Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-10, 23:36
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Den propaganda som spreds i mitten på 00-talet gick ut på att hela Vasaloppet skulle behöva utövas med rullskidor, svenska rallyt skulle köras med sommardäck och kebenekaise skulle vara fritt från snö.

Den gamle meteorologen går att se på youtube där han sprider MPs propaganda

Den här typen av alarm har kommit på löpande band sedan 70-talet, den stora oljekrisen, ozonlagret, AIDS, världen borde ha gått under 100 ggr om bara sedan 70-talet om alarmisterna fått rätt.

För bara något år eller två sedan hörde jag att en kollapsad golfström skulle innebära något kallare vintrar men ingen påverkan i övrigt, vilket jag kan köpa då jag hellre har vintrar med minusgrader än slask och 2 plusgrader.

Podcasten P3 Dystopia- Golfströmmens kollaps är en podcast som går på djupet kring det här

Du har "hört saker"

Man kan också läsa till sig fakta. Från 2018.
"Extremt kalla vintrar, värmeböljor och torka på sommaren blev konsekvenserna för 12 000 år sedan då Golfströmmen försvagades markant. I princip skulle en liknande situation kunna inträffa idag enligt en ny studie som publicerats i Nature Communication."

https://www.su.se/2.1275/profilomr%C3%A5den/klimat-hav-och-milj%C3%B6/f%C3%B6rsvagning-av-golfstr%C3%B6mmen-kan-leda-till-mycket-varma-somrar-i-europa-1.383244
Citera
2024-02-10, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Du har "hört saker"

Man kan också läsa till sig fakta. Från 2018.
"Extremt kalla vintrar, värmeböljor och torka på sommaren blev konsekvenserna för 12 000 år sedan då Golfströmmen försvagades markant. I princip skulle en liknande situation kunna inträffa idag enligt en ny studie som publicerats i Nature Communication."

https://www.su.se/2.1275/profilomr%C3%A5den/klimat-hav-och-milj%C3%B6/f%C3%B6rsvagning-av-golfstr%C3%B6mmen-kan-leda-till-mycket-varma-somrar-i-europa-1.383244

Det här är inte fakta, det är teorier och olika modeller man testar, ingen var med för 12 000 år sedan och vad betyder det att man gjort en modell med en domedagsutgång?

Du vet att allt sånt här styrs av bakomliggande faktorer, forskare som slår på trumman i denna stil får åka på föreläsningsturnéer med höga arvoden, ställa upp i media och vara med i filmer och annat

Lyssna på podcasten P3 Dystopia: Golfströmmens kollaps

Där kommer du få flera vinklar
Citera
2024-02-10, 23:42
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?
Sverige är på samma breddgrad som Finland. Finland har ingen golfström. Dra era slutsatser.
Citera
2024-02-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
De säger att klimatförändringar kommer höja temperaturen här massor så låter som vi kommer få njuta av vårt klimat länge.
Saker ordnar sig.

Men det har också sagts tidigare att det kan störa golfströmmen.
Citera
2024-02-10, 23:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?

Det sa man redan på 70 talet när jag var en liten påg, den har ff inte kollapsat. Man sa att vi skulle få en ny istid, 2018 njöt jag av 30 grader + från maj till november, vore skönt med en repris. Skulle det bli så så har vi större problem än vad jag tycker om saken. Hur gick det med Gretas uttalande att om 5 år är det kört för oss, vi är ff här mig veterligt?
Citera
2024-02-10, 23:58
Medlem
Citat:

Sibirien har lika ungefär lika varma somrar som i Norra Europa. Det är på vintern som det är kallare, sen beror det också på vart i Sibirien. Sibirien är stort, men ja jag antar att jag utifrån klimatet skulle kunna bo kvar även om det blev som i exempelvis Irkusk. Blir det däremot på Grönland så är det dags att tänka på att emigrera.
Citera
2024-02-11, 00:07
Medlem
Starcrows avatar
Kommer golfströmmen ändras och vi får ny istid? Har det har hänt förut och kommer hända igen men det knappast sker över en dag eller år.

Det är inte så vi vaknat upp med - 60 och snö upp till husnocken från en dag till den andra.

Så förbaskat less med domedagsprofeter
Citera
2024-02-11, 00:11
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Du kanske borde ha läst artikeln innan du satte igång med att gorma och svära. Eller var det för jobbigt/svårt?

Det som du kallar ”information” är spekulationer och teorier som i sin tur utformas i datorbaserade modeller. Potsdaminstitutet som nämns är också ökänt för att sprida alarmistiska scenarier.

Har du överhuvudtaget läst någon seriöst i ämnet, eller hämtar du din klimatångest från Märta Stenevi och Malena Ernman?

Varför använder du ”mongolider” som skällsord?

Du borde f-n skämmas för att vräka ur dig så mycket dynga.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Så det är rationellt att alla i norden ska köra elbil för att minska utsläpp av koldioxid till ingen som helst global nytta?

Det är rationellt att tro på alla de här domedagsscenarion som ständigt upprepats i media sedan 1970-talet och aldrig slagit in?
Intressant att ni tolkar ifrågasättande av mongolidernas argumentation som att jag ”tagit ställning” i det här ämnet, trots att jag uttryckligen skrev att jag inte läst artikeln.

Jag påpekade bara att mongolidernas känslor inte står över verkligheten - oavsett om artikeln har fel eller ej. Det behöver man inte ha läst artikeln för att räkna ut.

Jag påpekar detta för att jag ogillar fientlighet mot vetenskap, kunskap, tänkande och verkligheten - och varför mongolidernas argument i den här tråden är ogiltiga. Inte för att jag har tagit ställning till artikelns påstående.

Men det är intressant hur ni tolkar det som att jag ställt mig på er motsatta sida. Tyvärr så är det nog så att det isåfall bara råkar bero på att ni har samma ståndpunkt som mongoliderna.

Men vad jag sagt omfattar även mongoliderna som argumenterar på samma sätt men är av den motsatta ståndpunkten.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-02-11 kl. 00:20.
Citera
2024-02-11, 00:25
Medlem
Andymeeks avatar
Citat:

Varför skulle det kollapsa? Det har varit som det är i miljoner år säkert, och nu när människan finns så skulle det börja snurra åt fel håll?
Citera
2024-02-11, 00:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek
Varför skulle det kollapsa? Det har varit som det är i miljoner år säkert, och nu när människan finns så skulle det börja snurra åt fel håll?
Den har kollapsat förr men startart igen när förutsättningarna blivit bättre.
Citera
2024-02-11, 00:47
Medlem
Sam.Boyds avatar
Golfströmmen har alltid flukturrrat.
Allt pumpas vid nordpolen o dess tillfrysning.

Om strömmen avtar og det blir kallare så ökar tillfrysningen. O pumpen pupar på.

Riken är är att strömmen som sådan ändrar sin bana. Det kommer i såfall påverka Grönland, Island o hela Scandinavien.

Sam säger: Det finns mycket mer att oroa sig över. Ta tex: överbefolkning, microplaster, antibiotikaresistens, fastighetskrisen i kina,…
Citera
2024-02-11, 00:54
Medlem
Har säkert redan nämnts av någon men i teorin så byter golfströmmen riktning. Senast det hände var när inlandsisarna i Kanada smälte och kylde ned atlanten. Om jag förstått det rätt så varade det under två tre år innan den gick tillbaka till nuvarande riktning.
Senast redigerad av Kukilon 2024-02-11 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in