2024-02-10, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Redan för 20 år sedan hörde jag svenska tjejer säga att det var inte kul att gå ut och dansa för alla blattar som står och glor.

Kan instämma, fanns viss krogar folk undvek pga mycket invandrare som kletade redan då, men fanns ett par som var mer städade där vanligt folk samlades.

Till tråden, Sverige är ett professionellt ghetto, folk håller sig inne pga "det nya Sverige " psykopat vänstern prompt ville ha.

Alexander Bard har rätt, vi är påväg in i 50 år av mörker.
Citera
2024-02-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
.....

Unga går på klubbar idag. Brukar vara fullt med folk under helgen i storstäderna. Det märks att många i tråden inte vistas ute så mycket. Inte ens blatteproblemet hindrar folk från att festa, dricka och dansa. Finns gott om svenskar och blattar på klubbar.

Det finns en klubbkultur ja, men att "unga går på klubbar" är att generalisera lite väl mycket.
En viss typ av ungdomar går på klubb, det märks ganska väl på såna ställen.
Citera
2024-02-10, 13:25
Medlem
Citat:
Disko? Är du över 50 år?

Unga går på klubbar idag. Brukar vara fullt med folk under helgen i storstäderna. Det märks att många i tråden inte vistas ute så mycket. Inte ens blatteproblemet hindrar folk från att festa, dricka och dansa. Finns gott om svenskar och blattar på klubbar.

Okej klubb eller disco men frågan är nog om det har minskat rejält eller inte ?
Citera
2024-02-10, 13:29
Medlem
Citat:
Disko? Är du över 50 år?

Vad är skillnaden på klubb och disco eg ?

Serveras sprit, spelas musik , finns sköna lounger...Är skillnaden att man kunde röka en cigg när man beställde sin öl på disco på 90talet men nu slipper man röklukt på klubb ?
Citera
2024-02-10, 13:34
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Det sammanfattar väl det bra. Min tid var på 90/början av 00-talet. Disco, techno, trance... skit i vad musiken kallas. Det är själva fenomenet att gå ut och dansa, dricka och ragga som efterfrågas.

Exakt. Det är själva fenomenet som efterfrågas.
Kommer in en och annan kränkt yngling här och säger "klubbar finns ju idag också att dansa på. Måste det vara stort dansgolv för att räknas?"

För det första så kommer ingen in med info om var dessa enstaka klubbar i Stockholm ligger då jag efterfrågar.

Vi som levde utelivet i Stockholm på 80-90-talet vet att utbudet var enormt.
Det var såväl större diskon, som mindre dansgolv, på määängder av hak, krogar, resstauranger och barer. Man vandrade mellan ställena och kunde gå till mysko klubbar (med dansgolv) då diskot stängde.
Ställena dök upp som svampar ur jorden. Vissa var långvariga, andra kortvariga (därav är det svårt att minnas namnen på alla uteställen).
Ibland bytte ställena namn och ändrade inriktning, men fortfarande dansgolv.
Då jag dansade techno med stroboskop vid Medborgarplatsens tunnelbanenedgång tror jag det hette Ritz, men det kunde bytt namn också?
Variationen och utbudet var enormt.
Bäckahästen på Hamngatan hade ju t ex mindre dansgolv, men ändå dansades det. Även på Engelen var det mindre dansgolv, men dans.
Det fanns töntigare ställen för äldre som "Alexandras" och då var det inte speciellt teknofierad diskomusik.
Överallt dansades det genom kvällarna i Stockholm. Vickan i Kungsan, Down Town mer i början av 90-talet (Norrlandsgatan).
Karlssons hette väl ett ställe på Kungsgatan? Men namnbyten hela tiden.
Galaxy Strömsborg, slutet av 80-talet, Glädjehuset Holländargatan, BZ -Berzeliterrassen, Berns, Cafe Opera Riche, Spy Bar, Sturecompagniet, ihopblandat att till och med Hard Rock Cafe hade dans.
Jag minns ju inte vad ställena hette. Ett billigt hak låg bredvid Sturecompagniet (men självklart, dans). Ett ställe med JÄTTE-dansgolv, ett tag mittemot Golden Hits på Kungsgatan (det var nog inte så långvarigt dock). Ställen på Vasagatan med flera våningar och större diskon (som jag inte heller minns vad de hette). Utehak vid Fridhemsplan med barer och diskon. Krogar med dansgolv kring Götgatan och söder.
Ja, så otroooligt många ställen som jag inte minns namnet på.
Vad hette det där billiga buffe-stället typ vid gatan bakom Riche, nära Dramaten (också diskogolv).

Jag har inget behov av att gå på disko själv nu.
Jag hängde bara inte med då de avvecklades.
Känns lite konstigt bara, att de unga inte får uppleva allt stuff på danshak (alltfrån disko, klubb, tekno, hak med dansgolv och you name it) nuförtiden.
Jag menar, man kom ju hem med rätt sköna musikupplevelser ibland och ny inspiration.
Kul när folk blev till sig av bra låtar och sjöng med på dansgolvet medan de visade sin improviserade Travolta-dans.

Jag tror paradoxalt att unga idag har mycket större talang att dansa, än vi som stuffade loss på 80-90-talet dock.
Vi trampade fram och tillbaka, som vi lärt oss på Mellanstadie-diskona och utvecklade väl den förmågan improviserat.
Idag är dansare så himla begåvade med teknik och akrobatik..ja, man skulle väl i o f s få komplex bland alla dansare som vanlig dödlig idag på dansgolven?
Senast redigerad av dialektiker 2024-02-10 kl. 13:50.
Citera
2024-02-10, 13:35
Medlem
Nickeess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Det finns en klubbkultur ja, men att "unga går på klubbar" är att generalisera lite väl mycket.
En viss typ av ungdomar går på klubb, det märks ganska väl på såna ställen.

Det är inte alla som går ut nej, denna generationen av ungdomar är fylld av förlorare som hellre spenderar tiden framför skärmar istället för att gå ut och umgås med andra människor.
Citera
2024-02-10, 13:40
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Okej. Så det är tafsandets fel?
Men tafsas det inte på rejv också, då?

nej det tafsas inte lika mycket på rejv, om alls, för den musiken attraherar inte sånna människor och hela kulturen bygger på att man hamnar i trans.

sedan så är inte den musiken kommersiell, och då sticker dom flesta som inte fattat.

samhället framhäver bara kommersiallism och med det kommer tafsningar och allmänt stök och sexuellt frustrerade män, tyvärr.

rejv är bra.
Citera
2024-02-10, 13:41
Medlem
Nickeess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Vad är skillnaden på klubb och disco eg ?

Serveras sprit, spelas musik , finns sköna lounger...Är skillnaden att man kunde röka en cigg när man beställde sin öl på disco på 90talet men nu slipper man röklukt på klubb ?

Disko har väl annorlunda atmosfär, mer avslappnat, annorlunda musikgenre. Disko låter antikt, 70-90 tal. Människor som levde ut sin ungdomlighet under den tiden.
Citera
2024-02-10, 13:41
Medlem
Folk knarkar hellre hemma numera, har kontakter via sociala medier och beställer eskorter, precis som hemkörning av utemat. Disko tillhörde mer oskuldens tid.
Citera
2024-02-10, 13:43
Medlem
Samma sak som i USA (där diskotek inte finns), fel typ av folk i lokalen så kan inte längre vettiga människor vara där.
Citera
2024-02-10, 13:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Jag upplever också att dagens studenter/ungdomar är mer vuxna när det gäller sånt som uteliv, går de ut så är det i sällskap med vänner för att äta gott och sedan hem till någon för samkväm.

Ja, så upplever jag också det. Man går ut och äter, där man hänger med de man redan kom med. Att gå ut för att träffa folk på det sättet man gjorde innan dejtingapparna slog igenom har ju mer eller mindre dött ut som fenomen (i Sverige, annorlunda i utlandet), vilket besvarar frågeställningen i tråden då möjligheten att träffa folk var en stor drivkraft för att tidigare gå på klubb/krog/diskotek.

Citat:
Disko? Är du över 50 år?

Unga går på klubbar idag. Brukar vara fullt med folk under helgen i storstäderna.

Nja, intresset att gå ut och dansa/festa (med nya personer man inte känner) har nog aldrig varit lägre bland unga. Det finns ju ett uteliv kvar på så sätt att man går ut och äter middag, men som sagt umgås man ju i det fallet med de som man kom dit med.

Och ironiskt nog skulle jag säga att intresset är större bland folk över 50, för det var så det gick till på deras tid. Unga personer har ju vant sig vid att sitta med telefonen dygnet runt och umgås / träffa folk på det sättet istället.
Citera
2024-02-10, 13:51
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu är jag uppväxt i en mindre ort men när jag var ute på bygden så fanns det 3-4 pubar och sen hotellet som körde disco i stan och dessa ställen var fulla varje fredag-lördag och ibland även onsdagar. Detta var på 90-talets första hälft.
Går man ut idag i samma ort så finns det några pizzerior och någon sportbar och alla är helt jävla döda.
De flesta yngre har väl flyttat från orten och kvar är bara barnfamiljer som somnar framför tv:n efter ha kollat på mello eller annan dynga.

Jag bor inte heller kvar på orten men besöker den då och då.
I hålorna går folk ut när Fröken Snusk eller Elov & Beny kommer till krogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in