Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-05, 19:58
  #2161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag skulle säga Norra Guldheden, typ runt Raketgatan .....

Tack för svar.

Hur ser det ut Annedal, Olivedal etc?

Gatorna runt Övre husar, Linnegatan, Vegagatan.
Inte för nära Järntorget såklart.
Citera
2024-02-05, 20:39
  #2162
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norskaluring
Tack för svar.

Hur ser det ut Annedal, Olivedal etc?

Gatorna runt Övre husar, Linnegatan, Vegagatan.
Inte för nära Järntorget såklart.
Runt Övre Husargatan, Skanstorget är min uppfattning att det är ett helt okej område. Vet inte fördelningen HR/BR men uppfattar det som mer BR. Men det är mycket krogar i näraliggande områden så det kan ju vara lite tjo o tjim på folk som passerar.

Nilsonsberg som ligger mer mot Annedal är väl mycket HR. Stena Fastigheter har ett bestånd där, kanske även flera aktörer finns där. Men uppfattar det som lungt.

Ska du bo fint så finns ju Carl Grimbergsgatan men där kostar det i inköp. Sen fortsätter vi åt de hållet så kommer vi ju mot Handelshögskolan och är det okej med.

Sen så kan man ju aldrig vara hundra säker. Finns ju skitfolk överallt, men om du "får hugg" på en adress så kolla namnen i uppgången och omkringliggande uppgångar. Det säger inte allt. Kolla även om det finns träffar på Lexbase eller MrKoll eller liknande i uppgångarna. Kan ju vara värt att köpa de domar som finns så får man väl bedöma huruvida domarna påverkar hotbilden i området.
Citera
2024-02-05, 21:04
  #2163
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norskaluring
Vart i centrala stan finns det minst hyresrätter?
Letar bostad, gärna en brf där man får parkering direkt. Säkert och bra osv.

Du fick ett vettigt svar av en annan användare för ett par veckor sedan. Men jag kan tillägga en liten brasklapp:
Göteborg bygger väldigt mycket nytt, och väldigt mycket är förtätning i de centralare delarna av stan. Som varandes sossestad tycker kommunen också om att bygga hyresrätter. Av hävd brukar man säga att ungefär hälften av alla nybyggen är hyresrätter. Så även om du hittar ett område med förhållandevis få hyresrätter bör du kolla upp byggplaner för området närmsta 10 åren. Fullt möjligt att du flyttar in, och fem år senare har fullt av hyresrätter omkring dig.
__________________
Senast redigerad av fluff995 2024-02-05 kl. 21:06.
Citera
2024-02-09, 21:17
  #2164
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Du fick ett vettigt svar av en annan användare för ett par veckor sedan. Men jag kan tillägga en liten brasklapp:
Göteborg bygger väldigt mycket nytt, och väldigt mycket är förtätning i de centralare delarna av stan. Som varandes sossestad tycker kommunen också om att bygga hyresrätter. Av hävd brukar man säga att ungefär hälften av alla nybyggen är hyresrätter. Så även om du hittar ett område med förhållandevis få hyresrätter bör du kolla upp byggplaner för området närmsta 10 åren. Fullt möjligt att du flyttar in, och fem år senare har fullt av hyresrätter omkring dig.
Detta är ett mycket vettigt tips. Det skadar inte att kolla upp vad som är i den framtida görningen i ett område man är intresserad av. Även om nya HR generellt är dyra så hindrar det inte soc. från att placera både blattar och pundare där. Man ska vara noga med "hygienen" kring sin tilltänkta boplats.
Citera
2024-02-16, 11:47
  #2165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Detta är ett mycket vettigt tips. Det skadar inte att kolla upp vad som är i den framtida görningen i ett område man är intresserad av. Även om nya HR generellt är dyra så hindrar det inte soc. från att placera både blattar och pundare där. Man ska vara noga med "hygienen" kring sin tilltänkta boplats.

Folk ska i största jävla mån undvika HR nybyggen för allt vad livet är värt. Dom är svindyra och precis som du säger så hyser dom in flyktingar och socialfall där. Det finns bara ett tillfälle då det kan vara värt att ta en HR i ett nybygge och det är om man är i akut behov av bostad och det inte finns några andra alternativ, om man är ny i staden och behöver ett boende omgående.

Men alla nybyggen är ju inte HR utan det finns även BR.
Citera
2024-02-16, 22:05
  #2166
Medlem
Hade tänkt flytta tillbaka till hemstaden Göteborg efter snart 5 års studier på annan ort. Är medveten om att mycket förändringar skett på gott och ont i stan.

Hur är det nuförtiden runt axel dahlströms torg och specifikt lägenheterna på högsbogatan 21-31? När jag var barn hade högsbo och marklandsgatan ett rykte av att vara tillhåll för pundare och dylikt men har ingen aning om hur det är nu. Det är iaf ett väldigt bra läge och bostäderna ser fräscha ut. Då jag är en ensam ung tjej är det viktigt för mig att jag kan röra mig säkert i området när dagsljuset inte är framme (som det inte alltid är i det här landet…)

Bosätta mig i nån sliten håla utanför stan kommer inte ske. Har bott i småstad i 5 år och är rejält trött på det nu
Citera
2024-02-16, 22:45
  #2167
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar3000
Hade tänkt flytta tillbaka till hemstaden Göteborg efter snart 5 års studier på annan ort. Är medveten om att mycket förändringar skett på gott och ont i stan.

Hur är det nuförtiden runt axel dahlströms torg och specifikt lägenheterna på högsbogatan 21-31? När jag var barn hade högsbo och marklandsgatan ett rykte av att vara tillhåll för pundare och dylikt men har ingen aning om hur det är nu. Det är iaf ett väldigt bra läge och bostäderna ser fräscha ut. Då jag är en ensam ung tjej är det viktigt för mig att jag kan röra mig säkert i området när dagsljuset inte är framme (som det inte alltid är i det här landet…)

Bosätta mig i nån sliten håla utanför stan kommer inte ske. Har bott i småstad i 5 år och är rejält trött på det nu
Verkar vara lite blandat på adresserna. Kollade som snabbast på MrKoll. Men min uppfattning är ändå att det är rätt lungt där. Tyvärr får du dela spårvagn på natten med Tynneredsblattarna.
Citera
2024-02-16, 23:15
  #2168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar3000
Hade tänkt flytta tillbaka till hemstaden Göteborg efter snart 5 års studier på annan ort. Är medveten om att mycket förändringar skett på gott och ont i stan.

Hur är det nuförtiden runt axel dahlströms torg och specifikt lägenheterna på högsbogatan 21-31? När jag var barn hade högsbo och marklandsgatan ett rykte av att vara tillhåll för pundare och dylikt men har ingen aning om hur det är nu. Det är iaf ett väldigt bra läge och bostäderna ser fräscha ut. Då jag är en ensam ung tjej är det viktigt för mig att jag kan röra mig säkert i området när dagsljuset inte är framme (som det inte alltid är i det här landet…)

Bosätta mig i nån sliten håla utanför stan kommer inte ske. Har bott i småstad i 5 år och är rejält trött på det nu

Skulle säga att det är ett ok område. En del pundare och berikare i rörelse i området men det är svårt att komma undan.
Citera
2024-02-19, 08:27
  #2169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar3000
Hade tänkt flytta tillbaka till hemstaden Göteborg efter snart 5 års studier på annan ort. Är medveten om att mycket förändringar skett på gott och ont i stan.

Hur är det nuförtiden runt axel dahlströms torg och specifikt lägenheterna på högsbogatan 21-31? När jag var barn hade högsbo och marklandsgatan ett rykte av att vara tillhåll för pundare och dylikt men har ingen aning om hur det är nu. Det är iaf ett väldigt bra läge och bostäderna ser fräscha ut. Då jag är en ensam ung tjej är det viktigt för mig att jag kan röra mig säkert i området när dagsljuset inte är framme (som det inte alltid är i det här landet…)

Bosätta mig i nån sliten håla utanför stan kommer inte ske. Har bott i småstad i 5 år och är rejält trött på det nu

Finns några A-lagare. Några nybygg har lyfft området. Generellt lugn, helger som vardag.
Citera
2024-03-13, 14:59
  #2170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sephir0th
Skulle du säga att Guldheden är stråt vassare än Lunden? Kikar på båda områdena. Vill bo citynära men ändå ganska lugnt och gärna någon bättre mataffär nära. Helst utan primater som granne.
Haha nej, Lunden ligger långt före Guldheden.
Citera
2024-03-20, 00:09
  #2171
Medlem
Hur är Flatås som område?
Tänkte flytta till Göteborg och ser att det finns en hel del relativt prisvärda lägenheter till salu där.
Är det mycket vidrigt mellanöstern folk som härjar runt omkring där?
Man vill ju helst in bo bland judar och muslimer, semiter och araber är ju ett jävla pack som vi alla vet.
Citera
2024-03-20, 01:32
  #2172
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Nouveau
Hur är Flatås som område?
Tänkte flytta till Göteborg och ser att det finns en hel del relativt prisvärda lägenheter till salu där.
Är det mycket vidrigt mellanöstern folk som härjar runt omkring där?
Man vill ju helst in bo bland judar och muslimer, semiter och araber är ju ett jävla pack som vi alla vet.
Ganska okej område och inte så stökigt eller särskilt mycket invandrare av den typen du tar upp... Mer längre in i Frölunda och tynnered som ligger en bit ifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback