2024-09-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej, om du vill… ;-)
I så fall stämmer den här passusen oavsett att det inte är ett trapphus:

”De två första siffrorna anger vilket våningsplan bostaden ligger på. Entréplanet sätts till 10.

[…]

Våningsplan ovanför entréplanet numreras 11”

Det kan vara god logik även för detta hus. Men, det betyder att 206 låg uppepå. Jag var närmast säker att den låg nere, nu senast.

Och då ligger de allra flesta lgh med jämnt nummer* på norrberget en våning upp.

Och då är f ö 204 och 206 grannar en trappa upp.

* Edit, ”med jämnt nummer”

Apartment numbers do not match which level with odd or even numbers. In opposite building our even number ground floor is 1001.

The other appartments 1101, have an independant front door, opens to their staircase with space for coats. Immediatly inside every door is the apartment.
(not sure any individuals uses this system, i just say my apartment number.)
Citera
2024-09-11, 12:39
Medlem
[quote=Kungsgarden|88318963]Det kanske finns en poäng med pensionsålder..?

Jag ramlade över ett annat inslag om familjen tidigare idag. Kyrkan borde ha hjälpt dem skaffa kivra och autogiro istället för att gå ut med att de hamnat hos Kronofogden pga obetalda hyror under avspärrningen. Man är skyldig att ta reda på själv hur saker fungerar.

Kyrkan gör paret en björntjänst här. Det är samma sak för alla brottsoffer som får bostad spärrad och mobiltelefon i beslag. För alla som ligger inne på sjukhus. Kyrkan borde inse att hyresvärden inte efterskänker hyror, att el måste ändå betalas. Det gick att fråga polisen t ex. Kontakta hyresvärden, elbolaget osv. /quote]

The mail box access was not blocked in any way, there are boxes over 100 from their doors, so would have had 100% access to mail and no reason not to communicate with the landlord.
They left the city for family support, took no possessions, perhaps assumed rent would be fixed somehow. They weren't allowed in the apartment, were't allowed possessions to my knowledge, certainly not large items. surely they shouldn't have been billed for living there?
If they failed to communicate with the landlord then the bills would follow every month. Apartment still securely locked today, almost a year on.
Senast redigerad av samiamm 2024-09-11 kl. 12:43.
Citera
2024-09-13, 21:03
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Menar du att det är möjligt att det kan läcka från incheckat bagage så att flera eller alla i planet dör i luften?
Incheckat bagage behöver komma i kontakt med vatten eller syra. Kanske inte så troligt. Handbagage med fosfin kan medvetet eller omedvetet komma i kontakt med vatten. Det är möjligt att fler eller alla dör i ett plan.
Fosfin är ett bekämpningsmedel och mycket giftigt.
Citera
2024-09-14, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Incheckat bagage behöver komma i kontakt med vatten eller syra. Kanske inte så troligt. Handbagage med fosfin kan medvetet eller omedvetet komma i kontakt med vatten. Det är möjligt att fler eller alla dör i ett plan.
Fosfin är ett bekämpningsmedel och mycket giftigt.
Du menar syre (luft)?

Att få med sig det i ett handbagage går väl bara om det är bristande kontroll på flygplatsen?
Citera
2024-09-14, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Min teori är att grannen dvs företaget på samma adress som den förgiftade familjen, och som arbetar med livsmedelsimport från mellanöstern och Nordafrika, är den som lagt ut fosfinet. Sen har gasen tagit sig in till familjen. En mycket tragisk olycka.
Troligtvis har det gått till så.
Citera
2024-09-14, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Min teori är att grannen dvs företaget på samma adress som den förgiftade familjen, och som arbetar med livsmedelsimport från mellanöstern och Nordafrika, är den som lagt ut fosfinet. Sen har gasen tagit sig in till familjen. En mycket tragisk olycka.

Ja, det låter mycket troligt.

Jag beklagar den eritreanska familjens förlust - men vad hade de ens i Sverige att göra? Lika lite som de de giftsugna icke-svenskarna från äckelhålet bredvid. Varför använder de förbjudet gift? Förmodligen för att deras "matvaror" kryllar av äckel.

Medan svenska idioter som t ex Lisa Förare Winbladh drar runt på sina matkaravaner med lallande "mångkulturella" svenskar mellan just sådana här äckelställen.

Ta på er kippor nästa gång. Kombinerad matkaravans-och äventyrsguidning.
Citera
2024-09-15, 15:26
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Du menar syre (luft)?

Att få med sig det i ett handbagage går väl bara om det är bristande kontroll på flygplatsen?
Nej, det är syra.

Vatten eller syra behövs för att antända. Visst är det så.
Citera
2024-09-15, 16:12
Medlem
Citat:
Läskigt. Här hade fosfin transporteras på passagerarflyg mellan Italien - England. Det framgår inte, men man kan förmoda att fosfinet även fanns med på en flight från Bangladesh till Europa.

Löjligt lågt straff i det engelska fallet. Villkorligt. Livstid hade kanske avskräckt fler från dylika transporter och giftexperiment.
Citera
2024-09-15, 18:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samiamm
sorry for English...
This 'next door family', is separated by a concrete dividing walls, other buildings demolished 12 yrs ago, we saw construction. They also have 6 children, at that stage one was under 6 months, then a 3 yr old and up to 12. How could gas be in their apartment and spread to other without hurting their own children?? I had no clue there was anything like a business there, they do not store things in there, they have 7 children and 2 adults in a 4rk. They do not enter basement in other building any more than other residents, certainly no secret business storage down there. It flood frequently, used to be thefts. This is an ordinary family, annoying children, but normal parents.
Anti cimex out to multiple apartments in that block?... did they visit in disguise then, can't say i ever saw them out there on multiple visits to different apartments, my kitchen faces that block, and never noticed an influx of anti cimex visits.

I know the kids would play but how do you think bedbugs got from one independant front door building in to another, when they ample supple of food in the property? Concrete walls, front doors either open to staircase as part of apartment, as in both these apartments, or in to the hallway for the ground floor apartments.
The doors are 5 metres and a balcony between them, the gas is short lasting and not found in either apartment, or affected any other individidual in the building. The only blocked apartment today is the one the family lived in. No one living in and around any of the other apartments has died other than of natural causes. (next neighbour across upstairs had epilepsy and died last summer with witnessed seizure worsening, changes of medication and seizure of unknown length causing brain anoxia)
There are currently nearly 20 children in that block, not one has been ill, not last year or since. If the gas 'could travel from upstairs apartments through walls' why was no one else ever affected.
Men vet vi om denna familj ens var hemma då dessa blev förgiftade, de kan ju ha varit bortresta, placerat giftet och sen åkt bort i några dagar?
Citera
2024-09-16, 07:55
Medlem
Citat:
Nej, det är syra.

Vatten eller syra behövs för att antända. Visst är det så.
Jag förstår inte vad du menar. Jag kan inget om kemikalier men som jag förstod det när jag sån inslaget var att fosfinet blir till gas när det kommer in kontakt med luft alltså efter ett tag när det placerats ut.

Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Ja, det låter mycket troligt.

Jag beklagar den eritreanska familjens förlust - men vad hade de ens i Sverige att göra? Lika lite som de de giftsugna icke-svenskarna från äckelhålet bredvid. Varför använder de förbjudet gift? Förmodligen för att deras "matvaror" kryllar av äckel.

Medan svenska idioter som t ex Lisa Förare Winbladh drar runt på sina matkaravaner med lallande "mångkulturella" svenskar mellan just sådana här äckelställen.

Ta på er kippor nästa gång. Kombinerad matkaravans-och äventyrsguidning.
Förstår hur du tänker. Sedan är det inte så enkelt.

För dom länderna där Fosfin används ser dom på det som vi ser på klorin typ.

Myndigheterna i dessa länder borde sett till lagstiftning om sådant men det är kaosländer så...
Citera
2024-09-19, 20:04
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Jag kan inget om kemikalier men som jag förstod det när jag sån inslaget var att fosfinet blir till gas när det kommer in kontakt med luft alltså efter ett tag när det placerats ut.
..
Fosfin blir till gas i luften men först när fosfin kommit i kontakt med vatten eller syra.
Citera
2024-09-19, 20:09
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Löjligt lågt straff i det engelska fallet. Villkorligt. Livstid hade kanske avskräckt fler från dylika transporter och giftexperiment.
Absolut skulle det utdömts mycket högre straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in