Citat:
Ursprungligen postat av
PR400
Okej, tack för förtydligandet.
Det borde komma något mer då man vet vad man ska leta efter.
Jag har reviderat min tes.
Fosfin är alltså flyktigt, man vädrar t ex ut containrarna efter att man anlänt i hamn, och ämnet omvandlas till ofaliga ämnen.
I kroppen kan det vara svårt att hinna få analyssvar i tid av denna anledning:
"
Fosfinförgiftning svårt att bekräfta
Men fosfinets flyktighet är också anledningen, menar Erik Lindeman, till att det tagit flera månader att fastställa förgiftningsorsaken.
– I många av de internationella fallen som jag känner till har man över huvud taget inte kunna bekräfta, rent kemiskt, att det är fosfinförgiftning som orsakat symptomen. Man har fått sluta sig till det via andra omständigheter."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/experten-om-giftet-fosfin-i-soderhamn-oerhort-skrammande
I intervjun i inslaget med Erik Lindeman, läkare vid Giftinformationscentralen säger han om fosfin, dess flyktighet och möjligheterna att få fram ett svar i prover från kroppen:
"Men så är det också i människokroppen att det är bara ett mycket snävt tidsfönster när det här giftet finns i kroppen, eftersom det bildas, det är så reaktivt så det bildar andra mindre giftiga substanser."
Av det sluter jag mig till att åklagare Sammens uttalande (från SvD; "
Åklagare Christer Sammens bekräftar för TT att man funnit spår av fosfin.") alltså handlar om att man hade tur som lyckades få svar från (flickan?) om vilket gift det handlade om.
Så inte spår i typ lägenheten eller på annat ställe, tänker jag.