2024-02-12, 20:06
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
En ny mall för att använda glöm inte modifera texten speciellt tidsramen

Rubrik: Begäran om omedelbar borttagning av personlig information

Hej,

Jag skriver till er angående er hantering och publicering av personlig information, som jag nyligen upptäckt inkluderar uppgifter om mig själv. Jag vill härmed enträget begära att ni omedelbart tar bort all information relaterad till mig från er plattform.

Denna begäran är av yttersta vikt för mig och jag förväntar mig fullständig efterlevnad inom [specificera en tidsram] från mottagandet av detta brev. Om ni inte agerar inom den angivna tidsramen kommer jag att tvingas vidta rättsliga åtgärder utan ytterligare varsel.

Det är av stor betydelse att ni förstår allvaret i min begäran och att ni agerar snabbt för att uppfylla den. Jag vill tydligt poängtera att jag inte har gett mitt samtycke till att min personliga information publiceras på er plattform, och jag insisterar på att min integritet respekteras.

För ytterligare bevis på att GDPR gäller före allt annat hänvisar jag till ärendet T 3743-23 i Attunda tingsrätt. Det är värt att notera att flera andra tingsrätter har fattat liknande beslut.

Tack för er uppmärksamhet till denna angelägna fråga och jag ser fram emot att få ett snabbt och positivt svar från er.

Med vänliga hälsningar,

[Ditt namn]

Hur många är det som lyckas få bort sina uppgifter från MrKoll och Lexbase med att hänvisa till detta?

Lägger dom bara inte in personen igen efter en viss tidsram?
Citera
2024-02-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Jag kan med glädje meddela att Mrkoll tog bort mig efter jag hotade om stämning.

Lexbase fattade ett klokt beslut och tog bort mig med under hot om stämning.

Funderar på att stämma skiten ur dem ändå faktiskt. Personuppgiftsbrott i 10 års tid a schablonsbaserat 2800 SEK/månad i skadestånd är ju rätt bra betalt. Även om det inte reparerar förlorat anseende fullt ut.
Citera
2024-02-12, 20:07
Medlem
Sababas avatar
Min vän fick enligt honom jackpot då de ska driva enskild stämning mot en anställd som medvetet bryter mot EU-förordningen. En i kundtjänst. Låter det realistiskt? De ska driva det pro bono för att få in kunder.
Citera
2024-02-12, 20:09
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Jag har nu skickat till följande bolag:
allmanhandling.se
actapublica.se
trobar.se
krimfup.se
bakgrundskollen.se
mrkoll.se
valida.se
verifiera.se
lexbase.se
tofindout.se.

Har alla dessa tagit bort dig?
Citera
2024-02-12, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Har alla dessa tagit bort dig?

De flesta av dessa sajter är bara B2B så jag vet inte om de behandlar mina personuppgifter än. Lexbase och MrKoll fattade ett klokt beslut och tog bort mig från deras uthängningssidor men det är inte omöjligt att de fortfarande begår personuppgiftsbrott tillsammans med de andra över B2B. Jag har därför begärt tillgång till vilka personuppgifter, om några, som dessa företag behandlar. Detta med stöd av GDPR artikel 15.

Bara tofindout.se har svarat mig än. De behandlar inga personuppgifter om mig.
Senast redigerad av faqstru 2024-02-12 kl. 20:28.
Citera
2024-02-12, 20:16
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Som sagt vet jag inte riktigt hur det går. De påstår i yttranden att stämningen i sin helhet nu är onödig då käranden inte längre finns kvar på deras sidor och att de kan vitsorda ett skadeståndsbelopp. De begär att målet läggs ned. Annars tjänar de på att fördröja processen och fortsätter tjäna pengar under tiden.

Men vad spelar det för roll om han är borttagen därifrån, han lär väl finnas på andra söktjänster?
Och 20 000 kr, vad är det för skit?

Han yrkade väl 300 000 kr från början?

Kommer de begära förhandsavgörande efter att de yttrat klart sig eller vaddå?
Citera
2024-02-12, 20:18
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Lexbase fattade ett klokt beslut och tog bort mig med under hot om stämning.

Funderar på att stämma skiten ur dem ändå faktiskt. Personuppgiftsbrott i 10 års tid a schablonsbaserat 2800 SEK/månad i skadestånd är ju rätt bra betalt. Även om det inte reparerar förlorat anseende fullt ut.

Mejlade du dem bara enligt mallen här eller skickade du faktiskt in en stämningsansökan ?
Citera
2024-02-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Mejlade du dem bara enligt mallen här eller skickade du faktiskt in en stämningsansökan ?

Jag har skrivit till båda sajterna regelbundet under flera års tid och bett om att bli borttagen. Jag fortsatte på dessa mailtrådar. Kortfattat hot om att dra de inför rätta bara.

Faktum är att jag bara var nån minut från att skicka in en egenförfattad stämningsansökan elektroniskt innan jag sista gången skulle dubbelkolla om jag fortfarande fanns på MrKoll.
Citera
2024-02-12, 20:49
Medlem
tram123s avatar
Jag kan tillägga att mr koll först vägrade ta bort mig med ett standard svar om utgivningsbevis när jag använde gdprwarriors mall.

När jag sedan mailade och sa att jag kommer stämma dom i nästa vecka och begära skadestånd på 300000 kr och att jag rekommenderar att dom pratar med sina jurister då liknande mål inte gått bra för dom så blev jag borttagen illa kvickt.
Jag är dock kvar på alla andra sidor än så länge men har mailat dom med och väntar på svar.
Citera
2024-02-12, 20:55
Medlem
GDPRWarriors avatar
Denna forum har utvecklats till vad som närmast kan beskrivas som en ny folkrörelse som kämpar för att återta sina rättigheter. Nästan 100 000 personer följer den. Det är fantastiskt att se det.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-02-12 kl. 20:58.
Citera
2024-02-12, 20:59
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Men vad spelar det för roll om han är borttagen därifrån, han lär väl finnas på andra söktjänster?
Och 20 000 kr, vad är det för skit?

Han yrkade väl 300 000 kr från början?
Han yrkade på 300K, ja.

Citat:
Kommer de begära förhandsavgörande efter att de yttrat klart sig eller vaddå?
Det är domstolen som beslutar om det. Så vitt jag vet så har de ännu inte beslutat (om de inte gjort det hyfsat nyligen).
Citera
2024-02-12, 21:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Han yrkade på 300K, ja.

Det är domstolen som beslutar om det. Så vitt jag vet så har de ännu inte beslutat (om de inte gjort det hyfsat nyligen).

Fy fan vilka såskoppar.
De sitter lite i en konstig sits.

Han kommer ju inte gå med på 20k, men de lär väl gå upp till 300k sedan när de inser allvaret.
Problemet om de betalar dessa 300k är att de kommer bli öppna av multipla stämningsansökningar från andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in