Citat:
Ursprungligen postat av
asska
En tanke jag har är att de kanske fått en försändelse från utlandet där det funnits "fosfinpellets" som ett skydd mot skadedjur.
Vilket senare blivit utsatt för fukt eller vatten och genererat gasen.
Det kan ju ha varit använt av misstag av en okunnig avsändare, vanligen används det ju i fraktcontainrar. (Kanske en påse med fosfinpellets i en fraktcontainer fastnat i paketet?)
Det är en teori som skulle kunna stämma. Det är ofta som uppdrag går ut på att destruera kartor som kanske inte helt har utvecklats vid container gasningar i fartyg. Frågan är bara hur det hamnat där. Köpt någon säck ris hos en grosshandlare?
Afrikaner var det ju så kanske inte helt otänkbart.
Att familjen skulle försökt döda råttor i sin egen lgh med flit genom gas tänker jag ändå som uteslutet.
Gasen luktar väldigt starkt när den utvecklas som jag sade tidigare och den sjunker sakta för den är lättare än luft. Men det går aldrig att mäta så långt efter.
Gasen kan vara kvar länge i ett slutet uteymme om det inte vädras. Att definera länge är svårt men några veckor. Observera att det handlar om slutna utrymmen som silos eller liknande.
Det händer att man får vädra dessa manuellt med fläktar för att få rörelse i luften och flytta gasen.
Fanns det någon hotbild mot familjen?