2024-02-10, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Engelska kan han till en viss del, men här gäller det att kunna nyansera sig på sitt eget språk. Öronsnäckan är till för tolkens översättning.

Jag är extremt bra på engelska. Men svenska är mitt språk. Om nån snackar engelska eller ryska med mig behöver jag minst 20 sekunder betänketid för att omvandla språket till Svenska. Det är ju delvis därför att jag skriver här och inte på amerikanska forum.

Jag hamnar i underläge emot amerikaner när jag stavar fel. Därför ska varje folk tala sitt språk med snäcka i örat. Vi ska inte blanda våra kulturer.

Jag försöker lära mig tyska, det kommer lätt till mig. Men jag pratar inte det flytande, så jag pratar svenska. Men influerande som jag gör i engelska är knagglig, och jag hamnar i underläge på amerikanska forum. Detta gäller mig inte putin. Men språk iaf.
Senast redigerad av vackrahav100 2024-02-10 kl. 10:17.
Citera
2024-02-10, 10:10
Medlem
Hade Tucker en öronsnäcka för jag såg ingen? Gillar inte hans falska skratt men han var på Putin mer än jag trodde han skulle göra.
Citera
2024-02-10, 10:15
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Med ditt inlägg så läser jag in att ljugtaktiken från Kreml faktiskt fungerar på vissa individer.

Några frågor, du påstår att Ryssland satte press på separatisterna för att uppfylla minskavtalen? Hur kan det då komma sig att det var Rysska reguljära styrkor som vägrade dra sig tillbaka och såg till att avtalen i te kunde följas?

Givetvis försökte Kreml få till en fred? Då de åkte på smisk, en fredsavtalet var ju av samma karaktär som från början.
Vi slutar slåss om vi får stora delar av ert land får välja er regering och avrätta personer i ert land som vi tycker skall avrättas.

Själv ser jag mest intervjun som ett bevis på Kremls agenda att kopiera Nazityskland.

Jag litar inte heller på Kreml eller Putin. Jag köper inte heller Putins historiska argument. För mig är människan i centrum. Människor i varje region bör själva kunna välja hur de styrs. Detta oavsett om det gäller Krim, Donbass, Donetsk eller Taiwan.

När det gäller Minskavtalet kan du själv läsa i artikeln att Ryssland hade för avsikt att fullfölja det

Citat:
During recent weeks, as though in a preplanned chain of events, Russian officials have become remarkably active in stating that the Russian government wants the self-proclaimed republics to remain part of Ukraine.

"At all levels, including the presidential one and in other formats, we say that we want [these republics] to become part of Ukraine," Foreign Minister Sergei Lavrov told government newspaper Rossiiskaya Gazeta last week.

"They have unveiled their own constitution project in which they talk about their status as envisaged by the Minsk agreements: The republics will become part of Ukraine, followed by constitutional reform that will solidify this status into a permanent one," he said.

Putin upprepade att han ville fullfölja Minsk-avtalen i sin essä innan kriget:

Citat:
Russia has done everything to stop fratricide. The Minsk agreements aimed at a peaceful settlement of the conflict in Donbas have been concluded. I am convinced that they still have no alternative. In any case, no one has withdrawn their signatures from the Minsk Package of Measures or from the relevant statements by the leaders of the Normandy format countries. No one has initiated a review of the United Nations Security Council resolution of 17 February 2015.

During official negotiations, especially after being reined in by Western partners, Ukraine's representatives regularly declare their ”full adherence“ to the Minsk agreements, but are in fact guided by a position of ”unacceptability“. They do not intend to seriously discuss either the special status of Donbas or safeguards for the people living there. They prefer to exploit the image of the ”victim of external aggression“ and peddle Russophobia. They arrange bloody provocations in Donbas. In short, they attract the attention of external patrons and masters by all means.

Apparently, and I am becoming more and more convinced of this: Kiev simply does not need Donbas. Why? Because, firstly, the inhabitants of these regions will never accept the order that they have tried and are trying to impose by force, blockade and threats. And secondly, the outcome of both Minsk‑1 and Minsk‑2 which give a real chance to peacefully restore the territorial integrity of Ukraine by coming to an agreement directly with the DPR and LPR with Russia, Germany and France as mediators, contradicts the entire logic of the anti-Russia project. And it can only be sustained by the constant cultivation of the image of an internal and external enemy. And I would add – under the protection and control of the Western powers.
Citera
2024-02-10, 10:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tycker det ar markligt att man skriver att det gar att skratta at den. Putin betedde sig pa ett satt som inte ar vanligt i intervjuer i vast, men han ar ocksa fran en annan kultur. Normalt sett, i andra sammanhang, sa sager vi att vi ska ha respekt och forstaelse for att manniskor fran andra kulturer kan bete sig pa ett lite annorlunda sett - sarksilt journalister brukar papeka det eller resonera sa.

Det finns ju egentligen ganska manga intervjuer med Biden dar man hade kunnat saga att det gar att skratta at intervjuerna om man ar lagd pa ett visst satt, men samma journalister har en helt annan ton da. Jag tycker for ovrigt inte att man ska skratta at nagon som intervjuas, som utgangspunkt. Det ar inte riktigt schysst, pa flera plan.

Sedan tycker jag det ar konstigt eller markligt att man tar upp Trumpo och malar upp nagot slags fara for svensk sakerhetspolitik om Trump blir president. Det ar direkt fanigt, och Trump hade formodligen fatt stopp pa kriget (genom att sluta skicka stod till Ukraina, vilket enligt Putin skulle fa ett stopp pa kriget). Jag vet inte varfor Trump ar mer problematisk for svensk sakerhetspolitik an nagon annan president heller.

Som sagt, forsok tanka lite neutralt och balanserat har - jag ar inte for den ena eller andra sidan, men jag tycker anda man ska forsoka halla alla till samma standard. Vi kan peka ut massor med saker att anmarka pa i intervjun, men det kan man ju i ganska manga olika intervjuer. Det ar en anledning till att undersoka och resonera, inte kalla nagon for ryzzhora, Putler, Biden-kuksugare eller andra liknande tillmalen.

Självklart kan alla normala människor skratta åt en diktator vars medieträning fastnat någon gång under kalla krigets 1970-tal. Putin är helt enkelt en parodi på ett sovjetiskt stenansikte till ledare som är så långt i från sitt folk att det blir komiskt på samma sätt som att Kim Jong-un framstår som väldigt komisk.

Huruvida Trump är ”bättre” eller ”sämre” än andra kandidater för Sverige och Europa kan och ska diskuteras på ledarsidorna. Det är helt normal vardagsjournalistik. Och eftersom konsensus är att ett starkt NATO och ett starkt Europa är bra för svensk säkerhetspolitik så uppstår såklart en oro om en presidentkandidat säger att han kommer dra ner på stödet både till NATO och till Europa.
Citera
2024-02-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Jag är extremt bra på engelska. Men svenska är mitt språk. Om nån snackar engelska eller ryska med mig behöver jag minst 20 sekunder betänketid för att omvandla språket till Svenska. Det är ju delvis därför att jag skriver här och inte på amerikanska forum.

Jag hamnar i underläge emot amerikaner när jag stavar fel. Därför ska varje folk tala sitt språk med snäcka i örat. Vi ska inte blanda våra kulturer.

Jag försöker lära mig tyska, det kommer lätt till mig. Men jag pratar inte det flytande, så jag pratar svenska. Men influerande som jag gör i engelska är knagglig, och jag hamnar i underläge på amerikanska forum. Detta gäller mig inte putin. Men språk iaf.

I all välmening, men om du inte kan hålla en konversation på ett språk utan 20 sekundersbetänketid är du inte "extremt bra" eller för den delen alls bra på det givna språket.
Citera
2024-02-10, 10:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Här finns intervjutexten på svenska:

https://nyadagbladet.se/utrikes/tucker-carlson-intervjuar-vladimir-putin-har-ar-hela-intervjun-pa-svenska/
Citera
2024-02-10, 10:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart kan alla normala människor skratta åt en diktator vars medieträning fastnat någon gång under kalla krigets 1970-tal. Putin är helt enkelt en parodi på ett sovjetiskt stenansikte till ledare som är så långt i från sitt folk att det blir komiskt på samma sätt som att Kim Jong-un framstår som väldigt komisk.
Hade du varit neutral i din åskådning, hade du enkelt sett att Putin är en populär ledare.
Enligt oberoende undersökningar tycker mellan 66 till över 80 % av befolkningen att han styr Ryssland på ett bra vis.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage%3Finlagg%3D68da9308529d651ce05378e3f 8938351&ved=2ahUKEwiamYKUuaCEAxUbGRAIHXHZAuMQFnoEC A4QAQ&usg=AOvVaw3R-isJ-OZft6BT0OBHACMS

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.dagensps.se/investerardygnet/populare-putin-gillar-ryssar-erovringskrig/&ved=2ahUKEwjYhpTIuaCEAxXgSFUIHZW-DIw4ChAWegQIDBAB&usg=AOvVaw3KjO9kgLvu6jMkB8UvQA2J
Citera
2024-02-10, 10:31
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Hade Tucker en öronsnäcka för jag såg ingen? Gillar inte hans falska skratt men han var på Putin mer än jag trodde han skulle göra.

Snarare väldigt eftergiven! Han skulle ha frågat om inte Putins blodtörst snart är slut?
Citera
2024-02-10, 10:32
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag har i sig inget emot att intervjun genomfördes och många har sett den. Det jag saknar är de kritiska frågorna från Carlson, som ändå hävdat att han skulle ge en mer sann bild än västmedia. Inget nytt framkom i intervjun som inte redan var känt. Carlson var inte tillräckligt påläst så han blev helt överkörd av Putins beskrivning av "Rysslands historia". Det var ju andra journalister och forskare som fick granska Putins historierevisionism och en del här i tråden har även gjort det. Så jag vet inte vad intervjun ska tillföra mer än att Putins syn på Ryssland och Ukraina ges i en två timmar lång, i princip monolog.
Nåja, att ha krav på en journalist att han "kan hela Rysslands historia" är lite väl krävande. Problemet är ju tvärtom att Putin alltid drar upp detta trams fast det inte tillför saken något alls, och att ingen i Väst tycker det är rimligt med en 400 år gammal beviskedja för att starta ett krig. Hitler gjorde likadant när han tågade in i Polen.

I övrigt betraktar personer som kan historia Putins beskrivning som Trams och Konspirationer. Jag hittar inte länken nu men en svensk historieprofessor sågade igår (i expressen?) allt Putin säger faktamässigt, någon annan kanske kan länka.
Senast redigerad av Barents 2024-02-10 kl. 10:42.
Citera
2024-02-10, 10:35
Medlem
putte har blivit intresserad av historia,
intressant att han verkar vara inne på samma spår 2 år senare

"Forskaren: Blivit hobbyhistoriker
Enligt Rysslandsforskaren Marin Kragh har Putin under en längre tid återkommit till sin alternativa historieskrivning för att förklara sitt agerande.

– Det intensifierades 2014 under Krimannekteringen. Steg för steg har han blivit en slags hobbyhistoriker som skriver egna essäer, säger han.

Vladimir Putin ska inte alltid ha använt sig av den här retoriken. Vid invasionen av Georgien 2008 var tongångarna annorlunda, enligt Martin Kragh,"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/carl-bildt-hapnade-av-putins-tal
Citera
2024-02-10, 10:36
Medlem
Putins intervju som beviljats ​​Carlson får över 3 miljoner visningar under de första timmarna på Rutube
https://tass.com/politics/1744507

Tucker Carlson är tydligen populär även i Ryssland
Citera
2024-02-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Det är väl tolken diktatorn har i örat?

Det skulle inte förvåna mig om han har en tolk men jag är också övertygad om att Putin kan tillräckligt med Engelska för att hindra desinformation från tolken sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in