Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Själen att bo i innerstan blir färre och färre. Man har inte mycket närmare till jobbet eftersom man ändå kan/måste jobba hemifrån. Mat kan man beställa hem. Likaså allehanda varor vilket leder till att centrumen ändå innehåller färre och färre butiker.
Det som gör att Stockholms innerstad ändå kan hålla emot hyfsat är nog mest dess begränsade yta.
Det kommer nog vara psykologiskt ”viktigt” för många att bo i innerstan, även om det iom teknikutvecklingen i mångt och mycket gör att dylik service även kan tillhandahållas på annat håll.
Folk intalar sig att de vill ha ”kultur och nöjen” inom armlängds räckhåll, fastän dom aldrig kommer att köpa en operabiljett i hela sitt liv. Men det ska bara finnas där, ungefär som ’Dopp i Grytan’ på Gustav Svenssons julbord. Annars blir den mentala friden störd.
Personligen bor jag hellre i lugnt område utanför innerstaden, och kan leva med att åka kollektivt den gången i månaden jag nyttjar stadskärnans service eller nöjesutbud. Men folk i gemen är nog mer brydda om status än jag själv, och innerstaden är en statusmarkör. Och det lär den förbli, kan inte riktigt se vad som skulle ändra på det egentligen.