Citat:
Ursprungligen postat av
QxZtVyPrQ9981AZX
Fy fan vilka såskoppar.
De sitter lite i en konstig sits.
Han kommer ju inte gå med på 20k, men de lär väl gå upp till 300k sedan när de inser allvaret.
Problemet om de betalar dessa 300k är att de kommer bli öppna av multipla stämningsansökningar från andra.
Ja, visst är det så.
En av fördelarna för en svarande att förlika sig utan att medge fel är att de förlikningarna inte kan användas mot dem. Det ger alltså inget att säga i domstolen att "Ni har ju förlikat er under samma omständigheter tidigare!"
Därför provar ibland företag att förlika sig och ser hur det utvecklar sig. Kommer det bara ett fåtal stämningar kanske de förlikar sig igen, medan om det blir en sån stor storm att de måste dra det till rätten för att inte gå under av kostnaderna av förlikningar så kan de dra det till rätten då.
Det är alltså ofta en win-win för ett företag att förlika sig, även om de tror att de skulle vinna i rätten, så länge inte kostnaden för förlikningen blir för stor, eller för många andra inspireras att prova samma sak (vilket är svårt att avgöra i förväg).
Hittills kan jag bara minnas ett mål om saken som faktiskt ledde till förlikning, och sen har jag inte läst om några fler stämningar förrän jag läste om GDPRWarriors mål här på Flashback, så den gången ledde förlikningen inte till någon storm av stämningar iaf (om det nu inte ligger en hög stämningar som vi inte hört talas om än vid landets tingsrätter, men det verkar osannolikt).