2024-02-13, 09:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Mördaren vet med sig att han är beväpnad, if worse comes to worst.

En vanlig random som flyr, har inte "lyxen" av att ha tillgång till en revolver.

Så GM kan därför unna sig att fippla med väskan.

Men det måste ha varit något väldigt trängande, eftersom han pysslade med det just då.

Samma trängande orsak kan icke-mördaren ha.
Citera
2024-02-13, 09:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, så det måste vara något annat än vapnet som han tar sig tid att rota efter?

Trots att han känner sig förföljd ...

Ett skräckslaget och obeväpnat vittne skulle knappast ta sig tid till detta.

Varför måste personen vara skräckslagen? Varför har flyende mördare trängande behov men inte flyende vittnen? Var det en tappad sko han fipplade med, en väska som råkade vara öppen, en portmonnä han tappat. En handledsväska han ville få loss från armen?

Har mördaren orsak fippla med något så kan icke-mördaren ha det. Att påstå något annat
Citera
2024-02-13, 09:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Alla fakta är påståenden, alla uttalanden är hörsägen och alla hypoteser fantasier i Enöffs universum.

Frågan är varför han inte hävdar detta i någon annan MOP-tråd ...

För egen del anser jag att SE-spåret har mer substans och konkretion än övriga spår.

Men givetvis kan man inte tänka sig fram till lösningen, det måste finnas något väldigt tydligt.

Ett hölster, en hylsa, en bekännelse ...

Men sluta gråta. Du hade fel förra veckan, jag hade fakta och du hade ett antagande. Jag sa att det inte är bevisat att mannen på David Bagares gata är mördaren, och det är ett odiskutabelt fakta. Du hade en åsikt om att det var mördaren.

Och den långa diskussionen om hörsägen eller förstahandsuppgift där hela tråden hade en annan uppfattning än dig håller du fortfarande fast vid och tror du har rätt?

Håll dig till grafologi, Scheike.

YN ser mannen, som kanske är mördaren eller kanske inte, i 3-4 sekunder, och du verkar vara inne på att hon ser fel plagg. Bra vittne det där.... Undrar hur berusad hon var förresten
Citera
2024-02-13, 10:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför måste personen vara skräckslagen? Varför har flyende mördare trängande behov men inte flyende vittnen? Var det en tappad sko han fipplade med, en väska som råkade vara öppen, en portmonnä han tappat. En handledsväska han ville få loss från armen?

Har mördaren orsak fippla med något så kan icke-mördaren ha det. Att påstå något annat

Eftersom YN såg honom dra i en dragkedja, med väskan vilande i vänster handflata, så var det antagligen en handledsväska.

Livrädd och med en revolverman i hasorna tar man sig inte tid att fippla med något. Således är mannen GM.

Om du vill "följa en sko" så föreslår jag Monty Pythons Flygande Cirkus ...
Citera
2024-02-13, 10:45
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Läs resten av konversationen så slipper du fråga.

Det är precis det jag har gjort och du pratar om rimliga scenarion. Då bör du förtydliga hur rimligt ett sådant resonemang är i förhållande till att det var mördaren som YN mötte?
Citera
2024-02-13, 10:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men sluta gråta. Du hade fel förra veckan, jag hade fakta och du hade ett antagande. Jag sa att det inte är bevisat att mannen på David Bagares gata är mördaren, och det är ett odiskutabelt fakta. Du hade en åsikt om att det var mördaren.

Och den långa diskussionen om hörsägen eller förstahandsuppgift där hela tråden hade en annan uppfattning än dig håller du fortfarande fast vid och tror du har rätt?

Håll dig till grafologi, Scheike.

YN ser mannen, som kanske är mördaren eller kanske inte, i 3-4 sekunder, och du verkar vara inne på att hon ser fel plagg. Bra vittne det där.... Undrar hur berusad hon var förresten

Och du har en åsikt att det inte är GM, men den väger lätt eftersom mannen uppvisar samma beteende som mannen i gränden, och då mannen befinner sig där GM kan beräknas vara när han möter YN/AZ.

Har inget minne av den diskussionen. Var det ni som inte trodde att RB hanterade tidsuppgifterna?

Eftersom YN såg GM vända sig om två-tre gånger, så måste hon ha sett mannen under längre tid än 3-4 sekunder. Det kallas för sunt förnuft.

Det blir 4 Ölvebro av 5 möjliga för bitterhetsnivån.
Citera
2024-02-13, 10:48
Medlem
quggels avatar
Citat:
Såvitt jag förstår kan det ha varit en revolver med 4 tums pipa. Kan en sådan gå ner i väskan.

Han menar själv på att han skulle ha använt en mindre revolver än den Holmér poserade med.

Varför måste revolvern gå ner i väskan? Han kan ha haft ett hölster, vilket en vittnesuppgift tyder på.

Så öppnandet eller stängandet att väskan måste handla om något annat ...

ALG minns att SE la väskan på receptionsdisken efter 23:40.

Det hade han knappast gjort om den innehållit en revolver ...

Han kanske grävde fram tidtabellerna för buss och tåg.

Väskan på receptionsdisken... Det kan förstås vara så att han är den typen av person som får en kick av att vara nära elden så att säga, så det är ju fullt möjligt att revolvern då låg i väskan.

Det finns ju några andra saker som pekar i den riktningen. Artikeln i Skydd & Säkerhet, där han nämner hur ett vapen kan ha sett ut. Likaså all uppmärksamhet i media. Han leker hela tiden med elden (förmodligen) och verkar trivas med det.
Citera
2024-02-13, 11:54
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Som sagt, jag hänvisade till det du undrade över. Huruvida du gillar läget eller inte, är inte min kopp te. Resten av ditt inlägg är samma-gamla-pladder-gällande-SEs skuld-som avhandlats i tråden in absurdum i snart fyra år. Känns ointressant att diskutera ännu ett varv 2024. Hej på dej!

Förstår, ett ärligt tack för ditt svar! Jag hoppas TP släpper längre stycken av intervjun och inte bara två ord inom citattecken.
Citera
2024-02-13, 11:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Väskan på receptionsdisken... Det kan förstås vara så att han är den typen av person som får en kick av att vara nära elden så att säga, så det är ju fullt möjligt att revolvern då låg i väskan.

Det finns ju några andra saker som pekar i den riktningen. Artikeln i Skydd & Säkerhet, där han nämner hur ett vapen kan ha sett ut. Likaså all uppmärksamhet i media. Han leker hela tiden med elden (förmodligen) och verkar trivas med det.

Skandiamannen, oskyldig grafiker, darrhänt bridgespelare, precis kalligrafiker och adrenalin-junkie?

Ja, vem vet ... Precis som du säger. Han kastar sig hela tiden med huvudet före in i utmaningarna.

Så tillvida att GS anmälde sig självmant till rätten 1989, och sparkade bakut mot SE.

"Jag står mitt framför er. Men ni ser mig inte." Hiding in plain sight, som klyschan lyder.
Citera
2024-02-13, 12:52
Medlem
quggels avatar
Citat:
Skandiamannen, oskyldig grafiker, darrhänt bridgespelare, precis kalligrafiker och adrenalin-junkie?
.

Långsökt, ja. Det är det som gör detta fall så knepigt.

Men ofta hör man grannar m.fl. uttala sig om brottslingar: "Men han? Kunde jag aldrig tro. En så fin kille." Osv...

Senast hört i media om killen som fixade sprängningarna åt Foxtrot till exempel. Det låter nästan alltid så.
Citera
2024-02-13, 14:49
Medlem
Bara en tanke. Om SE nu inte sköt Palme. Vad fan gjorde han isåfall i tiden innan han klev in på företaget igen?

Edit

Altså, om den där idioten hadde sprungit runt på mordplatsen ja då skulle det inte varit ett enda vittne på plats som inte kom ihåg honom. Det ÄR något som inte stämmer.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-02-13 kl. 14:56.
Citera
2024-02-13, 14:55
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Bara en tanke. Om SE nu inte sköt Palme. Vad fan gjorde han isåfall i tiden innan han klev in på företaget igen?

Han stod sannolikt i skymundan, utan att vara deltagande, kände obehag och äckel inför det inträffande, men när han fick reda på vem offret var; då blev han både upphetsad och chockad, återvände snabbt till firman, och började på natten fantisera hur han kunde utnyttja situationen för att få "strålkastarljus".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in