Citat:
Ursprungligen postat av
Esteban-II
Problemet med exemplet är att hoten, diskreta eller ej, syftar till att få den hotade att begå ett brott mot tredje part. Trådens fall handlar om hot, diskreta eller ej, för att få den hotade att tåla oönskad handling. För mig är det inte jämförbart.
Visst hade det varit enklare för oss att bedöma om BO hade agerat på sådant vis. Kanske hade hon då undsluppit övergreppet. Eller blivit brutalt misshandlad på köpet. Det är inte lätt att säga nu i efterhand, och det är verkligen inte lätt att göra den analysen i panikslaget läge under pågående övergrepp.
Jag har ingen aning om det stämmer, liksom andra påståenden som fladdrat förbi som t.ex. tävlingsmeriter i judo i 70-kilosklassen. Ska man göra sådana bedömningar krävs kvitto på GM:s fysiska förutsättningar, där det också fladdrat förbi lösa påståenden om MMA och annat.
Min personliga uppfattning är att hon kunde ha vunnit OS-guld i vad som helst och ändå vara chanslös mot en snubbe på 100 pannor i skarpt läge. Särskilt då vi snackar show-sporter som styrkelyft och judo.
Knappast. Men det är inte jämförbart, lika lite som att ett rånoffer ger upp sin plånbok utan kamp men knappast hade agerat passivt om rånaren stormat fram med kniven först.
Sedan ska man inte underskatta psykologin bakom agerandet. Om du jämför med kvinnor som blir misshandlade av sina män så uthärdar vissa betydligt värre saker utan att agera.
Absolut.
Som jag ser det finns inget stöd för den idén i utredningsmaterialet, det är något som suggererats fram av några domstolskritiska röster i tråden.
Så är det. Men djävulen gömmer sig i detaljerna. Denna tråd skulle, om man vill vara snäll, ses som exempel på hur stor skillnaden är mellan olika människor när man bedömer vad ordet ’rimligt’ i ’rimligt tvivel’ innebär.
Så sant.
Detta här med judo eller juijutsin har jag lite svårt att bedöma så det vore bra om någon med kunskap inom ämnet kunde yttrat sig.
Kan en judomästarinna i 70-kilosklassen försvara sig mot en nybörjare som väger 200 kilo? Nu vet jag inte om Viking väger just detta men låt oss anta det.
Jag tycker förvisso judomästarinnan bör kunna koppla något grepp vilket är användbart i en match men förväntas replessalier då greppet släpps av det obehagliga slaget är det kanske inte någon mening. I det fallet vore kanske Krav Maga eller liknande mer användbart, slå hårt och sen sticka från platsen.
Den här tråden tappar tyvärr mycket i trovärdighet då TomatKungen och Micro 13 likt botar spammar sina inlägg med skygglappar som vägrar se att det kan finnas två sidor av myntet.
Antar det är möjligt att blocket vaa dessa så man slipper läsa tramset då det får hela tråden att kretsa kring oväsentligheter istället för vad som kan vara viktigt. Med all respekt för att det kan finnas mycket känslor involverade så gäller det att se förbi allt detta och försöka fokusera kring vad som hänt ur bägge inblandade synvinkel och vad som gjorts satt hur det kunde gjorts annorlunda.