2024-02-10, 11:08
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Putin var väl inget "stenansikte" under intervjun? Förstår inte den kommentaren. Tvärtom visade han upp ett ganska öppet kroppsspråk, tänkte efter, och varierade rösten. Detta till skillnad mot våra nutida politiker i väst som i regel är korthuggna, lätt aggressiva och utan bakomliggande resonemang eller bildning. Stor skillnad.

Oavsett vad man tycker om Ryssland eller Putin, om det han säger anses rätt eller fel, så uppskattar jag hans historiska förankring, att han grundar sin politik i sitt lands historiska utveckling, kultur och tradition. Utan den förankringen blir ett land, en nation, meningslös och ointressant för mig.
Jag såg också det du beskriver. En ganska mänsklig person som verkligen försökte anstränga sig inför sina svar.

Det är något helt annat än till exempel Kamala Harris vilken kacklar förinövade fraser och brister ut i nervösa skratt då hon pressas.
Citera
2024-02-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Att låta någon komma till tals kan tyckas som "svaghet" när man är van vid MSM-intervjuer med nån kärring som ställer ledande frågor, avbryter som det brukar vara. Hade Carlsson bettett sig som en MSNBC gläfskärring hade han blivit totalt nergjord. Därför gjorde Tucker som han gjorde.

Men "låta nån komma till tals". Vad menar du? Vad för nytt framkommer i intervjun som inte var allmänt kännt?
Citera
2024-02-10, 11:11
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nåja, att ha krav på en journalist att han "kan hela Rysslands historia" är lite väl krävande. Problemet är ju tvärtom att Putin alltid drar upp detta trams fast det inte tillför saken något alls, och att ingen i Väst tycker det är rimligt med en 400 år gammal beviskedja för att starta ett krig. Hitler gjorde likadant när han tågade in i Polen.

I övrigt betraktar personer som kan historia Putins beskrivning som Trams och Konspirationer. Jag hittar inte länken nu men en svensk historieprofessor sågade igår (i expressen?) allt Putin säger faktamässigt, någon annan kanske kan länka.

Nja, den kontroversen gällde om Ukraina samarbetade med Hitler under kriget eller inte. Stepan Banderas OUN och UNA samarbetade med nazisterna 1941-1942 och 1944-1945 men satt därimellan fängslad i Spandau-fängelset och koncentrationslägret Sachsenhausen. Bandera var både en fascist, judehatare och ukrainsk nationalist som hade en egen agenda vilket inte alltid behagade Hitler.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stepan_Bandera

Putin höll väldigt tyst om att Ryssland själva ett tag var allierade med Nazityskland i Molotov-Ribbentrop-pakten.

Putins historiebeskrivning var annars korrekt men frågan är vad historien spelar för roll i nuet. Putin är en imperialist som drömmer om att vara nutidens Peter den Store. Han kan inte acceptera Rysslands minskande kontroll över sina grannländer efter Sovjetunionens fall. Jag anser att man bör låta folk som nu lever i de olika regionerna själva få bestämma över sin framtid via fria val. Det gäller västra Ukraina liksom Georgien, Donetsk, Luhansk, Krim och Taiwan.
Citera
2024-02-10, 11:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Putin var väl inget "stenansikte" under intervjun? Förstår inte den kommentaren. Tvärtom visade han upp ett ganska öppet kroppsspråk, tänkte efter, och varierade rösten. Detta till skillnad mot våra nutida politiker i väst som i regel är korthuggna, lätt aggressiva och utan bakomliggande resonemang eller bildning. Stor skillnad.

Oavsett vad man tycker om Ryssland eller Putin, om det han säger anses rätt eller fel, så uppskattar jag hans historiska förankring, att han grundar sin politik i sitt lands historiska utveckling, kultur och tradition. Utan den förankringen blir ett land, en nation, meningslös och ointressant för mig.

”Stenansikte” var en flört med tidigare Sovjetledare. Putin är en grå byråkrat som skulle vara en mardröm att sitta bredvid på en fest. Att tala oavbrutet i 30 min är inte ett mänskligt beteende.

Jag har inget emot att politiker eller andra pratar om historisk förankring så länge det är relevant i sammanhanget. Dock så försöker Putin lura på sitt folk och oss i väst att saker som hände för 1000 år sen har koppling till Rysslands invasion av Ukraina 2022 och det är såklart bara trams. Med det argumentet kan ju Sverige lika gärna invadera Norge, Finland, Polen, Ryssland osv.
Citera
2024-02-10, 11:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 40milesfromthesun
Men "låta nån komma till tals". Vad menar du? Vad för nytt framkommer i intervjun som inte var allmänt kännt?

Mycket. Eftersom intervjun riktar sig mot en amerikansk publik. Nytt för deltagare här, kanske inte så mycket, men det var inte meningen heller.
Citera
Avslutad
Narrativet i väst om Ryssland stämmer dock inte, menar Tucker Carlson.

– Ryssland är inte en expansionistisk makt, fortsätter journalisten. Tyvärr. Det får man egentligen inte säga på grund av alla lögnare och ideologer som styr USA:s utrikesdepartement och som vill få honom till en Hitler och Japanska imperiet. Men det är helt enkelt falskt. Det är korkat. Man måste vara en idiot för att tro det. Ryssland är redan för stort, det är världens största landmassa med 150 miljoner människor. Man har ett 80-tal provinser, med olika nationaliteter, religioner och språk. Bara att styra det. De simmar i naturresurser.

https://nyheter.swebbtv.se/galna-idioter-sprider-falskt-narrativ-om-ryssland-enligt-tucker/

Sedan kan man undra hur de som sprider skräck över att Ryssen kommer att invadera oss och vill ta över världen, är desamma som påstår att Ryssland är kraftigt försvagat och håller på att förlora kriget mor Ukraina. "Det är befängt", som Bern sa i sista omvärldsanalysen på Swebbtv.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det där var en intressant tanke. Det fetade
Det tänkte inte jag när jag hörde honom. Jag behöver lyssna en gång till.
Har du något särskilt som du reagerade på och som fick dig att tänka så?

Jag är fortfarande förvånad över att så många skriver i trden utan att ha lyssnat på intervjun
Många reagerar på det som sades.
Jag funderar minst lika mycket på det som INTE, sades.
Som djupt engagerad sedan över 2 år i detta, har jag hört mycket redan, flera gånger om.
Det finns frågor som stötts och blötts i media och här på FB.
Uppenbara frågor.
Men de saknades i intervjun.
Vi kan inte säga att denna intervju gav oss och alla, den rätta, fulla bilden.
Detta var tillrättalagt.
Citera
2024-02-10, 11:15
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Det här är intressant. Att förstå sin fiende är mycket viktigt för att vinna ett krig. Och skulle det inte vara västs styrka, att genom fri och öppen debatt få fram sanningen om Ryssland? Nu är det tvärtom, en förenklad bild pumpas ut via mainstreammedia och de som försöker debattera, diskutera sablas ned; kallas "putiniser", "vatniks" etc och tystas ned. Det är nästan det främsta skälet till att jag tror väst kommer förlora det här. Vi har medvetet eller omedvetet kastat vår främsta styrka i sjön.
Här delar jag din åsikt helt.

Lär känna din fiende. (motståndare) Det gör man inte ifall man häcklar. Den här tråden vore mycket intressantare ifall de vilka skriver här hade lyssnat på intervjun. Många skriver "på reflex", tyvärr.

Det kom fram ganska mycket om skeendena i Ukraina, både direkt och litet "mellan raderna". Flera gånger ber han Tucker att kolla upp med dennes "agencies", det är inte första gången CIA startat katastrofala krig och kört över presidenter utan att tänka på politiska konsekvenser.
Citera
2024-02-10, 11:15
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Många reagerar på det som sades.
Jag funderar minst lika mycket på det som INTE, sades.
Som djupt engagerad sedan över 2 år i detta, har jag hört mycket redan, flera gånger om.
Det finns frågor som stötts och blötts i media och här på FB.
Uppenbara frågor.
Men de saknades i intervjun.
Vi kan inte säga att denna intervju gav oss och alla, den rätta, fulla bilden.
Detta var tillrättalagt.
Vilka frågor hade du ställt?
Citera
2024-02-10, 11:25
Medlem
Citat:
Att låta någon komma till tals kan tyckas som "svaghet" när man är van vid MSM-intervjuer med nån kärring som ställer ledande frågor, avbryter som det brukar vara.
Fast det gjorde han ju?
Citat:
Hade Carlsson bettett sig som en MSNBC gläfskärring hade han blivit totalt nergjord.
nergjord, lol vad menar du ens med det? Att den intellektuella giganten Putin skulle sopat mattan med honom, jag tror de senaste åren gjort ganska klart att den mytologiska bilden av Putin som spelar fyrdimensionell schack medens alla andra spelar fia med knuff är helt borta. Han betedde sig som han gjorde för han är en nyttig idiot som ville sitta och gulla med Putin som något exklusivt (därav lögnerna om hur ingen annan velat intervjua Putin).

Citat:
Angående "ny information" så måste du tänka på att intervjun är gjord för en amerikansk publik, och för den publiken är informationen i intervjun ny.
Fast det där är inte sant, internationella medier har rapporterat om ryska uttalanden på alla nivåer, inklusive Putin och inget nytt framkom här, det var bara ett gullreportage där Putin tillläts hålla låda oemotsagd.

Citat:
Och eftersom det här har potential att avsluta kriget
Det där är så dumt att det kan du fan inte tro på själv.
Citera
2024-02-10, 11:27
Medlem
Knügens avatar
Har precis kollat på intervjun.
Mycket bra genomförd av både Tucker och Putin!
Den får 5 getingar av mig.
Citera
2024-02-10, 11:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag såg också det du beskriver. En ganska mänsklig person som verkligen försökte anstränga sig inför sina svar.

Det är något helt annat än till exempel Kamala Harris vilken kacklar förinövade fraser och brister ut i nervösa skratt då hon pressas.
Ryssland är militärt, ekonomiskt och politiskt pressade och drivs mot ett hörn, men Putin och hans team är inte pressade internt, vilket jag tror att Biden/Harris är. Republikanerna dominerar stort inom statsapparaten och de som Biden försöker samverka med i Pentagon och CIA är många gånger själva republikaner.

Putin kan sitta och filosofera utifrån sin egen utgångspunkt medan demokrati är dömt att urarta till förljugenhet och intriger med politiker som gör det som deras välgörare bestämmer.

Putin är nog öppen i intervjun och man kan lära sig en del om hur de tänker i Kreml.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in