2024-02-10, 11:30
Bannlyst
Jag har funderat på det som situationen som omger Nord Stream och de mystiska omständigheterna kring dess skador. Ett scenario som verkligen fångar mitt intresse är när Putin ställer frågan "Var det du?" och sedan följer Carlsson upp med samma fråga, men med ett tillägg "Har du bevis för att det var det cia....?". Detta ögonblick illustrerar perfekt den komplexa och nästan kafkaeska naturen i denna geopolitiska thriller.

Det är som att befinna sig i en labyrint av speglingar där varje fråga reflekterar en annan, utan att någonsin leda till en tydlig utgång. Är Putin genuint förvirrad, eller spelar han ett spel av psykologisk krigföring? Är hans "dumsmart" persona en mask för att dölja sanningen, eller är det ett genialt drag för att kasta misstankar åt alla håll?

Denna strategi, om det är vad det är, får mig att undra om det kanske finns en tredje part vi inte ens överväger. Genom att ställa dessa frågor, öppnar Putin upp ett fält av oändliga möjligheter och misstankar. Det är precis så jag själv tenderar att närma mig problem - genom att ifrågasätta allt och alla, inklusive mig själv, för att försöka förstå den verkliga drivkraften bakom handlingar.

Men i slutändan, vem kan säga vem som faktiskt stod bakom sabotage av Nord Stream? Är det Putin som orkestrerar allt detta för att skapa förvirring, är det Carlsson som försöker peka ut en syndabock, eller är det någon helt annan som vi inte ens har övervägt? Frågorna Putin ställer känns så relevanta för mig, eftersom de speglar den djupa osäkerheten och komplexiteten i att försöka förstå motiv och handlingar i den internationella arenan.

Vad tror ni? Är det möjligt att navigera i detta hav av osäkerhet och komma fram till en någorlunda klar bild, eller är vi dömda att vandra i mörkret med rena spekulationer så vet egentligen ingen något förutom dom som faktiskt gjorde det?

Spännande måste jag säga.
Citera
2024-02-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag litar inte heller på Kreml eller Putin. Jag köper inte heller Putins historiska argument. För mig är människan i centrum. Människor i varje region bör själva kunna välja hur de styrs. Detta oavsett om det gäller Krim, Donbass, Donetsk eller Taiwan.

När det gäller Minskavtalet kan du själv läsa i artikeln att Ryssland hade för avsikt att fullfölja det

Putin upprepade att han ville fullfölja Minsk-avtalen i sin essä innan kriget:

Givetvis försöker Putin lägga över skulden för haveriet på andra.

Men titta i stället vad som verkligen genomfördes.

Eller tror du på alvar att Kreml inte hade kontroll över sin militärmakt vid den tidpunkten?

Men naturligtvis tror man på en ledare som ständigt ljuger??
Citera
2024-02-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knügen
Har precis kollat på intervjun.
Mycket bra genomförd av både Tucker och Putin!
Den får 5 getingar av mig.

Japp riktig fullträff. Har man någorlunda intresse av geopolitik så blir det inte bättre än så här.

Nästa intervju borde vara med Putin , Xi , Modi och Tucker för ett ett round table talk. Det vore grejer det.
Citera
2024-02-10, 11:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Vet du varför Putin har höga popularitetssiffror?
Det är delvis för att han förknippas med återhämtningen efter nittiotalet, rätt eller fel. Men i ännu högre grad för att ingen verklig opposition tillåts och för att han kontrollerar alla medier. Det ryska folket, särskilt den äldre generationen, blir sondmatade med propaganda av Rossiya 1 och andra propagandakanaler. Unga kan till viss del ta del av andra medier genom VPN.

I väst kan vi ta del av prorysk och pro-Putin propaganda om vi vill, det är fritt fram att ta del av motståndarens narrativ (Carlsons intervju är ett utmärkt exempel). Så funkar det inte i Ryssland. Säg att CNN eller BBC skulle prata i två timmar med Zelensky. Den intervjun skulle aldrig sändas i Ryssland. Möjligtvis korta brottstycken fullständigt tagna ur sin kontext, och förlöjligade av propagandaverktyg som Vladimir Solovyov.

Förstår du inte att ditt inlägg är ett klockrent bevis på att väst också är fullständigt duperade i sitt globalistiska "narrativ" (populärt uttryck..) ?

Är man av den uppfattningen att man ex.vis vill se konflikten i Ukraina på fakta, historik och verklighet, blir du genast bombarderad av de lågintelligenta, opålästa och barnsliga dumsvensksrna som fullständigt infiltrerat FB med sina patetiska, hjärntvättade tomma argument de ständigt matats med.

Vi får gratulera USA som med globalistisk media bedrivit en sådan storskalig propaganda som till den milda grad fått Finland och Sverige att darra "ryssen kommer" vilket fått dem att skyndsamt bli medlemmar i Nato, vilket USA tackar för så de än mer stärker gränsen och fortsatt kan provocera...

Vad har ex.vis CNN, BBC, TV4 för politisk agenda????

Idag måste man filtrera media och så långt möjligt hitta trovärdig info.

Är du så otroligt trångsynt så du inte fattar det?? eller är det så att du i din politiska kompass inte VILL se det?

Ena länken är tagen från din "kompis" den globalistiska statsmedian.
Men även den "ljuger" då den inte passar in i din kompass??

Ni klagar på intervjun med Putin..

Men hur var intervjuverna om vi jämför Biden / Trump i ex.vis CNN???
Citera
2024-02-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Naturligtvis ljuger Putin och Kreml som det passar dem, men Putin framstår ändå som ett under av korrekthet jämfört med den nuförtiden politiskt korrekta krigshetsen i USA och Europa.
Nu får du få förklara dig? Har USA eller något annat land i Europa invaderat Ukraina?.

Men naturligtvis så har USA och världsdelen Europa tvingat Ryssland att invadera sitt grannland?
Citera
2024-02-10, 11:38
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Jo jag har varit i Ryssland.

Men du kan väl stödja din åsikt att mina länkar inte skulle vara trovärdiga med verifierad fakta som stödjer ditt påstående?

Ska vi säga så?

Ryssland är en diktatur där folk inte åtnjuter yttrandefrihet och i värsta fall riskerar repressalier om de anses vara dissidenter. Har det verkligen undgått dig?

https://www.opendemocracy.net/en/odr/russia-opinion-polls-war-ukraine/

https://www.newyorker.com/news/news-desk/why-do-so-many-russians-say-they-support-the-war-in-ukraine

https://meduza.io/en/feature/2015/12/10/opinion-the-truth-about-putin-s-86-percent-approval-rating

Citat:
Many respondents in Russia do not want to answer pollsters' questions for fear of negative consequences. Sam Greene, director of the Russia program at King's College London, criticized Levada Center, saying that Levada should have published what percentage of respondents refused to participate.

The director of the Levada Center himself stated in 2015 that drawing conclusions from Russian poll results or comparing them to polls in democratic states was irrelevant, as there is no real political competition in Russia, where, unlike in democratic states, Russian voters are not offered any credible alternatives and public opinion is primarily formed by state-controlled media, which promotes those in power and discredits alternative candidates
Senast redigerad av guderi 2024-02-10 kl. 11:40.
Citera
Medlem
Samma propaganda från Väst mot Trump som mot Putin och alla som de anser ett hot mot narrativet.

Ni som är hjärntvättade av Väst, ser ni inte igenom den förljugna fasad Väst och USA skickar ut hela tiden? kan ni inte se igenom det hela eller vad är det med er?

Samma ord försöker man kalla Putin som Trump, vidrigt, clown, hånar, spottar....listan kan bli lång.

Rätt komiskt hur vuxna människor har blivit helt lydiga makten i Väst, narrativet är det som gäller och USA har alltid rätt enligt er fast det är den största skurken av alla historiskt
Citera
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knügen
Har precis kollat på intervjun.
Mycket bra genomförd av både Tucker och Putin!
Den får 5 getingar av mig.
Var och hur kollade du på den?
Citera
2024-02-10, 11:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nja, den kontroversen gällde om Ukraina samarbetade med Hitler under kriget eller inte. Stepan Banderas OUN och UNA samarbetade med nazisterna 1941-1942 och 1944-1945 men satt därimellan fängslad i Spandau-fängelset och koncentrationslägret Sachsenhausen. Bandera var både en fascist, judehatare och ukrainsk nationalist som hade en egen agenda vilket inte alltid behagade Hitler.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stepan_Bandera

Putin höll väldigt tyst om att Ryssland själva ett tag var allierade med Nazityskland i Molotov-Ribbentrop-pakten.

Putins historiebeskrivning var annars korrekt men frågan är vad historien spelar för roll i nuet. Putin är en imperialist som drömmer om att vara nutidens Peter den Store. Han kan inte acceptera Rysslands minskande kontroll över sina grannländer efter Sovjetunionens fall. Jag anser att man bör låta folk som nu lever i de olika regionerna själva få bestämma över sin framtid via fria val. Det gäller västra Ukraina liksom Georgien, Donetsk, Luhansk, Krim och Taiwan.
Det är naturligtvis något generande för Sovjet att de var på Hitlers sida i flera år och sedan blev lurade av honom. Gissningsvis döljer de sanningen om detta i någon slags konspiration eller förnekelse. Stalin var f.ö. lika hemsk som Hitler så att vara ryss och använda "nazist" som ett svärord är generande.

Eftersom Ukraina är ett utfattigt land utan geist som leds av en TV-kille så måste jag göra Putin besviken, Ukraina är helt oväsentligt att ha som allierad eller inte, möjligen som skyddsmur om man på allvar tror NATO skulle anfalla. Hade varit smartare att samarbeta med de nordiska länderna t.ex.

Samtliga f.d. Sovjetiska republiker består av helt leaslöst folk och jag hade ignorerat dem om jag var Putin.
Citera
2024-02-10, 11:41
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Vilka frågor hade du ställt?

Från mitt inlägg i stora tråden i ämnet.

Varför intervjun ska tas med stor nypa salt.

1. Putin väljer delar av historien som passar honom. Vad hade han att säga om 1991 eller 1994. Han var ju inne i historieböckerna! Inget. Varför då?
2. Freden. Fredsförhandlingar. Fredsavtal. Alla pratar om detta. Var fanns det lilla pappret, som han viftat med? Slamdunk för honom att visa upp vilken god vilja han hade i förhandlingarna.
Jag undrar 💭 varför vi inte får se detta? Kanske det inte är så positivt för Putins sida, att visa upp?
3. Nato som hot. I Ukraina! Ok? Men … Hur ser hotet ut i Norge, Finland, Baltikum och Rumänien?
4. NWO. I kontexten av ovan. Hur ser framtiden ut? Inte ett ljud.

Detta är frågor som inte togs upp.
Och folk, inte du och jag så klart, men andra, ska gapa och svälja dessa ”förklaringar” som det rätta ansiktet? Urklipp ur historien av Putin som ger honom glans av hjärta 🫶 och världssamvete som är missförstådd?

Give me a break!

Edit. Man säger att detta var riktat mot MAGA i USA. Bl a säger jag.

Med den bild som Putin fick fram av sig själv, kan folk skapa sig EN uppfattning.
Om man hade lyft mina frågor och funderingar, undrar jag om inte minst Republikaner i USA men många andra länder, hade ställt upp på Putins NWO och vad det skulle innebära? Hur många gillar den tanken?

Kan lägga till en sak till, som inte berördes på ett kritiskt sätt.
Kina, USAs nr1 hot. Ett Kina som nu Ryssland försöker liera sig med, mot USA? Var står Ryssland ien konflikt mellan Kina och USA?
Gentjänster som kommer återgäldas?
Hur ser fria världen på detta scenario???
Citera
2024-02-10, 11:44
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Det kanske har undgått dig att Putin ensidigt startat det största kriget i Europa sedan Hitler anföll Polen. Om du vill veta mer så finns det en annan tråd här på FB. Jag skriver detta för att det är anmärkningsvärt att det går omkring människor som på riktigt tror att ”Putin inte vill ha krig”.

Det är sant att Putins attack mot Ukraina var ett flagrant brott mot folkrätten. Samtidigt påpekar Putin att kriget kunde ha undvikits om EU/USA satt press på Ukraina att fullfölja Minsk-avtalet och att låta de ryskspråkiga delarna fått behålla ryska som officiellt språk. Väst borde förstått att det intetsägande US-Ukraine charter och operation Sea Breeze inte ökade Ukrainas säkerhet utan blev den utlösande faktorn som fick Putin att anfalla. Hur hade USA reagerat Hugo Chavez anordnat en rysk flottövning utanför Venezuelas kust och skrivit på ett avsiktsavtal att bilda militärpakt med Ryssland?
Citera
2024-02-10, 11:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Du kan ju som jag, hänvisa till oberoende trovärdiga länkar på ditt påstående, precis som jag gör, eller hur.
Jag ifrågasätter inte att 60-80% av ryssarna är nöjda med Putin som ledare i 20 år, efter att landet renrakats på alla pengar till 8 oligarker som Putin personligen känner och sedan spärrat in någon och dödat en annan. Jag ifrågasätter ryssarnas vett.

Peter den store, Tsar Alexander, Lenin, Stalin, Putin. Finn fem fel i den listan.
Senast redigerad av Barents 2024-02-10 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in