2024-02-10, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nämn alla adresser dessa klubbar finns i Stockholm.
De är några få stycken.
Fattar du hur det fanns stora danshak med jättedisko-golv i var och varannan krog utmed gatotna?
Överallt.
Nämn vilka krogar i Stockholm som har dans till musik/techno. Jag du får ta och rada upp klubbarna du vet också.

Trädgården/Underbron har disco varenda helg. Jag ska på disco i en källare på Kocksgatan inatt. Electrodisco. Halva Stureplan består av massa discon. Flera discon i Slakthusområdet. Det finns massor av discon. Jag tycker det är mer påtaglig discodöd på landsbygden. Jävlar vad disco det var på 90talet i hålan jag växte upp.
Citera
2024-02-10, 13:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Trädgården/Underbron har disco varenda helg. Jag ska på disco i en källare på Kocksgatan inatt. Electrodisco. Halva Stureplan består av massa discon. Flera discon i Slakthusområdet. Det finns massor av discon.

Nämn namn på diskon vid Stureplan, förutom Sturecompagniet, Riche, Spy Bar och Berns.

Jag vet att slakthusområdet har öppnat nya multikulti-ställen. Tipsade dottern just om det.

Nu är du snäll och nämner namn på ställen, istället för att komma in som en kränkt yngling.

Jo Trädgården/Underbron har någon nämnt här. Rejvinspirerade ställen finns vad jag förstår. Men skralt utbud även med den nischen?
Senast redigerad av dialektiker 2024-02-10 kl. 13:59.
Citera
2024-02-10, 13:58
Medlem
Rebiselles avatar
Nu kan jag bara svara för mig själv, men.. jag har gått ur grundskolan och det är den enda anledningen och svar på din fråga i rubriken..
Senast redigerad av Rebiselle 2024-02-10 kl. 14:00.
Citera
2024-02-10, 14:02
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Disco?
Folk går väl ut på krogen nu för tiden.
Krogen går man till för att äta och dricka gott.
Citera
2024-02-10, 14:02
Medlem
Grymt bra tråd.
Fanns otroligt många ställen i Stockholms innerstad. Folk hade roligt och jag såg aldrig någonsin något bråk. Träffade min ex-fru på Daily News och var tillsammans i över 20 år och fick 2 barn.
Nu min ena pojke gick på Cafe Opera, gick en av hans kompisar lite tidigare och då stod det 3 hudfärgshandikappade med knivar och i princip kidnappade honom. Tog honom till lite olika bankomater och länsade hans bankkonto. Tack och lov blev han inte knivhuggen. Och vad gör polisen, ingenting. Har ett gäng historier om unga killar som blir rånade på natten. Skall ha jacka, mobil och klockan.
Klart folk ordnar privata fester istället, invitation-only.
Annars utsätts man för potentiella problem av orcher.
Tragiskt och värre är att folk liksom accepterar utvecklingen. Galet.

Folkparkerna har också tagit ned skylten på dom flesta orter. Finns en anledning till varför.
Senast redigerad av Perpetuate 2024-02-10 kl. 14:08.
Citera
2024-02-10, 14:05
Medlem
Bewnhurs avatar
Jag känner en äldre herre som var delägare i ett diskotek och enligt honom så kraschade deras företag efter diskoteksbranden i Göteborg. 63 döda satte sig djup inte bara hos vanliga Svensson men också hos myndigheter.

Om det är den enda förklaringen vet jag inte men jag kan tänka mig att det var ett bidrag med tanke på att det hände 1998.
Citera
2024-02-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
Disko har väl annorlunda atmosfär, mer avslappnat, annorlunda musikgenre. Disko låter antikt, 70-90 tal. Människor som levde ut sin ungdomlighet under den tiden.

Såklart musiken är skillnad men det är väl samma sak ändå ?

Tråden handlade om det minskat eller inte ...
Citera
2024-02-10, 14:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
I hålorna går folk ut när Fröken Snusk eller Elov & Beny kommer till krogen.

Så kanske det är nu men på min tid räckte det med öl och ville man ha disco så var det någon dj som vände skivor.
Citera
2024-02-10, 14:19
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Är ni fler här på flashback som är uppvuxna med MÄNGDER av diskotek i Stockholm, och det höll på ända fram slutet av 90-talet (då jag själv slutade gå för jag fick tinnitus).
Men det fanns ju hur många diskotek som helst.
Utmed Kungsgatan från korsningen Drottninggatan så avlöste diskoteken varandra på vänstra sidan ner mot Stureplan.
Stora dansgolv. Vissa med billigare öl och lite trashiga. Down Town, Collage och BZ gick jag väl till typ i mitten av 90-talet. Och det fanns ytterligare en uppsjö diskon i vart och vartannat hörn.
Vid BZ fanns ju ett annat vid Hamngatan 4.

Kommer inte ihåg vad alla diskon hette, men även om man gick på en billighetsbuffe typ på gatan som går in bakom Riche, nog fan såg de till att vaska igång diskomusik och hejdlöst dansgolv frampå småtimmarna.
Och var det inte diskon var det klubbar, som hade öppet till 05.00.
Vissa av namnen kommer jag ihåg, andra har jag glömt.
Och var det inte Engelen som hade disko så var det Bacci Wapen som hade disko.
Det fanns ju knappt en bar som inte hade disko.
Billig räkfrossa på billighetshak kompletterades med disko.
Patricia skickade hem inbjudningskort då man fyllde år, så man kunde käka lite billigt med kompisarna, och sen...var det naturligtvis diskotek hur länge man ville.

Vad har hänt?
Kan någon förklara?

Rejva går tydligen bra att skaka loss till nätterna igenom. Och visst, jag förstår tjusningen med techno. Var även på såna nattklubbar och fösvann i dimman.
Ett ställe låg vid Medborgarplatsens tunnelbanenedgång, där romska tiggare ligger och sover nu.

Utmed Götgatan fanns också hak där man skakade loss.

Gillar inte folk diskomusik numera?
Jag menar, det är ju så himla retro bland ungdomar nu ändå. Jag tror inte alls de skulle ha något emot att jazza loss till mer melodiös techno?
Som typ sköna Black Box https://youtu.be/gB4rnmtZhOc?si=FMuxiRzrrP6w7D8Z istället för ren techno?

Har ni några tankar om varför diskodöden lamslog Stockholm?
(Ber om ursäkt om jag låter mossig, på förhand.)

Edit: Kårlivet på Stockholms Universitet var urstarkt, på 90-talet.
Pub var och varannan dag. Kulturpub på måndagar. Onsdagspub på onsdagar och Squtt med diskotek på fredagar.
Nu är kårlivet TOTALDÖTT på Stockholms Universitet.
Allhuset står och ekar på kvällarna.
Nej folk gillar inte discomusik längre eller åtminstone inte dansanta ungdomar som hellre lyssnar på sådan musik hemma på en eventuell skivspelare. Så är det över hela landet.
Nu ska det vara hiphop eller i värsta fall gangsterrap.

Jag var på en del av Stockholms trevliga discon men precis som i städer där jag växt upp, pluggat eller gjort lumpen har många slagit igen efter det att intresset varit för svalt.

Möjligtvis kan man arrangera någo rerokväll på ett bibliotek och kanske få någorlunda med besökare. Minns att jag varit på en del discon efter 2000 men då var det mest folk födda på 50-, 60- och 70-talet som var där i ren nostalgitripp.
Citera
2024-02-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Låter som att du var på Statt i Norrtälje haha

Var det så där?

Detta var i Antwerpen och i Leuven i Belgien runt 2007

Hade på känn att det är precis likadant överallt
Citera
2024-02-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, så upplever jag också det. Man går ut och äter, där man hänger med de man redan kom med. Att gå ut för att träffa folk på det sättet man gjorde innan dejtingapparna slog igenom har ju mer eller mindre dött ut som fenomen (i Sverige, annorlunda i utlandet), vilket besvarar frågeställningen i tråden då möjligheten att träffa folk var en stor drivkraft för att tidigare gå på klubb/krog/diskotek.

......

Ja, tror vi har prickat in orsakerna ganska bra i tråden.
Dock vill jag fortfarande hävda att mångkulturen också hjälpt till att förändra sociala beteendemönster hos dagens unga.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så kanske det är nu men på min tid räckte det med öl och ville man ha disco så var det någon dj som vände skivor.

Det fanns ju också en ganska osund suparkultur bland unga på 90-talet som jag upplever att ytterst få unga ägnar sig åt idag och det verkar visas i statistiken och jag tror inte enbart att det är på grund av unga med muslimsk bakgrund ingår där också.

De som står för merparten av drickandet idag är just 50+ för det var så det var när de var unga, märks påtagligt ute på krogarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
Det är inte alla som går ut nej, denna generationen av ungdomar är fylld av förlorare som hellre spenderar tiden framför skärmar istället för att gå ut och umgås med andra människor.

Ett digitalt samhälle ger förändrade beteendemönster+ en hel del annat som har hänt i samhället de senaste årtiondena har säkerligen också påverkat.
Senast redigerad av HrBwisser 2024-02-10 kl. 14:31.
Citera
2024-02-10, 14:25
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Jag känner en äldre herre som var delägare i ett diskotek och enligt honom så kraschade deras företag efter diskoteksbranden i Göteborg. 63 döda satte sig djup inte bara hos vanliga Svensson men också hos myndigheter.

4 killar dömdes, efter att blivit utslängda då de inte betalat. De kom tillbaka och eldade. Araber, baserat på deras namn.

MGN: Mångkulturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in