2024-02-07, 22:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så varför ska dom sälja tror du? Är inte snittiden i en villa typ 25 år eller över?

Är du någon form av skämt eller? Nej, de turbo-blts som bytte upp sig från skokartongen till villa under peaken med hjälp av alla sina besparingar och förskott på arvet kommer inte flytta nånstans. De sitter kvar i sin halvrenoverade egnahemskåk i Norra Ängby och grälar tills det blir skilsmässa.
Citera
2024-02-07, 22:27
Medlem
När folk ska köpa bostad vad räknar de med att betala per månad?

Vad tycker pöbeln är rimligt för en 1,2a eller trea?

Om vi tänker kontant insats 15 procent

Själv har jag avgift på 4800 kr och lån på 5000 kr och Amotering 2000 kr. Totalt 12000 kr för en två. Är de högt eller lågt? Förort utanför Stockholm
Citera
2024-02-07, 23:09
Medlem
Andeniglasets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det kommer att byggas egna bostäder på övningsområdet om det blir fast stationerad personal.
Troligare att de bara bor där under övningar och höjd beredskap, annars är de i USA.
Jag tror att all verksamhet runt militära områden kommer få ett uppsving vad gäller underleverantörer och allmän tillväxt för besöksnäring och handel. Det kommer bli fler jobb och därför bli en inflyttning. Blir inte förvånad om bostadspriserna visar på en större ökning i närområdena de närmsta åren.
Citera
2024-02-07, 23:14
Medlem
Diluvians avatar
Hur ser ni på bostadsmarknaden för hyresfastigheter och dylikt? Jag funderar på att ta ett lån just för att köpa ett större hyreshus, och förmodligen kommer jag börja buda redan under detta halvår. Det "naturliga" vore att vänta på bättre tider, men jag har goda marginaler och redan lagt detta på is under en längre period - någon gång måste man ändå slå till. Det är OK om jag får ta en något större smäll till en början.

Det som oroar mig är förstås potentialen för prisnedfall på befintliga hyresfastigheter och hur läget med bolåneräntor kommer att se framöver. Min uppfattning är att räntorna förväntas falla under en längre tid, och att de inte förväntas stabilisera i närheten av den nivå som vi hade innan 2022. Det mest optimala verkar vara att köra på rörlig ränta tills nivåerna känns mer eller mindre konstanta och sedan binda upp det.
Citera
2024-02-07, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swepatr
https://www.gp.se/ekonomi/islossning-pa-villamarknaden.8e05f004-dc68-56ea-aa15-cfb11ea3463e

Kul att det går åt rätt håll!
Så trots att antalet sålda bostäder sjönk i januari 2024 jämfört med 2023, verkar någon försöka sälja det som världens mest spektakulära fyrverkerishow inom mainstream. Det är som att sälja in en sval rockkonsert som den hetaste festivalen på planeten. En överdriven marknadsföring som försöker skapa hype och blända trots den faktiska nedgången.
Citera
2024-02-07, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det beror väl på hur mycket de har sålts för? (Samt om man tycker det är bra för Sverige när priset för en vara ökar.) Att det sker affärer kan ju lika gärna betyda att säljarna har fått slut på sparkapital och börjat kapitulera.
Vi kommer att behöva vänta och se vad den svenska mäklarstatistiken visar, eftersom det för närvarande finns väldigt blandade siffror från olika källor.
Citera
2024-02-08, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diluvian
Hur ser ni på bostadsmarknaden för hyresfastigheter och dylikt? Jag funderar på att ta ett lån just för att köpa ett större hyreshus, och förmodligen kommer jag börja buda redan under detta halvår. Det "naturliga" vore att vänta på bättre tider, men jag har goda marginaler och redan lagt detta på is under en längre period - någon gång måste man ändå slå till. Det är OK om jag får ta en något större smäll till en början.

Det som oroar mig är förstås potentialen för prisnedfall på befintliga hyresfastigheter och hur läget med bolåneräntor kommer att se framöver. Min uppfattning är att räntorna förväntas falla under en längre tid, och att de inte förväntas stabilisera i närheten av den nivå som vi hade innan 2022. Det mest optimala verkar vara att köra på rörlig ränta tills nivåerna känns mer eller mindre konstanta och sedan binda upp det.

Priserna på kommersiella fastigheter har såklart gått ned i kölvattnet av de höga räntorna. Men inte så mycket som många befarade.
Man bör komma ihåg att bankerna ofta kräver minst 40% kontantinsats för köp av denna typ av hus. Kostar kåken tio mille måste man in med fyra. Kostar kåken hundra mille måste man in med fyrtio osv.

Priserna kan kanske gå ned ytterligare litet. Men om räntan kryper ned så bör priserna vara stabila. Men några stora värdeökningar blir nog inte de närmaste åren.
Citera
2024-02-08, 06:20
Medlem
”Tror” det mest värdelösa ord
Jag tror tror tror = jag vet inte ett jävla skit helt enkelt

https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2024/02/07/koparbarometern-fler-tror-pa-stigande-bopriser

Totalt hämtat uti ”no where”

Klart försäljningen stigit sen ifjol denna tid då va räntan låg och folk inte tvingats sälja men året före och året före det och sen åren före 😂😂😂😂😂
Jisses Hemnet är ren o skär bolag blåsa folk på pengar

Statistiken bygger Hemnet själv finns inga 100% säkra källor länkade heller utan enbart deras egna siffror som är stort sett omöjliga kolla upp om man nu inte kollar exakt varenda försäljning vilket princip är just omöjligt
Citera
2024-02-08, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Vi kommer att behöva vänta och se vad den svenska mäklarstatistiken visar, eftersom det för närvarande finns väldigt blandade siffror från olika källor.

Mäklarstatistik ägs av äckelhemnet och deras mekklaräckel tro inte på allt som kommer ur deras råttmunnar….. kartellverksamhet är rätta ordet. Upp med fler som Booli
Citera
2024-02-08, 06:42
Medlem
Brf i Sthlm sålda

Feb 2020 2175st sålda ( gick inte gå längre bak )
Jan 2021 1937st sålda
Jan 2022 1867 st sålda
Jan 2023 1344 st sålda
Jan 2024 1545st sålda

Ja oj det steg lite men undra hur många av dessa 1545 som såldes mot sin vilja och under priset man egentligen viljat haft

Om det nu går lita på eländet
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/48m-antal-salda
Citera
2024-02-08, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Moms, arbetsgivaravgifter och andra skatter gör det något dyrare. Men du kan hitta en målare för 500kr/h även i Sverige, dock ej via Flanders Bygg AB.

Priserna hänger väl fortfarande kvar lite från tiden med 50% ROT-avdrag, men har inte timpriset legat ganska stabilt i nästan 10 år nu?

Verkligen inte. Du hittar inte en hantverkare markant under 700 kr i Stockholm idag (bara enligt er på fb) för 15 år sen hittade du en HV för runt 350 kr i Stockholm.

Googla hourly rate painter uk. De ligger mellan 250-450 kr ungefär beroende på var du är där.

Du har dock rätt i att priserna exploderade i samband med att regeringen införde rot 2008
Senast redigerad av DaKittler 2024-02-08 kl. 07:02.
Citera
2024-02-08, 07:09
Medlem
-1,4 i centrala Gbg i januari, -2,1 i Stor-Gbg. Back ca 4,5 resp 5,9 % senaste kvartalet. Rimmar ganska väl med mina egna Hemnetknarkar-spaningar. Någon tjurrusning har det iaf inte varit. Dock fortsätter marknaden att skilja ”agnarna från vetet”, dvs dom sämre objekten tar mest pisk enl. mina spaningar.

https://www.gp.se/upp/bostadspriserna-fortsatte-att-sjunka-i-januari-sjonk-mest-i-goteborg.b912d38b-8928-4884-80c3-753513f 6d670
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in