Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Storhök och Korhonen?

Japp..

Dessa tre Storhök, Korhonen, Mårten verkar beskriva samma Grandman..

Men många andra vittnen beskriver ju olika personer såklart
Citera
2024-06-05, 15:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Storhök och Korhonen?

Man förbluffas över att alla dessa "horder av vittnen på Grand" inte kände igen SE när han gjorde "ärevarv" i media redan 1986.

Jag tycker inte det talar för att SE var Grandmannen. Samma logik gäller SE som GM i min bok.
Citera
2024-06-05, 16:00
Medlem
Citat:
Storhök och Korhonen?

Man måste även tillägga att 2 av dessa 3 faktiskt pekar ut Engström ..

Korhonen säger sig vara tvärsäker dessutom..

Lite måste det ju trots allt betyda..
Citera
2024-06-05, 16:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Japp..

Dessa tre Storhök, Korhonen, Mårten verkar beskriva samma Grandman..

Men många andra vittnen beskriver ju olika personer såklart

Visst finns det vissa likheter, med det är ju snudd på omöjligt att kringgå? Att Korhonen pekar ut SE 34 är efter mordet är väl inget att haka upp sig på? Om, så måste man göra detsamma medexempelvis Ljungqvists utsagor i modern tid?
Citera
2024-06-05, 16:05
Medlem
Citat:
Visst finns det vissa likheter, med det är ju snudd på omöjligt att kringgå? Att Korhonen pekar ut SE 34 är efter mordet är väl inget att haka upp sig på? Om, så måste man göra detsamma medexempelvis Ljungqvists utsagor i modern tid?

Nej kanske inte jättemkt men hon lät tvärsäker och det är man väl inte om man inte känner så...

LJ har ju också sagt att Engström känns som den mannen som sprang förbi honom...

Lite betyder väl sånt ändå...
Citera
2024-06-05, 16:06
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man förbluffas över att alla dessa "horder av vittnen på Grand" inte kände igen SE när han gjorde "ärevarv" i media redan 1986.

Jag tycker inte det talar för att SE var Grandmannen. Samma logik gäller SE som GM i min bok.

Ja, omkring 7-8 april (om jag minns rätt) medverkade ju SE i både SVT och Expressen. Dagarna efter borde ju båda medierna blivit nedringda gällande SE av allsköns människor, men icke vad det verkar? Ålandskvinnan är väl den ende vi känner till som skrev brev till HH?
Citera
2024-06-05, 16:07
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Finns det uppgifter på att LP var dement mot slutet av sitt liv? Hennes ålder gör att det inte är helt omöjligt. (Inte helt omöjligt = sant, i den här tråden. Eller 50/50, i den här tråden.)

Samtidigt bekräftade ju Melander att KP hade haft ryggont. Så det verkar finnas viss substans i signalerna från Palme-hållet.
Citera
2024-06-05, 16:09
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Nej kanske inte jättemkt men hon lät tvärsäker och det är man väl inte om man inte känner så...

LJ har ju också sagt att Engström känns som den mannen som sprang förbi honom...

Lite betyder väl sånt ändå...

Njaeee, inte riktigt va? Ska man vara brutalt ärlig, så sa väl LJ att det inte är omöjligt, att han kanske såg någon som påminde om honom. Han har inte pekat ut SE. Antar att du syftar på det program som Gjutarenäfve gjorde med LJ? Allt som Gjutarenäve rör vid är/blir bajs, lite som med Otto (även om han inte är lika överjävligt usel som G).
Citera
2024-06-05, 16:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I början är det någon styrsel på Mårtens uppgifter.

Här är bilder i tidningen 1988 på en person Mårten spontant reagerar på och kontaktar PU. Det ska främst gälla ögonen och blicken. Återigen sydländskt.

https://imgur.com/a/s-erdogan-dn-880813-uJZ9lMA
https://imgur.com/a/erdogan-ca-1988-kmLTUY8

Det finns uppgifter om individer med sydländskt eller sydländskt men ändå skandinaviskt utseende såväl vid Grand som på andra sidan åsen. Liksom det på samma sätt finns en tendens till en töntaxel. Tönten finns dock på Sveavägen även efter mordet.

Det ser inte ut som SEs glasögon direkt, men slätrakad och hårt sminkad kan nog "Erdogan" sett ut som SE? Kunde Robert Gustafsson så kanske "Erdogan" också kunde? "Erdogan" måste 'tjocksminkas' lite för att ansiktsformen ska stämma och färgade linser fanns redan 1986. Brevskrivaren "Pusselbiten" är ju inne på en hårt sminkad dubbelgångare till SE?

Om "Erdogan" tog fram servetter ur handledsväskan och torkade bort "svensksminket" på DBG kan han sett mörkare ut på Regeringsgatan där han stötte ihop med Robrandt.

Nej. Jag tycker inte SE verkar passa in i MPs minnesbild av Grandmannen innan någon sticker en bild på SE under hakan på honom 34 år efter mordet. Vet någon vad det är för styrka på de glasögon MP använder idag?
Citera
2024-06-05, 16:17
Medlem
Citat:
Njaeee, inte riktigt va? Ska man vara brutalt ärlig, så sa väl LJ att det inte är omöjligt, att han kanske såg någon som påminde om honom. Han har inte pekat ut SE. Antar att du syftar på det program som Gjutarenäfve gjorde med LJ? Allt som Gjutarenäve rör vid är/blir bajs, lite som med Otto (även om han inte är lika överjävligt usel som G).

Nja Expressen faktiskt

https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/?gaa_at=eafs&gaa_n=ARTJ-U8HE3ZiVA-z3OptzQIE4ADPuupfFh4vEzmP2sYM__puHl2fcApG8tnL6cke6 IQ%3D&gaa_ts=6660769b&gaa_sig=Ku3C48hS44QPgmPh0OwG sfPLbV0Hdkj4oi9iYlELwNaQ5wpUR4q9jHUcEOhmKdbUKqxbWJ UflPRJkK38IkL8gg%3D%3D
Citera
2024-06-05, 16:23
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Nja Expressen faktiskt

https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/?gaa_at=eafs&gaa_n=ARTJ-U8HE3ZiVA-z3OptzQIE4ADPuupfFh4vEzmP2sYM__puHl2fcApG8tnL6cke6 IQ%3D&gaa_ts=6660769b&gaa_sig=Ku3C48hS44QPgmPh0OwG sfPLbV0Hdkj4oi9iYlELwNaQ5wpUR4q9jHUcEOhmKdbUKqxbWJ UflPRJkK38IkL8gg%3D%3D

"Mycket möjligt", "kanske", "Jag kan inte vara hundra procent säker", osv. Inget vidare utpekande av SE direkt. Lika löst som det var hos Gjutarenäfve några år efterpå.
Citera
2024-06-05, 16:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, omkring 7-8 april (om jag minns rätt) medverkade ju SE i både SVT och Expressen. Dagarna efter borde ju båda medierna blivit nedringda gällande SE av allsköns människor, men icke vad det verkar? Ålandskvinnan är väl den ende vi känner till som skrev brev till HH?

Ålandsmaggan var inte på Grand på mordkvällen utan tyckte sig känna igen SE i sin klädaffär 'Happy Days' i Mariehamn på Åland ca två veckor efter mordet i samband med OPs begravning.

Det skulle även om det verkligen var SE, som lånat funkisdotter och "stand-in-fru", som var in i Maggans butik två veckor efter mordet inte betyda att SE var mördaren bara för det, även om många i tråden tycks tro det.

Även efterspelsvittnet SE kanske tog sig en tur till Mariehamn eftersom han hört att de bästa gula joggingbyxorna fanns till försäljning just där och då.

Annars blev resultatet av SEs uppvisning i media magert? Vittnena på Grand var väl lite mer "intellektuella" och tittade inte på "folkkanalen tvåans" plebejiska nyhetsprogram "Rapport" utan det lite mer uppnästa och akademiskt tilltalande Aktuellt på den enda riktiga och ursprungliga kanalen TV1?

Det var lite av ett livsstilsval och statusmarkör att välja tv-kanal 1986 på ett annat sätt än idag. TV1 var "finare" än TV2 om jag inte missminner mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in