2024-02-14, 21:42
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Det visar sig att folk knappt är på kontoret alls numera.

https://www.di.se/nyheter/stor-kartlaggning-bara-halften-ar-pa-jobbet-tre-dagar-i-veckan/

Borde båda väl för större lägenheter och hus, men sämre för de av Flanders så omhuldade tvåorna i innerstan.

Citat:
Ursprungligen postat av deathpunk
Börjar bli spännande effekter på andrahandshyresmarknaden.

https://www.flamman.se/fler-bostader-hyrs-ut-i-andra-hand-folk-ar-mer-desperata/

Så fler vill hyra ut medan de väntar in räntesänkningar, men när/om de väl kommer så kommer också utbudet gå upp? Hur man än vänder på det så blir det en fortsatt prispress. Lägg till ökad arbetslöshet på det också.

Kul ändå att andrahandshyrestagarna för en gång skull är lite av vinnare.

Härligt att se desperationen hos alla ockrare och gnidnare som försöker göra sig en hacka på att hyra ut i andra hand.
Citera
2024-02-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

https://www.di.se/nyheter/stor-kartlaggning-bara-halften-ar-pa-jobbet-tre-dagar-i-veckan/

Borde båda väl för större lägenheter och hus, men sämre för de av Flanders så omhuldade tvåorna i innerstan.

Härligt att se desperationen hos alla ockrare och gnidnare som försöker göra sig en hacka på att hyra ut i andra hand.

Ja om det är någon grupp som gjort sig förtjänt av lägre levnadsomkostnader så är det alla de som tvingats hoppa mellan olika andrahandskontrakt i åratal.
Citera
2024-02-15, 02:42
Medlem
Teus avatar
Citat:

Stockholm hade högst andel WFH i hela Europa i samband med pandemin, och har det förmodligen än idag. Vi har idag 3-4 +1/2 vilket gör det jobbigt att bosätta sig i Halland om man jobbar i Stockholm, men steget är inte alls långt längre till digital nomad.

Faktum är att det varit i huvudsak mellancheferna som satt foten i dörren, då de i många fall visats sig vara helt redundanta och värdelösa när dom inte har någon att hänga över, men de ekonomiska incitamenten innebär att allt fler företag börjar köra över dessa muppar.
Citera
2024-02-15, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Jo visst byggs det, Barkarbystaden är annat exempel, fast det räcker inte. Den välbärgade medelklassen är begränsad, givetvis går det att disponera om utgifterna i hushållsekonomin, men hur mycket annat i livet är gemene man beredd att offra för att bo innanför tullarna?
En smärtgräns bör finnas.

Tydligen skall Bromma läggas ner, området ska stadsplaneras för framtiden. Inget som påverkar bostadspriserna idag, på några decennier bör det gå att rätta till bostadsbristen.

DN: Stockholm säger upp avtalet om Bromma flygplats

Finns ingen bostadsbrist. Sverige har massor av bostäder per capita. Bara införa marknadshyror
Citera
2024-02-15, 06:44
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Stockholm hade högst andel WFH i hela Europa i samband med pandemin, och har det förmodligen än idag. Vi har idag 3-4 +1/2 vilket gör det jobbigt att bosätta sig i Halland om man jobbar i Stockholm, men steget är inte alls långt längre till digital nomad.

Faktum är att det varit i huvudsak mellancheferna som satt foten i dörren, då de i många fall visats sig vara helt redundanta och värdelösa när dom inte har någon att hänga över, men de ekonomiska incitamenten innebär att allt fler företag börjar köra över dessa muppar.

Själen att bo i innerstan blir färre och färre. Man har inte mycket närmare till jobbet eftersom man ändå kan/måste jobba hemifrån. Mat kan man beställa hem. Likaså allehanda varor vilket leder till att centrumen ändå innehåller färre och färre butiker.

Det som gör att Stockholms innerstad ändå kan hålla emot hyfsat är nog mest dess begränsade yta.
Citera
2024-02-15, 06:59
Medlem
Citat:
Själen att bo i innerstan blir färre och färre. Man har inte mycket närmare till jobbet eftersom man ändå kan/måste jobba hemifrån.
Man bor väl inte centralt för att få nära till butiker och arbeten, utan för att ha nära till uteliv som restauranger med mera.

Sedan är en stads city som ett nav, därifrån är det ofta enkelt att ta sig dit man vill.

Så skälen till att bo centralt är många och finns kvar.
Citera
2024-02-15, 07:05
Medlem
Citat:
Själen att bo i innerstan blir färre och färre. Man har inte mycket närmare till jobbet eftersom man ändå kan/måste jobba hemifrån. Mat kan man beställa hem. Likaså allehanda varor vilket leder till att centrumen ändå innehåller färre och färre butiker.

Det som gör att Stockholms innerstad ändå kan hålla emot hyfsat är nog mest dess begränsade yta.

Det kommer nog vara psykologiskt ”viktigt” för många att bo i innerstan, även om det iom teknikutvecklingen i mångt och mycket gör att dylik service även kan tillhandahållas på annat håll.
Folk intalar sig att de vill ha ”kultur och nöjen” inom armlängds räckhåll, fastän dom aldrig kommer att köpa en operabiljett i hela sitt liv. Men det ska bara finnas där, ungefär som ’Dopp i Grytan’ på Gustav Svenssons julbord. Annars blir den mentala friden störd.

Personligen bor jag hellre i lugnt område utanför innerstaden, och kan leva med att åka kollektivt den gången i månaden jag nyttjar stadskärnans service eller nöjesutbud. Men folk i gemen är nog mer brydda om status än jag själv, och innerstaden är en statusmarkör. Och det lär den förbli, kan inte riktigt se vad som skulle ändra på det egentligen.
Citera
2024-02-15, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Det kommer nog vara psykologiskt ”viktigt” för många att bo i innerstan, även om det iom teknikutvecklingen i mångt och mycket gör att dylik service även kan tillhandahållas på annat håll.
Folk intalar sig att de vill ha ”kultur och nöjen” inom armlängds räckhåll, fastän dom aldrig kommer att köpa en operabiljett i hela sitt liv. Men det ska bara finnas där, ungefär som ’Dopp i Grytan’ på Gustav Svenssons julbord. Annars blir den mentala friden störd.

Personligen bor jag hellre i lugnt område utanför innerstaden, och kan leva med att åka kollektivt den gången i månaden jag nyttjar stadskärnans service eller nöjesutbud. Men folk i gemen är nog mer brydda om status än jag själv, och innerstaden är en statusmarkör. Och det lär den förbli, kan inte riktigt se vad som skulle ändra på det egentligen.

Att förklara innerstans värde för incels på flashback är som att förklara för en katt hur härligt det är att bada
Citera
2024-02-15, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Att förklara innerstans värde för incels på flashback är som att förklara för en katt hur härligt det är att bada

Nja, ”värdet” av att bo där är ju helt subjektivt. Att bo ”mitt i smeten” var något jag personligen kunde romantisera som ung vuxen, men som ”vuxen vuxen” har preferenserna ändrats.

Men som flesta värderar innerstaden högt, så är det överallt i världen. Jag tackar dock min lyckliga stjärna för att jag inte är en av dom.
Citera
2024-02-15, 07:26
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man bor väl inte centralt för att få nära till butiker och arbeten, utan för att ha nära till uteliv som restauranger med mera.

Sedan är en stads city som ett nav, därifrån är det ofta enkelt att ta sig dit man vill.

Så skälen till att bo centralt är många och finns kvar.

Det finns förstår flera skäl att bo i stan, varav vissa kommer att återstå såsom du påpekar. Men utelivet är för många begränsat till ungdomsåren och/eller några år efter att barnen flugit ut då man kanske vill gå på krogen och sedermera restauranger och teater.

Att innerstan är en geografisk hubb kommer inte förändras men kommer även med en del nackdelar som att mycket patrask dras till stadskärnorna.
Citera
2024-02-15, 07:32
Medlem
Citat:
Det finns förstår flera skäl att bo i stan, varav vissa kommer att återstå såsom du påpekar. Men utelivet är för många begränsat till ungdomsåren och/eller några år efter att barnen flugit ut då man kanske vill gå på krogen och sedermera restauranger och teater.

Att innerstan är en geografisk hubb kommer inte förändras men kommer även med en del nackdelar som att mycket patrask dras till stadskärnorna.
Just restauranger saknar jag som bor en mil utanför city. Och jag är sextio plus.

Visst kan jag ta en taxi, men det är inte samma sak. Sedan är inte behovet så stort så att jag vill betala några miljoner extra för möjligheten att ha en kvarterskrog utanför porten.

I dag får jag cykla sex minuter (haha) för att ta mig till närmaste restaurang med rättigheter. En helt okej krog vad gäller mat, men inte mer än så.

I vilket fall, det finns skäl till att bo centralt. Och för det mesta får man tillbaka det man betalat och lite till när man säljer, men visst, man ska ligga ute med pengarna och kunna betala räntor och eventuella amorteringar.
Citera
2024-02-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Nja, ”värdet” av att bo där är ju helt subjektivt. Att bo ”mitt i smeten” var något jag personligen kunde romantisera som ung vuxen, men som ”vuxen vuxen” har preferenserna ändrats.

Men som flesta värderar innerstaden högt, så är det överallt i världen. Jag tackar dock min lyckliga stjärna för att jag inte är en av dom.

Ja det är ju väldigt skönt om ens preferenser är det som är oattraktivt och billigt. Man sparar ju pengar om inte annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in