2024-02-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Exakt!

Och om du skall hitta framgångsrika musiker/konstnärer/företagare you name it så är det i den klicken man skall leta.
Framgång föder framgång och allt det där.

Hittar man inte främst civilingenjörer, jurister och läkare etc i den klicken?
Citera
2024-02-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tching
Just inkomst av tjänst/företagande och kapital finns redan med, enligt Sonias text. Se citat nedan. Dock inte sådant som ifall du har en rik partner, en granne som skänker dig matjassar, en bostadsrätt osv.

De som söker försörjningsstöd pga otillräcklig inkomst och de som söker fondmedel t ex via svenska kyrkan brukar få redovisa typ "allt" som går att se "på papper". Av somliga kan det iofs upplevas integritetskränkande, men kanske borde konstnärsstipendier följa samma väg?

" I ansökningarna om arbetsstipendier till Konstnärsnämnden står det att sökande ska ange ”fastställd förvärvsinkomst de senaste tre åren” och ”inkomst av kapital”. Det står också att stipendier ska ges utifrån ekonomiska behov."

Okej. De exakta formaliteterna har jag inte koll på, det erkänner jag. Men om det är som hon skriver att personer som har pengar får bidrag tyder det väl på att kontrollerna är för dåliga. Då får man väl kolla upp ännu bättre. I det kontrollsamhälle vi lever i förstår jag inte ens hur det kan vara ett problem att kolla upp huruvida någon har pengar eller inte. Så antingen skriver hon felaktigt eller så är det en ideologisk fråga från de som delar ut pengarna - att man helt enkelt inte bryr sig om att kolla upp det.

Oavsett hur vi fördelar bidragen mellan konstnärer så är det ju inte det som är ditt och andra konst-ogillandes problem, eller hur? Utan att det delas ut bidrag till konst från samhället alls.

Var tvungen att kolla upp lite siffror, och detta hittade jag om hur mycket pengar vi lägger på konsten:

I kommunen går 4,7% av budgeten åt till området Kultur och fritid, fördelat på områdena:

Områdena "Allmän kulturverksamhet, Övrigt" och "Musikskola / kulturskola" tänker jag kan innehålla saker till konst. De utgör 26% av hela Kultur och fritids-budgeten. 41% av kultur och fritids-budgeten går till idrotts- och fritidsanläggningar, dvs främst simhallar, fotbollsplaner och ishallar. Inte mig emot då jag tycker det är jättebra och viktigt att barn (som troligtvis är de som använder dessa anläggningar mest, gratis) idrottar, ville mest poängtera det.

På statlig nivå går cirka 1 procent av budgeten till budgetområde 17: Kultur, medier och trossamfund, uppdelat på följande områden:

Vilka poster i den kommunala och statliga kultur-budgeten ska vi ta bort? Eller hur mycket ska vi sänka den med? Om konst inte är viktigt, borde vi då göra oss av med exempelvis Historiska museet eller Nationalmuseum och på vilket sätt skulle det leda till att samhället blir bättre?
Citera
2024-02-10, 21:27
Medlem
Jan-As avatar
Svaret på frågan är självklart nej.
Kan man inte leva på sitt yrke får man skaffa ett till eller byta yrke.
Citera
2024-02-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Okej. De exakta formaliteterna har jag inte koll på, det erkänner jag. Men om det är som hon skriver att personer som har pengar får bidrag tyder det väl på att kontrollerna är för dåliga. Då får man väl kolla upp ännu bättre. I det kontrollsamhälle vi lever i förstår jag inte ens hur det kan vara ett problem att kolla upp huruvida någon har pengar eller inte. Så antingen skriver hon felaktigt eller så är det en ideologisk fråga från de som delar ut pengarna - att man helt enkelt inte bryr sig om att kolla upp det.

Oavsett hur vi fördelar bidragen mellan konstnärer så är det ju inte det som är ditt och andra konst-ogillandes problem, eller hur? Utan att det delas ut bidrag till konst från samhället alls.

Var tvungen att kolla upp lite siffror, och detta hittade jag om hur mycket pengar vi lägger på konsten:

I kommunen går 4,7% av budgeten åt till området Kultur och fritid, fördelat på områdena:

Områdena "Allmän kulturverksamhet, Övrigt" och "Musikskola / kulturskola" tänker jag kan innehålla saker till konst. De utgör 26% av hela Kultur och fritids-budgeten. 41% av kultur och fritids-budgeten går till idrotts- och fritidsanläggningar, dvs främst simhallar, fotbollsplaner och ishallar. Inte mig emot då jag tycker det är jättebra och viktigt att barn (som troligtvis är de som använder dessa anläggningar mest, gratis) idrottar, ville mest poängtera det.

På statlig nivå går cirka 1 procent av budgeten till budgetområde 17: Kultur, medier och trossamfund, uppdelat på följande områden:

Vilka poster i den kommunala och statliga kultur-budgeten ska vi ta bort? Eller hur mycket ska vi sänka den med? Om konst inte är viktigt, borde vi då göra oss av med exempelvis Historiska museet eller Nationalmuseum och på vilket sätt skulle det leda till att samhället blir bättre?

Jag är faktiskt inte ”konst-ogillande” och har inte heller några jättebestämda åsikter i ämnet, det är därför jag tyckte det var ett bra diskussionsämne, även om trådstarten måhända inte blev något mästerverk.

Det var bara att en text av denna Sonia Hedstrand dök upp i Kvartal - en av de digitala plattformar jag då och då surfar in på.

Debattinläggen m m hon skrivit åt KRO räknas väl mer som deras bransch internsamtal, jag brukar inte läsa något där annars. Men när debatten tas till mer allmänna forum som Kvartal och DN så blir det självklart så att det inte längre är frågan om enbart ”konstnärers rättigheter”. Då blir ju frågan hur skattemedel används. Ska (fattiga?!) konstnärer som gått en konstnärlig högskola ha rätt till mer pengar från skattebetalare, ”bara” för att de gått en högskoleutbildning? Borde konstnärer kanske anställas? Få lön och semesterersättning?

Bör de i så fall arbeta kontorstid, 9 till 5, typ? Med stämpelklocka… eller ska konstnärer få ”leva ett fritt konstnärligt liv” men med lön…
Citera
2024-02-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Svaret på frågan är självklart nej.
Kan man inte leva på sitt yrke får man skaffa ett till eller byta yrke.

Men hon har 13 års högskoleutbildning redan. Ju. 😱

https://youtu.be/IggBUTRpVik?si=6kVbLOI5rkVRBnAN
Citera
2024-02-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-gigante
för att göra de mer konkurrenskraftiga på marknaden så borde staten erbjuda gratis injektion av schizofreni rakt in i pannloben, då det är känt att de flesta stora konstnärer var helt sjuka i huvudet

Schizofreni-forskarna har nog inte kommit så långt i forskningen ännu att detta blivit möjligt. Vad man än tycker om det.

Dessutom har en konstnär som Sonia Hedstrand inte råd att bli sjuk - i t ex schizofreni:

” Sonia Hedstrand: En konstnär som jag har inte råd att bli förälder, sjuk eller gammal”

(Publicerad 2022-04-29)

Att bli (biologisk) förälder är troligen försent i just hennes fall. Hur hon ska undvika att bli gammal vill jag inte spekulera närmare i.

https://www.dn.se/kultur/sonia-hedst...-eller-gammal/

”Partiernas kulturpolitiska talespersoner samlades förra veckan på Moderna museet för att diskutera brister i trygghetssystemen för kulturskapare. Men få närmade sig problemets kärna: att stipendier inte är sjukpenninggrundande och att en konstnär därmed kan få en föräldrapenning på 5 400 kronor per månad, skriver Sonia Hedstrand.”

(Jag känner till de som fick 0 i föräldrapenning, men reglerna har nog ändrats sedan dess.)
Senast redigerad av Tching 2024-02-10 kl. 21:44.
Citera
2024-02-10, 21:48
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Men hon har 13 års högskoleutbildning redan. Ju. 😱

https://youtu.be/IggBUTRpVik?si=6kVbLOI5rkVRBnAN
Ja, sjukt är det.
Vi skattebetalare står för notan för "gratis" utbildning till alla möjliga omöjliga utbildningar.
Får snart vara ett slut på det tycker jag.

Man kan fortsättningsvis få gratis utbildning till där det finns jobb tycker jag. Annars får man betala själv.
Citera
2024-02-10, 22:07
Medlem
Citat:
Jag är faktiskt inte ”konst-ogillande” och har inte heller några jättebestämda åsikter i ämnet, det är därför jag tyckte det var ett bra diskussionsämne, även om trådstarten måhända inte blev något mästerverk.

Det var bara att en text av denna Sonia Hedstrand dök upp i Kvartal - en av de digitala plattformar jag då och då surfar in på.

Debattinläggen m m hon skrivit åt KRO räknas väl mer som deras bransch internsamtal, jag brukar inte läsa något där annars. Men när debatten tas till mer allmänna forum som Kvartal och DN så blir det självklart så att det inte längre är frågan om enbart ”konstnärers rättigheter”. Då blir ju frågan hur skattemedel används. Ska (fattiga?!) konstnärer som gått en konstnärlig högskola ha rätt till mer pengar från skattebetalare, ”bara” för att de gått en högskoleutbildning? Borde konstnärer kanske anställas? Få lön och semesterersättning?

Bör de i så fall arbeta kontorstid, 9 till 5, typ? Med stämpelklocka… eller ska konstnärer få ”leva ett fritt konstnärligt liv” men med lön…

Tack. För när du framställer det så där så kan man se det som en riktigt intressant diskussion, det måste jag hålla med om. Kan hända att jag förutsatte att du hade en massa åsikter du kanske inte har, sorry för det.

Jag vet faktiskt inte heller svaren och tycker inte det är svartvit. Men kanske man skulle kunna lösa det mer i form av beställningsuppdrag? Kanske att man får betalt om man har levererat x antal tavlor som ska pryda ett sjukhus?

Men ja, många andra yrkesgrupper som jobbar statligt och kommunalt har ju väldigt stränga krav på sig i form av redovisning av tid och utförda arbetsuppgifter. Så om man tänker på det så så borde det väl inte vara något som hindrar dem att också ha det, om de vill ha betalt?
Citera
2024-02-11, 00:58
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Nej konstnärer ska inte få driva dag på andras bekostnad. Det är ingen mänsklig rättighet att få försörja sig på poesi, tavelmålande eller dylikt lika lite som att få försörja sig på e-sporter där man tävlar i World of warcraft.

Folk gör själva valet att brinna för sin konst. Vill de då ligga vakna på natten med obetalda räkningar så är det deras val.

Uppenbarligen verkar vissa kunna vara konstnärer genom en rik partner. Ja, men då så? Då får väl de som brinner för konst skaffa sig varsin pay pig som det så fint heter med kidzens lingo. Konstnärstjejer kan säkert starta streamingkanaler där de får in donationer från simpar, så att de kan måla och sjunga hela dagarna.

Det som förvånar mig mest är att någon har ett jobb där man tar två pass om året "för syns skull". Vilken arbetsgivare vill ha en anställd som bara dyker upp så sällan? Är det någon välgörenhetesorganisation? Jag tror knappast att ens Foodora hade accepterat det.
Citera
2024-02-11, 01:04
Medlem
HugoStieglitzs avatar
I artikeln i TS läste jag också detta:
Citat:
På konsthögskolan fick du lära dig att prioritera stenhårt och offra allt för konsten. ”Om du kämpar på och aldrig ger upp så lossnar det till sist.”
Vad är det för jävla lögnare som lurar unga på det här sättet? Kan inte Magnus Söderman med fränder gå in och köra ut psykopaterna från Konsthögskolan med yxor och spikklubbor?
Citera
2024-02-11, 01:44
Medlem
Gissningsvis har hon glidit runt hela livet på skattebetalarnas bekostnad.

Det vore intressant att veta hur mycket pengar hon fått från oss skattebetalarna under sitt vuxna liv.

En bortskämd, narcissistisk och osympatisk kvinna vars konst ingen vill köpa - så det är alla andras fel.

Kanske det vore bäst om hon tog ett riktigt jobb istället.
Citera
2024-02-11, 02:12
Medlem
Citat:
Jag lyssnade på Värvet med den numera väletablerade konstnären Karin Mamma Andersson.

Hon verkade mena att hon kom från en vanlig bakgrund. Att hon och hennes exman hade haft det kämpigt och fattigt först.

Om det stämmer med verkligheten eller inte vet jag inte. Vet inte så mkt om henne.

https://poddtoppen.se/podcast/508310...amma-andersson

Och det är möjligt att hon i så fall är ett undantag.
Både Karin och Sonja bor på Södermalm. Karin i en 166kvm stor bostadsrätt och Sonja i en 29kvm hyresrätt.

Varför envisas att jobba som konstnär när man producerar saker folk inte vill köpa? Skattebetalarna ska inte tvingas betala för konstnärer som inte kan leva på sin konst dvs dvs dra in pengarna själva. Det måste bli slut på snyltandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in