2024-02-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Sen är det intressant att se högerns hat och förakt mot arbetande svenskar, för det är dom som kommer att drabbas, dom som jobbar idag är dom som straffas imorgon.

Detta är ju precis tvärtom, de som vägrar jobba kommer straffas, vi som jobbar kommer få nya jobbskatteavdrag när lågkonjunkturen är över (om vi inte byter till en nyans-mp-v-s regering då förstås).

Det är arbetslinjen som ska återupprättas nu till slut.
Citera
2024-02-15, 10:47
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Nej det verkar inte stämma (länk). Angående polisen får du gärna komma med källa.
Din länk visar att 27% av LO-anslutna röstar på SD. Det är högre siffra än de fick i valet och SD är alltså ett abretarparti.

Duger GW Persson som källa?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-delar-gw-citat-om-polisers-stod-for-partiet
Citera
2024-02-15, 10:48
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Om man inte är villig att flytta så "vill man inte jobba".

Jag tror du blandar ihop ordet Vill med Kräver.
Man kanske vill jobba men vill bo kvar nära familj och vänner mer.
Citera
2024-02-15, 10:48
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Detta är ju precis tvärtom, de som vägrar jobba kommer straffas, vi som jobbar kommer få nya jobbskatteavdrag när lågkonjunkturen är över (om vi inte byter till en nyans-mp-v-s regering då förstås).

Exakt, Högern är Sveriges nya arbetarparti. S är Sveriges bidragsparti. När S åkte ut och ersattes av Alliansen 2006 så växte därefter Sverige ekonomi starkare än de senaste 50 åren. Dagens Höger bör göra om samma klassresa.
Citera
2024-02-15, 10:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Man kanske vill jobba men vill bo kvar nära familj och vänner mer.
Man vill alltså INTE jobba. För "Vill" kan inte villkoras med "Om".
Citera
2024-02-15, 10:51
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Man vill alltså INTE jobba. För "Vill" kan inte villkoras med "Om".
Kan man bara ha en vilja samtidigt?
Citera
2024-02-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF

Vilka är dessa personer som vägrar jobba?, var finns den uppsjö av arbeten dessa personer kan ta ?
Citera
2024-02-15, 10:52
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Du förstår väl att skribentens arbetsmarknad finns i Stockholmsregionen, utifrån vad hen skriver? Kanske är du som missförstår? (Är efter).
"Skribentens arbetsmarknad" vad är det? Man tar de jobb som finns. Själv är jag matematiker men har aldrig jobbat med matematik i hela mitt liv. Det är inte särskilt konstigt, fanns betydligt fler jobb med datorer än med matematik. Så jag bytte intresse istället för att gråtande ta bidrag.
Citera
2024-02-15, 10:53
Medlem
Citat:
Nu sitter du och ljuger. Vi har minimilöner io Sverige och ingen över 23 år tjänar mindre än 125 kr i timmen på McDonalds.

Det är GENERANDE att du vuxen man går till McDonalds och ser ner på de ungdomar som jobbar där. Medans du sitter hemma på bidrag som bekostas av deras slit. GENERANDE.

1. Man jobbar sällan heltid, utan bokar in sig på timmar. En bekant jobbar där och drar inte in mycket alls.

2. Jag ser inte ner på ungdomar. Jag har själv harvat runt mellan olika ströjobb i tio år, fram till dess att jag utbildade mig för att kunna leva över existensminimum.

3. Dessa ungdomar bor ofta hemma och/eller har arbetet som extrainkomst vid sidan av studier.

4. Det är inte lätt att få jobb på donken som snart 40-åring. Jag har försökt.

5. Så länge bidrag finns har jag ingen anledning att sänka min livskvalitet ytterligare. Arbete ska löna sig.
Senast redigerad av Muszyca 2024-02-15 kl. 10:56.
Citera
2024-02-15, 10:55
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Kan man bara ha en vilja samtidigt?
Man kan inte samtidigt vilja jobba och inte vilja jobba. Det är bara en lat ursäkt från en bidragstagare. Det är bidragen som gör honom ovillig att jobba på McDonalds. I själva verket skulle han må bra att jobba där.

Den som vill jobba har ett jobb i dagens Sverige där de skriker efter arbetskraft.

Så, förslaget i TS ökar motivationen för kräsna latmaskar och det är bra, Både för Sverige och den arbetslöse.
Citera
2024-02-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Vilka är dessa personer som vägrar jobba?, var finns den uppsjö av arbeten dessa personer kan ta ?

Om dessa arbeten de facto fanns skulle Arbetsförmedlingen ha haft en tydlig funktion. Men nu är det inte så.

Det är smått löjeväckande när människor som aldrig varit arbetslösa ska uttala sig om arbetsmarknaden och komma med "enkla lösningar".
Citera
2024-02-15, 10:56
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
5. Så länge bidrag finns har jag ingen anledning atr sänka min livskvalitet ytterligare. Arbete ska löna sig.
Exakt. När ditt bidrag försvinner så kommer du vips att hitta ett jobb. Det roliga är att du inte fattar det.

Den som lever på bidrag har sämsta tänkbara livskvalitet. Alla vill behövas.

Med dina argument så skulle du kunna gå hemma i 30 år. Tror inte det är bra. Jag betalar din lägenhet. Det är definitivt inte bra.
Senast redigerad av Barents 2024-02-15 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in