Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Va?
Det som sker nu har alltså skett tidigare utan människans påverkan.
Då behöver vi inte oroa oss för att det är vi som ställer till det.
Sitt lugnt i båten, vi får anpassa oss.
Om tusen år har nog de då levande ryckt på axlarna många gånger.

Det var bara min hypotes. Jag har inte nämnt människans påverkan.
Människan kan säkert inte påverka detta i någon större utsträckning, men visst kan en liten förändring trigga en större förändring. Har det väl börjat är det nog rätt meningslöst att försöka stoppa det genom att sluta åka bil.
Citera
2024-02-11, 13:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Det allmänna läget i klimathysterin har lagts sig.
Då gäller det att komma med nåt nytt.
Vad hade ni förväntat er?

Dessa scenarior har vi ju hört i evigheter, och denna ny vinkel kan vi lägga till samlingarna.

Vad är grejen att hela tiden skrämma upp jordens befolkning, vi som aldrig kommer att få uppleva varken det ena eller det andra? Att vissa har ekonomiska intressen för att tjäna pengar vet vi, men att journalistiken inte kollar och debunkar skiten samtidigt som man avslöjar oligarkernas agendor och vinstintressen, det är förvånande.
Fast det här är gammal debunkad skåpmat som framförs som en dramatisk nyhet.
Lite som när ytvattenmätningar skall visa att haven snart kokar.
Citera
2024-02-11, 13:54
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Sist denna myt spriddes så hörde jag att Sverige skulle kunna få 10 grader kallare vintrar, ingenting om kallare sommarhalvår.

Istället för att vara rädd och skita ner mig kring dom här alarmen som kommer i tid och otid väljer jag att slita i dom!

2006 stod miljöfascister i Riksdagen och sa att vi inte skulle ha någon snö på Vasaloppet 2023
Precis. De hade fel för det hände redan 2020 att det var snöbrist. Som tur vara hade klimataktivisterna inte räknat med att Vasaloppet redan 2007 bestämde sig för att köpa in snökanoner eftersom även dem hade upptäckt att det kunde bli problem med tillgången på riktig snö.

1932 och 1990 blev Vasaloppet inställt på grund av snöbrist. Frågan är väl hur länge de kan jobba med snökanoner om det blir riktigt varmt och inte faller någon snö?
Citera
2024-02-11, 13:58
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Berätta hur du anpassar din vardag efter 8 miljarder människor och att du tror att golfströmmen vänder just i år.
Jag vet inte om den gör det.

Temperaturen kommer sjunka i norden pga golfströmmen. Det boomers måste förstå är att det är en tidsfråga. Det kan inträffa om tio år eller när ni är döda. Det är ingen kvalificerad klimatforskare som har fel. Vi har kunskapen och ser vad som händer men ingen är synsk.

Vi är inne på sjätte massutrotningen. Vi har all kunskap.

Frågar ni mig: Med säker marginal så börjar många saker kollapsa vid 2050-2080. Men vidtar man åtgärder som är mindre skadligt för miljön så minskar risken. Låter det inte rimligt i era huvuden?

Slutligen. Vi kan åtminstone göra nåt som är hälsosamt. Har man inte råd med elbil så kan man åka kommunalt och bor man ute på landet så får man spara ihop pengar som alla andra gör.
Citera
2024-02-11, 14:01
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Jag vet inte om den gör det.

Temperaturen kommer sjunka i norden pga golfströmmen. Det boomers måste förstå är att det är en tidsfråga. Det kan inträffa om tio år eller när ni är döda. Det är ingen kvalificerad klimatforskare som har fel. Vi har kunskapen och ser vad som händer men ingen är synsk.

Vi är inne på sjätte massutrotningen. Vi har all kunskap.

Frågar ni mig: Med säker marginal så börjar många saker kollapsa vid 2050-2080. Men vidtar man åtgärder som är mindre skadligt för miljön så minskar risken. Låter det inte rimligt i era huvuden?

Slutligen. Vi kan åtminstone göra nåt som är hälsosamt. Har man inte råd med elbil så kan man åka kommunalt och bor man ute på landet så får man spara ihop pengar som alla andra gör.
Och om man som jag inte tror att en vändande golfström påverkas om jag kör elbil eller inte?

Du vet att den värsta miljöförstöring man någonsin kan göra är att få barn? Jag har fem. Jag får anta från din argumentation att du inte kommer att vara lika egoistisk som jag och inte få barn.
Citera
2024-02-11, 14:05
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är så att den globala medeltemperatur an har stigit med drygt en grad under de senaste 50 åren. Det är också klart att temperaturen stiger mest i Arktis. Det är också klart att jetströmmarna rör sig i vidare banor.

Men när det gäller klimatet i Sverige är det väldigt svårt att veta exakt vad som kommer att hända. Norden har kanske det mest svårbedömda klimatet på jorden. Havsströmmar kan kollapsa, vindarna ändra riktning eller så kanske det blir varmare när resten av jorden blir varmare. Kanske börjar vi nu se vart det är på väg.
Men ännu är det inget som är säkert.

Roligt att se att du inte är helt säker.

Jag följde IPCC med stort intresse för många år sen. I varje rapport och artikel fanns dessa meningar med överallt. De var alarmister då och är det nu. Nästan det mesta är tillrättalagda grafer m.m. som passade narrativet, det blev politiskt och ekonomiskt PK inriktat.

Det spelar ingen roll vad som händer med klimatet, vi påverkar förmodligen så minimalt att det inte behöver räknas in i den förändring som är pågående och har alltid varit pågående. Den förändringen är påverkad av så mycket större krafter.
Det kommer att ske oavsett vad vi tror, gissar och mäter oss till.
Senast redigerad av 53....so what 2024-02-11 kl. 14:18.
Citera
2024-02-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?
-30 borde väl betyda en ny glaciär period? Istid lever vi redan i. Snön smälter inte och det adderas mer och mer till ett tjockt istäcke.
Den istid vi lever i är ännu ganska kort jämfört med tidigare. Det lär ha varit fyra istider de senaste två miljarderna år, ca 40 % av tiden. Att det blir fler glaciära perioder med tjockt istäcke på norra halvklotet är inte orimligt.
Citera
2024-02-11, 14:24
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Och om man som jag inte tror att en vändande golfström påverkas om jag kör elbil eller inte?

Du vet att den värsta miljöförstöring man någonsin kan göra är att få barn? Jag har fem. Jag får anta från din argumentation att du inte kommer att vara lika egoistisk som jag och inte få barn.
Människor. Då är vi överens där och kan se över allt som sker.

Det egoistiska är att skada andra. Jag tycker inte att boomers ska trakassera de som gör skillnad. Ingen gör det för att man tycker att det är kul. Nu begränsas vi mer och mer. Det är jättetråkigt och alla håller nog med där, men det är ju de som lever i framtiden som kommer drabbas.

Grattis. Tänk på Kina som har one-child policy.

Btw. Vi betalar för allt vi har gjort.
Miljö är bara ett problem. Vi har AI och fler krig att se fram emot.

Golfströmmen är ett intressant fenomen men återigen. Varför skulle forskare ljuga om hur golfströmmen påverkar oss? Man kan inte veta exakt. Jag tycker dock att man ska ha en bredare marginal.

Sen kan alla klimatförnekare skriva ner följande: Man hade rätt om Maldiverna. Öar sjunker en efter en. Döda korallrev pga global uppvärmning.
Citera
2024-02-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
-30 borde väl betyda en ny glaciär period? Istid lever vi redan i. Snön smälter inte och det adderas mer och mer till ett tjockt istäcke.
Den istid vi lever i är ännu ganska kort jämfört med tidigare. Det lär ha varit fyra istider de senaste två miljarderna år, ca 40 % av tiden. Att det blir fler glaciära perioder med tjockt istäcke på norra halvklotet är inte orimligt.
Det räcker nog att det blir 5 grader kallare så börjar glaciärerna växa. Först i fjällkedjan men sedan blir de allt större tills hela landet täcks av ett flera kilometer tjockt istäcke. Då kommer vi kanske att tvingas flytta söderut, om de länderna är villiga att ta emot miljontals bleka nordbor.
Citera
2024-02-11, 14:32
Medlem
Citat:
Det räcker nog att det blir 5 grader kallare så börjar glaciärerna växa. Först i fjällkedjan men sedan blir de allt större tills hela landet täcks av ett flera kilometer tjockt istäcke. Då kommer vi kanske att tvingas flytta söderut, om de länderna är villiga att ta emot miljontals bleka nordbor.
Skördarna på norra halvklotet lär minska drastiskt och förstås helt försvinna där det blir omöjligt att odla. Tror inte att villighet att ta emot kommer att vara så stor, det kommer att bli våldsamma konflikter.
Citera
2024-02-11, 14:39
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
5 graders skillnad dödar. Golfströmmen kommer göra livet tuffare.
Djurarter och pollinerande insektsarter kommer minska i stort antal eller försvinna helt. Fåglar kommer också flytta söderut. Kanske för gott eftersom de också anpassar sig efter klimatet.
Citera
2024-02-11, 14:40
Medlem
Vi som har många års erfarenheter vet att alarmister lever gott på alarmism.
Här är några exempel på nyheter där budbäraren och dess närmaste gjort grova pengar: Ozonhålet som gett DuPont och kylbranschen sanslösa intäkter, Al Gore som förutspådde att all is vid nord- och sydpolen skulle vara ett minne blott för länge sedan liksom alla låglänta öar, Greta med svans som lyckats berika sig med hjälp av massmedier som lever på död och förstörelse varthän det än uppstår....det lär komma nya larm för fler och fler vill ta del av dansen runt guldkalvarna.
Varför har ordet "Klimatförnekare" blivit ett argument med nedsättande och nedvärderande innebörd för alla som inte sväljer all alarmism med hull och hår ? Dessa har helt enkelt inte några ekonomiska muskler och ekonomiska vinnare finns inte inom den gruppen. De är bara ett hot mot dansarna runt guldkalvarna.

Varför var inte jorden katastrofalt varm när inga bilar fanns, bara segelfartyg, jordens befolkning en bråkdel mot idag....

Klimatet har alltid förändrats men alarmisterna vill inte ärligt diskutera och utvärdera olika orsaker.
Varför nämns aldrig jordens ökande befolkning som del i uppvärmningen, soleruptionernas variation, färre vulkanutbrott med tillhörande nedsmutsning av luften som t.o.m.ger så stor nedkylning att missväxt uppstår, den renare luften som reningen av kolkraftverk, bilar etc skapat ger solenergin större möjligheter att värma upp städer som blir rena energilager i form av betong och asfalt, solens olika förändringar....

Redan för 50 år sedan svämmade en flod som gick genom en camping i södra europa över så snabbt att jag vaknade flytande på luftmadrassen i tältet. Idag hade det absolut blivit rubriker som att skyfall gör att alpernas glaciärer smälter allt fortare.
På den tiden fanns inte mobiler med kameror som kunde delge detta till hela jordens befolkning på sekunder. Dagens teknik gör att minsta händelse blir känd och kan utnyttjas av alarmister. Det kan också ge missvisande bild av utvecklingen.

Tyvärr blir det näst intill omöjligt att utvärdera information idag då ekonomiska incitament finns i stort sett inom all typ av massmedierapportering för att inte tala om politiker som får chansen att utnyttja dessa alarm.

När sanningen om vår renare luft uppdagas kommer något nytt att torgföras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in