2024-02-07, 17:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det har jag aldrig påstått.

Det var EXAKT det du sa. Din logik var "Grupperna är lika stora, alltså är det lika många falska i varje oberoende av gruppernas inneboende egenskaper"
Citera
2024-02-07, 17:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
[. . .]

Jag anser inte att man helt kan bortse från en persons uppträdande.
Jag säger att uppförande påverkar intrycket och hur trovärdig man uppfattar en person.

Detta gör att domstolen omedvetet kan påverkas att till exempel se målsägande som det ideala offret och bedömning av trovärdighet och tillförlitlighet kan bli därefter, dvs. inte bedömt objektivt.
Citera
2024-02-07, 17:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Detta gör att domstolen omedvetet kan påverkas att till exempel se målsägande som det ideala offret och bedömning av trovärdighet och tillförlitlighet kan bli därefter, dvs. inte bedömt objektivt.
Detsamma gäller åt andra hållet också.
Ja, nämndemännen och rättens ordförande är människor och påverkas i någon mån av det som möter dem - så klart.
Därför har de också riktlinjer och praxis att hålla sig till - samt ett krav på att kunna motivera sina beslut.
Citera
2024-02-07, 17:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Skandal är det redan med tanke på att det här målet aldrig ens borde ha gått till domstol. Därtill har V suttit häktad en okänd tid.

Han satt väl häktad från dagarna efter händelsen fram till domen, häktningen hävdes i alla fall i samband med domen.

Domstolen insåg att det inte fanns några skäl alls att hålla den här mannen häktad. Det säger något.
Citera
2024-02-07, 17:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Han satt väl häktad från dagarna efter händelsen fram till domen, häktningen hävdes i alla fall i samband med domen.

Vet faktiskt inte. Jag tror att det är så, men utan avräkningsunderlaget så vågar jag inte slå fast det.
Citera
2024-02-07, 18:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Detsamma gäller åt andra hållet också.
Ja, nämndemännen och rättens ordförande är människor och påverkas i någon mån av det som möter dem - så klart.
Därför har de också riktlinjer och praxis att hålla sig till - samt ett krav på att kunna motivera sina beslut.

Dessa riktlinjer och praxis garanterar dock inte skydd mot felaktiga bedömningar vad gäller trovärdighet och tillförlitlighet.

Bra att du äntligen erkänner att Tingsrätten eventuellt inte har bedömt parterna och deras utsagor objektivt.

Mycket onödigt tjafs för att komma fram till detta, satt långt inne va?
Citera
2024-02-07, 18:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dessa riktlinjer och praxis garanterar dock inte skydd mot felaktiga bedömningar vad gäller trovärdighet och tillförlitlighet.

Bra att du äntligen erkänner att Tingsrätten eventuellt inte har bedömt parterna och deras utsagor objektivt.

Mycket onödigt tjafs för att komma fram till detta, satt långt inne va?
Jag har inte "erkänt" någonting gällande fallet.
Jag säger att människor - också domare och nämndemän är människor - inte är helt opåverkade av saker de ser och upplever.

Extremt fånigt försök av dig.
Citera
2024-02-07, 18:53
Avslutad
Han har juckat henne. Sex ska inte gå till så oavsett om hon ville det eller inte. Lagstiftningen är förvisso inte så men den borde vara det. Det ska vara slutknullat i Sverige.
Citera
2024-02-07, 18:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Då ni är några i tråden som menar på att målsägande skulle kunna försvara sig. Så tänkte jag ge lite information om manliga våldtäktsoffer. Män är ju i regel är starkare än kvinnor.

"Normer påverkar
Normer och föreställningar om mäns sexualitet påverkar synen på män som våldtäktsoffer. I studier av mäns utsatthet för sexuellt våld är detta ett centralt tema. Den stereotypa synen på män som starka, sexuellt aktiva/dominerande och ständigt intresserade gör det svårare att se män som möjliga offer för sexuellt våld.

En följd av dessa föreställningar är att män också anses ha möjlighet att försvara sig mot våldtäkt. De flesta män som utsätts för sexuella övergrepp uppger dock att de inte har kunnat försvara sig, något som innebär att många manliga våldtäktsoffer skuldbelägger sig själva och betraktar sig som medansvariga för övergreppet.

I en svensk studie från 2009 uppgav en majoritet av de tillfrågade att de känt hjälplöshet, uppgivenhet och en sådan rädsla att de blivit paralyserade vid det sexuella övergreppet. Endast en knapp fjärdedel upplevde att de hade haft möjlighet att försvara sig fysiskt mot förövaren. För många var det mest traumatiska med övergreppet just känslan av hjälplöshet och förlorad kontroll. Våldtäkten fick ofta långvariga och svåra psykiska effekter: depression, återkommande minnesbilder av övergreppet och självmordstankar."
Källa: https://www.nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/sexuellt-vald/man-som-valdtaktsoffer/

Så. Hur tänker ni om detta? Känner ni igen detta från vad målsägande berättar under förhör? Jag gör det. Orden hjälplös och rädsla. Om manliga våldtäktsoffer känner detta, så kan ni väl ändå fatta att även ett kvinnligt våldtäktsoffer känner detta? Hur jädra bra hon än eventuellt är på judo.

Här finns Hans Knutagårds uppsats: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1450942&fileO Id=1450995

Det handlar om homosexuella män som i huvudsak blir utnyttjade av någon äldre person. Flera av berättelserna handlar om våld. En intervjuad beskriver hur han initialt gör motstånd men blir passiv när han blir analt penetrerad.

Ja, det kan man absolut tänka sig och hur äldre män utnyttjar yngre homosexuella är ett stort problem som nog inte uppmärksammats tillräckligt. ”Hampus” vill bli av med oskulden och stämmer i tonåren träff med en äldre kille på nätet, och denne förnedrar honom med en känga som trycker ned huvudet.

Problemet är inte att personer kan bli passiva, eller uppleva att de blir det utan hur det används som en universalförklaring idag för även situationer där målsäganden inte har någon anledning att tro att det skall bli en våldsam situation och att personen ifråga skall bli våldsam och där denne framför allt inte visat tecken på våldsamhet, som Hampus 24-åring.

Det är långt avstånd mellan Daniel från Mellanöstern som blir utnyttjad av sina två morbröder under uppväxten och stänger av, och målsäganden här som inte klarar av att säga ifrån ordentligt till en relativt jämnårig kille och kurskamrat och framhärda fysiskt och verbalt i ett nej, om det nu var så det gick till. Ändå buntas fallen ihop.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2024-02-07 kl. 18:59.
Citera
2024-02-07, 19:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag har inte "erkänt" någonting gällande fallet.
Jag säger att människor - också domare och nämndemän är människor - inte är helt opåverkade av saker de ser och upplever.

Extremt fånigt försök av dig.

Bra, alla kan se att du äntligen tagit ditt förnuft tillfånga och är öppen för att Tingsrätten eventuellt har värderat kvinnans trovärdighet och tillförlitlighet subjektivt.

Tack micro113.
Citera
2024-02-07, 19:15
Medlem
Ligger flera sidor efter, så lär bli utskälld när jag undrar över detta.

"Brungula blåmärken"?
Det tar flera dagar upp till en vecka att få blåmärken att bli brungula.
Ibland ännu längre.
Citera
2024-02-07, 20:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Ligger flera sidor efter, så lär bli utskälld när jag undrar över detta.

"Brungula blåmärken"?
Det tar flera dagar upp till en vecka att få blåmärken att bli brungula.
Ibland ännu längre.

Jag har ifrågasatt att dessa brungula blånader skulle kunna ha uppstått den aktuella natten av den anledning du nämner.

Jag har ingen aning om det är möjligt men nog låter det märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in