2024-02-10, 09:23
Medlem
lyckebobys avatar
Min fru nämner Göta Källare, medborgarplatsen, (som kallades Göta juck...) sen vare Bobadilla vid slussen, den var mera för yngre..Sydney på östermalm med en n som discjockey.....kanske kommer mera...

Dans på krogarna finns knappt längre..
Citera
2024-02-10, 09:26
Avslutad
Musikgenrer kommer och går!

Musiken i sig är odödlig men folk vill bara vara hemma/alt gå på krogen..

Även om danstillståndet är borttaget
Citera
2024-02-10, 09:28
Medlem
08capo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nämn alla adresser dessa klubbar finns i Stockholm.
De är några få stycken.
Fattar du hur det fanns stora danshak med jättedisko-golv i var och varannan krog utmed gatotna?
Överallt.
Nämn vilka krogar i Stockholm som har dans till musik/techno. Jag du får ta och rada upp klubbarna du vet också.

Neu på Berns har techno.
Sturecompagniet har house/melodisk techno.
V/Wall är house/afrohouse.

Sedan dansas det säkert inte som det gjorde runt 80-90-tal men dansas gör det. Ungdomen är ute, lågbegåvat pack kommer inte in på dessa hak - de har sina egna tillhåll.

Hade betalat en och annan hacka för att se klubblivet under sent 80-tal i Sverige.
Citera
2024-02-10, 09:39
Medlem
Dagens ungdom vill inte slita runt och ”svina” på stan. Alla filmar allt och det hamnar på internet.

De unga männen och kvinnorna raggar inte på varandra på dansgolvet utan de som är aktiva löser det genom appar så som tinder där de kan beställa ett ligg när det passar.

Man är mer intresserad av att sitta hemma och hålla på med lätt kufaktiga intressen. Visste ni att det också är en trend att gå mot hantverkar yrken som snickare, elektriker osv osv. Man orkar inte utbilda sig akademiskt.

Vad detta beror på vet jag inte.
Citera
2024-02-10, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Yngre människor idag går inte ut och dansar. Ungdomar och unga vuxna bor hemma tills de är 25-30 och tillbringar sina liv relativt könssegregerade, där unga killar spelar datorspel och gymmar och där unga kvinnor håller på med sociala medier och gymmar.

Det kom ju någon undersökning härförleden som visade att ungdomar bryr sig allt mindre om politik och samhälle och istället alltmer om sociala medier, sina föräldrar(!) och träningen ovh hälsa. Nu hittar jag inte artikeln men det var uppe här på forumet för ett par veckor sedan.

Dessutom dricker ungdomar betydligt mindre alkohol jämfört med bara för tjugo år sedan.
(FB) Ungdomar har börjat dricka mindre alkohol

Ungdomar har förändrats. Unga är inte ute och härjar längre. Istället sitter dom hemma, lyfter vikter, scrollar Tiktok och är oskulder.

Detta. Mvh jobbar som gymnasielärare.
Citera
2024-02-10, 10:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Som nämns är nog dejtingapparna en starkt bidragande faktor, förr gick man ju ut och dansade för att träffa folk och då gärna i bemärkelsen träffa en partner. När mina föräldrar var unga på 80-talet var dansklubbar/diskotek ett generellt bra forum för att träffa någon.

Inte minst sedan Corona 2020 vande sig folk vid att sitta hemma, och vill man dejta tankar man ned en dejtingapp, vilket gör att intresset för att gå ut och dansa är väldigt svalt. Överlag är det inte heller så många unga (under 40 år) som är ute på klubbar längre utan mer medelålders folk.

Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Disco?
Folk går väl ut på krogen nu för tiden.

Tolkar det som hyfsat ekvivalent, gå och på dansklubb/krog/disco i syfte att träffa folk och dansa. Och ja, det har klart minskat som fenomen, folk sitter hemma och umgås via datorer/telefoner istället.
Citera
2024-02-10, 10:29
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Började det för drygt 20 år sen med mobiler i kombination med kamera, facebook o billigt nätverk?

Folk dansade inte men tog bilder, filmade o laddade upp, FB då.

De få som ”dansade” stod vid sidan av glest/tomt dansgolv, steppade o sprättade till en kort stund för att återgå till att glo i mobilen. De som ”dansade” håll på med sina mobiler dom med, tog selfies o efter en minut tillbaks till sidlinjen

Fullständigt absurt.

Sedan dess gick jag aldrig mer på disko.

Någon som upplevde samma? Någon som upplevde hur det gick därefter?

Låter som att du var på Statt i Norrtälje haha
Citera
2024-02-10, 10:31
Medlem
Karmans avatar
Tråkigt att mer allmänt dansande håller på att försvinna. Att dansa är ett mänskligt behov, som också är bra psykologiskt. Det oavsett i vilken form. Jag har själv haft väldigt kul med "disco", klubb med mera och det var ett bra sätt att träffa tjejer/kvinnor. I dansen kan man ju dessutom ofta avgöra om hon (eller han) är något att ha i sängen...
Citera
2024-02-10, 10:37
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag minns båten Patricia, innan bögarna kom. Minns inte att det var något blatteproblem då. Då var spänniga chilenare det största problemet, men de verkar ha flyttat hem.

Om ingen nämnt det, så tror jag att onlinedating är en stor faktor.
Det fyller samma funktion som disco, utan att behöva stå ut med vidrig musik som bara DJ:n gillar.

Patricia hade bögdisko vissa dagar, andra inte.
Jag var aldrig där på bögdisko.
Patricia gick jag till i början på 90-talet.

Vad töntig den där uppblåsta snögubben de hade på däck var.
Citera
2024-02-10, 10:42
Medlem
Alkohol är också utdöende bland folk under 30 (starkare desto yngre i min erfarenhet), det går nog hand i hand.
Citera
2024-02-10, 11:07
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Är ni fler här på flashback som är uppvuxna med MÄNGDER av diskotek i Stockholm, och det höll på ända fram slutet av 90-talet (då jag själv slutade gå för jag fick tinnitus).
Men det fanns ju hur många diskotek som helst.
Utmed Kungsgatan från korsningen Drottninggatan så avlöste diskoteken varandra på vänstra sidan ner mot Stureplan.
Stora dansgolv. Vissa med billigare öl och lite trashiga. Down Town, Collage och BZ gick jag väl till typ i mitten av 90-talet. Och det fanns ytterligare en uppsjö diskon i vart och vartannat hörn.
Vid BZ fanns ju ett annat vid Hamngatan 4.

Kommer inte ihåg vad alla diskon hette, men även om man gick på en billighetsbuffe typ på gatan som går in bakom Riche, nog fan såg de till att vaska igång diskomusik och hejdlöst dansgolv frampå småtimmarna.
Och var det inte diskon var det klubbar, som hade öppet till 05.00.
Vissa av namnen kommer jag ihåg, andra har jag glömt.
Och var det inte Engelen som hade disko så var det Bacci Wapen som hade disko.
Det fanns ju knappt en bar som inte hade disko.
Billig räkfrossa på billighetshak kompletterades med disko.
Patricia skickade hem inbjudningskort då man fyllde år, så man kunde käka lite billigt med kompisarna, och sen...var det naturligtvis diskotek hur länge man ville.

Vad har hänt?
Kan någon förklara?

Rejva går tydligen bra att skaka loss till nätterna igenom. Och visst, jag förstår tjusningen med techno. Var även på såna nattklubbar och fösvann i dimman.
Ett ställe låg vid Medborgarplatsens tunnelbanenedgång, där romska tiggare ligger och sover nu.

Utmed Götgatan fanns också hak där man skakade loss.

Gillar inte folk diskomusik numera?
Jag menar, det är ju så himla retro bland ungdomar nu ändå. Jag tror inte alls de skulle ha något emot att jazza loss till mer melodiös techno?
Som typ sköna Black Box https://youtu.be/gB4rnmtZhOc?si=FMuxiRzrrP6w7D8Z istället för ren techno?

Har ni några tankar om varför diskodöden lamslog Stockholm?
(Ber om ursäkt om jag låter mossig, på förhand.)

Edit: Kårlivet på Stockholms Universitet var urstarkt, på 90-talet.
Pub var och varannan dag. Kulturpub på måndagar. Onsdagspub på onsdagar och Squtt med diskotek på fredagar.
Nu är kårlivet TOTALDÖTT på Stockholms Universitet.
Allhuset står och ekar på kvällarna.

Man kanske kan starta ett eget disco?

Det får inte handla om pengar.

Allt som handlar om pengar går alltid överstyr till slut.

Det kanske kan få vara självkostnadspris.

Det kostar alltså pengar så folk kommer ju sköta sig.

Men verksamheten får absolut inte gå med vinst. (Ja alltså jättelite kanske men inte mer än så )

Så slipper vi problemet med att allt som handlar om pengar till slut går överstyr ?

Lycka till
Citera
2024-02-10, 11:14
Medlem
Citat:
Okej. Så det är tafsandets fel?
Men tafsas det inte på rejv också, då?

Det är mycket få invandrare på rave. Både techno och psytrance. De få man stöter på är oftast de som langar ecstasy eller annat kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in