2024-02-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
var finns den uppsjö av arbeten dessa personer kan ta ?

Bara på platsbanken finns just nu 179.010 jobb…
Citera
2024-02-15, 18:53
Medlem
Xeliouss avatar
Det var Socialdemokraternas förslag från början, nu kallar S förslaget för rasistisk SD-nazism.
Socialdemokraterna behöver är ett sinnessjukt parti som behöver förvaltare.
Citera
2024-02-15, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Det är ju dagens regler!
Det är ju helt irrelevant, jag efterfrågade reglerna för den NYA A-kassan, som du påstådde dig veta i tidigare inlägg.
Den har ju inte ens införts än.
Undrar vem som är oduglig?

Kära Greta. LÄS FÖRSLAGET FÖR HELVETTE! Jävla idiot. Det enda som skiljer sig är istället för att räkna på arbetstid så räknar det på inkomst. Man skulle kunna säga att ersättning för timmar försvinner samt att du får färre dagar och det blir nya nivåer. Jävla idiot. Nu är du ignorerad och jag kommer inte bemöda mig svara dig något mer.
Citera
2024-02-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ivf inte beslutat i Riksdagen. Den som lever får se om det blir verklighet.
Ja. Kanske blir det inte av. Jag tror inte att SD vågar gå emot näringslivet.
Citera
2024-02-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det var Socialdemokraternas förslag från början, nu kallar S förslaget för rasistisk SD-nazism.
Socialdemokraterna behöver är ett sinnessjukt parti som behöver förvaltare.

Nej det var inte alls från Socialdemokraterna.
Citera
2024-02-15, 19:02
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Sa inte SD inför valet att dom skulle inte medverka till sänkt a-kassa. För Tidöpartierna e det nog bra att SD svikit sitt vallöfte. Näringslivet känner att dom vet var dom har SD. Men det kanske kommer påverka stödet för SD.

Ja dom har svikit sina väljare. Jag och samtliga polare röstade SD men det kommer vi inte göra framöver. Nu blir det till att byta. Att rasera allt i samhället för sänkt invandring kan jag inte stötta.
Citera
2024-02-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Kära Greta. LÄS FÖRSLAGET FÖR HELVETTE! Jävla idiot. Det enda som skiljer sig är istället för att räkna på arbetstid så räknar det på inkomst. Man skulle kunna säga att ersättning för timmar försvinner samt att du får färre dagar och det blir nya nivåer. Jävla idiot. Nu är du ignorerad och jag kommer inte bemöda mig svara dig något mer.
Bra att du inte svarar längre, dina inlägg tillför ingenting.
Det jag skriver här är för andra mer serösa debattörer.

Är du synsk?
Det står INGET i förslaget hur dagersättning, genomsnittlig veckoarbetstid, överhoppningsbar tid etc skall beräknas.
Hela systemet kommer bli nytt och uppgifterna skall hämtas från skattemyndigheterna istället för som nu från A-kassan.
Citera
2024-02-15, 19:07
Medlem
Citat:
Det är svårt att rulla tillbaka reformer som tidigare regeringar gjort.
Sen tror jag S delvis delar högerns syn på A-kassan och är rätt nöjd att själva slipper försämra den.
S monterade ju ned anställningstryggheten med C och L och det var överenskommet att försämra A-kassan med.
Men sen sprack ju det samarbetet.

Varför är det svårt?

Citat:
Innan jag var egen var jag slentrianmässigt med i både facket och A-kassan i 20 år.
Oavsett så kommer den fackliga anslutningen minska och arbetsgivarnas makt att öka.
Oavsett vad man tycker om facket har dom haft del i att det har varit bra att vara jobbare i Sverige.

Men varför skulle det minska nu? Läs vad jag skrev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Janne som är gammal borde suttit långt in på LAS-listan, så det är inte troligt.

Det är ganska enkelt att säga upp folk ändå, man ger dom en ny tjänst som man sedan tar bort bara.
Citera
Avslutad
Citat:
Bra att du inte svarar längre, dina inlägg tillför ingenting.
Det jag skriver här är för andra mer serösa debattörer.

Är du synsk?
Det står INGET i förslaget hur dagersättning, genomsnittlig veckoarbetstid, överhoppningsbar tid etc skall beräknas.
Hela systemet kommer bli nytt och uppgifterna skall hämtas från skattemyndigheterna istället för som nu från A-kassan.

https://www.arbetsvarlden.se/fler-ska-fa-nya-a-kassan-men-ersattningen-trappas-ner/

Högst upp på sidan:

"A-kassan blir inkomstbaserad i stället för dagens arbetsvillkor. Ersättningsnivåerna ska grunda sig på underlag från Skatteverket och inte på intyg från tidigare arbetsgivare. Kvalificeringen till a-kassan ska ske successivt. Den som varit medlem i kassan en kortare tid ska få en lägre ersättning. A-kassan ska samtidigt trappas ned för den som är arbetslös länge."

Är det för svårt för dig? INKOMSTBASERAD
Citera
2024-02-15, 19:09
Avslutad
Lite statistik över vilka ”fuskare” (samt väljare) I Sverige som sannolikt påverkas mest av det här:

Citat:
”Störst andel med a-kassa bland äldre

Av de arbetslösa männen är det något högre andel som får a-kassa jämfört med de arbetslösa kvinnorna, 44 procent mot 40 procent. Bland dem som var 60 år eller äldre var det 6 av 10 som fick a-kassa.

Och ju yngre desto lägre andel med a-kassa – för de allra yngsta var det drygt 1 av 10 som fick a-kassa.

Ungdomars senare inträde på arbetsmarknaden och att de oftare har kortare anställningar innebär att de inte uppfyller villkoren för att få a-kassa.”

Topplista över var fuskarna bor. ”Arbetslösa som får a-kassa per län och kommuner”: (per inv.)

1. Blekinge
2. Gävleborg
3. Örebro
4. Värmland
5. Östergötland
6. Kalmar
7. Norrbotten
8. Jönköping
9. Jämtland
10. Halland

https://arbetsloshetsrapporten.se/ersattning-akassa/

Cirka 40 % av alla arbetslösa är inte ens berättigad till A-kassa och får sannolikt andra bidrag. Till exempel soc eller sjukersättning. Osv.

Dessa bidrag påverkas såklart inte av det här. Annat än att fler kanske kommer söka dessa bidrag. Sjukersättningen och nästan alla andra bidrag följer istället inflationen och har därför ökat med runt 17-18 % på två år.

Men som sagt, det är ju inte dom bidragen det här handlar om. Eventuella latmaskar och fuskare gällande ALLA andra bidrag påverkas inte det minsta! Bara människor som har haft ett arbete på senare tid ska få mindre ersättning.

Oktober 2025 som tidigast sänks A-kassan. För att veta eventuella effekter så måste man nog tillsätta en utredning först, så det lär sannolikt dröja till efter nästa val… I vanlig ordning.

Eftersom det dröjer så kanske man slipper se dom argaste gubbarna ute i landet på A-kassa som hinner påverkas… Återstå att se!
Citera
2024-02-15, 19:17
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Nej det var inte alls från Socialdemokraterna.
Jo det var det.
Från 2021
"Många av de förslag som presenteras i utredningen är positiva som t.ex. att ersättningen från a-kassan baseras på tidigare inkomst i stället för arbetad tid och att nya på arbetsmarknaden ges rätt till ersättning redan efter fyra månaders sammanhängande arbete under det senaste året. Det föreslås också att alla kan få inkomstbaserad ersättning direkt och som trappas upp efter hur länge du varit medlem till ersättnings*nivå 80 % efter 12 månaders medlemstid. "
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/forandrad-a-kassa_h9021415/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in