Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 14:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

Sibirien
Citat:
I regionen Sibirien förekommer inlandsklimat. Det är varmt på sommaren och kallt på vintern. Medeltemperaturen på årsnivå i Sibirien är 4° grader
https://vaderochklimat.se/sibirien/

Dvs ungefär som i Sverige: https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430 och https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimatf%C3%B6r%C3%A4ndring_i_Sverige#/media/Fil:Sweden_Temp_(1750-2013)BE.jpg

Jämför även med Aska, ungefär samma breddgrad och ingen Golfström: https://www.mittresvader.se/l/usa/klimat-alaska-temperaturer-vattentemperatur.php

Att medeltemperaturen skulle kunna sjunka med 30 grader är rent nonsens.
Citera
2024-02-11, 14:53
Medlem
Zloths avatar
Det skulle väl knappast bli 30 grader kallare i hela norra Europa om detta blev verklighet?

Mest troligt skulle södra Skandinavien och norra Tyskland i sådana fall få ett klimat som idag liknar Norrlands med svinkalla vintrar och ganska normala sommartemperaturer.
Senast redigerad av Zloth 2024-02-11 kl. 14:59.
Citera
2024-02-11, 14:57
Medlem
Enligt Sabine Hossenfelder så är det inte temperaturen i sig som styr golfströmmen, utan Jordens rotation. Möjligtvis kommer temperaturerna ändras i strömmens olika delar, men strömmen i sig kommer fortsätta enligt henne.
Citera
2024-02-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Alltid lika aktuell då det aldrig inträffar.
Det har inträffat ett antal gånger med relativt stor regelbundenhet.

Den senaste interglaciära perioden om 10-12 tusen år är snarast en onormal period av varmt och stabilt klimat. Att detta skulle bevaras för ”all evighet” bara vi reglerar människans marginella CO2 generering känns lite långsökt. Klimatmupparnas horisont är aningen snäv.
Citera
2024-02-11, 15:18
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Sist denna myt spriddes så hörde jag att Sverige skulle kunna få 10 grader kallare vintrar, ingenting om kallare sommarhalvår.

Istället för att vara rädd och skita ner mig kring dom här alarmen som kommer i tid och otid väljer jag att slita i dom!

2006 stod miljöfascister i Riksdagen och sa att vi inte skulle ha någon snö på Vasaloppet 2023

Detta är ingen myt,däremot är det en myt att detta skulle bero på grund av den mänskliga påverkan.Golfströmmen har inte alltid legat där den ligger,säger sej själv en ström är aldrig beständig vi har haft tur,det som kommer hända är att vi får ett klimat som i Ryssland.
Citera
2024-02-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Vi som har många års erfarenheter vet att alarmister lever gott på alarmism.
Här är några exempel på nyheter där budbäraren och dess närmaste gjort grova pengar: Ozonhålet som gett DuPont och kylbranschen sanslösa intäkter, Al Gore som förutspådde att all is vid nord- och sydpolen skulle vara ett minne blott för länge sedan liksom alla låglänta öar, Greta med svans som lyckats berika sig med hjälp av massmedier som lever på död och förstörelse varthän det än uppstår....det lär komma nya larm för fler och fler vill ta del av dansen runt guldkalvarna.
Varför har ordet "Klimatförnekare" blivit ett argument med nedsättande och nedvärderande innebörd för alla som inte sväljer all alarmism med hull och hår ? Dessa har helt enkelt inte några ekonomiska muskler och ekonomiska vinnare finns inte inom den gruppen. De är bara ett hot mot dansarna runt guldkalvarna.

Varför var inte jorden katastrofalt varm när inga bilar fanns, bara segelfartyg, jordens befolkning en bråkdel mot idag....

Klimatet har alltid förändrats men alarmisterna vill inte ärligt diskutera och utvärdera olika orsaker.
Varför nämns aldrig jordens ökande befolkning som del i uppvärmningen, soleruptionernas variation, färre vulkanutbrott med tillhörande nedsmutsning av luften som t.o.m.ger så stor nedkylning att missväxt uppstår, den renare luften som reningen av kolkraftverk, bilar etc skapat ger solenergin större möjligheter att värma upp städer som blir rena energilager i form av betong och asfalt, solens olika förändringar....

Redan för 50 år sedan svämmade en flod som gick genom en camping i södra europa över så snabbt att jag vaknade flytande på luftmadrassen i tältet. Idag hade det absolut blivit rubriker som att skyfall gör att alpernas glaciärer smälter allt fortare.
På den tiden fanns inte mobiler med kameror som kunde delge detta till hela jordens befolkning på sekunder. Dagens teknik gör att minsta händelse blir känd och kan utnyttjas av alarmister. Det kan också ge missvisande bild av utvecklingen.

Tyvärr blir det näst intill omöjligt att utvärdera information idag då ekonomiska incitament finns i stort sett inom all typ av massmedierapportering för att inte tala om politiker som får chansen att utnyttja dessa alarm.

När sanningen om vår renare luft uppdagas kommer något nytt att torgföras.
Det är tusentals faktorer som avgör vad vi har för temperatur och klimat. Vi vobblar genom rymden i en spiral, på en jord som snurrar runt sin egna axel samt kontinentalplattor som ständigt rör sig med en måne som påverkar tidvattnet, detta gör vi runt en sol som inte heller den är konstant. För att ta några exempel. Jorden är i ständig förändring således. Att göra som klimathysterikerna och peka på en enda orsak till "klimatförändringar" är därmed ofantligt korkat. Det är en bluff som används för att införa totalitära åtgärder mot folk, hindra deras möjlighet till självständighet och deras möjlighet till att kunna transportera sig fritt. Kommunism helt enkelt.
Citera
2024-02-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag mins filmen Life of Brian.
Den med historiska dårar som skrek om jordens undergång.
Jo givrtvis Monty phyton.
Nu ser och hör vi samma domedagsprofetior igen.
Jävla dårar. Åstadkom något vettigt istället.

Man kan inte avgöra Nordens framtida klimat genom titta på någon gammal Monty Pythonfilm. Med det inte sagt att jag eller någon annan vet exakt vad som kommer att hända.

Det finns massor av domedagsprofetior och de har vi säkert alla hört. Men det handlar inte om någon domedagsprofetia. Det handlar om vilket klimat vi här i Norden kommer att ha i framtiden. Detta är fortfarande något som är väldigt osäkert och omdebbatterat.
Citera
2024-02-11, 15:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Sibirien

https://vaderochklimat.se/sibirien/

Dvs ungefär som i Sverige: https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430 och https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimatf%C3%B6r%C3%A4ndring_i_Sverige#/media/Fil:Sweden_Temp_(1750-2013)BE.jpg

Jämför även med Aska, ungefär samma breddgrad och ingen Golfström: https://www.mittresvader.se/l/usa/klimat-alaska-temperaturer-vattentemperatur.php

Att medeltemperaturen skulle kunna sjunka med 30 grader är rent nonsens.

Man kan kanske jämföra med Magadan; en kuststad som också är ca 10 grader kallare än våra kuststäder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Magadan#Climate
Citera
2024-02-11, 16:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man kan inte avgöra Nordens framtida klimat genom titta på någon gammal Monty Pythonfilm. Med det inte sagt att jag eller någon annan vet exakt vad som kommer att hända.

Det finns massor av domedagsprofetior och de har vi säkert alla hört. Men det handlar inte om någon domedagsprofetia. Det handlar om vilket klimat vi här i Norden kommer att ha i framtiden. Detta är fortfarande något som är väldigt osäkert och omdebbatterat.
Vi hade medeltidens värmeperiod och inte blev det en katastrof.
Vi hade även en kall period när man kunde rida på isen över stora belt.
Stoppa in de verkliga perioderna i klimatalarmisternas modellerna så bli det kaos.
Citera
2024-02-11, 16:07
Medlem
StigEngstroms avatar
Jag trodde planeten blev varmare? Är det inte det miljöpartiet lever på?
Vi har fan haft vinterland sen oktober i Stockholm med en katastrofal 2023 sommar.
Men låt mig gissa, som alltid är det inget vi ser?
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-02-11 kl. 16:11.
Citera
2024-02-11, 16:23
Medlem
Ren och skär vänsterpropaganda.

Hur kan någon med huvudet på skaft tro något annat?
Citera
2024-02-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Det är väl inte så konstigt att man misstror klimataktivister då deras främste representant är Greta Thunberg och hon påstod att jorden skulle gå under för något år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in