sig och lukten av urin och avföring berodde på magsjuka, enligt föräldrarna. Skadorna berodde på självskadebeteende enligt föräldrarna, det berättade de ju snabbt på sjukhuset.

Sedan kunde de väl inte i sin vildaste fantasi drömma om att Z skulle röntgas och att hennes kropp skulle granskas på det sätt som nu hände.

Lyssna på barnläkarn Charlotte N E som var den som gjorde orosanmälan till soc. Hon är också en av de första att ta del av föräldrarnas version av händelsen med ättikan.

Där säger D att det handlar om ca ett halvt glas och J rättar honom säger att det var mer i glaset.

De säger även att Z visa dem glaset i tvättstugan när hon väckte dem på natten.

Dynamiken mellan föräldrarna är intressant. Sannolikt är J skyldig till att tvingat i ättikan i Z.

Men jag börjar tro att det mer är Ds idé att ta henne till sjukhuset.

Inte Js,som börjar söka på typ anmälningar från sjukhuset.
Sen tappar hon även kontrollen, blir irriterad och tycker läkarn stressar dem när de säger att de ska komma till RMcD, vilket de tidigare bestämt med D inne på sjukhuset.
Senast redigerad av viperstyle 2024-02-17 kl. 11:29.
Citera
2024-02-17, 11:45
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Är imponerad av din skarpsynta analys av detaljer i förhören. Det blir tydligt när man ställer systerns och Js förhör bredvid varandra som du gör.

Det är uppenbart att J visste att man inte dricker ättika frivilligt.
Hon visste också att ättika kan framkalla bestående skador på magen (bra för LSS-ansökan.)

Så om planen var att få i Z ättika så var det nödvändigt att uppfinna en metod för att få i Z ättika och även få henne att tro att hon druckit den själv.

Med tanke på att Z reagerade såpass starkt på tratt och slang så kan man tänka sig att de använt den metoden flera gånger.

Experten från Giftinformationscentralen menade att 24% ättiksyra är för
svag för att orsaka direkta frätskador, utan det är syrans salter (acetat) som skadar, och att det kan ta längre tid.

Ditt inlägg gav mig en idé om att det skulle kunna ha gått till på ett delvis annat sätt:

- Föräldarna hade experimenterat tidigare med att tvångsmata Z med tratt och slang, med små mängder ättika eller med en annan vätska. Detta gav kanske Z symptom av magsjuka som berättats om under förhör?
- Den 23 december gjorde de ett nytt sådant experiment. De hällde i mer ättika än tidigare.
- De ställde ett glas vatten bredvid Z.
- Under natten fick Z ont i magen och skrek. Hon drack vattnet.
- J berättar för henne nogsamt att hon har druckit ett glas med ättika och att det är därför hon har ont i magen.
- D berättar att Z luktade ättika när hon väckte dem. Det låter som en lögn för att stödja att Z skulle ha druckit ättikan nyss, inte tidigare.
- Vid sjukhusbesöket upprepade J flera gånger för Z att hon hade druckit ättika, för att förstärka den minnesbilden.
- Syskonen har berättat i förhör att de visste att Z druckit ättika. Föräldrarna har varit noga med att berätta detta. Ett av barnen säger dock att Z har druckit en flaska ättika. Är det en fantasi i hans huvud eller ett misstag i indoktrineringen?

Det som saknas är en förklaring till varför Z inte vill berätta om tratt och slang. Något slags manipulativt hot som gör detta ämne för plågsamt att ta upp? Eller någon ofta upprepad historia som gör att Z inte alls förknippar den med ättika eller dryck?
Det är lite småsaker jag stör mig på i SMS dem emellan den 24 Dec.

"J: Du la inte in sånt yokko air pulver?
Det vore riktigt illa om så
D: Nä, sprejade bara"

Detta tycker jag tyder på att det faktiskt är D som hällt upp ättikan i syfte att få bort lukt.
(yokko air =Effektiv luktätare som tar bort stank och odörer istället för att dölja dem med dofter.)
Sen (tror jag) så har J tagit det glaset någon gång under kvällen/natten och straffat Z för något. Med eller utan Ds vetskap.
Tratten som hittades i hemmet, har de tagit prover på den som visat ättika?
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Händelsen med ättikan måste gått helt överstyr för det sista de ville var att bli granskade och anmälda.

Lyssna på barnläkarn Charlotte som var den som gjorde orosanmälan till soc. Hon är också en av de första att ta del av föräldrarnas förklaring.

Där säger D att det handlar om ca ett halvt glas och J rättar honom att det var mer i glaset.

De säger även att Z visa glaset i tvättstugan när hon väckte dem på natten.
Tror med på att det gått överstyr.
Mamman visste mycket väl vad som händer om man dricker Ättika (sin syster) och jag tror inte hon ville förstöra julen (för sina älskade barn, - Z) med uppsåt.
SMS den 23e visar att mamman har ont, hon är stressad, hon är arg, saker strular, barnen strular när granen ska kläs osv.
Det behövs nog inte mycket från Z för att bägaren ska rinna över (glaset med ättika) och katastrofen är ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in