2024-02-14, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
Morning alla

Har inte läst hela tråden undrar bara om KARBID har diskuterats av den gemensamma intelligensen?
Används för att bekämpa sork och till Karbid lampor och finns att köpa i färghandeln eller hos Xl bygg.
Utvecklar nämligen Fosfin i kontakt med vatten samt acetylengas.
Finns en mängd fall i Danmark som man misstänker är relaterat till just karbid.
Hur det sen skulle gått till i detta fallet vet jag inte.
Pizza krydda..`?

I Wikipedia står:
Citat:
Karbid är en kemisk förening av kol och någon metall som framställas genom att direkt förena komponenterna vid hög temperatur. Även vissa icke- metalliska grundämnens kolföreningar benämns dock karbider.

För sorkbekämpning och I karbidlampor används kalcimkarbid. Den ger acetylene vid reaktion med vatten men restprodukten är släkt kalk.

Hur skulle fosfin kunna bildas?
Citera
2024-02-14, 09:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Okej, tack för förtydligandet.

Det borde komma något mer då man vet vad man ska leta efter.

Jag har reviderat min tes.

Fosfin är alltså flyktigt, man vädrar t ex ut containrarna efter att man anlänt i hamn, och ämnet omvandlas till ofaliga ämnen.

I kroppen kan det vara svårt att hinna få analyssvar i tid av denna anledning:

"Fosfinförgiftning svårt att bekräfta
Men fosfinets flyktighet är också anledningen, menar Erik Lindeman, till att det tagit flera månader att fastställa förgiftningsorsaken.

– I många av de internationella fallen som jag känner till har man över huvud taget inte kunna bekräfta, rent kemiskt, att det är fosfinförgiftning som orsakat symptomen. Man har fått sluta sig till det via andra omständigheter.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/experten-om-giftet-fosfin-i-soderhamn-oerhort-skrammande

I intervjun i inslaget med Erik Lindeman, läkare vid Giftinformationscentralen säger han om fosfin, dess flyktighet och möjligheterna att få fram ett svar i prover från kroppen:
"Men så är det också i människokroppen att det är bara ett mycket snävt tidsfönster när det här giftet finns i kroppen, eftersom det bildas, det är så reaktivt så det bildar andra mindre giftiga substanser."
Av det sluter jag mig till att åklagare Sammens uttalande (från SvD; "Åklagare Christer Sammens bekräftar för TT att man funnit spår av fosfin.") alltså handlar om att man hade tur som lyckades få svar från (flickan?) om vilket gift det handlade om.

Så inte spår i typ lägenheten eller på annat ställe, tänker jag.
Citera
2024-02-14, 09:25
Medlem
Kanske stoppades lite av denna pellets/pulver eller vilken form giftet familjen köpt ner i vattenbrunnar/avlopp kvällen innan man gick i säng, tvättställ/diskhon /golvbrunn/wc sen efter x antal timmar insjuknade familjen. Kanske va inte tanken att döda folk men annan ohyra för av nån anledning verkar ju giftet vara inköpt.

Många gift har ansetts ofarliga här också men blivit förbjudna, alla älder i 85-90 årsåldern tycker enbart att sånt som finns idag är skräp.
Citera
2024-02-14, 09:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccxx
Enligt Leif gw så har de fått i sig giftet genom munnen.

Jag tror faktiskt att det är pizzerian som orsakat förgiftning, han som äger pizzan har ju fått en dom på sig, då han tidigare har misshandlat mamman.

Ena barnet åt inte pizzan, men barnet kan ha smakat en bit.
Ja. kanske av kebabköttet?
Fast har för mig att fosfin förgiftning verkar snabbt då det tas oralt?
Citera
2024-02-14, 09:53
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Kanske stoppades lite av denna pellets/pulver eller vilken form giftet familjen köpt ner i vattenbrunnar/avlopp kvällen innan man gick i säng, tvättställ/diskhon /golvbrunn/wc sen efter x antal timmar insjuknade familjen. Kanske va inte tanken att döda folk men annan ohyra för av nån anledning verkar ju giftet vara inköpt.

Många gift har ansetts ofarliga här också men blivit förbjudna, alla älder i 85-90 årsåldern tycker enbart att sånt som finns idag är skräp.
Ohyra efter två veckor i en helt nyrenoverad lägenhet?
Citera
2024-02-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
, dessutom innehåller den spårgas i form av vitlök, så inte en chans detta är en olycka

Även det ev. medel som går köpa i en obskyr gatubutik någonstans i Afrika innehåller således spårgas i form av vitlök? Om man nu är en flitig användare av vitlök i matlagningen så torde väl vitlök vara en tämligen dålig spårgas.
Citera
2024-02-14, 09:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccxx
Om det var gas, så borde andra har känt lukten.
Inte om gasen var ren.
Citera
2024-02-14, 10:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det är väl ingen som vet i nuläget var medlet kommer ifrån och hur familjen kom i kontakt med det. Det verkar ju som att Anticimex använder råttgift med fosfin i.
Och det är just Anticimex som hyresbolaget använder vid skadedjursbekämnpning m.m.
Citera
2024-02-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ohyra efter två veckor i en helt nyrenoverad lägenhet?

Inte tror jag att det är till någon hjälp att lägenheten är nyrenoverad. Det finns många exempel på ohyra som har följt med de nya hyresgästerna och möblemanget fastän lägenheten har varit nyrenoverad.
Citera
2024-02-14, 10:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Även det ev. medel som går köpa i en obskyr gatubutik någonstans i Afrika innehåller således spårgas i form av vitlök? Om man nu är en flitig användare av vitlök i matlagningen så torde väl vitlök vara en tämligen dålig spårgas.
Nej inte vitlök!
Citera
2024-02-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
DDT beskrevs dessutom som ofarligt, nästan som dricksvatten...

DDT är relativt ofarligt, för människor.
Citera
2024-02-14, 10:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte tror jag att det är till någon hjälp att lägenheten är nyrenoverad. Det finns många exempel på ohyra som har följt med de nya hyresgästerna och möblemanget fastän lägenheten har varit nyrenoverad.
Mycket osannolikt enligt mig!
Mer troligt att det gjorts sanering efter renoveringen, men det lär väl snart komma fram om anticimex är skyldiga för tydligen verkar det finnas fall där anticimex spridit gifter och även fått böter för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in