Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jag läste att i judo finns det ett antal grundkast och en del är höftkast, dessutom påstås den vanligaste skadan inom sporten vara blåmärken.
Nog finns det rimliga frågetecken om blåmärkenas uppkomst så länge saken inte är ordentligt utredd.
Att motivera tilltro till kvinnan med bland annat rättsmedicins utlåtande att blåmärkena skulle kunna ha uppstått vid bordet är inte objektivt när alternativa förklaringar kan finnas.
Ja, många gånger smäller ju höfterna ihop med motståndarens ganska hårt.
Dock tycker jag att hela diskussionen om blåmärkenas uppkomst är ointressant. De kan ha uppstått vid judoutövning, när hon låg på bordet eller när hon red av honom, det spelar egentligen ingen större roll då de inte är bevis för, eller ens antyder, att det skulle röra sig om en våldtäkt.
Dessa blåmärken kan lätt uppstå vid helt vanlig sex som pågår i två timmar och bör inte läggas i någon vågskål överhuvudtaget.
Jag kan inte ens räkna de gånger jag eller min dåvarande partner fått blåmärken vid sex, och då får jag inte blåmärken lätt.
Att hålla i en kvinnas höfter på det viset är högst normalt vid sex och att det dessutom pågår i två timmar gör det snarast osannolikt att de inte skulle ha uppstått.
Problemet här är inte bara att polis,åklagare och domstol försummat sina skyldigheter i och med utredningsplikten som följer med objektivitetsprincipen utan också att bevisvärderingen är helt åt helvete. De här blåmärkena ska inte tilldelas något bevisvärde alls.