2023-08-31, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SLJ89
Snälla håll er till ämnet eller starta en ny tråd om ni ska fortsätta diskutera.

Att jobba 75% som städare så ska du inte förvänta dig bra lön, tyvärr. Varför inte se dig till andra ställen?

Jag kan hjälpa dig, men då måste du berätta hur gammal du är.
Citera
2023-08-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderOvechkin
Att jobba 75% som städare så ska du inte förvänta dig bra lön, tyvärr. Varför inte se dig till andra ställen?

Jag kan hjälpa dig, men då måste du berätta hur gammal du är.

Jag trivs väldigt bra att jobba med just det. Att det ger mig något är viktigare än lönen, har dessutom väldigt låga omkostnader så skulle klara mig bra trots att lönen inte är så hög. Finns andra aspekter i det hela men det kommer jag inte blotta här.

Jag ser det iallafall som ett viktigt jobb, och känner en stolthet över att göra ett så bra jobb jag bara kan.
Citera
2023-08-31, 14:09
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Okej, vad får du ut totalt efter skatt? Orkar inte räkna, haha.

Lön efter skatt är aldrig relevant för jämförelser, då skatten är beroende på var du bor. Din lön är din lön. Punkt.

/AI
Citera
2023-08-31, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Lön efter skatt är aldrig relevant för jämförelser, då skatten är beroende på var du bor. Din lön är din lön. Punkt.

/AI

Fast nu är jag nyfiken på vad andra har i lön, för att få ett litet hum. Absolut att det varierar, fullt medveten om det.
Citera
2023-08-31, 15:02
Medlem
Citat:

/AI

Den är lika relevant som innan skatt.
Citera
2023-08-31, 15:30
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ni som jobbat 75 procent inom housekeeping (i sverige), vad har ni fått ut EFTER skatt? Tänker som nyanställd.

Endast nyfiken på svar från er som jobbat just 75 procent.
Hade en kompis från Ghana (tjej) som jobbade ute på ett golfhotell nära Göteborg.
Hon hade 150 kr i grundlön förutom ob.
Plus 80- 100 kronor i pant varje dag.
Citera
2023-09-01, 11:04
Medlem
Hej!

Jag har sagt upp mig från mitt arbete då jag fått tjänst på annat företag. Jag har en månad uppsägningstid och två veckor kvar av uppsägningstiden nu. Idag meddelade chefen oss att verksamheten ska flyttas till annan ort som är 50 mil bort. Han erbjöd dom som ville att börja arbeta där, eller gå hem på dagen med 2 månadslöner. Min fråga är om jag kan ta del av dom här 2 månadslönerna eftersom jag blivit uppsagd under min uppsägningstid? Jag antar att jag inte kan det utan endast får betalt tom den dagen som skulle varit min sista arbetsdag, men vill ändå kolla. Tack på förhand.
Citera
2023-09-01, 11:23
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Har en fundering som jag hoppas att få svar på.

Jag arbetar inom omsorgen på ett lssboende, några av mina kollegor är kontaktpersoner åt de boende och ska således handla hygienartiklar och liknande åt dem. Det som ibland sker och som jag ifrågasätter är att några av mina kollegor tar med sig de boendes kontokort med sig hem efter arbetsdagens slut för att kunna handla åt dem efter arbetstid. Vad säger lagen om detta? Jag har påpekat att det förutom lagligt eller inte är en jävla risk om min kollega skulle bli av med kortet, skadas eller liknande så är det min kollega som åker dit på det.
Det är finns det ingen lag som reglerar men däremot ska er arbetsgivare ha policys kring hur ni ska hantera de boendes kontokort om det ingår i era arbetsuppgifter att handla med de boendes kort.
Citat:
Ursprungligen postat av Locals
Hej!

Jag har sagt upp mig från mitt arbete då jag fått tjänst på annat företag. Jag har en månad uppsägningstid och två veckor kvar av uppsägningstiden nu. Idag meddelade chefen oss att verksamheten ska flyttas till annan ort som är 50 mil bort. Han erbjöd dom som ville att börja arbeta där, eller gå hem på dagen med 2 månadslöner. Min fråga är om jag kan ta del av dom här 2 månadslönerna eftersom jag blivit uppsagd under min uppsägningstid? Jag antar att jag inte kan det utan endast får betalt tom den dagen som skulle varit min sista arbetsdag, men vill ändå kolla. Tack på förhand.
Din egen uppsägning gäller och du får enbart betalt under denna period.
Citera
2023-09-01, 12:07
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det är finns det ingen lag som reglerar men däremot ska er arbetsgivare ha policys kring hur ni ska hantera de boendes kontokort om det ingår i era arbetsuppgifter att handla med de boendes kort.

Tack för svar och ja det är ju sagt att handling ska ske under arbetstid, att det ingår i arbetsuppgifterna för de som är kontaktpersoner
Citera
2023-09-01, 21:31
Medlem
Här är lägstalönerna om du har kollektivavtal;

Minimilön utan yrkesvana – Lönegrupp 2
Gäller från Per månad Per timme
1 april 2023 24 207 kr 139,92 kr
1 april 2024 25 006 kr 144,54 kr
Minimilön med 6 års yrkesvana – Lönegrupp 2
Gäller från Per månad Per timme
1 april 2023 26 006 kr 150,32 kr
1 april 2024 26 864 kr 155,28 kr
Citera
2023-09-02, 20:52
Citat:

/AI

Äh, det skiljer ändå bara decimaler.
Citera
2023-09-05, 18:33
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Det spelar ingen roll hur länge man har jobbat om jobbet är så banalt att du kan plocka in random gymnasieavhoppare för 15k i månaden och de skulle göra ett lika bra jobb
Lite extra ska man ju få om man springer omkring som en dadda och plockar och städar efter curlade kontorschimpanser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in