2024-02-12, 21:07
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Fy fan vilka såskoppar.
De sitter lite i en konstig sits.

Han kommer ju inte gå med på 20k, men de lär väl gå upp till 300k sedan när de inser allvaret.
Problemet om de betalar dessa 300k är att de kommer bli öppna av multipla stämningsansökningar från andra.

Jo dom sitter lite i en rävsax där.
Antingen går dom med på att betala 300000 och då kommer halva Sverige stämma dom så att dom går i graven eller så tar dom det till rätten och med stor sannolikhet förlorar och då går dom i graven med.

Dessa sidor är helt körda hur dom än gör nu.
Citera
2024-02-12, 21:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Fy fan vilka såskoppar.
De sitter lite i en konstig sits.

Han kommer ju inte gå med på 20k, men de lär väl gå upp till 300k sedan när de inser allvaret.
Problemet om de betalar dessa 300k är att de kommer bli öppna av multipla stämningsansökningar från andra.
Ja, visst är det så.

En av fördelarna för en svarande att förlika sig utan att medge fel är att de förlikningarna inte kan användas mot dem. Det ger alltså inget att säga i domstolen att "Ni har ju förlikat er under samma omständigheter tidigare!"

Därför provar ibland företag att förlika sig och ser hur det utvecklar sig. Kommer det bara ett fåtal stämningar kanske de förlikar sig igen, medan om det blir en sån stor storm att de måste dra det till rätten för att inte gå under av kostnaderna av förlikningar så kan de dra det till rätten då.

Det är alltså ofta en win-win för ett företag att förlika sig, även om de tror att de skulle vinna i rätten, så länge inte kostnaden för förlikningen blir för stor, eller för många andra inspireras att prova samma sak (vilket är svårt att avgöra i förväg).

Hittills kan jag bara minnas ett mål om saken som faktiskt ledde till förlikning, och sen har jag inte läst om några fler stämningar förrän jag läste om GDPRWarriors mål här på Flashback, så den gången ledde förlikningen inte till någon storm av stämningar iaf (om det nu inte ligger en hög stämningar som vi inte hört talas om än vid landets tingsrätter, men det verkar osannolikt).
Citera
2024-02-12, 21:09
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ja, visst är det så.

En av fördelarna för en svarande att förlika sig utan att medge fel är att de förlikningarna inte kan användas mot dem. Det ger alltså inget att säga i domstolen att "Ni har ju förlikat er under samma omständigheter tidigare!"

Därför provar ibland företag att förlika sig och ser hur det utvecklar sig. Kommer det bara ett fåtal stämningar kanske de förlikar sig igen, medan om det blir en sån stor storm att de måste dra det till rätten för att inte gå under av kostnaderna av förlikningar så kan de dra det till rätten då.

Det är alltså ofta en win-win för ett företag att förlika sig, även om de tror att de skulle vinna i rätten, så länge inte kostnaden för förlikningen blir för stor, eller för många andra inspireras att prova samma sak (vilket är svårt att avgöra i förväg).

Hittills kan jag bara minnas ett mål om saken som faktiskt ledde till förlikning, och sen har jag inte läst om några fler stämningar förrän jag läste om GDPRWarriors mål här på Flashback, så den gången ledde förlikningen inte till någon storm av stämningar iaf (om det nu inte ligger en hög stämningar som vi inte hört talas om än vid landets tingsrätter, men det verkar osannolikt).

Ja, men var det inte någon kärring, som förlikade och där summan hölls hemlig?
Citera
2024-02-12, 21:09
Medlem
GDPRWarriors avatar
Inom kort kan staten skicka sina JK-advokater för att möta mig, men jag är redo att stå mitt ground och ge dem en riktig match.
Citera
2024-02-12, 21:28
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Jo dom sitter lite i en rävsax där.
Antingen går dom med på att betala 300000 och då kommer halva Sverige stämma dom så att dom går i graven eller så tar dom det till rätten och med stor sannolikhet förlorar och då går dom i graven med.

Dessa sidor är helt körda hur dom än gör nu.
Din beskrivning av situationen är helt korrekt.
Citera
2024-02-12, 21:29
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Ifall man skickar en stämningsansökan, kommer den då också synas på Lexbase/Verifiera?
Kan man stämma dem i skiljedomstol?
Citera
2024-02-12, 21:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja, men var det inte någon kärring, som förlikade och där summan hölls hemlig?
Det stämmer.

Citat:
Ifall man skickar en stämningsansökan, kommer den då också synas på Lexbase/Verifiera?
Enligt Lexbases hemsida så visar de tvistemål, och gallrar dem efter 20 år:
https://www.lexbase.se/site/faq/59

Citat:
För att något ska tas upp i skiljedomstol så måste båda parterna vara överens om det. Det är dessutom mycket dyrare än ett vanligt domstolsförfarande.
Citera
2024-02-12, 21:40
Medlem
Citat:
=QxZtVyPrQ9981AZX|87351555Men vad spelar det för roll om han är borttagen därifrån, han lär väl finnas på andra söktjänster?

Ja de försöker få det till att han inte har en anledning att driva vidare målet då han är borttagen. Jag ser det som ett desperat försök. Tror inte tingsrätten kan avsluta målet om gdprwarrior vill fortsätta med sin stämning. De har ju liksom redan begått "brottet", vilket bör utredas.

Citat:
Och 20 000 kr, vad är det för skit?

Han yrkade väl 300 000 kr från början?

Kommer de begära förhandsavgörande efter att de yttrat klart sig eller vaddå?

Som många andra skrivit, så är de i ett ganska knivigt läge och försöker på något sätt slingra sig ur det. Det blir nog svårt denna gång.

Det är bara att vänta egentligen och hoppas på det bästa gällande förhandsavgörandet.
Citera
2024-02-12, 21:41
Medlem
Citat:

Det här är enda anledningen till att jag inte agerat tidigare.
Citera
2024-02-12, 21:42
Medlem
GDPRWarriors avatar
Jag har startat en grupp på Facebook som heter GDPRWARRIORS. Alla som delar samma mål och vill värna om sin personliga integritet är välkomna att bli medlemmar.
Citera
2024-02-12, 21:47
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Det här är enda anledningen till att jag inte agerat tidigare.

Ja, det blir totalt absurt att man inte vågar stämma dem som faktiskt begår lagbrott för att man inte vill "framstå" som en rättshaverist när andra söker på dig där.

Vilket absurt system.
Därav min fråga om skiljedomstol

Det bör väl ligga i deras intresse att ha det här i skiljedomstol, då det är hemligt där och där förlikningar inte blir lika offentliga --> mindre risk att andra stämmer dem.

Tankar?
Citera
2024-02-12, 21:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Ja de försöker få det till att han inte har en anledning att driva vidare målet då han är borttagen. Jag ser det som ett desperat försök. Tror inte tingsrätten kan avsluta målet om gdprwarrior vill fortsätta med sin stämning. De har ju liksom redan begått "brottet", vilket bör utredas.
Det stämmer att de inte kan det. Han har ju dessutom begärt 300K, och det har de inte erbjudit sig att betala. Så länge de bestrider något av hans krav så har han möjlighet att få det kravet prövat av domstolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in