2024-02-12, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Förutom att jag fallit för åldersstrecket.....

....så beror det på elefanten i rummet.

Ytterligare orsak är risken för s.k. "gängvåld" på nattklubbarna när stickvapen eller automatvapen används av nämnda elefanter. De snabelförsedda har också ett ganska spontant och utåtagerande beteende som jag inte förknippar med forna tiders diskotek, där vi gentlemen på sin höjd tafsade på damernas bakdelar eller gav rivalerna en s.k. dagsedel.
Jag tänker också på att risken för makabert våld avskräcker. Det var ju på 90-talet(?) som, två jugoslaver sköt i någon krog(nattklubbs? Discoteks?)kö. Någon sorts vansinnesdåd typ skolskjutning men i det här fallet krogköskjutning.

Men sen absolut att damer är rädda för invandrare men som några andra nämnt även dejtingappar. Jag tänker även på musik att det görs väl knappt någon medryckande dansmusik längre? Förr lyssnade folk på radion och det var glad musik, som GES och "Vart ska vi sova i natt?". Nu om man ens kommer sig för att lyssna på radion så är det några som heter Benjamin och Dandy som gnäller om röda hus och tystnad i luren.
Citera
2024-02-12, 13:32
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Jag tänker också på att risken för makabert våld avskräcker. Det var ju på 90-talet(?) som, två jugoslaver sköt i någon krog(nattklubbs? Discoteks?)kö. Någon sorts vansinnesdåd typ skolskjutning men i det här fallet krogköskjutning.

Men sen absolut att damer är rädda för invandrare men som några andra nämnt även dejtingappar. Jag tänker även på musik att det görs väl knappt någon medryckande dansmusik längre? Förr lyssnade folk på radion och det var glad musik, som GES och "Vart ska vi sova i natt?". Nu om man ens kommer sig för att lyssna på radion så är det några som heter Benjamin och Dandy som gnäller om röda hus och tystnad i luren.

Sant. Musiken är rätt vedervärdig. Men man kan ju undvika den "musik" som pumpas ut i etern.
Spotify finns och dottern är ju mer retro än mig, då hon pumpat ut Beatles från sitt rum.
Urcharmigt att hon letat upp Melodifestivalen med ABBA, 1974, på SVT Arkiv, och sitter och kollar HELA den. (och detta gör även kompisar till henne).

Houseinspirerad disko kom redan på 80-talet på stadens uteställen.
Men dansställena var dels väldigt varierade. Vissa var rentav nischade. Och det var inte tekno för hela slanten, som det verkar vara nu.

Jag tycker bara det känns tråkigt om diskotekens era är död. Och jag har helt enkelt missat att dessa ställen dött, sen jag slutat gå ut.

På 25 år verkar allt ha utplånats?
Citera
2024-02-12, 13:45
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Är det inte mer barkultur nu bland ungdomen? Man går ut med kompisar och dricker öl, kanske träffar några andra man känner. Eller så går man på dejt med någon man matchat med på tinder.

Förkröka järnet hemma och sen gå ut på nåt disco för att ragga gör man inte längre.

Finns säkert fler unga män som bara spelar dataspel och runkar än förr men när man är i stan kvällstid slås man av hur mycket fler barer det finns än när man själv var ung.

Jo, barer är ju härliga i Stockholm.
Så himla mysig kontinental stämning med alla utebarer längs alla avstängda gator på sommaren.
Härliga strög.
Barer med utehäng, får man ändå säga blomstrar.
Och faktiskt svennigt också.
Alltså man slipper ju alla invandrarkids iallafall, som istället ägnar kvällar och nätter till att skjuta ihjäl varandra i förorten.
Citera
2024-02-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Sant. Musiken är rätt vedervärdig. Men man kan ju undvika den "musik" som pumpas ut i etern.
Spotify finns och dottern är ju mer retro än mig, då hon pumpat ut Beatles från sitt rum.
Urcharmigt att hon letat upp Melodifestivalen med ABBA, 1974, på SVT Arkiv, och sitter och kollar HELA den. (och detta gör även kompisar till henne).

Houseinspirerad disko kom redan på 80-talet på stadens uteställen.
Men dansställena var dels väldigt varierade. Vissa var rentav nischade. Och det var inte tekno för hela slanten, som det verkar vara nu.

Jag tycker bara det känns tråkigt om diskotekens era är död. Och jag har helt enkelt missat att dessa ställen dött, sen jag slutat gå ut.

På 25 år verkar allt ha utplånats?

Du får hålla tummarna för att det kanske kommer igen. Om vi kunde frammana artister att framställa mer glad musik, så man kan gå omkring och digga i förväg hemma eller på jobbet och sen när det äntligen är helg får man dansa loss.

Jag älskar själv att se videos från 80-talet där folk såg så fantastiskt roliga ut, i sina frisyrer och kreationer och att dansa inte var svårt. "Alla" kan dansa som man dansade då och det verkade vara lättsamt och lekfullt. Sen kan jag gissa att "de riktigt coola" kunde dansa som John Travolta. Ha, ha, ha. SÅ charmigt!
Citera
2024-02-13, 10:31
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Du får hålla tummarna för att det kanske kommer igen. Om vi kunde frammana artister att framställa mer glad musik, så man kan gå omkring och digga i förväg hemma eller på jobbet och sen när det äntligen är helg får man dansa loss.

Jag älskar själv att se videos från 80-talet där folk såg så fantastiskt roliga ut, i sina frisyrer och kreationer och att dansa inte var svårt. "Alla" kan dansa som man dansade då och det verkade vara lättsamt och lekfullt. Sen kan jag gissa att "de riktigt coola" kunde dansa som John Travolta. Ha, ha, ha. SÅ charmigt!

Ja, de yngre jag pratar med vill ha såna diskon, jag beskriver. Främst 90-talet tänker jag på.
Större dansgolv. Lite cool house, men kombinerat blandad disko.
Större area så man kan dansa och visa upp sina skills.
Sista låten en tryckare, då man blev ledsen om man inte hittat någon lämplig partner för denna låt (tja det var väl mer 80-tal?), men det blev bra stämning med melodiös diskomusik.

Nu är det ju brudtorka i Sverige, för alla ensamkommande män de släppt in, men då jag gick ut på slutet av 80-talet till slutet av 90-talet, tyckte jag det var brist på män på diskoteken. Jag sörjde detta. Jag har alltid älskat män. På Engelen kunde det vara mansöverskott kring Julhelgerna. Då trivdes jag.

Edit: För min del är jag fortfarande männens riddare och hatar genusvetenskap och sånt.
Citera
2024-02-13, 11:47
Moderator
MrFishboys avatar
Krogdöden och nattklubbsdöden har ju varit ett faktum de senaste 10 åren. Det utfärdades rekordfå danstillstånd innan kravet på danstillstånd togs bort. Anledningen till att det blivit som det blivit är ju enkel, sociala medier har tagit över scenen för umgänge. Förändringar är ju konstanta, förr fanns dansbanor. Hur många dansbanor finns idag? Hur många folkparker är verksamma?
Citera
2024-02-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ju inte "blattarna" som gjort diskotekskulturen försvunnit, även om det är del av förklaringen. Diskoteksdöden har svept över hela västvärlden, och den har helt andra orsaker.

Jag har själv pratat med en hel den yngre människor om det här, och de tycker att det vore helt fel att bara gå till något ställe där vem som helst kan vara, och dansa och ha roligt.
Ur mitt gen x-perspektiv så är själva poängen med disko/krogen/nattklubb, att det fanns främlingar där.
I ett samhälle med låg social kontroll (vilket vi har idag), så är främlingen en potentiellt farlig person. Och vill unga idag ha kontroll på hur, när och var de knyter kontakter med andra.

När yngre människor beskriver sina problem i livet för mig, så råder jag dem ofta att bara låta saker hända. Jag säger åt dem att ge sig ut i livet, och se vad som händer. De är inte mottagliga för det rådet. De vill kontrollera allt. De ger sig aldrig in i något utan att ha vinstgaranti. De går aldrig på fest utan att veta vilka som är där. De tittar knappt ens andra människor i ögonen, utan har blicken fäst vid sin kravlista, där det framgår precis hur de tycker att de förtjänar att bli behandlade av andra.
Om social fobi var lite av folksjukdom för trettio år sedan, så är problemet tjugofallt större idag. Nästan alla i gen z får diagnosen "social fobi" eller "social ångest" mer eller mindre i förbifarten om de kommer i kontakt med psykiatrin, även om de söker för annat. De är vana att kunna välja och kontrollera hur de ska presentera sig själva på appar och sociala medier, och de tänker verkligen inte ställa upp på stå på ett dansgolv och bli utglodd av kreti och pleti. Att "bli sedd" har gått från att vara ett vanligt önskemål, till att bli en mardröm.

Jo men kommer inte den sociala fobin utav allt våld i samhället?
Mångkulturen berikar säger politikerna , men i verkligheten verkar det inte vara så många som tycker det.
Det är väl mer självklart man inte vill gå på uteställen där folk går runt beväpnade, svartskallar och negrer som är ute för att skapa problem och hitta folk att våldta och råna och misshandla.

Lol självklart vill väl ingen gå ut längre med alla apor som springer omkring.
Citera
2024-02-13, 13:49
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Jo men kommer inte den sociala fobin utav allt våld i samhället?

Nej. Den kommer sig av ett individualiserat välfärdssystem, i kombination med att vi börjat leva allt mer på internet. Jag har träffat hundratals socialfobiker, och inte en enda har nämnt våld eller rädsla för det.
Citera
2024-02-13, 19:10
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slidsekret88
Babbar
Dejtingappar
Priserna(2-300 bara för att gå in och sen en hundring per öl)
Tråkig, curlad och nykter ungdom

Jag tycker inte min dotter dricker dåligt.
Om man köper hem vinflaskor etc, så får man hålla undan dem, för annars plockar hon gärna.

Hon är en utåtriktad tjej med stort socialt umgänge, med både utgång och festa hemma.
Hon rör sig vant på Stockholms gator, men tycker det är trist för att allt är klubb (men ändå är hon en skogs-rejvare också)

Hon säger att IBLAND fixar ställen disko, men det händer bara ibland.

Jag får fråga henne mer om det och be henne att förtydliga.

Hon är väldigt engagerad i kampsport och gymmande. (Och har även hållit på mycket med dans och musikal på friskola).
Så hon är mer atletisk än jag någonsin varit.
Trea fick jag i gympa.

Jag tror många unga skulle haka på om det blev mer retro med disko.

Men jag har inte så stor koll.
Jag får väl höra mig för med all stockholms-ungdom jag stöter på.
Nu verkar det luta åt att många inte går ut för att det är mest klubb?

Återkommer när jag intervjuat fler festprissar.
Citera
2024-02-13, 23:14
Medlem
slidsekret88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tycker inte min dotter dricker dåligt.
Om man köper hem vinflaskor etc, så får man hålla undan dem, för annars plockar hon gärna.

Hon är en utåtriktad tjej med stort socialt umgänge, med både utgång och festa hemma.
Hon rör sig vant på Stockholms gator, men tycker det är trist för att allt är klubb (men ändå är hon en skogs-rejvare också)

Hon säger att IBLAND fixar ställen disko, men det händer bara ibland.

Jag får fråga henne mer om det och be henne att förtydliga.

Hon är väldigt engagerad i kampsport och gymmande. (Och har även hållit på mycket med dans och musikal på friskola).
Så hon är mer atletisk än jag någonsin varit.
Trea fick jag i gympa.

Jag tror många unga skulle haka på om det blev mer retro med disko.

Men jag har inte så stor koll.
Jag får väl höra mig för med all stockholms-ungdom jag stöter på.
Nu verkar det luta åt att många inte går ut för att det är mest klubb?

Återkommer när jag intervjuat fler festprissar.

Kul men din dotter är tyvärr inte representativ för dagens ungdom som festar och umgås mindre än nånsin.
Citera
2025-10-03, 22:02
Medlem
Intressant ämne. Innan internet fanns det helt enkelt inte så många sätt att roa sig hemma. Det blev olidligt tråkigt att stanna hemma. Nu har man obegränsad underhållning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in