Citat:
Ursprungligen postat av
LindvidArman
Priserna på kommersiella fastigheter har såklart gått ned i kölvattnet av de höga räntorna. Men inte så mycket som många befarade.
Man bör komma ihåg att bankerna ofta kräver minst 40% kontantinsats för köp av denna typ av hus. Kostar kåken tio mille måste man in med fyra. Kostar kåken hundra mille måste man in med fyrtio osv.
Priserna kan kanske gå ned ytterligare litet. Men om räntan kryper ned så bör priserna vara stabila. Men några stora värdeökningar blir nog inte de närmaste åren.
När du säger minst 40% kontantinsats, menar du privat eller via AB? Jag kan tänka mig att villkoren är betydligt strängare för dem som kör via fastighetsbolag, i alla fall tills man har en etablerad relation med banken.
Det huvudsakliga för mig är att priserna inte går ner i någon betydlig utsträckning framöver - att priserna förblir stagnanta är godtagbart. Jag har inga planer på att avyttra något hyreshusbestånd, utan det är enbart bankens värdering som spelar någon vidare roll för min del (för omfinansiering, värdehöjande åtgärder, osv). De har sina egna kalkyler och förmodligen en något annorlunda uppfattning om hur en sådan fastighet ska värderas. Men jag kan inte tänka mig att deras värderingar avviker avsevärt från marknadens.