2023-12-03, 20:59
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Som receptionist? Heltid?
Japp.
Citera
2023-12-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Japp.

Verkar ju tyvärr vara helt enligt kollektivavtalet.

Lägsta månadslöner

Månadslönen för arbetstagare som har fyllt 20 år ska uppgå till lägst:

19 682 kronor från och med 2023-09-01
20 292 kronor från och med 2024-09-01

https://www.unionen.se/kollektivavta...skvardsforetag
Citera
2023-12-15, 12:40
Medlem
Ledighet som timanställd

Om man är timanställd/vikarie, behöver man då ansöka om ledighet även fast man inte blivit tillsatt arbete? Min fru tackade nej till arbete vecka 52, fick till svars att man behöver ansöka om ledighet minst X antal veckor innan, även som timanställd? Ska man ansöka om ledighet för en period man inte ens vet om man skulle jobbat?
Citera
2023-12-15, 12:50
Man har ingen skyldighet att tacka ja till arbetspass som behovsanställd.

Däremot kan det ju mycket väl hända att man inte får några nya pass om man inte rättar sig i ledet.
Citera
2023-12-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiapan
Om man är timanställd/vikarie, behöver man då ansöka om ledighet även fast man inte blivit tillsatt arbete? Min fru tackade nej till arbete vecka 52, fick till svars att man behöver ansöka om ledighet minst X antal veckor innan, även som timanställd? Ska man ansöka om ledighet för en period man inte ens vet om man skulle jobbat?

Man är bara anställd för den dag/de timmar man kommit överens om och accepterat. Däremellan råder inget anställningsförhållande och man har inte heller några skyldigheter.
Citera
2023-12-15, 13:32
Medlem
Citat:
Nej det finns ingen regel att man behöver söka om ledighet om man inte har avtalat några arbetspass under den perioden. Så på den vägen är det ju grönt, däremot om det är ett jobb man tycker om så är man ju ganska maktlös då arbetsgivaren bestämmer allt om framtida arbetspass. Har man en dålig chef som tar saker personligt så kanske man inte får några nya pass i framtiden. Just vecka 52 kanske är den mest jobbiga veckan om året att planera då det är "VAB" "Föräldraledighet" Semester och "sjukdom" allt för att få vara långledig. Nu är det ju lite olika hur arbetsplatser drabbas av det om det är produktion osv. I så fall kan man tycka att de borde kollat med din fru om hon kan arbeta denna veckan för längesedan och inte bara anta.
Citera
2023-12-15, 14:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Nej, man behöver inte ansöka om ledighet men man bör meddela planeringsansvarige att man inte är tillgänglig vecka 52. Man behöver inte ange orsak (det kan lika gärna vara annat arbete som ledighet). Man kan vara timanställd på flera ställen och då är det först till kvarn som gäller.
Citera
2024-01-02, 20:38
Medlem
Fråga angående slutlön

Hej all ni kunniga om sådant!

Det är så att jag hade en tidsbegänsad anställning (100% heltid) månadslön från och med 20/4 2023 fram tills 31/12 2023, alltså 8 månader och lite till.

Mitt företag betalar ut lönet i förskott dvs är man sjuk i maj så får man löneavdrag i juni. Så det jag undrar över nu är hur blir det med mitt slutlön nu i januari? jag vet redan att de kommer betala ut semesterersättningen, detta fick jag bekräftat av dem innan, men läste lite här och där och det va lite förvirrande för vissa säger att man räknar med bruttolönet X 12/365 sen multiplicerar man beloppet med antal kvarvarande obetalda semseterdagar vilket jag hade (18 dagar obetalada) men kör man på det så blir det liksom dubbelt lön i samband med semesteresättningen.

Så det vore uppskattad om någon av er som är kunning inom området att förklara till mig hur det blir?

har bruttolön på 26300 om det hjälper!
Citera
2024-01-02, 20:43
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus81

Det är så att jag hade en tidsbegänsad anställning (100% heltid) månadslön från och med 20/4 2023 fram tills 31/12 2023, alltså 8 månader och lite till.

Mitt företag betalar ut lönet i förskott dvs är man sjuk i maj så får man löneavdrag i juni. Så det jag undrar över nu är hur blir det med mitt slutlön nu i januari? jag vet redan att de kommer betala ut semesterersättningen, detta fick jag bekräftat av dem innan, men läste lite här och där och det va lite förvirrande för vissa säger att man räknar med bruttolönet X 12/365 sen multiplicerar man beloppet med antal kvarvarande obetalda semseterdagar vilket jag hade (18 dagar obetalada) men kör man på det så blir det liksom dubbelt lön i samband med semesteresättningen.

Så det vore uppskattad om någon av er som är kunning inom området att förklara till mig hur det blir?

Du tjänar väl in typ 2 semesterdagar i månaden. Du har jobbat där i drygt 8 månader. 16 dagar. Typ 20000 Skulle jag gissa på en höft.
Citera
2024-01-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markus81

Nää, så komplicerat ska det inte behöva va, man tar bara och räknar 12% på den lön du tjänat, iaf om du inte tagit ut någon (förskotts)semester. Kanske kan få något mer med andra regler, men det är isf bara bonus.
Citera
2024-02-07, 13:46
Medlem
anapols avatar
Hej, är det möjligt att ha ob-tillägg inbakad i en månadslön? Och de ob-timmarna inte visas på lönespecifikationen? De står i anställningsavtalet att arbetsgivaren redovisar för andra löneförmåner separat från grundlön och att informationen finns i mitt anställningsbevis som jag inte har fått. För jag själv fattar inte hur de kan baka in ett PB-TILÄGG på en månadslön och heltid, har de räknat ut de obekväma timmar jag jobbar i förväg även fast jag bara får schema en månad i taget? Eller försöker de lura mig på mina OB-timmsr?
Citera
2024-02-13, 12:32
Medlem
Semesterdagar i pengar. Hur mycket?

Ja, jag vet förstås att det enklaste är att ringa arbetsgivaren. Men om man inte vill göra detta för att få reda på hur man räknar ut 8 semesterdagar som man istället ska få ut i pengar, hur mycket det blir, hur räknar man ut detta. Det rör en längre tids timanställning med en timlön på 145 kr i timmen, alltså "fast jobb" fast inte månadslön med fast lön varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in