2024-02-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump tycks helt ha bortsett från att Artikel 5 i NATO-avtalet endast har åberopats en gång, efter attackerna den 11 september 2001 och då kom NATO:s allierade till USA:s hjälp utan att kräva någon form av betalning. Om Trump blir president igen och återigen uttrycker missnöje med att USA betalar för mycket till NATO, kan det vara relevant att påminna honom om detta.

Vad jag förstår så betalar medlemsstaterna direkt till NATO en summa beräknad på BNP i respektive land. Har inte sett att något land skulle ligga efter med betalningarna?
Citera
2024-02-14, 19:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Haha Du är verkligen faktaresistent. Det existerar inget avtal som NATO:s medlemsländer bryter mot om de inte når upp till 2%-nivån i år (2024)!!! Det händer absolut ingenting med de länder som inte når upp till 2%-nivån I år. De har inte gjort något fel. NATO:s generalsekreterare Jens Stoltenberg uttalade sig i dag i frågan och som du ser säger han inget om någon tidsgräns ( "årets utgång") utan betonar den positiva utvecklingen vad gäller de enskilda ländernas ökade försvarsutgifter:

https://svenska.yle.fi/a/7-10051102

Det är väl inte konstigt att Trump ljuger om NATO. Trump är en patologisk lögnare. Han ljuger vanemässigt bara för att han kan. Lögnen som metod är oerhört effektiv. Det visste redan doktor Goebbels.
Avtalet kom 2014 och dessa 2%.
Sen finns det efter detta året en diskussion varför vissa länder inte nådde dit.
Dock är detta en lögn av donalds sedan 2015-2016 att NATO-länder inte "betalar" för sig.(Komiska är att inga betalningar ens kommer krävas här.)

Och en intressant sak, och det är inte ett enda ord du skriver på visar annat än detta ingångna avtalet.
Citera
2024-02-14, 19:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Avtalet kom 2014 och dessa 2%.
Sen finns det efter detta året en diskussion varför vissa länder inte nådde dit.
Dock är detta en lögn av donalds sedan 2015-2016 att NATO-länder inte "betalar" för sig.(Komiska är att inga betalningar ens kommer krävas här.)

Och en intressant sak, och det är inte ett enda ord du skriver på visar annat än detta ingångna avtalet.
Fair enough . Som alla kan se styrker jag mina påståenden med primärkällan, dvs det som står på NATO:s hemsida.
Men visst, jag förstår att du bara trollar med alla dina fantasier om vad som står i "det ingågna avtalet". I annat fall hade du länkat till en källa.
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
DOck är det först detta året som dessa 2% ska uppnås, och det är långt kvar på året och innan vi når fram till punkten där avtalet som sattes upp 2014 kan bli brutet.
Och detta har donalds ljugit om sedan 2015-2016 och är än idag en lögn att NATO-länderna inte lever upp till sina åtaganden som är avtalade.
Citera
2024-02-14, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Du är ju inte sann!

Du silar info som en tesil i ditt narrativ som endast tillåter rätt info som passar din uppdiktade felnavigerade kompass Du är ett levande bevis på varför konflikter uppstår.

Allt som inte stämmer i din hjärntvättade uppfattning slår du ifrån dig som "lögner" och att det inte hör hemma i tråden..??
Vad gör du i tråden pajas??

Du gör samma sak. Skillnaden är att du tror på ett land som förbjudit att tala sanning.
Citera
2024-02-14, 19:44
Medlem
”Trumps skugga vilar över Natos högkvarter”
https://sverigesradio.se/artikel/trumps-skugga-vilar-over-natos-hogkvarter
Trumps uttalande bidrar till diskussionen om huruvida Nato ska ta över ansvaret från USA att koordinera det militära stödet till Ukraina.
Citera
2024-02-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är bara en tidsfråga, förtroendet för USA´s kärnvapengarantier är redan havererat. Även om Trump inte vinner i November så går det inte att för sin nationella säkerhet förlita sig på ett land dvs USA som är så politiskt instabilt att allt man tror gällde inklusive bilaterala avtal kan vändas 180 grader vart fjärde år.

Jag har skrivt det tidigare, Tyskland och Polen kommer att vara först ut med egna kärnvapen i Europa. Bara en tidsfråga. Japan och Sydkorea kommer det att gå ännu snabbare för.

Hur ere med de nordiska länderna?
Kan inte vi äntligen rycka oss i kragarna och skaffa lite nukes? Finns Barsebäck ska det väl fan finnas atombomber också.
Pengar? Det är bara att ta en hundring från de kriminellas socbidrag så blir det nån miljard per år.
Citera
2024-02-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Flera europeiska länder har redan kärnvapen.
Varanda en borde ha det. Rysarland fattar inte annars.
Citera
2024-02-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Jo, men då förklarar i princip Europa FN's säkerhetsråd som dött.

Men FN kan väl dra åt helvete? Vafan har dom ens åstadkommit?
Citera
2024-02-14, 20:45
Medlem
neiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om de andra NATO-länderna ökar sina anslag till 2% och skiter i att köpa försvarsmateriel från USA så kan de kanske kyssa Trumps USA farväl och klara sig själva mot ryssen. Ryssen har ju försvagats väsentligt av invasionen av Ukraina.
Trump tror ju att han sitter på ett ess att de övriga NATO-länderna inte klarar sig utan USA men det kan det ju bli ändring på.
Ok och vad förlorar USA på det? USA har Canada och Mexico som grännländer och behöver inte NATO.
Citera
2024-02-14, 21:08
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Ja EU borde sluta köpa krigsmateriel från USA, bygga upp en egen industri, utveckling och eget gemensamt försvar. Nato var relevant innan EU skapades, nu borde det avvecklas.

Att de europeiska länderna satsar på sin egen produktion av vapen är inget hinder för att fortfarande vara med i NATO. Artikel 5 är en väldigt stark doktrin som skapar en samlad kraft långt över Rysslands förmåga. Motståndskraft kan man dock inte bygga genom att förlita sig till 100% på andra. Man måste först och främst bygga sin egen trygghet, både militärt och civilt. Jag tror att Trump ser NATO:s nuvarande svaghet och det är bra att han lyfter frågan. Europa måste vakna.
Citera
2024-02-14, 21:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fair enough . Som alla kan se styrker jag mina påståenden med primärkällan, dvs det som står på NATO:s hemsida.
Men visst, jag förstår att du bara trollar med alla dina fantasier om vad som står i "det ingågna avtalet". I annat fall hade du länkat till en källa.
NATO är källan med dessa 2% 2014, och lärt mig ge källor är menlöst för såna som dig.
Dock har jag gett dig källan och du vägrar.

Sen är jag med på att man pratar om mer senare, dock berättar avtalet 2014 att donalds är en lögnare än idag.
Citera
2024-02-14, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malmskillnadsg
Men FN kan väl dra åt helvete? Vafan har dom ens åstadkommit?

Det är svårt att visa på positivt utfall när syftet med mekanismen är att förhindra att något händer. Men rent spekulativt så har nog UNSC förhindrat ett antal stormaktskrig från att bryta ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in