2024-02-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tching
Har inte en konstnär händer, organ, dimensioner, sinnen, tillgivenheter, passioner? matas med samma mat, skadad med samma vapen, underkastade samma sjukdomar, läkt på samma sätt, värms och kyls av samma vinter och sommar, som en icke-konstnär är? Blöder inte konstnären? skrattar inte konstnären om man kittlar den?

Jag börjar tro att den här tråden kan vara ett konstnärligt projekt.

Vi måste alla betala för mat, boende och kläder. Och vi måste alla betala skatt. Det är väl rätt naturligt att diskutera hur skattemedel ska användas?

Jovisst, men i denna tråd tycks nästan alla tro att konstnärer automatiskt får skattefinansierade bidrag när verkligheten ser helt annorlunda ut. Personligen skulle jag gladeligen avskaffa halva riksdagen-om de inte på övertygande sätt kunde visa hur de arbetar heltid med att konstruktivt förbättra samhället. Dessa pengar kunde för min del gärna fördelas på konstutövare, men lika acceptabel skulle vara andras åsikter att pengarna skulle användas av sjukvård eller brottsbekämpning.

Vad jag vill säga att offentligt finansierad konst-vilket inte är detsamma som att mängder med bidrag utan krav på prestation eller produkt slängs över lata konstnärer-har samma rätt att kosta pengar som annan offentlig verksamhet.

Jag känner många bra konstnärer, ingen av dem tjänar över existensminimum på sin konst, de får lov att ta till brödjobb för ofta låg lön för att få det att gå ihop. Ingen av dem har någon som helst inkomst eller bidrag från oss skattebetalare. Ingen av dem kräver det heller, det enda de ibland kan önska sig vore bättre villkor för att kunna vara sjukskrivna när de är sjuka, många har knappt någon sjukpenning som egenföretagare. De flesta är inte heller berättigade till a-kassa trots att de jobbar betydligt mer än de 8 timmar en av samhället välförsäkrad knegare behöver prestera. De flesta konstnärer tillhör helt enkelt prekariatet.

Självklart kan man säga att det är deras val, och de flesta konstnärer skulle hålla med, de vet att de har givit sig in i en förbannat osäker ekonomisk tillvaro. Men behovet, talangen, driften, eller vad ni än vill kalla det, att göra konst är så stark att de i stor utsträckning accepterar det trots att de flesta vet att de inte kommer att ” slå igenom” o sälja multum. Det handlar om livsval och att vara trogen sina egna värderingar( för att uttrycka sig trendigt&#128521. Det är nog denna nästan fatalistiska inställning hos konstnärer som gör att jag blir extra förbannad på alla här i tråden som spyr galla äver ”onödiga,meningslösa lata bidragskrävande” konstnärer! Hade ni umgåtts i de miljöerna länge nog hade ni insett hur totalt fel ni hade!
Det vore så skönt om detta faktum kunde landa hos majoriteten av de personer aom skriver i denna tråd!

Kul tanke med tråden som konstprojekt-hoppas någon nappar!!
Citera
2024-02-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ingen är tvungen att ta ett lågbetalt brödjobb. Den som vill kan skaffa sig ett högbetalt brödjobb, exempelvis just yrkesförare eller varför inte mjukvaruutvecklare? Den senare kategorin borde ju vara perfekt för en kreativ själ.

Höga skatter betalar vi alla, en normal knegare betalar ca 50% skatt på lönen om man räknar in arbetsgivaravgift. Sen tillkommer moms, och diverse andra skatter på i princip allt.

För att kunna utbilda sig till jobben du föreslår måste man ju ha csn kvar o många som gått fyra-femåriga konstskolor har inga studielån kvar, därför måste de ta jobb som ej kräver specialutbildning o hamnar därför som hemtjänst, personlig assistent, lärarvikarie på timmar etc.

Förr i världen, när Posten var Posten, var det en del konstnärer som jobbade som brevbärare, då fick de ju sluta för dagen när posten var utdelad o då hade de resten av dagen att vara i ateljén. Nu, med reglerad arbetstid för brevbärare är det nog färre konstnärer bland brevbärarana. När jag jobbade på ett konstmuseum var flera i den timanställda personalen utövande konstnärer.

Ärligt talat kan jag faktiskt undra varför så många söker sig till just konsthögskolorna. Där lämnas ofta studenterna helt åt ” sitt öde”, knappt någon traditionell utbildning i måleri eller skulptur förmedlas (har jag fått mig berättat) utbildningen är mycket teoretisk och rör i stort sett enbart konstteori och idébaserad konst. Ärligt talat helt värdelöst för en traditionell konstnärlig praktik om det inte vore för en sak, möjligheten att knyta kontakter med folk som kan bli till nytta i framtiden.

Skulle jag däremot enbart vilja lära mig hantverket någorlunda skulle jag söka mig till folkhögskolornas förberedande konstlinjer där studenterna lär sig traditionella tekniker från grunden med kroki, oljemåleri, grafik, keramik- och akvarelltekniker och låta det stanna därefter. Möjligtvis att Konstfack tagit en del av den traditionella konstutbildningen tillbaka, men jag vet inte säkert. Låte man sig nöja med det hade man ju sedan Csn kvar att nyttja för bra ” brödjobbutbildning” samtidigt som man fått en god hantverksmässig grund för att bli konstnär.

Men det kan å andra sidan bli svårt att komma med i ” konstnärsfacket” KRO om man ” bara” har denna grundutbildning-har man gått Konstfack och de högre konsthögskolorna blir man automatiskt medlem. Medlemsskapet används inte sällan som utgallringsmedlel vid stipendieansökningar, utställningskriterier etc vilket är bedrövligt då det sannerligen inte är en kvalitetsstämpel! Många som ” stannar” efter folkhögskolekurserna kan ofta göra kvalitativt bättre konst än de som teoretiserat sig till kejsarens nya kläder på en konsthögskola!
Citera
2024-02-11, 23:56
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Ärligt talat kan jag faktiskt undra varför så många söker sig till just konsthögskolorna. Där lämnas ofta studenterna helt åt ” sitt öde”, knappt någon traditionell utbildning i måleri eller skulptur förmedlas (har jag fått mig berättat) utbildningen är mycket teoretisk och rör i stort sett enbart konstteori och idébaserad konst. Ärligt talat helt värdelöst för en traditionell konstnärlig praktik om det inte vore för en sak, möjligheten att knyta kontakter med folk som kan bli till nytta i framtiden.
En gissning är att det är de blinda som leder de blinda. Diverse kluddar utan talang kan inte försörja sig på att faktiskt sälja sin konst kommersiellt utan i stället blir de lärare på konsthögskolan. Där lär de ut en massa flum (eftersom de inte kan bättre) och sen när någon elev frågar hur man ska kunna försörja sig svarar de "jo det är svåååårt med konst". De vet helt enkelt inte hur man överlever som konstnär, därför duckar de frågan.
Citera
2024-02-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
En gissning är att det är de blinda som leder de blinda. Diverse kluddar utan talang kan inte försörja sig på att faktiskt sälja sin konst kommersiellt utan i stället blir de lärare på konsthögskolan. Där lär de ut en massa flum (eftersom de inte kan bättre) och sen när någon elev frågar hur man ska kunna försörja sig svarar de "jo det är svåååårt med konst". De vet helt enkelt inte hur man överlever som konstnär, därför duckar de frågan.

Det var någon avhandling rörande inställningen till att försörja sig på konst, jag ska se om jag hittar den o kan posta länken!
Att komma fram i konstvärlden handlar tyvärr sällan om talang, snarare som allt annat, konsten att knyta rätt kontakter och hålla sig a jour med teoretiska trender, det är nog där konsthögskolornas rätta värde ligger!
Citera
2024-02-12, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Ja, man ser verkligen inte ner på utövande konstnärer o konstlärare i England vilket bland annat visas av att Charles alltid varit öppen om sitt akvarellmåleri. I Sverige däremot skulle det snarare ses som kufiskte om kungen visade minsta artistiska handlag! Synen på konstutövare i Sverige är tyvärr inte längre som på prins Eugens tid! Det är trist eftersom Bernadotterna haft många konstnärligt begåvade i släkten, en av dem dronning Margrethe. Om någon av de svenska kungligheterna visade konstnärliga anlag skulle det nog sopas under mattan-mycket viktigare att hålla sig populärkulturell i detta land!
Prins Carl Philip gjorde väl ett par försök men det visade sig vara plagiat.
Citera
2024-02-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Prins Carl Philip gjorde väl ett par försök men det visade sig vara plagiat.

Ja det var ju rent pinsamt! Stackarn, ( om man nu ska tycka synd om någon som åkt på en räkmacka hela sitt liv enbart pga börd) har ju aldrig lyckats med något….
Vi hade ju designprinsen Sigvard o någon av kungens systersöner lär designa glasögon, men ingen når nog upp t prins Eugens verkshöjd.
Citera
2024-02-14, 20:26
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Är det till MIG du riktar denna svada? Är jag det DU du skriver till? Är det om mig du fantiserar att hysa vissa åsikter/erfarenheter/icke-erfarenheter.

Du får nog lära dig skriva mer begripligt, för det är svårt förstå vad du menar. Att du ä frustrerad märks dock. Lugna ner dig och återkom.

Du har helt rätt att jag är frustrerad.

För många i tråden tror att man förväntar sig att bli försörjd som konstnär.

Hela systemet är problemet och det är det som är artikelns mening.

Hela arbetsmarknaden med extrajobb är kaos.
Att arbeta som musiker är det minsta av mina problem.
Man måste vara rik för att ha råd att bli bra på ett hantverk och man måste ha gamla pengar för att egentligen göra vad som helst.
Vem öppnar en restaurang i Åre eller renoverar en kåk på Sicilien, vem har råd att vara kreativ och testa ideer och dessutom har råd att misslyckas?

Att bli bra på ett instrument är fullt jämförbart med en Elitidrottssatning.

Mängden tid man lägger är helt sinnessjuk och att tjäna pengar på sin kreativitet ses som orent av Konstskolor och Musikskolor fast i andra branscher hade det setts som företagande och en ambitiös attityd.
Men ALLA du PLUGGAR med går i trasor och ser ut som dom vaknat i en container fast båda föräldrarna är Överläkare!

Dessa personer kommer då sitta och läxa upp dig över ditt köttätande och det ena och det andra.
Sen kan dom bo i Berlin i åratal och har både tid och råd att fortsätta skapa kontakter.

Kvar i slutet (om dom inte knarkar ihjäl sig), blir då dom jazzmusikerna (och dom musikerna blir anlitade på "popmusikinspelningarna") för det är dom enda som kan lira och styra upp den rötna inspelningen med den rötna singer/songwritern som är 19år och som kan 3 ackord.

Vips så kan dom nästa sekund köpt ett hus och gift sig (och släppt konsten, fortsatt inga ekonomiska bekymmer), och du har tre extrajobb och tjänar ändå ingenting och du har sålt gitarren.

Då kan du ha lagt 20 år på bajs och tro mig det här talar ingen om.

Att bara säga saker som: Konst är svårt det vet alla är inget svar eller ens ett resonemang, för då begriper man inte problemen för man har aldrig någonsin gjort en likande satsning och har inte det drivet.
Det är i sig ok att inte ha det drivet, alla människor är inte kreativa och passar bäst i en fast organisation som någon annan drömt fram.

De allra flesta som håller på med musik/konst/film gör det utan att tjäna en spänn.
Folk gör saker ändå, för det är det som är drivet.
Men gör man inga riktiga uppdrag så blir du sällan eller aldrig riktigt bra och når inte ut, det blir en ond cirkel.

"Det behövs inget dollargrin för att vara ett äkta borgarsvin."-Dr Kosmos
Senast redigerad av Sinnersten 2024-02-14 kl. 20:53.
Citera
2024-02-15, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Du har helt rätt att jag är frustrerad.

För många i tråden tror att man förväntar sig att bli försörjd som konstnär.

Hela systemet är problemet och det är det som är artikelns mening.

Hela arbetsmarknaden med extrajobb är kaos.
Att arbeta som musiker är det minsta av mina problem.
Man måste vara rik för att ha råd att bli bra på ett hantverk och man måste ha gamla pengar för att egentligen göra vad som helst.
Vem öppnar en restaurang i Åre eller renoverar en kåk på Sicilien, vem har råd att vara kreativ och testa ideer och dessutom har råd att misslyckas?

Att bli bra på ett instrument är fullt jämförbart med en Elitidrottssatning.

Mängden tid man lägger är helt sinnessjuk och att tjäna pengar på sin kreativitet ses som orent av Konstskolor och Musikskolor fast i andra branscher hade det setts som företagande och en ambitiös attityd.
Men ALLA du PLUGGAR med går i trasor och ser ut som dom vaknat i en container fast båda föräldrarna är Överläkare!

Dessa personer kommer då sitta och läxa upp dig över ditt köttätande och det ena och det andra.
Sen kan dom bo i Berlin i åratal och har både tid och råd att fortsätta skapa kontakter.

Kvar i slutet (om dom inte knarkar ihjäl sig), blir då dom jazzmusikerna (och dom musikerna blir anlitade på "popmusikinspelningarna") för det är dom enda som kan lira och styra upp den rötna inspelningen med den rötna singer/songwritern som är 19år och som kan 3 ackord.

Vips så kan dom nästa sekund köpt ett hus och gift sig (och släppt konsten, fortsatt inga ekonomiska bekymmer), och du har tre extrajobb och tjänar ändå ingenting och du har sålt gitarren.

Då kan du ha lagt 20 år på bajs och tro mig det här talar ingen om.

Att bara säga saker som: Konst är svårt det vet alla är inget svar eller ens ett resonemang, för då begriper man inte problemen för man har aldrig någonsin gjort en likande satsning och har inte det drivet.
Det är i sig ok att inte ha det drivet, alla människor är inte kreativa och passar bäst i en fast organisation som någon annan drömt fram.

De allra flesta som håller på med musik/konst/film gör det utan att tjäna en spänn.
Folk gör saker ändå, för det är det som är drivet.
Men gör man inga riktiga uppdrag så blir du sällan eller aldrig riktigt bra och når inte ut, det blir en ond cirkel.

"Det behövs inget dollargrin för att vara ett äkta borgarsvin."-Dr Kosmos
Men vänta nu.. Du menar att världen är orättvis? Fy fan!
Citera
2024-03-22, 10:44
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Men vänta nu.. Du menar att världen är orättvis? Fy fan!

Nej.

Jag kan heller inte hjälpa dig att tänka.

Gå och snickra på nått nu, det är vår på gång.
Citera
2024-03-22, 12:59
Medlem
Citat:
Konstnären SONIA HEDSTRAND skriver om klass-skillnader hos konstnärer. Hon gör dock enbart jämförelser mellan konstnärer, inte t ex mellan en konstnär och en undersköterska.

Är konstnär ett yrke som man som utbildad på konsthögskola borde ha rätt att kunna försörja sig på?

” Hur kan konstnärer tala om klass och ekonomisk trygghet utan att blotta sin privata situation och finansiella bakgrund? Kanske är dessa saker oskiljbara, menar Sonia Hedstrand som här reflekterar över vem som har möjlighet till en lång konstnärlig karriär.

Tänk dig att du varit vän med någon i många år. Ni har rest och arbetat tillsammans och fört djup-lodande samtal om konst, politik, relationer och till och med sex. Nu ska din vän separera från sin partner som hen bott tillsammans med i en stor bostadsrätt i Stockholms innerstad. ”Ska ni sälja bostaden nu?” undrar du. ”Nej, jag bor kvar själv, jag har inga lån på den”, säger kompisen.

Det är då du förstår att din kompis alltså har haft en förmögenhet på flera miljoner, men aldrig nämnt något om det. Men? Hen har ju pratat jättemycket om sitt extrajobb på timme i ett låglöneyrke. En gemensam kompis berättar att din vän bara tar ett pass i halvåret för syns skull.

Det är kusligt på något sätt.

Du tänker på alla år då du känt dig så otroligt dum i jämförelse med den här konstnärsvännen. Hur kan hen vara så lugn och avslappnad, ha kontroll på läget, medan du ständigt är på ruinens brant och riktar hårda anklagelser mot dig själv? ”Vad är det för fel på mig som inte hittat ett sätt att klara mig ekonomiskt som konstnär trots att jag jobbar så hårt?”

https://kro.se/konstn%C3%A4ren/konst...t-och-utbrand/

Ja hellre det än att skjuta björnar och lägga upp det på Facebook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in