Citat:
Har inte en konstnär händer, organ, dimensioner, sinnen, tillgivenheter, passioner? matas med samma mat, skadad med samma vapen, underkastade samma sjukdomar, läkt på samma sätt, värms och kyls av samma vinter och sommar, som en icke-konstnär är? Blöder inte konstnären? skrattar inte konstnären om man kittlar den?
Jag börjar tro att den här tråden kan vara ett konstnärligt projekt.
Vi måste alla betala för mat, boende och kläder. Och vi måste alla betala skatt. Det är väl rätt naturligt att diskutera hur skattemedel ska användas?
Jag börjar tro att den här tråden kan vara ett konstnärligt projekt.
Vi måste alla betala för mat, boende och kläder. Och vi måste alla betala skatt. Det är väl rätt naturligt att diskutera hur skattemedel ska användas?
Jovisst, men i denna tråd tycks nästan alla tro att konstnärer automatiskt får skattefinansierade bidrag när verkligheten ser helt annorlunda ut. Personligen skulle jag gladeligen avskaffa halva riksdagen-om de inte på övertygande sätt kunde visa hur de arbetar heltid med att konstruktivt förbättra samhället. Dessa pengar kunde för min del gärna fördelas på konstutövare, men lika acceptabel skulle vara andras åsikter att pengarna skulle användas av sjukvård eller brottsbekämpning.
Vad jag vill säga att offentligt finansierad konst-vilket inte är detsamma som att mängder med bidrag utan krav på prestation eller produkt slängs över lata konstnärer-har samma rätt att kosta pengar som annan offentlig verksamhet.
Jag känner många bra konstnärer, ingen av dem tjänar över existensminimum på sin konst, de får lov att ta till brödjobb för ofta låg lön för att få det att gå ihop. Ingen av dem har någon som helst inkomst eller bidrag från oss skattebetalare. Ingen av dem kräver det heller, det enda de ibland kan önska sig vore bättre villkor för att kunna vara sjukskrivna när de är sjuka, många har knappt någon sjukpenning som egenföretagare. De flesta är inte heller berättigade till a-kassa trots att de jobbar betydligt mer än de 8 timmar en av samhället välförsäkrad knegare behöver prestera. De flesta konstnärer tillhör helt enkelt prekariatet.
Självklart kan man säga att det är deras val, och de flesta konstnärer skulle hålla med, de vet att de har givit sig in i en förbannat osäker ekonomisk tillvaro. Men behovet, talangen, driften, eller vad ni än vill kalla det, att göra konst är så stark att de i stor utsträckning accepterar det trots att de flesta vet att de inte kommer att ” slå igenom” o sälja multum. Det handlar om livsval och att vara trogen sina egna värderingar( för att uttrycka sig trendigt😉
. Det är nog denna nästan fatalistiska inställning hos konstnärer som gör att jag blir extra förbannad på alla här i tråden som spyr galla äver ”onödiga,meningslösa lata bidragskrävande” konstnärer! Hade ni umgåtts i de miljöerna länge nog hade ni insett hur totalt fel ni hade! Det vore så skönt om detta faktum kunde landa hos majoriteten av de personer aom skriver i denna tråd!
Kul tanke med tråden som konstprojekt-hoppas någon nappar!!