Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-10, 09:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Förväntad uppvärmning orsakad av CO2 ges av klimatkänsligheten. Till att börja med är en låg klimatkänslighet inom nuvarande IPCC-intervall inte något som behöver någon speciell ytterligare förklaring. Följande från föregående citat är vidare självförklarande:
realistic modeling of climate scenarios requires the inclusion of variable solar forcing as input.
Det är fullständigt obegripligt att självklarheter av detta slag ska behöva ältas i en tråd som handlar om vetenskap.

Det övriga i ditt inlägg är så dumt och OT att jag inte kommenterar det.
I figur 1 och 2, som du felaktigt tolkade som ett stöd för solens stora inverkan har du ju storlekarna på forcingarna. TSI ska iofs multipliceras med 1-albedo och delas med 4 först, för att skalas i avseende på energibalans. Där ser vi ju direkt att ghgs är iaf 10 ggr så stor som TSI. Vi som kan tolka din referens iaf.

Sedan har vi ju också ett bästa estimat för klimatkänsligheten. Ser ingen anledning att utgå ifrån något annat än den. Det är troligare att den är högre än lägre, då pdf (probability density function) är skewade åt det varmare hållet.
Citera
2024-02-10, 12:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
[...]
Ett rent nonsens-inlägg som det inte finns någon anledning att bemöta mer än såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
I figur 1 och 2, som du felaktigt tolkade […]
Det är solklart vad bilderna visar och ditt ständiga upprepande av ”felaktigt tolkade” är nonsens, trams och KFK deluxe.

Citat:
Sedan har vi ju också ett bästa estimat för klimatkänsligheten. Ser ingen anledning att utgå ifrån något annat än den. Det är troligare att den är högre än lägre, då pdf (probability density function) är skewade åt det varmare hållet.
Men det är ju bara IPCC:s åsikt där ”the inclusion of variable solar forcing as input” (se mitt förra inlägg) saknas.
Citera
2024-02-10, 13:25
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Men det är ju bara IPCC:s åsikt där ”the inclusion of variable solar forcing as input” (se mitt förra inlägg) saknas.
Vad är det som saknas? Går det att specificera och definiera? Eller är det lika innehållsfullt som ordet "magi"? Vilken enhet har det?

Om du inte kan svara på detta är det ingen skillnad att hänvisa till antalet änder i närmsta damm. Det är helt innehållslöst. Kan du fylla det med innehåll?

Vi verkar ju vara överens om att det är helt frånkopplat TSI numera iaf. Och att dina tidigare referenser därmed stödjer ghg som största forcing och orsak till uppvärmningen. Om du fortsatt invänder mot detta innebär det bara att du inte kan förstå enkla diagram.
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-10 kl. 13:28.
Citera
2024-02-10, 13:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad är det som saknas? Går det att specificera och definiera? Eller är det lika innehållsfullt som ordet "magi"? Vilken enhet har det?

Om du inte kan svara på detta är det ingen skillnad att hänvisa till antalet änder i närmsta damm. Det är helt innehållslöst. Kan du fylla det med innehåll?

Vi verkar ju vara överens om att det är helt frånkopplat TSI numera iaf. Och att dina tidigare referenser därmed stödjer ghg som största forcing och orsak till uppvärmningen. Om du fortsatt invänder mot detta innebär det bara att du inte kan förstå enkla diagram.
Det du skriver är bara fortsatt nonsens, tjafs och frågor som redan besvarats om och om igen. Mod får avgöra om ditt beteende i tråden är rimligt.
Citera
2024-02-10, 13:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det du skriver är bara fortsatt nonsens, tjafs och frågor som redan besvarats om och om igen. Mod får avgöra om ditt beteende i tråden är rimligt.
Den ständiga slutdestinationen. Visar bara vilka krav du har på påståenden som stödjer din förnekelse. Inga alls. Motsvarande i evolution kontra kreationism: "God did it".

Det kan inte specificeras.
Inte mätas.
Inte förklaras
Därmed varken falsifieras testas och bekräftas.
Väger ändå tyngre än ett forskningsläge.

Sedan kallas de som accepterar vetenskap "klimatreligiösa".
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-10 kl. 13:59.
Citera
2024-02-10, 14:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Den ständiga slutdestinationen. Visar bara vilka krav du har på påståenden som stödjer din förnekelse. Inga alls. Motsvarande i evolution kontra kreationism: "God did it".

Det kan inte specificeras.
Inte mätas.
Inte förklaras
Därmed varken falsifieras testas och bekräftas.
Väger ändå tyngre än ett forskningsläge.

Sedan kallas de som accepterar vetenskap "klimatreligiösa".
Jag förnekar ingenting och har gett källor till allt jag lägger fram. Som sagt, nu får mod avgöra om ditt agerande i tråden är rimligt. Jag ser gärna ett moderatormeddelande med riktlinjer för tråden.
Citera
2024-02-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Oj så du förklarar fysik...

Så TSI blir på något sätt något som kallas forcing.

Är då inte solen mest likadan? På mina 50+ år har jag inte sett någon skillnad.

Vad är forcing enligt dig?

Mystiska saker?

Det att co2 ökat med 40 % är inte intressant... förstås.
"Det att co2 ökat med 40 % är inte intressant... förstås."
Om koldioxiden ökat med 40% och koldioxiden står för hela temperaturökning borde då inte temperaturen ökat med 40%?
Tänk på procenten Helge =P
Citera
2024-02-10, 14:42
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag förnekar ingenting och har gett källor till allt jag lägger fram. Som sagt, nu får mod avgöra om ditt agerande i tråden är rimligt. Jag ser gärna ett moderatormeddelande med riktlinjer för tråden.

Du går off topic med bisarra anklagelser varje gång någon säger emot dig. Du förhåller dig konstant vid person och inte ämne. Du har spammat den här tråden med tusentals tramsinlägg. Den sista som borde efterfråga striktare riktlinjer i den här tråden är du.
Citera
2024-02-10, 15:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du går off topic med bisarra anklagelser varje gång någon säger emot dig. Du förhåller dig konstant vid person och inte ämne. Du har spammat den här tråden med tusentals tramsinlägg. Den sista som borde efterfråga striktare riktlinjer i den här tråden är du.
Det där är ren lögn. Jag har gett källor till allt jag lägger fram. Alla mina inlägg baseras på fakta. De flesta av mina inlägg är dock svar på påhopp från dig och dina gelikar i tråden, främst MrArtur. Jag behöver ju svara annars klagar ni på att jag inte svarar. Du och dina gelikar förstör tråden med ert ständiga nonsens. Nu senast framgår det mycket tydligt av ert fullständigt bisarra agerande efter suppose inlägg den 27/1:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2024-02-10, 15:55
Medlem
Risken för att systemet av havsströmmar i Atlanten kollapsar är större än man tidigare räknat med, enligt en ny holländsk studie som publicerats i Science Advances. Systemet, Amoc, omfattar bl.a. Golfströmmen som värmer upp Skandinavien. Amoc har försvagats med 15 procent sedan 1950, skriver The Guardian.
Citera
2024-02-10, 21:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
De källor du lagt fram visar att solen saknat betydelse för uppvärmningen. Du fortsätter att hävda solen, men kan inte motivera varför. "God did it". Så, nej du har inte lagt fram en enda källa som stödjer dig eller ens konkretiserar vad du talar om. För det vet vi inte ännu. Magi.

Vi som följer vetenskapen har allt detta klart för oss. Vi känner till forcingen och vi känner till mekanismen. Du känner varken till det ena eller det andra. Appeal to magic.
Citera
2024-02-10, 22:15
Medlem
MrArturs avatar
Copernicus har släppt sin analys för januari 2024:

Januari 2024 var en ovanligt kall januari för innevarande århundrade.
https://climate.copernicus.eu/climate-bulletins
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-10 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in