2024-02-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Förslaget i TS är exakt ute efter dig. Du vill helt enkelt inte jobba. Då ska du inte heller få pengar.

1. Felaktig premiss. Jag vill jobba. Annars hade jag inte utbildat mig och sökt jobb.

2. Jag kommer få pengar oavsett - till och med mer - genom försörjningsstöd.
Citera
2024-02-15, 10:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
1. Felaktig premiss. Jag vill jobba. Annars hade jag inte utbildat mig och sökt jobb.

2. Jag kommer få pengar oavsett - till och med mer - genom försörjningsstöd.
En parasit alltså. Den som vill jobba har ett jobb. Det har aldrig varit lägre arbetslöshet i Sverige.

En högerregering motarbetar parasiter. Det intressanta är att även parasiter blir lyckliga när de tvingas jobba. Finns inget som förstör livet mer än bidrag.
Senast redigerad av Barents 2024-02-15 kl. 10:50.
Citera
2024-02-15, 10:38
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
SD är det parti som har bäst koll på medel-svensken. SD är ett äkta arbetarparti och t.ex sägs upp emot hälften av alla i LO och poliser rösta SD. S är motsatsen, Sveriges största bidragsparti, men de har inte längre makten och det kommer därför att gå bättre ekonomiskt för Sverige.

Ändå fascinerande hur frenetiskt bidragstagarna i tråden kämpar för sina bidrag. Om de kämpat hälften så mycket för att få jobb så hade de inte varit arbetslösa. Exakt det som är felet med bidrag, det gör folk passiva och omotiverade. Jag har en bror som inte jobbat på 10 år, jag vet exakt hur det fungerar.

Den bild av bidragstagare du har är skev. Det är väldigt få bidragstagare som kämpar för sina bidrag. Jag höftar och hävdar att 50% av alla arbetslösa är aktiva i sitt arbetssökande och vill inget annat än att få möjlighet att komma ut i arbete omgående där det blir en bra matchning mellan arbetssökande och arbetsgivare. De resterande 50%:en är antingen socialbidragstagare med språkförbistringar och kompetensbrist eller också långtidssjukskrivna som kämpar för att kunna överleva.

Det verkar finnas en gängse missuppfattning om hur det är att vara arbetssökande och påfallande ofta är det insiders, med privilegier, som ser aktiva arbetssökande som dåliga människor som är lätta att sparka på. De aktiva arbetssökanden söker arbete som matchar deras kompetens och personlighet och detta i samråd med arbetsförmedlingen och ev. upphandlad jobbcoachning inom arbetsmarknadsprogram.

Arbetssökanden lever på små resurser, får låg livslön och får låg pension.
Citera
2024-02-15, 10:40
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Haha du bor i Stockholm/Uppsala men har inte råd att bo i Åmål?

Kanske är arbetslösa lite efter iallafall.

Du förstår väl att skribentens arbetsmarknad finns i Stockholmsregionen, utifrån vad hen skriver? Kanske är du som missförstår? (Är efter).
Citera
2024-02-15, 10:41
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Är typ exakt så den alltid fungerat? Den minskar med tiden och du har bara ett visst antal dagar. Sen måste du söka x antal jobb i veckan annars stryps det.

Du a-kassedagar tar till sist slut och då får du gå till soc.
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Är det verkligen sådan skillnad sett från dagens regler?
I dag kan du inte gå under 65% (eller om det är 60%) någonsin, tar a-kassedagarna slut så går du över till aktivitetsstödet. Så jo det är stor skillnad mot dagens regler.
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Först av allt bekostas inte A-kassan av offentliga medel då det är en försäkring som man har betalat in till när man jobbade senast.
Jo, det gör den. A-kassorna finansieras nästan uteslutande av offentliga medel, den lilla delen som kommer från inbetalningar av medlemmarna låg på ca 15% sist jag kollade. Du kan kalla det en försäkring om du vill, men i så fall är det en offentligt finansierad försäkring. Det är en sossemyt att a-kassan skulle vara något som inte kostar skattepengar.
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Janne kan väl ha blivit uppsagd från sitt gamla jobb för att de skalade ned och sen fick han inget nytt jobb pga ålder, det är väldigt vanligt.
Janne som är gammal borde suttit långt in på LAS-listan, så det är inte troligt.
Citat:
Ursprungligen postat av pro-vaxx
Ersättningen kommer göra noll skillnad i hur vi söker jobb. Detta är ytterligare en av många åtgärder för att slå på fattiga och svaga samtidigt som halva Mellanöstern får komma hit utan ett enda jvla krav.
Det är intressant att just flyktingar inte påverkas alls. Nyanlända kommer att få fortsätta komma in i gräddfiler till hyresrätter som har 10 års kö för svenskar. Svenskar som blir utförsäkrade får gå till socialkontoret, där de får veta att de måste sälja sin bostadsrätt och flytta till en hyresrätt. Till skillnad från nyanlända kan de inte gå före i någon kö, utan hamnar nu på bar backe eller något dyrt hotellhem.
Citera
2024-02-15, 10:42
Medlem
Citat:
En parasit alltså. Den som vill jobba har ett jobb. Det har aldrig varit lägre arbetslöshet i Sverige.

En högerregering motarbetar parasiter. Det intressanta är att även parasiter blir lyckliga när de tvingas jobba. Finns inge som förstör livet mer än bidrag.

Ja, just därför söker jag jobb - jobb jag kan leva på och som täcker de mest nödvändiga utgifterna. Att skrubba toaletter på donken i Sölvesborg gör inte detta. Där är det bättre att Abdullah får in foten. Jag stannar här, där det är rationellt att bo, och fortsätter leta efter något anständigt.

Jag jobbade i flera år fram till augusti, hade bra närvaro och gjorde precis det jag skulle. 2021 tog jag ut tre semesterdagar. Du kan ta din attityd och köra ner den i vrångstrupen.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Den bild av bidragstagare du har är skev. Det är väldigt få bidragstagare som kämpar för sina bidrag. Jag höftar och hävdar att 50% av alla arbetslösa är aktiva i sitt arbetssökande och vill inget annat än att få möjlighet att komma ut i arbete omgående där det blir en bra matchning mellan arbetssökande och arbetsgivare. De resterande 50%:en är antingen socialbidragstagare med språkförbistringar och kompetensbrist eller också långtidssjukskrivna som kämpar för att kunna överleva.

Det verkar finnas en gängse missuppfattning om hur det är att vara arbetssökande och påfallande ofta är det insiders, med privilegier, som ser aktiva arbetssökande som dåliga människor som är lätta att sparka på. De aktiva arbetssökanden söker arbete som matchar deras kompetens och personlighet och detta i samråd med arbetsförmedlingen och ev. upphandlad jobbcoachning inom arbetsmarknadsprogram.

Arbetssökanden lever på små resurser, får låg livslön och får låg pension.
Jo, du har rätt på ett sätt. Men det är "aktiva i sitt arbetssökande" som regeringen vill öka. Och du får hålla med om att om man bor i Uppsala, har en smal utbildning, och VÄGRAR flytta från Uppsala utan istället drar sig fram på bidrag, så behöver motivationen för en flytt öka radikalt. Till nytta både för samhället och den arbetslöse.

Det är SYND om alla arbetslösa. TS är TILL för de arbetslösa. Det är bidragen som gjort dem PASSIVA och de måste ta sig ur sin depression.
Citera
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:

En högerregering motarbetar parasiter. Det intressanta är att även parasiter blir lyckliga när de tvingas jobba. Finns inge som förstör livet mer än bidrag.

Varför menar du att skribenten inte vill jobba? Hen söker aktivt arbete på den arbetsmarknad där jobben finns och hen verkar ha formell utbildning för de jobben hen söker.
Citera
2024-02-15, 10:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Ja, just därför söker jag jobb - jobb jag kan leva på och som täcker de mest nödvändiga utgifterna. Att skrubba toaletter på donken i Sölvesborg gör inte detta. Där är det bättre att Abdullah får in foten. Jag stannar här, där det är rationellt att bo, och fortsätter leta efter något anständigt.

Jag jobbade i flera år fram till augusti, hade bra närvaro och gjorde precis det jag skulle. 2021 tog jag ut tre semesterdagar. Du kan ta din attityd och köra ner den i vrångstrupen.
Nu sitter du och ljuger. Vi har minimilöner ioSverige och ingen över 23 år tjänar mindre än 125 kr i timmen på McDonalds.

Det är GENERANDE att du vuxen man går till McDonalds och ser ner på de ungdomar som jobbar där. Medans du sitter hemma på bidrag som bekostas av deras slit. GENERANDE.
Senast redigerad av Barents 2024-02-15 kl. 10:55.
Citera
2024-02-15, 10:44
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
SD är ett äkta arbetarparti och t.ex sägs upp emot hälften av alla i LO och poliser rösta SD.
Nej det verkar inte stämma (länk). Angående polisen får du gärna komma med källa.
Citera
2024-02-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det låter rimligt. Men hur länge tror du att man kommer köra två parallella system?. Det kommer med all sannolikhet att spricka på ett eller annat sätt. Den arbetslöse ska känna osäkerhet ungefär en gång om året gällande nya regler eller lagar. Antingen läggs arbetsförmedlingen ned eller så är det oseriösa bemanningsföretag eller värdelösa kurser. Det är väldigt osäkert att vara arbetslös idag och jag tror att det kommer att bli ännu värre.

Det var länge sedan jag fick a-kassa, 13 år sedan, men då skulle man ha jobbat 6 av dom senaste 12 månaderna och varit medlem i någon kassa i mitt fall Aea. Efter 300 dagar blir man inskriven på vuxendagis och får skriva CV.
Det enda relevanta man kan göra då är inte att skriva CV hela dagarna utan söka utbildning som leder till jobb. Och det kostar pengar till skillnad från vuxendagis.

När man nu genomför stora förändringar av intjänandeperioden är det helt plötsligt irrelevant vad man betalt in till någon kassa.

Jag har jobbat utomlands också och där är det ofta ett statligt system du får i ett år baserat på skattad inkomst men bara en grundplåt sen är det socialen.

Man kan ha två system igång samtidigt. Efter ett tag kommer alla i det gamla systemet ha gått i pension.
Citera
2024-02-15, 10:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Varför menar du att skribenten inte vill jobba? Hen söker aktivt arbete på den arbetsmarknad där jobben finns och hen verkar ha formell utbildning för de jobben hen söker.
Om man inte är villig att flytta så "vill man inte jobba".

Jag tror du blandar ihop ordet Vill med Kräver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in