Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är en studie som drar slutsatser den inte bevisat. Det är inte så att det därmed är vetenskapligt fastlagen fakta att en massa människor är offer för en biologisk effekt. Att flera intervjuade sagt sig bli passiva stämmer säkert, men det gör inte att ett oomtvistligt samband med en reflex hos djur är bevisat. Hur som helst anser jag att vi inte kan gå in på detta i den här tråden och har därför undvikit det. Presentera gärna stöd för tesen i den andra tråden så kan vi diskutera den.
Målsägandens berättelse behöver inte vara ren lögn, men sexet efter inledningen beskriver hon själv som frivilligt. Att det beror på att hon "gett upp" gör ju inte sexet till ofrivilligt. Hennes upplevelse att att det då inte var frivilligt - egentligen - kan ju vara sann för det då. Der finns ju en del som talar för att hon inledningsvis sa nej och var avvisande och på det sättet talar sanning.
I allmänhet är jag rätt agnostisk vad gäller vem som ljuger eller talar sanning, speciellt vad gäller detaljer och vad jag tror om saken försöker jag bortse från. Det blir mest ett konstaterande av bias.
Att jag tror att hovrätten kommer att faställa domen innebär inte att jag kommer att hålla med dem. Jag gör ett förmodande om hur de kommer att resonera byggt på hur jag uppfattar att hovrätter brukar resonera. Vilket är ideologiskt och med flagrant åsidosättande av principen om timligt tvivel, trots att de påstår at den gäller.
Blev bara så fascinerad av din, som jag upplevde det, säkerhet gällande att samtycke och frivillighet förmodligen funnits hela tiden. Det var något helt nytt i tråden som jag följt sen start.
Berusningsgrad, avsaknad utlösning och att han däckar direkt när han slutar efter 2 timmar (enligt bådas berättelser) kan man säkert vända och vrida på. Men jag är också grymt imponerad av Vs detaljrikedom/minne där mellan 02-04, trots att han var så trött och/eller full Här säger ju BO att V säger att han är för full för att få utlösning och V säger i förhören att han är för trött. Sen ändrar ju sig V i förhör och påstår att BO rört sig för dåligt. Tror man på BOs version skulle det kunna bero på den vetenskap som du också dissar, d v s att det är väldigt vanligt att våldtäktsoffer stänger av och egentligen inte blir så 'bra' att ha sex med
Nåväl, du verkar tro mer på V än på BO. Vi får väl se vad Hovrätten kommer fram till.