2024-02-06, 17:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Om det är min tvättid, och jag står och lassar in min smutstvätt/ sorterar den i tvättstugan.
Tycker du på riktigt att det är normalt beteende att stå brevid mig då och vänta på tvätten?

Eller är det normalare beteende att vänta utanför tvättstugan?
Jag hade själv inte stått och väntat vid torktumlaren, men att kalla det gränslöst beteende känns tunnhudat.
Citera
2024-02-06, 17:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Jag ber om ursäkt om du tog åt dig.

Ja, du är en av dem.

Man blir inte en hjälte för att man slåss i tvättstugan.
Citera
2024-02-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalbygdensStruts
Så, vad tycker ni? Gjorde jag fel som sa till grannen att gå? Eller gjorde killen fel som argumenterade emot mig när jag satte en gräns mot en annan människa?

Du gjorde fel. Din kille ville inte att du skulle dra in honom i ditt löjliga agerande och förstod att grannen inte hade gjort fel eller betett sig illa.
Det är ingen självklarhet att man automatiskt måste stå bakom sin partner när denna beter sig som ett barn. Att du har satt upp en gräns mot någon annan betyder ingenting om gränserna du sätter är helt orimliga och baseras på att du vill att folk ska kunna läsa dina tankar och själva prioritera utifrån dessa.

Du ska vara glad att han kan vara ett exempel för dig på hur civiliserade människor hanterar obekväma situationer.
Citera
2024-02-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Jaja kärring, ner i tvättstugan med dig nu och låt männen prata.

Jag är penisbärare så det är bara att böja dig fram pundararsle.
Citera
2024-02-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jo, precis så funkar det.
Det är därför som du fortfarande kommer in i tvättstugan
30-60minuter efter att din bokade tid har gått ut.

Att du tycker att det är respektlöst, det är en annan fråga.

Du har aldrig bott i hyresrätt verkar det som.
Citera
2024-02-06, 17:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Det är utrymmet man bokar, du ska inte vara därinne och springa om någon annan har bokat tvättstugan. Att det ska vara så svårt att fatta det.
I många tvättstugor så har man rätt att använda torkskåpet och torktumlaren en halvtimme efter tvättiden är slut. Kanske inte just i TS fall förvisso
Citera
2024-02-06, 17:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Du har aldrig bott i hyresrätt verkar det som.
Har väl inget med hyresrätt att göra. Finns tvättstugor också i BRFer.
Citera
2024-02-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Du kanske ska läsa det som TS skrev en gång till? Min "fetning".

Grannen vek inte något tvätt. Han urskuldrade sig och erbjöd sig att gå. Det är lätt att hitta fel på andra människor om man väljer att "hitta på saker". Du och inte TS i detta fall.

// CC

Det är lätt att hitta fel på dig och tvättstugemarodören JA.
Citera
2024-02-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
I många tvättstugor så har man rätt att använda torkskåpet och torktumlaren en halvtimme efter tvättiden är slut. Kanske inte just i TS fall förvisso

Är nog mer generöst på ditt gruppboende vilket jag har full förståelse för.
Citera
Medlem
Standard är att torkning får ske 1 tim efter tvättiden slut.
Du borde ha tvättmaskin i din lght!Snacka om labil.
Stackars dina grannar!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
Jag förstår att du stör dig, men det där är ganska vanligt när man delar tvättstuga. Du skapade en överdriven dramatisk situation ur ren hysteri, en löjlig sådan, förvänta dig inte en "vi-mot-världen" deal när du beter dig som ett barn. Jag tycker att det är hedervärt att din pojkvän inte är en toffel som styrs av dina känslomässiga stormar, det är en bra egenskap som grundar dig i verkligheten.
Får faktiskt snarare intrycket av att TS kille är väldigt känslostyrd och tyckte att det var hemskt jobbigt för hans ego att hans tjej inte agerade på ett för honom exakt rätt sätt, och då kände sig tvungen att gå in och styra upp situationen som han inte hade med att göra.

Citat:
Bra kommentar. Delar din uppfattning till fullo.

Får uppfattningen att TS skulle vara den typ av tjej som medvetet startar ett bråk med någon annan och som sedan förväntar sig att hennes kille går in och tar fighten för henne i syfte att visa sin lojalitet. Toxiskt och omoget beteende kallas sådant för.

// CC
Det finns ett mellanläge i sådana situationer, och det är att inte lägga sig i.

OM det är som du säger så är det naturligtvis vansinnigt, men det är också rätt spekulativt. Det vi har att gå på är att TS initierade ett litet gräl, och sedan kom hennes kille och lade sig i, fast inte på hennes sida.

Det finns även lite frågetecken i tråden som skulle ha betydelse. Bor killen också där? Isf kan jag förstå det hela lite mer än om han inte bor där.

Det ska till jävligt mycket för att jag skulle agera som den killen, även om jag skulle tycka att min tjej har fel i sak, eller om jag tycker hennes känslor är överdrivna. Att kliva in på det sättet som TS kille gjorde är ett enormt förminskande.

Tycker heller inte att det är helt orimligt av TS att be granne gå. Visst, jag skulle inte göra det då det inte spelar mig någon roll, och det ÄR ganska känsligt av TS, men samtidigt så ÄR det TS tvättid. Om hon hade ballat ur direkt från första början och skrek att han måste avbryta tvättmaskinerna hade jag tyckt att hon fan får kamma sig, men nu är det inte det det handlar om, utan om vad som hände efter att de var klara. Grannen gjorde en chansning och slängde in kläderna i torkskåpet, och detta skedde efter att det gått över tiden. Inte en helt orimlig chansning. TS förklarade att hon ogillade det. Inte heller det orimligt. Om det verkligen gick till exakt som TS beskriver det tycker jag hon skötte det bra.

Citat:
Hon ställde inte till bråk med grannen då hon inte fick uppbackning av sin pojkvän. Själv (min tolkning nu) var hon för feg att stå på sig och när pojkvännen inte backade upp henne, gav hon upp och flydde fältet. Det är skälet till att hon gick upp, inte för att inte ställa till bråk med grannen. Hade pojkvännen backat upp henne hade hon garanterat inte släppt saken utan tvingat bort grannen.

Övrigt. Av att läsa det som TS skriver får jag uppfattningen att hon är den typ av människa som alltid ska kräva sin rätt. Hon har inte den sociala kompetens och den finkänslighet som de flesta av oss lär oss med åren. Hon vekar tvärtom tillhöra den skara som lärt sig att hon har alla rättigheter i världen men inga som helst skyldigheter.

Lägg därtill att hon har känslomässiga problem vilket tydligt framgår av det hon beskriver. Ingen normal människa som mår bra reagerar så som hon gjorde i denna situation. Hon skapade medvetet/omedvetet ett problem som inte fanns och sedan kräver hon att hennes pojkvän ska stödja hennes - i de flesta av oss tycke - dåliga beteende. Sedan blir hon arg när han inte gör det.

Kanske läser jag in för mycket i detta fall men jag tycker mig känna igen hennes personlighet. Mött sådana tjejer förut och de saknar förmågan att förstå nyanser, förmågan att förstå andra människors känslor och synpunkter. För dem är världen svart/vit. Det slutar oftast med att de blir ensamma och anser att de har hela världen emot sig och sedan ägnar de resten av sitt liv med att slåss mot världen samtidigt som de mår dåligt.

// CC
Skulle helt klart säga att du läser in för mycket. Jag stödjer rotebro-connys tolkning här. Kanske var det så som du säger att hon kände sig lite tryggare när hennes kille var där. Men det kan precis lika gärna vara så att hon gick och samlade mod. Liknande saker har hänt mig många gånger. När jag reagerar på något så brukar jag oftast ta det defensivt och tänka över det hela lite innan jag agerar.

Och sen har vi ju också det jag påpekade ovan. När hon sa till var det en annan situation. Då hade han påbörjat torkandet efter att tvättiden var över. Det innan handlade om att hon gett ok till att maskinerna han satt igång under sin tvättid gick klart. Plus det som jag också påpekade, dvs att det finns inget som självklart bevisar att TS hade krävt att han hade ställt sig på hennes sida. Det hon blev sur på var att han på eget initiativ tog grannens parti, och det är två helt olika saker.

Sen kanske det är så att TS inte mår bra. Det är mycket möjligt. Förhoppningsvis vet TS kille om det i så fall, och om så är fallet är det ju sämsta tänkbara läge att agera som han gjorde.

Citat:
Det är inte respektlöst om det sker någon enstaka gång. Om det hade skett gång på gång på gång, då hade det varit respektlöst. I detta enstaka fall vet vi inte skälet till att grannen var sen med sin tvätt. Hört talas om uttrycket "snäll-tolka"?
Inte för att vara sådan, men det du skrivit om TS är allt annat än att snälltolka
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-02-06 kl. 18:05.
Citera
2024-02-06, 18:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Är nog mer generöst på ditt gruppboende vilket jag har full förståelse för.
Haha! It takes one to know one.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in