2024-02-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det varierar nog från kommun till kommun.
Skulle tro att de normalt bara täcker skoltid samt resa till och från skolan. Men jag ska inte utesluta att generösa kommuner tecknar olycksfallsförsäkringar som gäller dygnet runt.

Grejen är att ersättningen från en sådan försäkring tillfaller barnet, inte vårdnadshavarna. Så om Z skulle få ett större engångsbelopp på försäkring så skulle föräldrarna inte få disponera detta utan medgivande från överförmyndare.
Det brukar vara ganska automatiskt att banken sätter upp sådana begränsningar på barnets konto.

Om ett sådant barn sedan skulle avlida på grund av olycka eller sjukdom så ärver föräldrarna pengarna, försåvitt de inte döms för att ha vållat dödsfallet.
Mördare får inte ärva sina offer enligt lag.

Det vi ser är förmodligen resultatet av Js grundlögn som uppkom när våldet börja synas på Z och frågor ställdes. Sen har lögn på lögn växt till en ohållbar situation.

Det är nästan så man hoppas fallet går vidare och fler åtalspunkter och bevis läggs till. Ekonomin verkar vara ett mer känsloladdat ämne än barnen i sig så det kan mycket väl slå avgörande kilen mellan dem.
Citera
2024-02-16, 16:52
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaycePollard
Nä här gissar jag förstås. Men tror inte en sekund att J är så rörelseförhindrad som hon vill ge sken av och hon verkar ju vara den som är uppe och härjar på nätterna. Samt att det är vanligt att de som blåljuger blandar in ett visst mått av sanning för att övertyga sig själva om att de är trovärdiga. De har konsekvent sagt att J är den som vaknar av att Z "gnyr" och att hon sen väcker D.

Nu läste jag igenom deras textmeddelanden från det att D kom in till akuten igen också. Ibland är det som att den skrikiga tonen bryts av för att de vet att deras telefoner kan komma att kollas igenom och de vill lägga in sånt som stämmer med deras version (ex: "Vi vet ju att hon kan göra såhär just därför är allt unanplockat om natten. Men inatt var där Ättika i ett litet glas i tvättstugan för ta bort stanken av rök från grannar. Det var dumt gjort" "Vilken tur hon berättade för oss" "Hon va inte såhär igår kväll") sen fortsätter de med sitt uppskruvade tonläge. Sen den här formuleringen:

"Så när de frågar om hemmiljö kan du berätta som det är... att vi sliter röven av oss dygnet runt MED ZOEY för att det inte ska hända olyckor.... ÄNDÅ HÄNDE DET INATT... Vi gör ALLT för zoey men trots det behöver zoey ännu mer hjälp och stöttning i livet. Därför har vi sökt hjälp så vi kan få avlastning samt assistent assistent".

Det får ju en att tro att det här med ättikan inte var så mycket en bestraffning som en iscensatt händelse som skulle stärka deras chanser till LSS. Förmodligen utförd av D på J's initiativ. Sen blev Z mycket sjukare än de tänkt. Och J blev arg på D som "förstört julen".

Det är inte ovanligt att vissa personlighetstyper med störningar anklagar andra för att vara på ett sätt de själva är. Sina egna felaktigheter de själva har. Så ock med J kontra Z.
Typisk överföring.

” I psykologin beskrivs överföring som en situation som uppstår när individs egna känslor och förväntningar gentemot en annan person, omedvetet omdirigeras att tillhöra den andra personen”
Citera
2024-02-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Vad är det för läkare som skriver ut så mycket mediciner? Nån hon känner? En släkting?

Det verkar helt vansinnigt.
Vore bra om man passade på att utreda den doktorn / de doktorer när man ändå är i farten.

Finns så många läkare som borde ifrågasättas pga sina överutskrivningar.

Kan tycka att Apoteket borde reagera.

SEN tycker jag försvaret är uselt (som tur är &#128513 det finns minst ett läkemedel, Montelukast, ”där det kan finnas en koppling mellan användandet av montelukast och allvarliga neuropsykiatriska biverkningar som till exempel suicid.”

Jaha, det hade jag iaf försökt använda mig av som förmildrande omständighet även om det är ett klent halmstrå. Men med tanke på att det finns fall där våldtäktsmän blivit friade pga av de ”sovit” så kan ju vad som helst hända.
Citera
2024-02-16, 18:54
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
SEN tycker jag försvaret är uselt (som tur är &#128513 det finns minst ett läkemedel, Montelukast, ”där det kan finnas en koppling mellan användandet av montelukast och allvarliga neuropsykiatriska biverkningar som till exempel suicid.”

Jaha, det hade jag iaf försökt använda mig av som förmildrande omständighet även om det är ett klent halmstrå. Men med tanke på att det finns fall där våldtäktsmän blivit friade pga av de ”sovit” så kan ju vad som helst hända.

Just Montelukast är väl iofs ett läkemedel mot astma så jag skulle tro att det var utskrivet till V.

Jag hänger inte riktigt med på hur du tänker att försvaret skulle ha använt medicinerna.
Att begå brott under påverkan av alkohol eller andra droger är ingen förmildrande omständighet.

Det känns mer som ett bevismedel som skulle kunna användas emot dem.
Om de har gett barnen läkemedel som inte varit ordinerade till dem så föreställer jag mig att det skulle kunna åtalas som misshandel. I vart fall om det gäller läkemedel med risk för allvarliga biverkningar.
Citera
2024-02-16, 19:04
Medlem
Citat:
Just Montelukast är väl iofs ett läkemedel mot astma så jag skulle tro att det var utskrivet till V.

Jag hänger inte riktigt med på hur du tänker att försvaret skulle ha använt medicinerna.
Att begå brott under påverkan av alkohol eller andra droger är ingen förmildrande omständighet.

Det känns mer som ett bevismedel som skulle kunna användas emot dem.
Om de har gett barnen läkemedel som inte varit ordinerade till dem så föreställer jag mig att det skulle kunna åtalas som misshandel. I vart fall om det gäller läkemedel med risk för allvarliga biverkningar.

Tänkte nog inte klart innan jag skrev och ja det var nog till V. Hjärnan tänkte väl ungefär så här att om man har ett vanligt läkemedel utskrivet till sig och man drabbas av en biverkning som messar upp nervbanor och psyke, så är det oförskyllt till skillnad från om man istället tagit droger eller druckit alkohol.
Men ja, den var dålig 🤒
Citera
2024-02-16, 19:29
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag läste igenom alla SMS häromdagen och var så kluven i min tanke om Z kanske ändå drack ättikan själv fast jag inte riktigt kunde få ihop det med skadorna, för jag undrade varför mamman skulle prata så mycket i SMS om själva händelsen så får erkänna att jag lurades lite av det då jag inte riktigt kunde koppla anledningen till varför de skrev så men efter ditt inlägg så självklart är det så som du säger.
SMSen är ju precis som andra SMS där mamman diktar ihop vad pappan ska säga till skolrektorn, soc m.m

Jag tror det är mamman som tvingat i henne ättikan. antingen i samförstånd med D eller utan hans vetskap.
Hon frågar honom om han inte hällde i luftrenarskiten i glaset med men han säger att han bara sprutade några sprut.
Jag tror han gjorde ordning glaset med ättika på kvällen, säkert av just den orsaken de säger om grannens rök.
Sen på natten har mamman tvingat i Z ättikan och katastrofen är ett faktum.
Antingen vet D om att det är mamman eller så tror han att det är så som mamman skriver till honom i SMS men sättet hon skriver det på, så utförligt visar helt klart på att hon försöker dölja sitt brott och övertyga (Daniel?, Polisen? Soc?) att det är Z som druckit själv.

Har funderat en hel del på hur Z fick i sig ättikan. Efter vad jag har uppfattat om föräldrarnas psykiska status, så kan jag tänka mig att särskilt J (som drogad sprang omkring på nätterna, men det hon anklagade för att göra ) är den som sett till att Z fått i sig ättikan.

Nån tratt tror jag inte på. Hon har lurat Z att dricka ättikan - att det var typ medicin. Det är därför Z säger att hon själv drack ättikan.
Citera
2024-02-16, 19:35
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Är det någon som vet hur missbrukare behandlas på häktena eller inom kriminalvården? Jag utgår från att det finns drogavvänjningsprogram.

Någon skrev tidigare i tråden att J skulle ha fått benzo inför rättegången. Tyckte det lät väldigt konstigt.
Vittnen bör väl vara nyktra?
Samtidig vill man kanske inte ha narkomaner med kraftig abstinens inför skranket.
Efter ett år i häkte så har de nog varken abstinens eller ett pågående missbruk.
Citera
2024-02-16, 20:38
Medlem
Citat:
Har funderat en hel del på hur Z fick i sig ättikan. Efter vad jag har uppfattat om föräldrarnas psykiska status, så kan jag tänka mig att särskilt J (som drogad sprang omkring på nätterna, men det hon anklagade för att göra ) är den som sett till att Z fått i sig ättikan.

Nån tratt tror jag inte på. Hon har lurat Z att dricka ättikan - att det var typ medicin. Det är därför Z säger att hon själv drack ättikan.

Jag tror verkligen inte att Z drack ättikan själv, med den mängden hade det blivit frätskador i munslemhinnan och hon hade inga skador där. Även läkaren på sjukhuset tyckte det lät märkligt att hon skulle druckit den mängden utan att slemhinnan i munnen blivit påverkad. Dessutom hade hon ett litet sår i halsen som om man råkat komma åt där med en slang eller tratt. Däremot tror jag att J har manipulerat Z till att säga att hon drack själv, kanske genom hot.

Jag undrar om Z drogtestades på sjukhuset? Tänkte om dom hade drogat henne den kvällen
Citera
2024-02-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Efter ett år i häkte så har de nog varken abstinens eller ett pågående missbruk.

Du skulle bli förvånad över hur kreativa de kan vara
Citera
2024-02-16, 20:41
Medlem
Mercedes avatar
Citat:

kanske sugrör? eftersom frätskador saknades i munnen?

Hur som är det knappast en slump att mammans syster tvingades dricka ättika av deras pappa och nu Zoey.
systerns (Josaf*ne) förhör var väldigt gripande, och det blev så tydligt hur en hemsk barndom kan forma en psykopat.

Pappan straffade Josaf*ne genom att ge sig på J, så J bygger upp ett hat mot Josaf*ne och när Zoey föds och är väldigt lik sin moster Josaf*ne så är katastrofen ett faktum, nu kan "äntligen" J ge igen för allt hon fick utstå.

De som inte läst systern Josaf*nes 3 förhör borde göra det.
Citera
2024-02-16, 20:49
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Intressant, jag vill också veta. Som jag TROR så får den intagne bara livsviktig samt ”ofarlig” medicin. Ev antidepressiva tabletter och Ipren, Alvedon, men inget narkotikaklassat. OBS gissar. Har för mig att det bara finns en sjuksköterska på häkten, inga läkare.
Däremot tycker jag mig ha sett uppenbart påverkade intagna vid både häktningsförhandling och huvudförhandling, därav osäker.

Klart häkten har tillgång till läkare. Vem skulle annars ordinera?
Citat:
Häktet har tillgång till läkare och annan sjukvårdspersonal. Om du behöver sjukvård eller akut tandvård så ska du få det. Det är viktigt att du säger till häktespersonalen om du mår dåligt, fysiskt eller psykiskt.

https://adacta-law.se/hur-fungerar-det-rent-praktiskt-i-haktet/
Senast redigerad av Lilett 2024-02-16 kl. 21:01.
Citera
2024-02-16, 21:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:

Hur tänker du kring de obefintliga frätskadorna i gommen etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in