Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, Golfströmmen kommer inte att kollapsa. Vad är det för dumheter?
Det är inte det som detta handlar om. Det är snarare att skillnaden i temperatur mellan ekvatorn och Arktis har minskat. Detta medför att jetströmmarna rör sig i andra banor. Om de lägger sig längre söderut över Europa så får vi ner kall luft från Arktis. Det är precis så det har varit denna vinter. Det har varit kallare än normalt sedan Oktober. Det kan ju ändra sig men risken finns att det här mönstret blir allt vanligare och då kommer det att bli betydligt kallare här uppe.
Citera
2024-02-10, 22:43
Medlem
Var detta Märta Stenevis sista insändare innan hennes avgång?
Citera
2024-02-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ja då är det ju tur att vi har global uppvärmning.
Det är den globala uppvärmningen som gör att skillnaden mellan Arktis och ekvatorn minskar. Uppvärmningen är störst vid polerna.
Citera
2024-02-10, 22:53
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Är det inte rimligt att anta att det ändå blir bättre än sibiren då luftströmmarna rör sig från väst till öst?
Sverige ligger högt upp i höjd med Hudson bay i Kanada. Så länge havsströmmar för upp värme är det ok här men utan dem kommer det bara komma iskalla vindar utifrån ett isbergbestrött Nordatlanten.

Sibirien har inlandsklimat och därmed mycket varma somrar. Sverige skulle bara få drägliga sommartempersaturer några dagar ibland när ryssvärmen trycker på.
Citera
2024-02-10, 22:55
Medlem
YP4XQs avatar
Forskarna till och forskarledarna är ju påverkade av hjärnspöken som huserar fritt.

Inget att se, utvecklingen och vår fina "tillväxt" in i oändligheten KOMMER att fortsätta, den går inte stoppa, inte ens en avstannad golfström hindrar tillväxtsystemet
Citera
2024-02-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Sverige ligger högt upp i höjd med Hudson bay i Kanada. Så länge havsströmmar för upp värme är det ok här men utan dem kommer det bara komma iskalla vindar utifrån ett isbergbestrött Nordatlanten.

Sibirien har inlandsklimat och därmed mycket varma somrar. Sverige skulle bara få drägliga sommartempersaturer några dagar ibland när ryssvärmen trycker på.
Ja om detta skulle stämma så betyder det att vi går mot en istid. Kanske är det just så här istider har börjat historiskt. Genom att temperaturskillnaden mellan ekvatorn och nordpolen har minskat.
Men ännu är det för tidigt att vara säker på något. Om ett par år kanske vi vet om förändringen är varaktig.eller tillfällig.
Citera
2024-02-10, 23:12
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Sist denna myt spriddes så hörde jag att Sverige skulle kunna få 10 grader kallare vintrar, ingenting om kallare sommarhalvår.

Istället för att vara rädd och skita ner mig kring dom här alarmen som kommer i tid och otid väljer jag att slita i dom!

2006 stod miljöfascister i Riksdagen och sa att vi inte skulle ha någon snö på Vasaloppet 2023

Behövde Vasaloppet förra året förlita sig på sparad snö samt snökanoner?

Har det varit så sen de skaffade snökanoner 2007?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vasaloppet-beroende-av-konstno-for-att-snosakra-evenemanget
Citera
2024-02-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Du kanske borde ha läst artikeln innan du satte igång med att gorma och svära. Eller var det för jobbigt/svårt?

Det som du kallar ”information” är spekulationer och teorier som i sin tur utformas i datorbaserade modeller. Potsdaminstitutet som nämns är också ökänt för att sprida alarmistiska scenarier.

Har du överhuvudtaget läst någon seriöst i ämnet, eller hämtar du din klimatångest från Märta Stenevi och Malena Ernman?

Varför använder du ”mongolider” som skällsord?

Du borde f-n skämmas för att vräka ur dig så mycket dynga.
Citera
2024-02-10, 23:21
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Tycker du denna säsong varit fattig på snö?

Whatbout hitintills i år.

Vet du när Vasaloppet går?

Just det... i mars.

Du han följa länken och det faktum att Vasaloppet sedan 2007 enligt mannen i inslaget är max ett år av åtta som det är tillräckligt med snö hela vägen. Grattis till att uppfatta saker snabbare än Flash Gordon. För du är väl inte bara vara ute efter att ordbajsa?

Varken för varmt eller för kallt är bra för oss och på senare tid har det varit extremväder i sässonger.
Det är inte bra alls, punkt.
Citera
2024-02-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Jag trodde det aldrig skulle hända. Men jag har fan lyckats bli en skeptiker.

Är vintern mild så är det ett tecken på klimatförändringen. Grundat på forskning som pekat på det.
Är vintern varg så är det ett tecken på klimatförändringen. Grundat på forskning som pekat på det.
Är vintern precis på linjen så är det ett tecken på klimatförändringen för grundat i forskning så borde den inte stå helt still, säkert.

Är i kärnan fortfarande en som tror på det rent logiskt (på några få år bränna och frigöra miljontals år av kolbaserad biomassa förvarad i jordens innandöme). Men media får mig att bli mer skeptisk för varje år som går.

Det är så att den globala medeltemperatur an har stigit med drygt en grad under de senaste 50 åren. Det är också klart att temperaturen stiger mest i Arktis. Det är också klart att jetströmmarna rör sig i vidare banor.

Men när det gäller klimatet i Sverige är det väldigt svårt att veta exakt vad som kommer att hända. Norden har kanske det mest svårbedömda klimatet på jorden. Havsströmmar kan kollapsa, vindarna ändra riktning eller så kanske det blir varmare när resten av jorden blir varmare. Kanske börjar vi nu se vart det är på väg.
Men ännu är det inget som är säkert.
Citera
2024-02-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är inte det som detta handlar om. Det är snarare att skillnaden i temperatur mellan ekvatorn och Arktis har minskat. Detta medför att jetströmmarna rör sig i andra banor. Om de lägger sig längre söderut över Europa så får vi ner kall luft från Arktis. Det är precis så det har varit denna vinter. Det har varit kallare än normalt sedan Oktober. Det kan ju ändra sig men risken finns att det här mönstret blir allt vanligare och då kommer det att bli betydligt kallare här uppe.

Men då hade ju MP:s Pär Holmgren fel när han för bara några år sedan sade att framtidens barn inte kommer veta vad snö är + att 2022 års Vasaloppet skulle bli det sista pga det allt varmare klimatet.

Kunde han inte räkna ut vad den minskade skillnaden mellan Arktis och ekvatorn skulle leda till? Undrar om polletten har trillat ner hos charlatanen än …

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är den globala uppvärmningen som gör att skillnaden mellan Arktis och ekvatorn minskar. Uppvärmningen är störst vid polerna.

Nja, vid Arktis snarare. När det talas om Antarktis och smältande glaciärer har de ofta underliggande vulkaner, och nya upptäcks efter hand.

Men det talas det förstås tyst om i medierna. Inte lika lätt att straffa människor till högre skatter och ändrad livshållning till följd av naturliga fenomen.
Citera
2024-02-10, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Whatbout hitintills i år.

Vet du när Vasaloppet går?

Just det... i mars.

Du han följa länken och det faktum att Vasaloppet sedan 2007 enligt mannen i inslaget är max ett år av åtta som det är tillräckligt med snö hela vägen. Grattis till att uppfatta saker snabbare än Flash Gordon. För du är väl inte bara vara ute efter att ordbajsa?

Varken för varmt eller för kallt är bra för oss och på senare tid har det varit extremväder i sässonger.
Det är inte bra alls, punkt.

Den propaganda som spreds i mitten på 00-talet gick ut på att hela Vasaloppet skulle behöva utövas med rullskidor, svenska rallyt skulle köras med sommardäck och kebenekaise skulle vara fritt från snö.

Den gamle meteorologen går att se på youtube där han sprider MPs propaganda

Den här typen av alarm har kommit på löpande band sedan 70-talet, den stora oljekrisen, ozonlagret, AIDS, världen borde ha gått under 100 ggr om bara sedan 70-talet om alarmisterna fått rätt.

För bara något år eller två sedan hörde jag att en kollapsad golfström skulle innebära något kallare vintrar men ingen påverkan i övrigt, vilket jag kan köpa då jag hellre har vintrar med minusgrader än slask och 2 plusgrader.

Podcasten P3 Dystopia- Golfströmmens kollaps är en podcast som går på djupet kring det här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in