2024-02-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du anser kanske att V är tvivelaktig pga han är man i ett mål som detta? V har kanske befunnit sig i underläge redan från första början pga könstillhörighet?

Så om han blir friad i hovrätten är han ändå skyldig enligt ditt sätt att se på saken?

Samtidigt hänvisar du till tingsrättens dom som anledning till din åsikt om det aktuella fallet?

Du får ursäkta men du låter väldigt motsägelsefull 🧐

Hur vet vi att hon inte var det?

Nja, hade det varit så att den fulle V behövde någonstans att sova, blev erbjuden sovplats på ett golv. Och i fyllan blev våldtagen av en kvinna (eller man) han inte ville ha sex med. Och det fanns bevis för att han inte ville ha sex med den personen och han var traumatiserad efteråt. Så hade jag givetvis trott på V om bevisningen/stödbevisningen vore exakt som i detta fallet. Och våldtäktsförövaren dessutom blivit dömd av Tingsrätten.

Man kan väl säga som så: jag tar det för mycket mer troligt att människor (både män och kvinnor) är benägna att begå våldsbrott (våldtäkter, dråp osv.) än falsk tillvitelse. Våldtäkt och dråp är brott som kan ske i stundens hetta och en ung människa på 21 år med outvecklad frontallob, som är kåt och full och har en sexig person i sin närhet... Tja. Det kan gå väldigt fel om denna person inte har vissa spärrar.

Falsk tillvitelse däremot. Där finns det flera steg att passera, som gör att personen faktiskt kan hinna tänka efter både en och två gånger. Och därmed komma till insikt att det är fruktansvärt fel.

Förmodligen därav det är vanligare att vi ser domar/anmälningar om våldtäkt än domar/anmälningar om falsk tillvitelse.

Vi vet det utifrån hur hon pratat om V till sin vän J. Och hur hon skrivit om honom till sin vän Z. Och när V var nykter så märkte han det själv också... Då märkte han att hon inte ville. Och hon är traumatiserad efter att han låg med henne mot hennes vilja. Allt pekar i samma riktning: målsägande ville inte ha V.
Citera
2024-02-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Ja.... Vad skulle du säga då Tomaten!?

Falsk tillvitelse är oxå ett brott. Och bonus... då är MÄ's "vittnen" skyldiga till mened, vilket oxå är ett brott, ganska grovt oxå..

I detta fallet ser jag det för helt osannolikt.

I andra fall vet jag att falsk tillvitelse förekommit. Och ytterligare andra fall är det helt klarlagt.
Citera
2024-02-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Förmodligen har hon inte gjort det, då hon inte har några blåmärken alls på sina ben.

Men på armen hade hon blåmärke. Så förmodligen då eller?

Är det uteslutande på benen man får blåmärken av judoutövning, menar du?
Citera
2024-02-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Men på armen hade hon blåmärke. Så förmodligen då eller?

Är det uteslutande på benen man får blåmärken av judoutövning, menar du?

A vittnar om att hon brukar kunna ha blåmärken just på sina ben av judon.
Och enligt Rättsmedicinalverket hade hon inga blåmärken på sina ben vid den rättsmedicinska undersökningen.
Citera
2024-02-10, 15:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Nu är du där igen. Detta med att döma efter könstillhörighet är din paradgren. Inte min.

Ja, alltför mycket pekar mot att han är skyldig. Det tycker även Tingsrätten. Jag tror inte det kommer bli en friande dom i Hovrätten.

Faktum är att ingenting pekar mot att han är skyldig.
Tvärtom pekar allting mot att han är oskyldig.

Tjejens kommunikation med Z visar att hon inte tänkte på annat än sex, såg honom som en riktigt hingst, och hon bjöd in honom i sin säng.
Citera
2024-02-10, 16:06
Medlem
Citat:
A vittnar om att hon brukar kunna ha blåmärken just på sina ben av judon.

Jag har frågat, utan att få svar, om A brukar se målsägarens höfter utan att de är täckta av kläder?
Du kanske kan svara på det nu när vi är tillbaka på det här infantila tjafset där du autistiskt förnekar logik och verklighet?

För du måste ju begripa(tveksamt) att hon även kan ha blåmärken på andra ställen än benen, va…?

Citat:
Och enligt Rättsmedicinalverket hade hon inga blåmärken på sina ben vid den rättsmedicinska undersökningen.

Men på armen, som sagt.

Vid judoutövning står man upp och drar varandra i armarna, och Gin(judodräkten) och försöker kasta varandra till marken. När man kastat sin motståndare till marken så försöker man med våld hålla fast denne där.
Du är med på att det ganska ofta orsakar blåmärken på främst armar och höfter va? Även om det naturligtvis orsakar blåmärken också på benen rätt frekvent.

Är du autistisk…?
Citera
2024-02-10, 16:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Och vad är "rimligt tvivel" i detta fallet?

Att hon för att hon skickat en urringad bild, ingen av oss sett och lät honom sova över i nödfall på sitt golv. Är det rimligt tvivel för att ingen våldtäkt skett och att det var frivilligt? Jag skulle snarare vilja påstå motsatsen: den urringade bilden ger honom sug efter sex och att han får sova hos henne på hennes golv, ger honom tillfälle att våldta henne. Och att våldtäkt har skett ter sig betydligt troligare än att frivilligt sex har skett. Med tanke på vittnesmål från J som informerar om att målsägande hade en "konstig vibe" av V och teknisk bevisning (snap-konversationen med Z) samt As vittnesmål som beskriver en traumatiserad målsägande.

Och ska man tro på falsk tillvitelse, så ska man ju även där se till att det är styrkt bortom rimligt tvivel att målsägande gjort sig skyldig till detta.

I vågskålen så väger målsägandens ord/bevisning betydligt tyngre än Vs ord och bristande bevisning.

Det fetmarkerade i citatet, där bygger du en halmgubbe och argumenterar mot den, förvisso underhållande, har dock inte med mitt påstående nedan att göra.

Citat:
Egentligen är det ointressant vad du och Tingsrätten tror, det är vad som är styrkt utom rimligt tvivel som betyder något.

Jag har inte nämnt något om falsk tillvitelse, tror varken bu eller bä om det.

Sista stycket i citatet, där tangerar du vad jag är intresserad av och också diskuterar, bra jobbat.

Att vågskålen väger mer på kvinnans sida är vad jag kritiserar, det har ingenting med skuldfrågan i sig att göra. Mannen har möjligen begått en våldtäkt i lagens mening, dock har förundersökning och domstolens bevisvärdering inte handlagts objektivt enligt min uppfattning.
Citera
2024-02-10, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Detta här med judo eller juijutsin har jag lite svårt att bedöma så det vore bra om någon med kunskap inom ämnet kunde yttrat sig.

Kan en judomästarinna i 70-kilosklassen försvara sig mot en nybörjare som väger 200 kilo? Nu vet jag inte om Viking väger just detta men låt oss anta det.

Tveklöst.
Hon har flera SM-titlar i judo och tävlar i -70 kilosklassen. Alltså mot sådana som väger upp till 70 kg.
Hon verkar dessutom tävla i styrkelyft och armbrytning, så det är ju inte någon liten klen och ömtålig tjej vi pratar om här.

Judo går ju faktiskt ut på att koppla och ta sig ut grepp, så det får man ju kalla henne för expert i.
Hon hade alltså, enkelt, kunnat ta sig ut Vs grepp och gå/springa därifrån om hon hade velat, även om han vägt 200 kg, vilket han naturligtvis inte gör.

Det är enormt osannolikt att hon bara skulle ge upp för att någon lägger sig på henne, då hon utan tvekan är mycket van vid att någon tar i henne fysiskt på ett mycket, mycket hårdare vis.
Den fighting spirit hon måste ha för att få vinna dessa tävlingar stängs ju naturligtvis inte av bara för att hon är hemma hos sig själv eller i sin säng, som Tomatsåsen och Trollhaggan försöker göra gällande.

Hon hade lätt kunnat kasta V genom rummet och sticka därifrån innan han ens landar. Om hon hade velat….
Citera
2024-02-10, 16:22
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:

I andra fall vet jag att falsk tillvitelse förekommit. Och ytterligare andra fall är det helt klarlagt.

Vet du... ingen idé du citerar mera nu. Vi kommer inte längre. Ok?
Citera
2024-02-10, 16:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag skulle snarare vilja påstå motsatsen: den urringade bilden ger honom sug efter sex

Vänta lite nu...är det inte du som hela tiden påstått att skickandet av urringade bilder inte kunde tolkas som något sexuellt?

Har du ångrat dig nu eller ljög du helt enkelt tidigare?

Ännu ett självmål
Citera
2024-02-10, 16:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Svara bara på frågan. OM MÄ skulle dömas för falsk tillvitelse, vad skulle du säga då?
Citera
2024-02-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att vågskålen väger mer på kvinnans sida är vad jag kritiserar, det har ingenting med skuldfrågan i sig att göra. Mannen har möjligen begått en våldtäkt i lagens mening, dock har förundersökning och domstolens bevisvärdering inte handlagts objektivt enligt min uppfattning.

Det här är pudelns kärna.

Vare sig polis, åklagare eller tingsrätt har uppfyllt sina skyldigheter enligt lag här.

Tyvärr är det här bara ett fall i mängden.
Journalisten och den juridiska utredaren Thérèse Juel har försökt påtala det här i över 15 år.
Hon skrev redan 2011 så på sin blogg:

” Statsmaktens politiska uppfattning är att det väcks för lite åtal i sexualmål och att alltför många våldtäktsmän går fria. Rättsapparaten och media följer villigt efter utan ifrågasätta den rättssäkerhetsmässiga aspekten på det politiska budskapet. Sexualmål anses vara “svåra” mål.

Är anmälan falsk (jo, det finns kvinnor och barn som ljuger om detta) läggs bevisbördan nästan per automatik på den misstänkte och utpekade mannens bord.

Att bevisa sin oskuld i ett mål där en kvinna ljuger om händelsen, är inte lätt. Framför allt inte då kvinnan av sittande rätt anses vara trovärdig i sin berättelse. Visserligen är åklagare bundna till objektivitetsplikt men dessvärre finns det åklagare som ideligen bryter mot denna rådande plikt.”

Hon har även skrivit böcker i ämnet och är en av dem som kraftigt protesterat mot den nya samtyckeslagen, då det i och med den riskerar att ytterligare förvärra problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in