2024-02-13, 14:33
Medlem
BombaySaphires avatar
Jag är övertygad om att pappan har gjort detta med uppsåt att döda. Hoppas på hårt straff och utvisning.
Citera
2024-02-13, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja vållande kan det bli, tror inte någon visste hur farligt medlet var?

Tror inte att det blir vållande.

Saxat från ÅK myndigheten.

Vårdslöshet eller slarv. Den som orsakar en skada genom oaktsamhet ska ersätta skadan. Uppstår skadan däremot av en olyckshändelse kan personen inte dömas att betala skadestånd.
Citera
2024-02-13, 14:47
Moderator
OYs avatar
Utgången rubrik "Ett barn har dött och tre vårdas på sjukhus Hudiksvall (2023-10-16)"

/Mod
Citera
2024-02-13, 15:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Hmm, kan förstås varit så att de sanerat mot skadedjur från tidigare hyresgäster. Men det görs väl ändå innan renoveringen? Då borde målare etc blivit sjuka.

Det beror kanske på om ohyran fanns kvar...

Pellets kan ha blivit liggande.

Men det är klart detta borde väl ha varit ett hett spår bland polisen. Och hyresvärdens fixare borde ha eld i baken.
Citera
2024-02-13, 15:18
Medlem
Hur funkar det med tidslinjen? Renoverades huset precis innan? Hur snabbt verkar fosfinet?

Ganska mycket killgissning men teorin om att dom kanske lagt ut det själv av misstag känns rätt rimlig. Om jag sprejar med Radar hemma tänker jag inte precis på att jag inte ska andas in det.
Citera
2024-02-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomteBlitz
Hur får du det till mord eller ens dråp? Verkar väl vara en tragisk olycka, kanske kan bli vållande om de kan bevisa vem som hanterat/förvarat giftet?
Har dom haft det själva så har dom säkert vetat vad det har varit och hur man ska handskas med det.
Citera
2024-02-13, 15:25
Medlem
Sam.adamss avatar
Nog för att det känns lönlöst att försöka läxa upp flashbackanvändare. Men vad är det för fel på folk som helt själva drar en slutsats att det är pappan som måste orsakat detta medvetet? Vad har ni för källa och hur är det fatt med er slutledningsförmåga?

Såvitt jag kan se vet vi detta i nuläget:
-efter analyser tror sig åklagaren att det rör sig om förgiftningar av fosfingas.

De har ännu inte nämnt hur de misstänker att det ska ha gått till.. om de ens vet det i nuläget. Ingen har blivit häktad i samband med avslöjandet. Varför skulle man först avslöja misstänkta källan och låta det gå ett tag innan man anhåller den vissa här tror är gärningsmannen?

Min slutsats är att ingenting som framkommit i media idag tyder på en misstänkt GM.
Citera
2024-02-13, 15:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Tycker ett väldigt relevant tillägg är att detta bekämpningsmedel inte finns tillgängligt i handeln för privatpersoner och att källor till AB säger att utredarnas huvudteori är att medlet är införskaffat på en annan kontinent, se https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlRoP9/forgiftningen-i-soderhamn-det-lag-bakom-fyraaringens-dod

Nån som vet exakt när fosfin förbjöds eller hårdreglerades i Sverige ?
Citera
2024-02-13, 15:31
Medlem
Lonnrots avatar
Pappan :

” Pappan har inte fått någon information.
– Jag visste ingenting. Ingen har pratat med mig, säger han.”

” Pappan säger till Expressen att ingen informerat honom om de nya uppgifterna. De har inte använt något bekämpningsmedel i lägenheten, uppger han.
– Vi köper ingenting utanför Sverige, säger han.
– Jag vet inte varför de inte berättar först för oss... men det är skönt att få veta vad det är nu.”
/expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-familjen-i-soderhamn-forgiftad-av-gas/
Senast redigerad av Lonnrot 2024-02-13 kl. 15:37.
Citera
2024-02-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det beror kanske på om ohyran fanns kvar...

Pellets kan ha blivit liggande.

Men det är klart detta borde väl ha varit ett hett spår bland polisen. Och hyresvärdens fixare borde ha eld i baken.

Som jag har uppfattat det var familjen nyinflyttade och lägenheten just renoverad efter en mer tveksam kriminell individ.

Det borde förflutit en viss tid då lägenheten stod tom.

Om hyresvärden har använt sig av fosfin för att fort få bort tex vägglöss kan man inte utesluta.

De större hyresvärdarna använder sig idag främst av kolsyreis och fällor för att sanera mot vägglöss.
Kanske tar för lång tid om man behöver hyresintäkterna?
Citera
2024-02-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag är övertygad om att pappan har gjort detta med uppsåt att döda. Hoppas på hårt straff och utvisning.

Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag hittade denna gamla artikeln, så det är mycket möjligt.

"UPPDATERAD 30 NOVEMBER 2012 PUBLICERAD 30 APRIL 2005

Personal i svenska hamnar har blivit illamånende och yra efter att ha hanterat containrar från Asien som innehåller förbjudna nervgifter.

I Asien besprutas containrar med kläder, möbler och livsmedel rutin- mässigt för att bekämpa skadeinsekter innan containrarna skeppas iväg, skriver Dagens Nyheter."

De ett möjligt scenario. Dom har handlat en produkt på sån där utländsk livs som kanske sprutat de på sina produkter.

Alt så kanske nån fastighetsskötare använt de mot typ silverfiskar?
Citera
2024-02-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
De ett möjligt scenario. Dom har handlat en produkt på sån där utländsk livs som kanske sprutat de på sina produkter.

Alt så kanske nån fastighetsskötare använt de mot typ silverfiskar?

😎 silverfiskar, de blir man aldrig av med och klassas inte riktigt som farliga skadeinsekter.

Små gulliga dammsugare som springer omkring på natten 😉.

Tror mer på vägglöss som är orsaken om hyresvärden använt fosfin.

Att någon i familjen är medvetet orsaken till händelsen tror jag inte på.

Kan som du tänka mig att familjens inkomster har drivit dem att köpa på lågpris mataffärer som importerar billiga varor från Asien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in