Citat:
Ursprungligen postat av
Forevermore
Det sammanfattar väl det bra. Min tid var på 90/början av 00-talet. Disco, techno, trance... skit i vad musiken kallas. Det är själva fenomenet att gå ut och dansa, dricka och ragga som efterfrågas.
Exakt. Det är själva fenomenet som efterfrågas.
Kommer in en och annan kränkt yngling här och säger "klubbar finns ju idag också att dansa på. Måste det vara stort dansgolv för att räknas?"
För det första så kommer ingen in med info om var dessa enstaka klubbar i Stockholm ligger då jag efterfrågar.
Vi som levde utelivet i Stockholm på 80-90-talet vet att utbudet var enormt.
Det var såväl större diskon, som mindre dansgolv, på määängder av hak, krogar, resstauranger och barer. Man vandrade mellan ställena och kunde gå till mysko klubbar (med dansgolv) då diskot stängde.
Ställena dök upp som svampar ur jorden. Vissa var långvariga, andra kortvariga (därav är det svårt att minnas namnen på alla uteställen).
Ibland bytte ställena namn och ändrade inriktning, men fortfarande dansgolv.
Då jag dansade techno med stroboskop vid Medborgarplatsens tunnelbanenedgång tror jag det hette Ritz, men det kunde bytt namn också?
Variationen och utbudet var enormt.
Bäckahästen på Hamngatan hade ju t ex mindre dansgolv, men ändå dansades det. Även på Engelen var det mindre dansgolv, men dans.
Det fanns töntigare ställen för äldre som "Alexandras" och då var det inte speciellt teknofierad diskomusik.
Överallt dansades det genom kvällarna i Stockholm. Vickan i Kungsan, Down Town mer i början av 90-talet (Norrlandsgatan).
Karlssons hette väl ett ställe på Kungsgatan? Men namnbyten hela tiden.
Galaxy Strömsborg, slutet av 80-talet, Glädjehuset Holländargatan, BZ -Berzeliterrassen, Berns, Cafe Opera Riche, Spy Bar, Sturecompagniet, ihopblandat att till och med Hard Rock Cafe hade dans.
Jag minns ju inte vad ställena hette. Ett billigt hak låg bredvid Sturecompagniet (men självklart, dans). Ett ställe med JÄTTE-dansgolv, ett tag mittemot Golden Hits på Kungsgatan (det var nog inte så långvarigt dock). Ställen på Vasagatan med flera våningar och större diskon (som jag inte heller minns vad de hette). Utehak vid Fridhemsplan med barer och diskon. Krogar med dansgolv kring Götgatan och söder.
Ja, så otroooligt många ställen som jag inte minns namnet på.
Vad hette det där billiga buffe-stället typ vid gatan bakom Riche, nära Dramaten (också diskogolv).
Jag har inget behov av att gå på disko själv nu.
Jag hängde bara inte med då de avvecklades.
Känns lite konstigt bara, att de unga inte får uppleva allt stuff på danshak (alltfrån disko, klubb, tekno, hak med dansgolv och you name it) nuförtiden.
Jag menar, man kom ju hem med rätt sköna musikupplevelser ibland och ny inspiration.
Kul när folk blev till sig av bra låtar och sjöng med på dansgolvet medan de visade sin improviserade Travolta-dans.
Jag tror paradoxalt att unga idag har mycket större talang att dansa, än vi som stuffade loss på 80-90-talet dock.
Vi trampade fram och tillbaka, som vi lärt oss på Mellanstadie-diskona och utvecklade väl den förmågan improviserat.
Idag är dansare så himla begåvade med teknik och akrobatik..ja, man skulle väl i o f s få komplex bland alla dansare som vanlig dödlig idag på dansgolven?