2024-02-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så då undrar man varför det ens finns arbetslösa i Malmö för?
Mycket är beroende på vilken utbildning man gått. Ser alla till att utbilda sig till något gångbart så kommer de också ha jobb men att köra något jävla hittepåprogram s¨kommer man sen sitta där och gnälla över att det inte finns jobb.
Det är inte så att jobben kommer hoppa på en utan man måste aktivt söka jobb och kanske även utanför platsbanken på arbetsförmedlingen, det är absolut inte där de bra jobben finns.

Måste alla som söker jobb flytta från skåne upp till norrland? Det kanske finns jobb i på närmare håll också. Om man nu måste satsa ett par tusen på resan upp för att sen landa ett jobb som ger 40 000kr/mån, är det inte ett jävligt bra köp då? Jävligt mycket bättre än att köpa trisslotter för pengarna kan jag lova dig.

Man kan ha inkomstförsäkringar som gör att man får ut sina 80% vilken lön du än har också. Detta brukar endast gälla första 100 dagarna.
Det är inte hur mycket pengar man får ut som är det egentliga problemet, det är att man inte sätter några jävla krav alls på den som är arbetslös att landa ett jobb så man kan fortsätta gå på sin A-kassa år ut och år in likt våra invandrare som lyfter bidrag år ut och år in utan krav på sig.

Ska man flytta till en stad med stor bostadsbrist och långa köer så förstår jag att arbetsgivaren blir lite negativt inställd men det finns också orter här i landet där du kan ha en ok lägenhet imorgon och som även har lediga jobb på orten. Ofta får man väl ta något bara för att komma på plats i första hand och sen efter det börja söka sig något permanent.
Vissa företag kan också hjälpa till med bostad en första tid men det gäller nog mer om det är väldigt specifika kunskaper man söker.

Första flytten vi gjorde var 35 mil bort från hemorten. Både jag och min sambo hade blivit av med jobbet och vi åkte på en så kallad "sökajobbresa" runt om i sverige. Ingen av oss är högutbildad men båda har utbildningar som det fanns och finns jobb inom. Var borta två eller tre nätter och var på fem intervjuer i olika orter som ingen av oss ens kände till innan. Jag fick två av jobben jag sökte och valde ett av dessa. Åkte ner igen och fixade en lägenhet och sålde sen lägenheten hemma för att sen flytta någon månad senare och starta ett nytt liv på en ny ort.
Nästa vända så blev det en flytt på 20 mil, min sambo hade blivit av med sitt jobb och jag var lite less på mitt så min sambo fick hugg på ett nytt jobb och vi sålde villan i orten vi flyttat till och flyttade till en ny ort.
Efter att min sambo återigen blivit av med jobbet pga tråkiga orsaker så landade hon ett jobb en timme bort i en annan stad. Jag hade under tiden bytt jobb och skaffat mig ett som gör att jag kan bo lite mer fritt så länge det är inom mitt område (stort område). Flytt igen efter att vi sålt lägenheten och lyckas hitta en ny lägenhet. Nu har vi bott i den nya staden i över 10 år och trivs bra men skulle det behövas så är jag inte omöjlig att flytta igen även om jag nu älskar vårt hus som vi köpt här i staden.
Jag är absolut ingen karriärist men har på dessa flyttar även höjt min lön givetvis så det har lönat sig väldigt mycket men den stora ökningen kom när jag bytte bana och inriktning i mitt liv.
Man får helt enkelt inte vara rädd men som sagt, vi har inga barn så det är lite enklare men det finns även barnfamiljer som väljer att flytta och klarar det utan problem.

Måste man jobba som asfaltsläggare resten av livet då bara för att det är jobbet man haft tidigare? Asfalt behövs dessutom överallt så det går säkerligen också att få jobb på annan ort. Barnen går alltid först och kommunen har krav på sig att skaka fram skolor och förskolor för dessa så det går alltid att lösa. En mamma som jobbar inom äldrevården har ett nytt jobb på ett par dagar i den nya orten de ska flytta till.
Man kan antingen hantera problemen eller bara se en hög mur som aldrig går att ta sig över.

ja du din idiot..försök få utbilda dig inom yrkesutbildningar i sverige,då dom är öronmärkta för ism
lamistiska ivvällare/terrorister,som etnisk svensk har du ingen chans att få en yrkesutbildning via arbetsförmedlingen om du inte är islamist eller nigger!!!
Citera
2024-02-15, 17:35
Medlem
Oavsett om man är för eller emot försämrad A-kassa, så är väl det mest intressanta här varför SD går med på att svika sina löften till sina väljare i utbyte mot: Ingenting!

Alla SD:s reformer och förlag som är med i Tidö överenskommelsen och som SD vill genomföra skall utredas och eventuellt genomföras först efter valet 2026!
Det är ju för fan inte ens säkert att nuvarande regering vinner valet.

Det är ju inte otroligt att Sossarna kommer vinna valet, speciellt nu när SD/regeringen inte lyckats/viljat minska massinvandringen och istället ger sig på A-kassan som mest drabbar vanliga Svenssons.

Försörjningsstödet och flerbarnstillägget rörs inte alls och Mohammed med familj kan lugnt bo kvar och lyfta bidrag, bidrag som är långt högre än den arbetslöse byggjobbaren kommer att få i A-kassa efter nedtrappningen.

Oavsett vad man tycker i frågan så är väl prioritetsordningen mycket underlig för en regering som gått till val på att minska massinvandringen och sänka bidragen för invandrare, men istället ger sig på medelsvensson?
Citera
2024-02-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Det stämmer att Sveriges A-Kassa har ett lågt tak. Det som utmärker Sverige är att människor i år efter år kan gå på A-Kassa. Så generösa är inte alla länder. I Tyskland t.ex. får man A-Kassa i ett år och sedan är det socialbidrag som gäller. Det finns ingen möjlighet att få "nya stämpeldagar".

Just detta vill regeringen nu ändra på. Egentligen vettigt men politikerna ignorerar tyvärr grundproblemet. Skattepolitiken skulle behöva ändras för att skapa fler jobb i Sverige. Som det är nu är det för dyrt/olönsamt att driva företag.

dumhuvud..i norge är a-kassan 80 % av 720000 i årsinkomst..sjukpensionen den samma..i sverige får en skadad arbetare nöja sig med 8500 kronor i månaden för att ha skadats i tex en arbetsplats olycka...sinnessjukt javisst..det glömmer nazistpartierna tala om..
Citera
2024-02-15, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spookyfish
Äntligen en reform som gynnar mig som arbetare.
Hur gynnar den dig?, du får jhu knappast betala mindre skatt, utan snarare tvärtom när alla arbetslösa blir skickade till soc, samt din akassa avgift kommer höjas drastiskt eftersom alla som hamnar under existens minimum kommer gå ur.
Citera
2024-02-15, 17:39
Medlem
Sjukaste jag hört, det kommer sluta som andra skrivit o bli:

- alla som hamnar på lägsta nivå till slut och hamna hos soc, där dom tydligen har redan mycket och göra.
- folk kommer gå ut a-kassan finns ju ingen mening om det ändå blir soc bidrag..

Förstår inte hur argumentet ”sparka på den som
Ligger så reser den sig starkare”… tänker är..

Aldrig i helvete att jag röstar igen om detta vidriga förslag går igenom.

Absolut gå hårdare åt dom som bara masar omkring på a-kassa utan att göra något åt jobb situationen, men släng inte ut folk på gatan i en ekonomisk kris.
Citera
2024-02-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Så du har inga länkar utan spekulerar som alla vi andra?

politiker däremot kan leva som vanligt efter att ha fått sparken eller blivit politiska vildar,inga krav att visa sig på jobbet eller annat dravel,utan dom lyfter samma lön som vanligt hur länge dom nu vill..sinnessjukt
Citera
2024-02-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
lite förvånad över att det inte tycks förekomma speciellt mycket protester mot detta eller rapporteras om i media? Nu jobbar jag mestadels så kanske har missat det men inte sett så mycket om det här. Jag tror det blir en klar försämring mot dagens system för de flesta. Fast inser att man måste klämma åt latmaskarna, tycker bara synd om dem som verkligen försöker men inte kan få något jobb och redan har det tufft ekonomiskt.

Trodde inte SD skulle acceptera en försämring av a-kassan ?

känns mer som en moderatgrej än en liberal eller sd grej.

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Sa inte SD inför valet att dom skulle inte medverka till sänkt a-kassa. För Tidöpartierna e det nog bra att SD svikit sitt vallöfte. Näringslivet känner att dom vet var dom har SD. Men det kanske kommer påverka stödet för SD.
Än så länge är det hela bara ett förslag från regeringen och där ingår inte SD. Regeringen har ingen egen majoritet att fatta beslut och SD har fällt dem tidigare när de ville försämra A-kassan. Det kommer nog rinna mycket vatten under broarna innan det blir skarpt läge.
Senast redigerad av KamratBlue 2024-02-15 kl. 18:05.
Citera
2024-02-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Än så länge är det hela bara ett förslag från regeringen och där ingår inte SD. Regeringen har ingen egen majoritet att fatta beslut och SD har fällt dem tidigare när de ville försämra A-kassan. Det kommer nog rinna mycket vatten under broarna innan det blir skarpt läge.
Fast på pressträffen argumenterade SD-politikern för att det var ett bra förslag.
Citera
2024-02-15, 18:14
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asfaltskalops
Hoppas din arbetsplats kursar.

Jag klarar mig, har även lite försäkringar så jag kommer leva gott om jag mot förmodan blir av med jobbet.
Citera
2024-02-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Fast på pressträffen argumenterade SD-politikern för att det var ett bra förslag.
Det är ivf inte beslutat i Riksdagen. Den som lever får se om det blir verklighet.
Citera
2024-02-15, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Så du har inga länkar utan spekulerar som alla vi andra?

Eftersom du är komplett oduglig till att googla själv så ska jag hjälpa dig. Men det är sista gången. Du får fan lära dig att använda internet precis som alla andra.

Första träffen på google med sökfras "räkna ut akassa"

https://www.a-kassa.se/vanliga-fragor/ersattning-a-kassa

"Det finns två olika ersättningar du kan få från a-kassan: inkomstbaserad ersättning eller grundersättning.

Om du är medlem i en a-kassa och har varit det i 12 månader eller längre kan du få inkomstbaserad ersättning. Den grundas på den lön du hade innan arbetslösheten och hur mycket du arbetade under året innan du blev arbetslös.

Grundersättning kan du få om du inte är medlem i en a-kassa, eller har varit medlem kortare tid än 12 månader. Den ersättningen är betydligt lägre och är ett fast belopp baserat på arbetstid."

Grundersättning beräknas från arbetstid
Grundersättning kan du få om du uppfyller ett arbetsvillkor, men inte har varit med i a-kassan i 12 månader innan du blev arbetslös. Du kan också få grundersättning om du inte är med i någon a-kassa över huvud taget, men uppfyller ett arbetsvillkor. Du måste även vara minst 20 år för att få grundersättning.

När grundersättningen räknas ut tittar a-kassan på hur mycket du har arbetat totalt de senaste 12 månaderna. Sedan fördelar de den på antalet veckor under året, och får fram din genomsnittliga arbetstid per vecka. Det är sedan den genomsnittliga veckoarbetstiden som avgör hur mycket pengar du kan få i grundersättning.

Exempel: Frida är inte medlem i a-kassan och har nu blivit arbetslös. Under de senaste 12 månaderna har hon arbetat 75 procent utan frånvaro.
Ersättning: 510 kr x 0,75 = 382,5 kr
Frida får ungefär 382 kronor per dag i grundersättning.

Inkomstbaserad ersättning baseras på lön
Inkomstbaserad ersättning kan du få om du varit medlem i a-kassan i minst 12 månader och uppfyller ett arbetsvillkor. Hur mycket du får i ersättning beror på hur mycket du tjänade innan du blev arbetslös.

Förenklat kan man säga att din ersättning per månad är upp till 80 procent av din månadslön. Det gäller dock bara upp till ett visst tak, som i dagsläget är 26 400 kronor. Du kan alltså aldrig få mer pengar än så per månad från a-kassan.

Det är bara lön från arbete som räknas in i den inkomstbaserade ersättningen. Andra inkomster, till exempel försörjningsstöd, aktivitetsersättning, studiebidrag eller föräldrapenning, ligger inte till grund för vilken ersättning du får.

Exempel: Viktor har varit medlem i a-kassan i tre år och är nu arbetslös. Under de senaste 12 månaderna har han arbetat heltid med en veckoarbetstid på 40 timmar i veckan utan frånvaro. Heltid motsvarar 176 timmar på en månad och han har haft en lön på 26 000 kronor per månad.

Ersättning: 26 000 kr / 176 timmar = 147,74 kr i timlön
(147,73 kr i timlön X 40 timmar per vecka)/5 ersättningsdagar per vecka = 1 181,84 kr)

Viktors genomsnittliga dagsinkomst är 1 181,84 kr och 80 % av det är 945,47 kronor. Viktor får ungefär 945 kronor de första hundra ersättningsdagarna.

Duger det eller ska jag behöva skriva det på en planka och banka in det i huvudet på dig?
Citera
2024-02-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Eftersom du är komplett oduglig till att googla själv så ska jag hjälpa dig. Men det är sista gången. Du får fan lära dig att använda internet precis som alla andra.

Första träffen på google med sökfras "räkna ut akassa"

https://www.a-kassa.se/vanliga-fragor/ersattning-a-kassa

"Det finns två olika ersättningar du kan få från a-kassan: inkomstbaserad ersättning eller grundersättning.

Om du är medlem i en a-kassa och har varit det i 12 månader eller längre kan du få inkomstbaserad ersättning. Den grundas på den lön du hade innan arbetslösheten och hur mycket du arbetade under året innan du blev arbetslös.

Grundersättning kan du få om du inte är medlem i en a-kassa, eller har varit medlem kortare tid än 12 månader. Den ersättningen är betydligt lägre och är ett fast belopp baserat på arbetstid."

Grundersättning beräknas från arbetstid
Grundersättning kan du få om du uppfyller ett arbetsvillkor, men inte har varit med i a-kassan i 12 månader innan du blev arbetslös. Du kan också få grundersättning om du inte är med i någon a-kassa över huvud taget, men uppfyller ett arbetsvillkor. Du måste även vara minst 20 år för att få grundersättning.

När grundersättningen räknas ut tittar a-kassan på hur mycket du har arbetat totalt de senaste 12 månaderna. Sedan fördelar de den på antalet veckor under året, och får fram din genomsnittliga arbetstid per vecka. Det är sedan den genomsnittliga veckoarbetstiden som avgör hur mycket pengar du kan få i grundersättning.

Exempel: Frida är inte medlem i a-kassan och har nu blivit arbetslös. Under de senaste 12 månaderna har hon arbetat 75 procent utan frånvaro.
Ersättning: 510 kr x 0,75 = 382,5 kr
Frida får ungefär 382 kronor per dag i grundersättning.

Inkomstbaserad ersättning baseras på lön
Inkomstbaserad ersättning kan du få om du varit medlem i a-kassan i minst 12 månader och uppfyller ett arbetsvillkor. Hur mycket du får i ersättning beror på hur mycket du tjänade innan du blev arbetslös.

Förenklat kan man säga att din ersättning per månad är upp till 80 procent av din månadslön. Det gäller dock bara upp till ett visst tak, som i dagsläget är 26 400 kronor. Du kan alltså aldrig få mer pengar än så per månad från a-kassan.

Det är bara lön från arbete som räknas in i den inkomstbaserade ersättningen. Andra inkomster, till exempel försörjningsstöd, aktivitetsersättning, studiebidrag eller föräldrapenning, ligger inte till grund för vilken ersättning du får.

Exempel: Viktor har varit medlem i a-kassan i tre år och är nu arbetslös. Under de senaste 12 månaderna har han arbetat heltid med en veckoarbetstid på 40 timmar i veckan utan frånvaro. Heltid motsvarar 176 timmar på en månad och han har haft en lön på 26 000 kronor per månad.

Ersättning: 26 000 kr / 176 timmar = 147,74 kr i timlön
(147,73 kr i timlön X 40 timmar per vecka)/5 ersättningsdagar per vecka = 1 181,84 kr)

Viktors genomsnittliga dagsinkomst är 1 181,84 kr och 80 % av det är 945,47 kronor. Viktor får ungefär 945 kronor de första hundra ersättningsdagarna.

Duger det eller ska jag behöva skriva det på en planka och banka in det i huvudet på dig?
Det är ju dagens regler!
Det är ju helt irrelevant, jag efterfrågade reglerna för den NYA A-kassan, som du påstådde dig veta i tidigare inlägg.
Den har ju inte ens införts än.
Undrar vem som är oduglig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in