2024-02-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Oj, jag visste inte att Tucker Carlson kunde ryska. Intervju via tolk räknas inte, det blir det tolken vill säga.

Och du tror inte Putin talar engelska?
Citera
2024-02-10, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjackademin
Jag är så förundrad över varför ingen i svensk media lyfter resonemangen Putin hade kring att Ryssland ville gå med i NATO, men inte fick, och att han sedan sade att presidenten inte är den som egentligen har makten i USA utan CIA, verkar även det vara helt ointressant.

Tror det är uppenbart för alla att Biden inte är kapabel till att ta några beslut av vikt ensam. Dessutom har väl alla ledare en stab runtomkring sig, även Putin.
Citera
2024-02-10, 09:27
Medlem
Någon som vet (har vettiga spekulationer) varför putin använder en gigantisk öronsnäcka?

Som bekant kan han engelska väldigt bra, om än inte lika bra som ryska?

Jag funderar på ifall han får kontinuerligt hjälp av kommunikatörer?

ps. skribenter som använder NATO-troll, ryZZland, putler, psykotisk dvärg, vatniks osv behöver ej besvära sig med att svara .ds
Citera
2024-02-10, 09:33
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Någon som vet (har vettiga spekulationer) varför putin använder en gigantisk öronsnäcka?

ps. skribenter som använder NATO-troll, ryZZland, putler, psykotisk dvärg, vatniks osv behöver ej besvära sig med att svara .ds
Engelska kan han till en viss del, men här gäller det att kunna nyansera sig på sitt eget språk. Öronsnäckan är till för tolkens översättning.
Citera
2024-02-10, 09:34
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 40milesfromthesun
Och du tror inte Putin talar engelska?
Det är väl tolken diktatorn har i örat?
Citera
2024-02-10, 09:34
Bannlyst
Citat:

Nej! Putin talar inte engelska tillräckligt bra för att kommunicera:
https://youtu.be/Pn85oYu7S9g?t=106

Putins andra språk är tyska.
Citera
2024-02-10, 09:39
Medlem
tjackademins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Ja varför skulle man ta dravel på allvar?

Är du så säker på att det är dravel? Jag är inte det. Oavsett så är det är ett magstarkt påstående som verkligen borde diskuterats mer efter intervjun. Även Tucker borde plockat upp tråden och ifrågasatt påståendet ytterligare.
Citera
2024-02-10, 09:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Intervjun innehöll inte några som helst kritiska frågor. Så Tuckers s.k. journalistiska bakgrund var inte till nån större nytta.

Det vi visste om Putin kom fram igen och inget nytt lades till. En världsledare borde ju fått lite mer kritiska frågor speciellt med tanke på att han dragit igång det största kriget i Europa sedan 1945.

Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Det enda positiva med Toker Carlsons "intervju" är att alla fick se med egna ögon hur puckad prutte är och vilken extrem historieförfalskare han är.

Alla som står på pruttes sida i konflikten är hjärntvättade helt bortom räddning.
Jag har i sig inget emot att intervjun genomfördes och många har sett den. Det jag saknar är de kritiska frågorna från Carlson, som ändå hävdat att han skulle ge en mer sann bild än västmedia. Inget nytt framkom i intervjun som inte redan var känt. Carlson var inte tillräckligt påläst så han blev helt överkörd av Putins beskrivning av "Rysslands historia". Det var ju andra journalister och forskare som fick granska Putins historierevisionism och en del här i tråden har även gjort det. Så jag vet inte vad intervjun ska tillföra mer än att Putins syn på Ryssland och Ukraina ges i en två timmar lång, i princip monolog.
Citera
2024-02-10, 09:51
Medlem
Citat:

Skulle nog säga att han har direktkontakt med en översättare/talskrivare.

Är väl inte helt lätt att bli i tervjuad av en person från en annan kultur och på ett språk som inte är ens modersmål.

Sen kan man väl fundera hur väl hans hjälpredor sköter sig, känns som om mycket riktar sig mot en Ryssk publik.
Citera
2024-02-10, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag håller med om att denna intervju med Putin är viktig.

Man är inte demokrat om inte har inte har tillit till medborgarnas förmåga att själva kritiskt analysera och skilja propaganda från fakta. För att lösa en konflikt måste man lyssna på varandra och försöka förstå varandras perspektiv. Tyvärr har vi sedan 2014 haft en medvetet vinklad nyhetsrapportering i Sverige som svar på Putins "annektering" av Krim vilket journalisten Mattias Göransson avslöjade i sitt reportage Den svenska trollfabriken för vilket han nominerades till Årets journalist.

Man kan spekulera varför denna förändring i nyhetsrapporteringen skedde 2014, men det är inte långsökt att tänka sig att målet var att Sverige skulle lämna sin neutralitet och närma sig Nato EU/USA som svar på att Putin vunnit kampen om Krim. När Nato misslyckats med att oskadliggöra ryska flottbaserna i Sevastopol och Tartus ville man täppa till ryska flottans väg från Kaliningrad ut i Nordsjön.

Samtidigt som man kan kritisera vinklingen i västerländsk media och särskilt svensk media ska man komma ihåg att propagandan i Ryssland är betydligt värre. Lika viktigt som att låta Putin komma till tals i väst är det att väst får komma till tals i Ryssland. Skulle Putin tillåta en liknande intervju i rysk TV där en västerländsk politiker får fritt komma till tals?

Jag tror det varit fred i Ukraina om Minsk-avtalet fullföljts och väst satt press på Ukraina på samma sätt som Ryssland satte press på separatisterna i öst. Jag tror också Putin talar sanning att han var villig att stoppa kriget i ett tidigt skede. Putin hade då insett att det inte skulle bli den enkla seger som hans rådgivare i Kreml förutspått. Det var synd att NATO och Boris Johnson fick Ukraina att backa ur fredsförhandlingarna. Antar Nato såg proxy-kriget som ett utmärkt tillfälle att försvaga Ryssland utan att behöva kriga själva.

Allt det ursäktar naturligtvis inte Rysslands anfall på Ukraina eller fråntar Putin ansvaret för den besinningslösa och meningslösa slakten som nu pågår. När Putin hävdar att den ryska kulturen är "human-oriented" klingar det väldigt falskt.

Med ditt inlägg så läser jag in att ljugtaktiken från Kreml faktiskt fungerar på vissa individer.

Några frågor, du påstår att Ryssland satte press på separatisterna för att uppfylla minskavtalen? Hur kan det då komma sig att det var Rysska reguljära styrkor som vägrade dra sig tillbaka och såg till att avtalen i te kunde följas?

Givetvis försökte Kreml få till en fred? Då de åkte på smisk, en fredsavtalet var ju av samma karaktär som från början.
Vi slutar slåss om vi får stora delar av ert land får välja er regering och avrätta personer i ert land som vi tycker skall avrättas.

Själv ser jag mest intervjun som ett bevis på Kremls agenda att kopiera Nazityskland.
Citera
2024-02-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Skulle nog säga att han har direktkontakt med en översättare/talskrivare.

Är väl inte helt lätt att bli i tervjuad av en person från en annan kultur och på ett språk som inte är ens modersmål.

Sen kan man väl fundera hur väl hans hjälpredor sköter sig, känns som om mycket riktar sig mot en Ryssk publik.
Det är typiskt ryskt att ofta använda historiska referenser och det är ungefär likadant i alla de f.d. kommunistländerna. De anser att de historiska rötterna är extremt viktiga eftersom dessa länder flyttat gränser, har/haft etniska konflikter etc och under kommunismen skulle all nationalism baserad på gammal historia och religion undertryckas (ungefär som vi haft det i Sverige). Nu har det istället gått åt andra hållet i länder som Ryssland, Polen, Ungern och Ukraina.
De ukrainska nationalisterna tolkar den gemensamma slaviska historien annorlunda än Putin och därför tror jag att hans tal riktade sig mer till det ukrainska folket än det ryska folket.
Citera
2024-02-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackademin
Jag är så förundrad över varför ingen i svensk media lyfter resonemangen Putin hade kring att Ryssland ville gå med i NATO, men inte fick, och att han sedan sade att presidenten inte är den som egentligen har makten i USA utan CIA, verkar även det vara helt ointressant.
Sade han uttryckligen att det var CIA som har makten?
Jag hörde annorlunda nämligen att han menade på att det fanns starka krafter/makter i USA som inte är folkvalda som egentligen styr .
Det är åsikter eller fakta som delas av många amerikaner genom att man ofta talar om "the deep-state" och genom att det är rika oligarker/sponsorer som de facto finansierar presidentval, kongressval osv.
Detta är ingen obskyr konspirationsteori utan det är fakta som allmänheten känner till i USA.
Sedan kan man diskutera hur pass stort det inflytandet är visavi de folkvalda politikerna, men att det existerar är fakta.
Samma förhållande finns säkert även i Ryssland där de rika oligarkerna har haft stort inflytande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in